جمعه 28 بهمن 1384

مصباح يزدي: مشروعيت ولايت فقيه از سوي خداوند است، نبايد با او مخالفت كرد، ايلنا

- برخي از اصول قانون اساسي داراي ابهام و اجمال است

تهران- خبرگزاري كار ايران

"مصباح يزدي" ولايت فقيه را ستون و روح نظام جمهوري اسلامي دانست وگفت: هرگاه مردم به امام رويكرد كنند، اين مشروعيت عينيت مي‌يابد و مردم در واقع ناصر ولي هستند نه ناصب و مشرع او.

به گزارش ايلنا به نقل از رسا، آيت الله محمد تقي مصباح يزدي صبح امروز (جمعه) در جمع ناظران انتخابات استان قم كه در موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) قم گرد هم آمده بودند، با تشريح پيش‌فرض‌ها و عقايد اسلامي كه باعث به وجود آمدن انقلاب اسلامي شد، بر ضرورت انتقال معارف و مباني اين ايدئولوژي به نسل‌هاي پس از انقلاب تأكيد كرد و گفت: نسل اول انقلاب با بينش خود و با اعتقاد به حضرت امام خميني (ره) كه تفسير و تبيين آموزه‌هاي اسلامي را انجام مي‌داد، دست به انقلاب زدند.
وي افزود: نسل‌هاي بعد را بايد با اين بينش و معرفت آشنا كرد كه ترفندهاي دشمن ضرورت اين امر را دو چندان مي‌كند.
رييس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) در بخش ديگري از سخنانش، اصول موجود در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران را به محكمات و متشابهات تقسيم كرد و افزود: برخي از اصول قانون اساسي از محكمات و عقايد مسلمين و شيعيان است كه در آن جاي هيچ بحث و شكي نيست؛ اما برخي از اصول آن داراي ابهام و اجمال است كه رفع اين ابهام و تفسير موارد اختلافي، طبق همين قانون اساسي بر عهده شوراي نگهبان قانون اساسي است.
وي با بيان اينكه در ميان اين اصول، «ولايت فقيه» ويژگي برجسته نظام جمهوري اسلامي ايران در جهان است، خاطر نشان ساخت: ولايت فقيه ستون فقرات و روح نظام ماست. متأسفانه برخي افراد با تشكيك و تفسير به رأي در مورد آن سعي دارند آن را قابل تغيير و يكي از راه‌هاي ممكن حكومت نشان دهند.
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم، تشكيك در ولايت فقيه را تيشه زدن به ريشه نظام اسلامي برشمرد و ادامه داد: اگر حسن ظن نسبت به اين افراد داشته باشيم، آنها بي‌توجه و غافل‌اند يا به خاطر ضعف ايمان يا ضعف معرفت و تحت تأثير فرهنگ غرب، اين سخنان را بيان مي‌كنند. اگر به سخنان بنيان‌گذار جمهوري اسلامي (ره) و نوع برخوردهاي ايشان دقت كنيم، در مي‌يابيم كه ايشان هميشه از نصب مسؤولان به دست رهبري سخن مي‌گفتند و حتي در حكم رياست جمهوري هم «نصب رييس جمهور» و نه «تنفيذ حكم» را مطرح مي‌كردند. اينكه برخي افراد با استدلال به كلام امام راحل (ره) كه فرمودند «ميزان رأي ملت است» اعتبار ولايت فقيه را به مردم مي‌دانند اشتباه است. در طول تاريخ هميشه كلام را از موضع خود تغيير داده و در مكاني غير از آن قرار مي دادند كه اين يك نمونه آن است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آيت الله مصباح يزدي در ادامه به تبيين نظريه ولايت فقيه و نيابت عام از امام معصوم (ع) پرداخت و افزود: حتي در زمان حضور امام معصوم (ع) در صورت دسترسي نداشتن به امام، فقيه عالم، متقي و مدير هدايت جامعه را بر عهده مي‌گيرد و مشروعيت او از سوي خداوند است و نبايد با او مخالفت كرد.
عضو مجلس خبرگان رهبري نقش مردم را عينيت بخشيدن به اعتبار ولايت فقيه عنوان نمود و با اشاره به جريان جانشيني و خلافت پيامبر گرامي اسلامي (ص) گفت: همان گونه كه پس از رحلت پيامبر عظيم الشأن (ص) مشروعيت الاهي در امير المومنين حضرت علي (ع) بود، اما به علت عدم همراهي مردم اين مشروعيت عينيت پيدا نكرد. اما هرگاه مردم به امام رويكرد كنند، اين مشروعيت عينيت مي‌يابد و مردم در واقع ناصر ولي هستند نه ناصب و مشرع او.
آيت الله مصباح يزدي در پايان سخنانش با اشاره به انتخابات مجلس خبرگان رهبري، آن را سالم‌ترين انتخابات در طول تاريخ نظام جمهوري اسلامي دانست و ضمن تأكيد بر اهميت آن، خبرگان را مصداق تعيين اعلم يك علم به وسيله متخصصان آن علم دانست.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مصباح يزدي: مشروعيت ولايت فقيه از سوي خداوند است، نبايد با او مخالفت كرد، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016