چهارشنبه 30 فروردین 1385

كروبي: ادعاي شيخوخيت نكرده‌ام، ايسنا

* مسائل داخلي را بايد در داخل حل كرد
* درباره‌ي انتخابات نبايد راجع به اجماع صحبت كرد



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

حجت‌الاسلام والمسلمين مهدي كروبي با تاكيد بر اين‌كه «جمهوريت و اسلاميت از هم جدا نيستند» گفت:« در جمهوري اسلامي همه نهادها با راي مردم است. بايد جمهوريت حفظ شود و مردم با نشاط و شور در انتخابات شركت كنند تا اين درخت تنومند شود.»

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دبيركل حزب اعتماد ملي كه در دانشكده علوم پزشكي دانشگاه تهران سخنراني مي‌كرد، خاطرنشان كرد: «ما افتخار مي‌كنيم كه وابسته به امام (ره) هستيم، از اول، سرباز ساده و كوچك او بوديم و از ابتدا در هر جا از خط امام دفاع كرديم. چهارچوب حزب اعتماد ملي خط امام (ره) است اما خط امام (ره)، مردم‌سالاري، حفظ حقوق مردم و ولي نعمتي مردم است كه حقوق همه ملت در آن رعايت شود؛ اين معناي خط امام است.»

كروبي افزود: «جامعه ما يك جامعه اسلامي است. اگر از خط امام (ره) پيروي شد، حقوق همه رعايت مي‌شود. در اين خط ، خودسري، خودپسندي و تضييع حقوق وجود ندارد. در اين راستا در حزب آموزش مي‌دهيم و نوشته‌هايي منتشر مي‌كنيم و بايد به طور مستمر حرف‌هاي امام (ره) را كنار هم بگذاريم.»

وي ادامه داد: «در اين‌كه در شرايط كنوني به وحدت نياز داريم شكي نيست. وحدت با سخنراني و شعر و سرود ايجاد نمي‌شود، بلكه بايد با عمل، رفتار و شيوه‌ برخورد آن را شكل داد.»

كروبي در پاسخ به پرسشي درباره آن‌چه تجزيه‌طلبي در قوميت‌ها خوانده شد، گفت: «در رابطه با قوميت‌ها من تجزيه‌طلبي را قبول ندارم، مگر اينكه رفتار ناپسنديده‌اي انجام دهيم. تجزيه‌طلبي نوعا وجود ندارد؛ گرچه ممكن است تفكراتي وجود داشته باشد ولي ما نبايد چنين انگي بزنيم؛ بلكه بايد به خواسته‌ها و مطالبات و نابساماني‌هاي آنان توجه كنيم تا مشكل حل شود.»

دبيركل حزب اعتماد ملي در پاسخ به پرسشي ديگر درباره ديدار سران مشاركت و موتلفه گفت: «از شنيدن خبر اين ديدار بسيار خوشحال شدم، اما اينكه نظر خودشان چه بوده بايد از آنان بپرسيد.»

وي همچنين درباره دلايل اصلي شكست اصلاح‌طلبان در انتخابات رياست‌جمهوري، با بيان اينكه آرايش سياسي در اين دوره متفاوت است، گفت: «در مورد انتخابات نبايد راجع به اجماع صحبت كرد بلكه هر گروهي بايد منسجم شود و كار خود را انجام دهد.»

وي در خصوص مباحث مطرح درباره مذاكره ايران و آمريكا نيز اظهار داشت: «اگر مذاكرات عاقلانه باشد، اصولا از آن استقبال مي‌كنم، اگر اين مذاكرات با تعامل و برابري همراه باشد بسيار موفق خواهد بود اما اكنون خبر ندارم به كجا رسيده است.»

