یکشنبه 30 بهمن 1384

محمدجواد ظريف، ظريف، سفير ايران در سازمان ملل: آمريكا همه كارتهاي خود را در مقابل ايران بازي كرده است، غربي ها دروغ مي گويند، ايرنا

ظريف: آمريكا همه كارتهاي خود را در مقابل ايران بازي كرده است (‪(۱‬ نيويورك،خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۱۱/۳۰‬
خارجي. سياسي. آمريكا. ايران. هسته‌اي. ظريف.

سفير ونماينده دائم‌ايران درسازمان ملل اعلام كرد:آمريكا تمامي كارت‌هاي خود را از فشارهاي اقتصادي گرفته تا سياسي، در مقابل ايران بازي كرده اما ايرانيان باوجود تمامي اين مانع تراشي‌ها در همه عرصه‌هاي علمي و فناوري به پيشرفت‌هاي شگرفي رسيده‌اند و همين پيشرفت‌ها است كه باعث نگراني غرب شده است.

دكتر محمد جواد ظريف كه شنبه‌شب در مراسم بزرگداشت جشن‌هاي سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي و در جمع شمار زيادي از ايرانيان مقيم نيويورك صحبت مي‌كرد،افزود:پيشرفت‌هاي امروز فرزندان ايران تنها در عرصه هسته‌اي نيست، آنان در تمامي زمينه‌هاي علمي به پيشرفت‌هاي قابل توجهي دست يافته‌اند و اين پيشرفت‌ها در شرايطي تحقق يافته كه قدرتها پيوسته كوشيده‌اند تا ايران و ايراني را از دسترسي به فناوريهاي پيشرفته محروم كنند.

وي باگراميداشت ياد و خاطره حضرت امام (ره) و شهداي گرانقدر انقلاب اسلامي گفت:همه پيشرفت‌ها و توفيقات ملت ايران در ‪ ۲۷‬سال گذشته مرهون رهبري و راهنمايي آن بزرگوار و از خودگذشتگي و ايثار و رشادت شهداي ايران اسلامي بوده است.

سفير ايران در سازمان ملل تصريح كرد: ايران اسلامي امروز در شرايط بسيار قدرتمند و درعين حال حساسي قرار گرفته است.

ظريف افزود: فشارهاي كنوني برخي كشورهاي استكباري غربي در حقيقت تبلور نگراني آنها از همين قدرت فزاينده جمهوري اسلامي ايران در جهان است.

وي گفت: پس از گذشت ‪ ۲۷‬سال از انقلاب اسلامي امروز دوست و دشمن اذعان دارند كه‌ايران قويترين كشور منطقه است ، كشوري كه در ابتداي انقلاب دشمنان اميد داشتند دريك هفته آن را سرنگون كنند امروز درشرايطي قرار گرفته كه قدرتها از رويارويي با آن امتناع مي‌كنند و چنين حركتي را اقدامي نشدني مي‌دانند.

نماينده دائم ايران در سازمان ملل افزود: جمهوري اسلامي ايران كه به عنوان كشوري خارج از نظام منطقه‌اي شناخته مي‌شد امروز به كشوري تبديل شده كه حتي با روند به اصطلاح صدور دمكراسي به خاورميانه،قدرتمند ترمي شود و نقش و حضور تهران در عرصه‌هاي منطقه‌اي جدي تر و قوي تر مي‌گردد.

ظريف تصريح كرد: جورج بوش اكنون اذعان مي‌كند كه ديگر تحريمي نمانده كه عليه ايران اعمال كند و به عبارتي تمامي كارت‌هاي خود را عليه تهران بازي كرده اماايران همچنان با وجود اين تحريم‌ها با كمك جوانان خود در همه عرصه‌هاي علمي و فناوري به پيشرفت‌هاي خيره‌كننده اي دست يافته و بر نگراني غربي‌ها افزوده است.

وي افزود: ايستادگي ، تدبير ، سياست معقول و حساب شده جمهوري اسلامي در اين سالها باعث شده تا ايران را به خاري در چشم دشمنان تبديل كند.

سفير ايران درسازمان ملل گفت:اين صحبت‌ها شعارنيست بلكه واقعيت هايي است كه اتفاق افتاده است.

ظريف تاكيد كرد: توانمندي ايران در نفوذ در منطقه ، توانمندي در ايستادگي و مقاومت ، توانمندي براي توسعه كشور و توانمندي در دفاع موجب شده حمله به ايران غيرممكن شود.

