جمعه 25 فروردین 1385

مهدي كروبي: شيوه‌هاي گذشته اصلاح‌طلبان براي ائتلاف جوابگو نيست، ايسنا

* از هر رفت و آمد تفسير سياسي نكنيد
* در انتخابات مجلس خبرگان به هر قيمتي بايد شركت كرد



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

دبيركل حزب اعتماد ملي با تاكيد بر اين كه گروه‌هاي سياسي نبايد نسبت به هم خصومت داشته باشند، خاطرنشان كرد كه زمينه‌ي ائتلاف مانند گذشته در بين گروه‌هاي اصلاح‌طلب وجود ندارد و اگر وجود داشت كار به اين‌جا نمي‌رسيد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) حجت‌الاسلام و المسلمين مهدي كروبي در حاشيه مراسم سالگرد يدالله سحابي درباره‌ي احتمال ائتلاف بين اصلاح‌طلبان افزود: هر گروهي در حال حاضر به كار خود مشغول است و شايد با توجه به آرايشي گروه‌هاي سياسي تفاهماتي نيز بينشان وجود داشته باشد اما به نظر من شيوه‌هاي گذشته براي اصلاح‌طلبان جوابگو نيست و بايد شيوه‌هاي جديد و مدرن را به كار گرفت.

وي بر تقويت تحزب، تشكل‌هاي نيرومند و فراگير و قانوني تاكيد كرد و اظهار داشت: معناي تشكيلات اين نيست كه يك نفر در سه جا عضو باشد و در هر موقعيت سخنان آن‌جا را بگويد. معتقدم با شيوه‌هاي جديد مي‌توانيم برنامه‌هايمان را پيش ببريم و حزب اعتماد ملي را به همين شيوه بوجود آورديم.

كروبي در پاسخ به سوالي درباره‌ي شركت در انتخابات مجلس خبرگان گفت: حتما شركت خواهيم كرد. مساله خبرگان كمي دشوارتر است، زيرا تاييد صلاحيت‌ها تا اين لحظه قانونا به شوراي نگهبان محول شده است. البته من طي نامه‌اي به رياست محترم مجلس خبرگان از ايشان خواستم كه اين مرحله به حوزه علميه قم و مراجع محول شود. خانم‌ها نيز حضور داشته باشند و از انديشمندان و نخبگان رشته‌هاي ديگر نيز دعوت به حضور شود. نمي‌دانم كدام يك از خواست‌هايم به مرحله عمل برسد. در جلسه اسفند سال گذشته‌ي خبرگان در اين باره بحث شد.

وي با تاكيد دوباره بر اين‌كه در انتخابات مجلس خبرگان شركت خواهند داشت، افزود: شركت نكردن در انتخابات مفهومي ندارد و به هر قيمتي بايد شركت كرد. اين انتخابات سال جاري برگزار مي‌شود و بايد جلو برويم و ببينيم پيشامد چيست.

دبيركل حزب اعتماد ملي درباره‌ي برنامه‌هاي آينده‌ي اين حزب در ديدار با ساير احزاب و تشكل‌ها با بيان اين كه هنوز بحثي در اين زمينه نشده است، در عين حال گفت: البته با توجه به درخواست‌هايي كه شده است، ارتباط‌هايي خواهيم داشت. به عنوان مثال با انجمن اسلامي مهندسان و حزب اعتدال و توسعه ديدارهايي را داشتيم كه ادامه خواهد يافت.

از كروبي درباره‌ي تكميل چرخه‌ي سوخت هسته‌يي در كشور سوال شد كه وي با تبريك به ملت ايران از اين دستاورد مهم به عنوان يك توفيق ياد و خاطرنشان كرد كه متخصصان ايراني ما چه در داخل و چه در خارج مايه‌ي سربلندي هستند و ما به آن‌ها افتخار مي‌كنيم.

وي با تاكيد بر اين كه دستيابي به دانش و تكنولوژي حق ماست، به پيشرفت‌ها در صحنه‌هاي مختلف علمي اشاره كرد و افزود: در ادامه‌ي اين راه بايد براي دفاع از حقوقمان مقاومت داشته باشيم و البته بايد در عين حال كه از حقمان دفاع مي‌كنيم با تدبير، دورانديشي، بصيرت و ديپلماسي قوي تلاش كنيم تا بحران و حوادث تلخ را تجربه نكنيم.

از كروبي پرسيده شد كه چرا در مراسم اعلام خبر تكميل چرخه سوخت هسته‌يي ساير مسوولين ديگر در مشهد حضور نداشت كه گفت: خيلي از مسوولين ديگر هم نبودند من را هم جز آن‌ها بگذاريد.

