شنبه 13 اسفند 1384

واشينگتن‌‏پست از آماده‌‏ شدن پيش‌‏نويس مصوبه شوراي‌‏ امنيت عليه ايران خبر داد، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

مقامات بلندپايه اروپايي و آمريكايي گفتند: در حالي كه دولت بوش آماده ارجاع پرونده هسته‌‏اي ايران به شوراي‌‏امنيت سازمان‌‏ملل‌‏متحد مي‌‏شود به دنبال تعيين ضرب‌‏الاجلي سك‌‏ماهه براي ايران است تا اين كشور برنامه هسته‌‏اي خود را متوقف و با بازرسان بين‌‏المللي همكاري كند تا با فشارهاي ديپلماتيك شديد روبرو نشود.
به گزارش سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران (ايلنا)، اين مقامات اروپايي و آمريكايي كه خواستند نام‌‏شان فاش نشود، گفتند: انتظار داريم مذاكرات سختي ميان 15 عضو شوراي‌‏امنيت سازمان‌‏ملل‌‏متحد انجام شود.
به نوشته واشينگتن‌‏پست، ارجاع ايران به شوراي امنيت سازمان ملل متحد، دومين تلاش دولت بوش در چهار سال گذشته است تا بدين‌‏وسيله سازمان‌‏ملل‌‏متحد را براي تحت‌‏فشار قرار دادن كشوري مسلمان به اتهام پنهان‌‏سازي برنامه تسليحاتي متقاعد كند.
در اين گزارش آمده است: كاخ‌‏سفيد اميدوار است با تلفيق ديپلماسي، بازرسي‌‏هاي سازمان‌‏ملل‌‏متحد و مذاكرات، در فشار بر ايران موفق شود و همزمان اميدوار است نگراني متحدان خود از اهداف آمريكا را كاهش دهد.
مقامات اروپايي و آمريكايي كه ادعا كردند: اجماع بين‌‏المللي در مورد مسأله ايران ايجاد شده است به نحوي كه اين اميدواري ايجاد شده كه پرونده ايران تا پايان اين هفته، به شوراي‌‏امنيت سازمان‌‏ملل‌‏متحد ارجاع شود اما آشكار است كه اختلافاتي ميان اعضاي شوراي‌‏امنيت وجود دارد.
واشينگتن‌‏پست مي‌‏افزايد: ديپلمات‌‏هاي آمريكايي با توجه به يافته‌‏هاي اخير آژانس، پيش‌‏نويس مصوبه‌‏اي را براي تصويب در شوراي‌‏امنيت سازمان‌‏ملل‌‏متحد آماده كرده‌‏اند.
ديپلمات‌‏ها اظهار كردند: پيش‌‏نويس قطعنامه آمريكا، به ايران 30 روز مهلت داده تا فعاليت هاي هسته اي خود را به حالت تعليق در آورد و با بازرسان آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي همكاري كند تا با اقدامات ديپلماتيك شديد روبرو شود.
اين گزارش كه در آستانه نشست شوراي‌‏حكام براي بررسي پرونده ايران و عقب‌‏نشاندن تهران از موضع خود منتشر شده است، حاكي است: مقامات اروپايي و آمريكايي برخي اقداماتي نظير ممنوعيت سفر مقامات ايراني، تحريم‌‏هاي اقتصادي و تحريم نفت را مورد بررسي قرار داده‌‏اند.
يك مقام بلندپايه آمريكايي گفت: ايده اين است كه آهسته شروع كنيم، جدول زماني مشخص كنيم و ضرب‌‏الاجل ويژه‌‏اي براي پاسخ‌‏گويي ايران تعيين كنيم و پس از آن از طريق قطعنامه به ايران اعمال فشار كنيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

يك مقام آمريكايي ديگر گفت: براي واشينگتن اطمينان‌‏يافتن از اينكه پرونده هسته‌‏اي ايران در دستور كار شوراي‌‏امنيت سازمان‌‏ملل‌‏متحد باقي مي‌‏ماند حائز اهميت است و "جان بولتون" نماينده آمريكا در سازمان‌‏ملل‌‏متحد مسؤول اطمينان‌‏يافتن از اين موضوع است چيزي كه روسيه و چين تمايل دارند از آن ممانعت كنند.
در اين گزارش آمده است: ديپلمات‌‏هاي آمريكايي، پنجشنبه و جمعه با مقامات چيني، روسي، انگليسي، فرانسوي درباره ايران مشورت و رايزني كردند.

Copyright: gooya.com 2016