وي افزود: چالش كنوني، در برابر توانمنديهاي ايران اسلامي و نه چالشي در برابر سياست‌ها و گفتمان‌ها است.

نماينده دائم ايران در سازمان ملل گفت: هر كشوري كه بخواهد نكات جديدي را در روابط بين‌المللي ارائه دهد و سري در ميان سرها بلند كند با چنين چالشي آن هم از طرف صاحبان قدرت مواجه خواهد شد.

به گفته ظريف ،" براي اينكه وارد صحنه بازي جدي در نظام بين‌المللي بشويد حتما گذر از بحران‌ها و چالش‌ها يك ضرورت غيرقابل اجتناب است ، البته بايد اين گذر با كمترين هزينه‌ها انجام گيرد".

ظريف گفت: درحال حاضر برخي قدرتها تلاش بسيار هدفمندي را آغاز كرده‌اند تا از دسترسي ايران به فناوري صلح آميز هسته‌اي جلوگيري كنند.

وي افزود: از زماني كه ايران كوشيد تا به فناوري صلح آميز هسته اي دست يابد ، با مخالفت همين گروه از كشورها مواجه شد.

نماينده ايران در سازمان ملل گفت: امروز در آمريكا مليت‌هاي مختلف با ديدگاهها و عقايد مختلف فعال هستند و اجازه نمي‌دهند منافع ملي و مردم كشور مادرزادي خود به راحتي مورد خدشه قرار گيرد و ارزشها ، تلاش‌ها و پيشرفت‌هاي كشورشان تحت فشار قرار گيرد.

"انچه در جامعه غرب پس از توهين به ساحت پيامبر عظيم الشان اسلام اتفاق افتاد نمونه‌اي از اين حضور جدي مردم براي مقابله با هرنوع توهين و بي‌حرمتي به ارزشها بود."
ظريف گفت: جامعه ايراني ما در آمريكا يك جامعه قدرتمند، فرهيخته ، ثروتمند و باعث افتخار ايران و ايراني است . اينها به عنوان يك ايراني صرف نظر از حكومت و نظام و اختلافاتي كه دارند بايد نسبت به حفظ منافع ملي كشورشان و دفاع از آن حساس باشند.

وي افزود: لازم است قدرتمندان آمريكايي احساس نكنند كه ايران و ايراني در آمريكا صاحب ندارد و هرفرد در هرجا مي‌تواند عليه ايران و ايراني حرف بزند و هيچ اتفاقي نيافتد.

سفير و نماينده دائم ايران نزد سازمان ملل گفت: ايرانيان مقيم آمريكا با استفاده از روشهاي قانونمند مي‌توانند ابراز وجود كنند و مانع از اين شوند كه در بحث حفظ منافع و دستاوردهاي جوانان كشورشان، آنان را ناديده بگيرند.

ظريف خطاب به ايرانيان مقيم آمريكا گفت: شما به عنوان يك گروه موثر و صاحب نفوذ در اين كشور ، دست كم از نفوذ خود براي اطلاع رساني و روشنگري استفاده كنيد.

وي افزود: آنچه امروز در بحث هسته‌اي اتفاق افتاده ارتباطي به نظام حكومتي و وضعيت سياسي كشور و ارتباطي با نوع روابط ما با غرب ندارد.

سفير ايران در سازمان ملل تصريح كرد: آنچه كه امروز اتفاق مي‌افتد شكل‌گيري و ايجاد يك ايران قدرتمند است كه اين را برخي‌ها برنمي‌تابند.

ظريف خطاب به ايرانيان سراسر آمريكا تاكيد كرد: اين ايران قدرتمند و توانمند و با امكانات گسترده است كه براي برخي باعث نگراني شده و وظيفه شما حمايت از صيانت و منافع كشورتان صرفنظر از ديدگاهها و نگرش‌هاي سياسي است.

سفير و نماينده دايم ايران درسازمان ملل خطاب به‌ايرانيان مقيم آمريكا گفت كه شما به عنوان ايراني‌هايي كه به ميهن خود عشق مي‌ورزيد بايد براي دفاع از منافع و دستاوردهاي علمي كشورتان كه توسط جوانان شما و با وجود تمامي تحريم‌ها و محدوديت‌ها حاصل شده ، تلاش كنيد.

وي به اتهامات برخي غربي‌ها درخصوص پنهانكاري ايران در بحث هسته‌اي اشاره كرد و افزود:آنان دروغ مي‌گويند. آنها درتمام اين سالها با هر تلاش ايران براي دستيابي به فناوري صلح‌اميز هسته‌اي مخالفت كردند.