كروبي در پاسخ به سوال ديگري درباره ولايت فقيه اظهار داشت: «ولايت فقيه در قانون اساسي و از اصول آن است. امام (ره) هم در آغاز حكومت و هم چند روز قبل از رحلت خود فرمودند : چون مرا پذيرفتند من دولت تشكيل مي‌دهم. وقتي امام در سال 42 دستگير شد تهران يكپارچه آتش بود. در پايان عمرشان بيست نفر را با نام براي بازنگري قانون اساسي تعيين كردند. خبرگاني كه با راي مردم انتخاب شدند حكمشان نافذ است. پس ولايت فقيه با انتخاب خبرگان است. بنابراين ولايت فقيه جزء قانون اساسي است و ما هم تنها با قرائت و عملكرد امام طرفدار آن هستيم.»

به گزارش ايسنا دبير كل حزب اعتماد ملي هم‌چنين در پاسخ به پرسشي ديگر گفت: «اينكه من پيشتر گفته‌ بودم در انتخابات شركت نمي‌كنم براي انتخابات مجلس هفتم بود. جلسات متعددي تشكيل شد. اقاي محتشمي‌پور گفت اگر شما ثبت نام نكنيد احساس مي‌كنم قدرت چانه‌زني در شما نيست. من هم با پافشاري همه پذيرفتم اما انتخابات طوري شد كه از دست ما بيرون رفت. مسيري كه ما از اول طي مي‌كرديم، ابتكارش دست عزيزاني افتاد و پيروزي مشعشع دست ما افتاد. من هم بنا بر ثبت نام نداشتم و به‌خاطر دفاع از حقوق ديگران ثبت نام كردم و هر كس از من سوال كرد سكوت كردم.»

وي در خصوص اصطلاح "شيخ اصلاحات" براي خود نيز توضيح داد: «من ادعاي شيخ و شيخوخيت نكرده‌ام، بلكه روزنامه‌اي اين را بر سر زبان‌ها انداخت هر چند من خود را شايسته اين لقب نمي‌دانم.»

وي افزود: «ما در هر مقامي جزو اين حكومت هستيم و بايد در اين سال يادمان باشد كه رفتارمان با مردم چگونه بايد باشد.»

كروبي افزود: «ظرفيت قانون اساسي ما بسيار زياد است؛ هر چند كه هيچ چيز جز قرآن كريم، بي‌نقص نيست. اما در مورد قانون اساسي برخي انحصارطلبي‌ها و تنگ‌نظري‌ها نمي‌گذارد كار كنيم.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دبيركل حزب اعتماد ملي در ادامه با بيان اينكه برنامه‌هاي آينده‌اش فعاليت سياسي در صحنه‌هاي مختلف و مطالعه است، گفت: «در مورد وعده‌ 50 هزار تومان كه قولش را داده بودم به صورت كارشناسي آن را محاسبه كردم و يقينا به آن عمل مي‌كردم. پيش از اين هم رييس بنياد شهيد و مجلس بودم، در مجلس هم كل بودجه‌ كه تصويب مي‌شود در اختيار مسوول اجرايي بود. شايد به همين دليل بود كه پيش‌تر مطرح نشد.»

كروبي در پاسخ به اين پرسش كه چرا شكايت از انتخابات را به مراجع خارج از كشور ارجاع نداد؟ گفت: «من با اين ريش سفيد و سابقه‌ام به خارج متوسل شوم؟! ‌اين مساله مساله‌اي داخلي است و در همين داخل آن را حل مي‌كنيم.»

وي درباره احضار عباس اميرانتظام به دادگاه نيز گفت: «خوشحالم كه آزاد باشد و زندگي كند، هر چند دادگاهي است اما با اعدام او موافق نيستم. در مورد آزادي او نيز مذاكره كرده‌ام.»

به گزارش ايسنا در ابتداي اين مراسم كروبي ضمن تبريك سالروز ميلاد پيامبر اكرم (ص) گفت: «اين روزها روز‌هاي ارج نهادن به مقام پيامبر اسلام است؛ به ويژه اينكه امسال از سوي مقام معظم رهبري با درايت ايشان به سال پيامبر اعظم نامگذاري شده است. بايد تاكيد بيشتري بر آن داشت تا مردم نيز احساس كنند كه فرهنگ پيامبر اعظم (ص) در همه جا به ويژه در دانشگاه‌ها جاري شده و مي‌شود.»

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'كروبي: ادعاي شيخوخيت نكرده‌ام، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016