خبرنگاري پرسيد كه آيا بهتر نبود آقاي احمدي‌نژاد از دولت گذشته نيز در دستيابي به سوخت هسته‌يي تشكر مي‌كرد؟ كروبي پاسخ داد: من براي ديگري تعيين تكليف نمي‌كنم، ولي مسلما براي پيروزي در هر كاري زحمات زيادي كشيده مي‌شود، من از سوي خود از دست‌اندركاران امروز و قبل به خصوص دولت قبلي تشكر مي‌كنم.

خبرنگار ديگري پرسيد كه با توجه به افزايش فشارهاي بين‌المللي بر ايران آيا بايد چرخه تكميل سوخت هسته‌يي از سوي دولت‌مردان ادامه پيدا كند؟ كروبي گفت: مسلم است كه چون من در متن مذاكرات نيستم، تعيين نمي‌كنم كه بايد چه كار كنند، اما مهم است كه مسوولين ما ضمن دفاع از حقوقمان بايد به مصالح و منافع ملي بيانديشند و عوارض هر حركتي را محاسبه كنند.

خبرنگار ديگري از رييس سابق مجلس شوراي اسلامي پرسيد اگر پرونده ايران به شوراي امنيت برود و تحريم صورت بگيرد چه كار بايد بكنند؟ كروبي گفت: من نمي‌دانم اما عقيده دارم بايد از حقوق خود دفاع و در حين آن جلب اعتماد و اعتمادسازي كرد. البته ديپلماسي قوي را هم نبايد رها كرد بايد گفت‌وگو را ادامه بدهيم و ببينيم به چه نطقه‌اي مي‌رسيم.

كروبي در پاسخ به خبرنگاري كه درباره‌ي تاثير بازديد دبيركل حزب اعتدال و توسعه از روزنامه‌ي اعتماد ملي بر ايجاد وفاق ميان حاميان هاشمي و كروبي گفت: من از اين ديدار اطلاعي ندارم. آقاي نوبخت از دوستان خوب ما هستند و مجلس ششم و مجلس سوم با هم بوديم. شما خودتان مي‌گوييد تفاهم باشد اما از هر رفت و آمد يا افطاري تفسير سياسي مي‌كنيد. در ضمن روزنامه اعتماد ملي متعلق به همه نخبگاني است كه در چارچوب قانون اساسي و قوانين جاري مقاله بنويسند و از حزب اعتماد ملي تعريف يا انتقاد كنند. در چارچوب قوانين هم بايد تعامل،‌ارتباط و رقابت وجود داشته باشد هم برادري.

رييس‌ سابق مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوالي درباره‌ي حوادث سال گذشته دانشگاه صنعتي شريف و واكنش دانشجويان به دفن سه شهيد گمنام در اين دانشگاه گفت: من از جزييات قضيه اطلاعي ندارم و موضوع را در روزنامه‌ها خواندم. از اصل قضيه كه موجب بي‌حرمتي به رييس دانشگاه و دانشجويان شد متاسفم و البته من نظرات خود را اعلام كرده‌ام و هنوز هم نظرم تغيير نكرده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي همچنين در پاسخ به پرسشي درباره‌ي يدالله سحابي اظهار داشت: ايشان يكي از چهره‌هاي ماندگار تقوا، درستكاري و تعبد به مسايل ديني و از چهره‌هاي مبارز ظلم ستيز و زندان كشيده بودند. من هم در زندان و هم در مجلس و هم در دوره خفقان رژيم گذشته جلساتي با ايشان داشتم. ايشان از چهره‌هاي بسيار ارزشمند و مظهر مبارزه و ايستادگي و مقاومت بودند.

كروبي در پاسخ به سوال خبرنگاري كه به مطلب يكي از روزنامه‌ها اشاره داشت، با بيان اين كه بعيد مي‌داند محمد خاتمي گفته باشد كه برخي از كم كاري‌هاي مجلس ششم به دليل درگيري با برخي مراكز قدرت بوده است، اظهار داشت: سوال اين بود كه چرا اصلاحات مواجهه با شكست شد و آهنگ سوال و جواب اين است، من حدس مي‌زنم در برداشت از اصل مطلب هنگام ترجمه متن عربي مشكلي وجود داشته است.

وي خاطرنشان كرد كه در مهار و كنترل مسائل مجلس ششم نقش داشته است، و گفت: شايد به همين دليل باشد كه برخي از دوستان از دست من ناراحت شدند و به صورت‌هاي گوناگون اين ناراحتي را نشان داده‌اند. اگر مسائل را كنترل نمي‌كردم شايد خيلي مسايل ديگر هم به وجود مي‌آمد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مهدي كروبي: شيوه‌هاي گذشته اصلاح‌طلبان براي ائتلاف جوابگو نيست، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016