ظريف گفت: امروز آنها مي‌گويند كه براي تامين سوخت نيروگاههاي خود مي توانيد به بازارهاي بين‌المللي مراجعه كنيد اما فراموش كرده‌اند كه ما نه تنها به بازارهاي بين‌المللي مراجعه كرديم بلكه سهام برخي شركتها از جمله شركت فرانسوي را نيز خريداري كرديم اما حتي يك گرم اورانيوم هم به ما از همين شركتها كه ‪ ۱۰‬درصد سهام آن به ما تعلق دارد ، نتوانستيم دريافت كنيم.

سفير و نماينده دائم ايران در سازمان ملل گفت: در دهه ‪ ۹۰‬با سفراي غربي ملاقات داشتم به آنها گفتم اگر مي‌خواهيد ايران به برخي معاهدات بين المللي بپيوندد بايد نشان دهيد كه از پيوستن به چنين معاهداتي بهره مي برد و گفتم به طور نمونه در چارچوب معاهده منع گسترش سلاحهاي هسته‌اي به ما چرخه سوخت هسته‌اي بدهيد.

وي افزود: اين سفرا استقبال كردند اما وقتي با آقا بزرگ‌هاي خود صحبت كردند گفتند كه اين درخواست قابل پذيرش نيست.

ظريف گفت: به عبارتي ايران تنها با اين انتخاب روبرو بوده كه به عنوان يك بازيگر درجه ‪ ۴‬دستش را صرفا به سمت اينها دراز كند و بگويد چه چيزي مي خواهيد به ما بدهيد و چه چيزي نمي‌خواهيد بدهيد.

سفير ايران در سازمان ملل تصريح كرد: اگر ايران به همين تنها انتخاب تن مي‌داد آنها حتي با داشتن نيروگاه هسته‌اي هم مخالفت مي‌كردند.

وي خطاب به ايرانيان مقيم نيويورك گفت: اگر صحبت‌هاي دو سال قبل مقامهاي آمريكايي را گوش مي‌كرديد ، آنان مي‌گفتند كه ايران با آن همه ذخاير نفت و گاز چه نيازي به نيروگاه هسته‌اي دارد اما امروز مي‌گويند ايران حق دارد نيروگاه هسته‌اي بوشهر را داشته باشد.

ظريف افزود: ‪ ۱۰‬سال پيش آمريكا همه تلاش خود را بكار گرفت كه همين نيروگاه هسته‌اي بوشهر ساخته نشود و همين مانع تراشي‌هاي واشنگتن بود كه نيروگاه بوشهر به لحاظ دوره ساخت ، ركوردار در جهان است.

"همان افراد اكنون مي‌گويند نيروگاه بوشهر اشكالي ندارد اما غني سازي نباشد.اگر ايران بپذيرد كه آنان تصميم بگيرند كه چه مي‌توانيم داشته باشيم و چه نمي‌توانيم داشته باشيم و چه كار نمي‌توانيم انجام دهيم، حتما هر تصميمي كه آنان خواهند گرفت مطابق با نيازها و خواسته‌هاي ما و منطبق بر توانمندي‌ها و قابليت‌هاي ما نخواهد بود."
سفير ايران در سازمان ملل گفت: دولت ايران از ابتداي پرونده هسته‌اي تلاش كرده تا نگراني‌ها را رفع كند و اجازه ندهد برنامه صلح‌آميز هسته‌اي دستاويزي براي فشار شود اما بالاخره فشارها همچنان وجود خواهد داشت.

وي افزود: براي اعتمادسازي ، پيشنهادات متفاوتي ارائه شد كه هنوز هم معتبر است از جمله اينكه گفتيم غني‌سازي با درصد پايين انجام مي گيرد و بازرسان هميشه در ايران باشند.

ظريف گفت: ما معتقديم كه داشتن بمب اتمي براي ايران نه تنها امنيت نمي اورد بلكه مخل امنيت است و بمب هسته‌اي نه تنها از نظر اعتقادات مذهبي بلكه از نظر محاسبات استراتژيك نيز باعث آسيب پذيري مي‌شود و بازدارندگي بدنبال ندارد.

نماينده دائم ايران در سازمان ملل گفت: ما حتي آن تصور را هم كه ايران دنبال بمب است مخل مي‌دانيم.

وي افزود: امروز كسي ايران را متهم به توليد بمب نمي‌كند حتي آمريكايي‌ها هم مي‌گويند كه اگر ايران بخواهد به سمت توليد بمب برود چند سال با توليد آن فاصله دارد.

ظريف تصريح كرد كه سياست ما گذر از بحران با حداقل هزينه براي مردم است كه تاكنون دنبال شده و حتي رييس جمهوري پيشنهاد داد كه غربي‌ها هم اگر تمايل دارند مي‌توانند در برنامه هسته‌اي ما مشاركت كنند.

سفير ايران در سازمان ملل گفت: تلاش صاحبان قدرت همواره اين بوده كه مانع از قدرتمند شدن ايران بشوند اما بعد از پيروزي بوش در انتخابات رياست جمهوري در حقيقت اتفاق جديد روي داد كه شرايط را اينگونه رقم زد.

وي خطاب به ايرانيان مقيم نيويورك تصريح كرد: از ديد غرب ، ايران امروز زيادي قدرتمند است و اين دردسري براي اسرائيل بود.

ظريف گفت: براي اسرائيلي‌ها چنين ايران قدرتمندي قابل قبول نيست.

نفوذ گسترده ايران و حتي جغرافيا و ابعاد ايران هم براي اسرائيلي‌ها و صهيونيست‌ها ايجاد سوال كرده است.

سفيرايران درسازمان ملل گفت:پس ازپيروزي بوش،اروپايي‌ها هم خود را در شرايط جديدي ديدند.همه تلاش‌ها و تمايل آنها اين بود كه جان كري رقيب دمكرات بوش به پيروزي برسد.

"پس از پيروزي بوش،اروپايي‌ها ناچار شدند يك بازنگري در روابطشان با اسرائيل و آمريكا داشته باشند و بخشي ازاين بازنگري مرتبط باايران بود كه بنا را براين گذاشتند كه سياست فشار را عليه تهران اعمال كنند." وي افزود: ما دو راه پيش رو داشتيم يا اينكه خواسته آنها را بپذيريم و ديگر اينكه براي دفاع از حق و حقوق كشورمان مقاومت كنيم.

ظريف تصريح كرد: اين مقاومت باعث شد تا آمريكايي‌ها تلاش همه جانبه‌اي را براي منزوي كردن ايران طراحي كنند و اكنون دو اتفاق ممكن است روي دهد.

"ياغرب به سمت برخورد پيش مي‌رود كه الان آمادگي چنين برخوردي را ندارد و آنها خواهند كوشيد با فشارهاي دراز مدت ايران را مجبور به تسليم سازند هرچند كه نبايد خوش خيال بود و بگوييم كه در هيچ شرايطي اقدام ديوانه وار نخواهند داشت اما در شرايط عادي آنان به دنبال فشارهاي سياسي و اقتصادي خواهند رفت."
نماينده دائم ايران نزد سازمان ملل افزود:سفرهاي رايس ومقامهاي اروپايي براي ايجاد اجماع در همين راستا انجام مي‌گيرد.

وي گفت: راه ديگر رسيدن به راهي معقول است كه دو نكته در آن لحاظ شده باشد اول اينكه ايران به حقوق خود براي داشتن چرخه سوخت دست يابد و دوم اينكه نگراني غرب در استفاده غيرصلح آميز از انرژي هسته‌اي رفع شود.

ما به هرميزان كه از نگراني غرب در اين عرصه بكاهيم به نفع كشور خواهد بود.

ظريف افزود: منافع جمهوري اسلامي ايران اقتضا مي‌كند كه هيچ شائبه‌اي براي فعاليتهاي غيرصلح آميز هسته‌اي نباشد و در عين حال مانعي براي فناوري صلح آميز را نپذيريم.به عبارتي داشتن تكنولوژي و دادن اعتماد بايد هدف ما باشد.

محمد جواد ظريف سفير و نماينده دائم ايران در سازمان ملل با اشاره به برخي نظرسنجي‌ها در آمريكا درباره ايران تصريح‌كرد:ايرانيان مقيم آمريكا وظيفه دارند كه براي اصلاح اذهان آمريكايي‌ها نسبت به برنامه صلح آميز هسته‌اي كشورشان بكوشند.

وي افزود: ذهنيت‌ها نفر به نفر ساخته مي‌شود . اگر يك نفر افكار و تصوراتش اصلاح شود كه ايران به دنبال سلاح نيست اما در عين حال كشوري هم نيست كه بتوان براي آن خط و نشان كشيد، ذهنيت‌ها اصلاح مي‌شود و اين وظيفه همه ما و بويژه ايراني‌هاي مقيم آمريكا است.

نماينده دائم ايران نزد سازمان ملل گفت: واقعا اين جاي سووال بايد داشته باشد كه چرا ‪ ۵۷‬درصد آمريكايي‌ها بگويند كه بايد با ايران به دليل برنامه هسته‌اي كه دنبال مي‌كند ، برخورد نظامي شود.

ظريف افزود: نبايد از خودمان سووال كنيم كه چرا همسايه و همكار آمريكايي ما اين ميزان شناخت از ايران و ايراني و خواسته‌هاي مردم ما ندارد كه تصور مي‌كند ايران يك برنامه تسليحاتي را دنبال مي‌كند كه فقط از طريق زور ، قابل حل است؟
وي گفت: كشورهايي امروز فناوري هسته‌اي در اختيار دارند كه تاريخچه اي از جنايت و حتي استفاده از سلاح هسته‌اي را به دنبال خود دارند.چرا كسي از امكانات هسته‌اي ژاپن و ميزان ذخاير پلوتونيوم انباشته آن سوال نمي كند.

سفير ايران در سازمان ملل افزود: ايران كشوري است كه ‪ ۲۵۰‬سال به هيچ كشوري حمله نكرده و تهديدي بكار نبرده اما همين كشور با اين فرهنگ و توانمندي ها و امكانات ،اكنون تحت فشار قرار گرفته و امروز همه ما به عنوان يك ايراني بايد اين احساس مسووليت را داشته‌باشيم كه ذهنيت اطرافيان آمريكايي خود را اصلاح كنيم.

ظريف اظهارداشت: بايد به آنان گفت كه توانمنديهاي ايران نه در راه جنگ كه در راه توسعه و پيشرفت ايران بكار خواهد رفت چرا كه ايران نيازي به جنگ و كشورگشايي ندارد.

وي افزود: بايد به آنها گفت كه در عين حال ايران كشوري نيست كه بتوان با زبان زور و تهديد با آن صحبت كرد. تهران آماده تعامل است.

سفير ايران در سازمان ملل همچنين از گشوده شدن بيشتر درهاي ايران روي خبرنگاران غربي براي بازگو كردن واقعيات ايران و صلح آميز بودن برنامه هسته‌اي ايران استقبال كرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سفير و نماينده دائم ايران در سازمان ملل تاكيد كرد: گروهي در آمريكا با وجود آنكه ادعا دارند آمريكايي هستند اما مي‌كوشند آمريكا را در باتلاق ها گرفتار كنند تا از اين طريق سياستهاي اسرائيل را به اين كشور بهتر ديكته كنند.

ظريف با اشاره به اينكه مباحث مربوط به ضرورت حمله به ايران از طريق همين گروه صهيونيستي در جامعه آمريكا پمپاژ مي‌شود، گفت:"آمريكايي‌ها اين را خوب مي‌دانند كه هر حمله‌اي به ايران براي هر كشوري ، غيرمنطقي ، غير معقول و ديوانگي است."
وي افزود:از ديد گروه صهيونيستي فعال در آمريكا ، گرفتار كردن آمريكا در يك حماقت تاريخي ، بزرگترين دستاورد آنها خواهد بود.

سفير و نماينده دائم ايران در سازمان ملل گفت: در اين برهه زماني ، يكي از وظايف ما افشاگري است. نبايد اجازه دهيم جامعه آمريكا را همين گروه كوچك صهيونيستي به سمتي حركت دهد كه منافع آمريكانيز هدف قرار گيرد.

"وظيفه ما خنثي‌سازي و ايجاد مانع در مسير حركت تفكراتي است كه سياست هاي ديوانه وار عليه ديگر كشورها را در آمريكا توجيه مي‌كند."
ظريف افزود: با سياست و تدبير و برنامه ريزي مي‌توان چالش كنوني را بدون پرداخت هزينه جدي، پشت سر گذارد و طراحي‌هايي كه امروزه در كشور انجام مي‌گيرد در همين راستاست.

نماينده دائم ايران در سازمان ملل تاكيد كرد: ايران به استقبال درگيري نمي‌رود اما اين آمادگي را براي مقاومت دارد.

وي همچنين در پاسخ به پرسش يكي از ايرانيان مقيم آمريكا گفت: به هرصورت اين تصور هم كه ممكن است حركتها براي افزايش فشار بر ايران به شوراي امنيت كشانده شود، وجود دارد و در مقابل ما آماده‌ايم.

اين مراسم تا اخرين ساعات شنبه شب در موسسه فرهنگي امام علي(ع) شهر نيويورك ادامه يافت.

Copyright: gooya.com 2016