یکشنبه 3 اردیبهشت 1385

سلطانيه: گروگان آمريكا بايد به وين بازگردد، در مورد تعليق، صحبتي با آژانس نداشته‌ايم، ايسنا

- مذاكره با مسوولان پادماني آژانس انجام خواهد شد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي


نماينده‌ي كشورمان در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با تصريح اين كه بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در ايران حضور داشته و به طور منظم مشغول كارشان هستند، تعويق سفر معاون پادماني البرادعي به تهران را خيلي مهم ندانست و گفت: مذاكره با مسوولان پادماني آژانس در تهران يا در وين انجام خواهد شد.

دكتر علي‌اصغر سلطانيه، نماينده‌ي كشورمان در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه براي شركت در كنفرانس بين‌المللي امنيت جهاني در مسكو به سر مي‌برد، در گفت‌وگو با خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: توصيه‌ي ما به تمام شركت‌كنندگان در اين كنفرانس اين بود كه بايد مساله‌ي هسته‌يي ايران كه توسط آمريكا و با سياست‌هاي يكجانبه‌اش به گروگان گرفته شده به وين بازگردد و تنها راه حل، تمركز موضوع در وين است كه در آن صورت با توجه به همكاري‌هاي ايران اين موضوع مي‌تواند راه حلي مسالمت‌آميز بيابد.

دكتر سلطانيه درباره‌ي اين كه آيا مذاكره‌اي بين ايران و آژانس در خصوص تعليق غني‌سازي اورانيوم در ايران انجام شده است؟ اظهار داشت: به هر حال ما صحبت‌هاي كاري‌مان را با بازرسان و نمايندگان آژانس داريم ولي در مورد تعليق صحبتي با آژانس نمي‌كنيم.

وي در ارتباط با كنفرانس بين‌المللي امنيت جهاني كه در پايتخت روسيه در حال برگزاري است، افزود: مطالب مفيدي كه در اين كنفرانس بين‌المللي مطرح مي‌شود در اجلاس سران گروه هشت كه در تابستان و به رياست روسيه برگزار خواهد شد، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

دكتر سلطانيه با بيان اين‌كه نزديك به 200 نفر از 27 كشور در اين كنفرانس شركت كرده‌اند، ادامه داد: متخصصان و مسوولان كشورهاي مختلف در اين كنفرانس حضور دارند و روز گذشته در جلسه‌ي صبح، معاون وزير خارجه‌ي روسيه به عنوان ميهمان ويژه به سخنراني پرداخت و در جلسه‌ي بعدازظهر نيز بنده به عنوان ميهمان ويژه به ايرد سخنراني پرداختم.

نماينده‌ي كشورمان در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هم‌چنين در خصوص سخنراني‌اش در اجلاس مسكو گفت: طي اين سخنان در رابطه با مسايل مربوط به امنيت جهاني و تهديد واقعي سخن گفته و تهديد واقعي را يك‌جانبه‌گرايي آمريكا، بي اعتنايي و تضعيف تمام معاهدات خلع سلاح و سازمان‌هاي مرتبط با آن دانستم.

وي در ادامه اظهار داشت: توانمندي زرادخانه‌هاي اسراييل، عدم توجه به هيچ‌يك از معاهدات بين‌المللي، بي‌اعتنايي به بيش از 30 قطعنامه‌ي سازمان ملل و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و در واقع پتانسيل خطر براي امنيت خاورميانه و امنيت جهاني در مقياس بالاتر را اسراييل با حمايت آمريكا معرفي كردم.

دكتر سلطانيه افزود:‌ با اشاره به اسناد و مدارك در رابطه با تسليحات شيميايي، بيولوژيك و هسته‌يي و با اشاره به پيمان منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌يي و ساير اسناد و مدارك ثابت كردم كه عامل اصلي تمام معاهدات خلع سلاح آمريكاست و در نتيجه اين مساله خود پتانسيلي ديگر براي امنيت جهاني است.

نماينده‌ي كشورمان در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ادامه داد: از همه مهم‌تر اين كه عنوان مقاله‌ام نيز اين بود: "انحراف افكار عمومي جهان از تهديد اصلي امنيت جهاني با طرح مساله‌ي هسته‌يي ايران" و پس از آن در بخش دوم به مساله‌ي هسته‌يي ايران پرداختم و به طور كامل در اين باره صحبت شد.

وي با بيان اين كه پرسش و پاسخ پيرامون فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي كشورمان در اين كنفرانس بيش از يك ساعت و نيم به طول انجاميد، گفت: در اين نشست توضيح دادم كه با اسناد و مدارك موجود ثابت مي‌شود كه فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران كاملا صلح‌آميز و منطبق با قواعد و قوانين آژانس بوده و هيچ مدركي دال بر انحراف ايران از مقاصد صلح‌آميز وجود ندارد و لذا هدف، تنها هدفي سياسي براي منحرف كردن افكار عمومي از خطر اصلي كه همان اسراييل و اقدامات يك‌جانبه‌ي آمريكا باشد، بوده است.

سلطانيه هم‌چنين اظهار داشت: معاون وزير خارجه و معاون شوراي امنيت روسيه نيز در اين نشست به ايراد سخناني پرداختند كه آن‌ها نيز بر حل مسالمت‌آميز و ديپلماتيك مساله‌ي هسته‌يي ايران تاكيد داشتند و مسايل ديگري نيز در رابطه با امنيت خاورميانه، از جمله مباحث اسراييل، فلسطين و گسترش تسليحات در جهان و لزوم خلع سلاح هسته‌يي مطرح شد.

نماينده‌ي كشورمان در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي افزود: البته كشورهاي دارند‌ه‌ي‌ تسليحات هسته‌يي و به خصوص آمريكا نيز از اين مساله انتقاد كرده و اعلام كردند كه زرادخانه‌ي هسته‌يي‌شان را از بين نمي‌بردند و به هر حال مباحث بسياري شد و امروز هم در رابطه با مهم‌ترين تحولات خاورميانه از جمله مساله‌ي فلسطين بحث و گفت‌وگو شد.

وي ادامه داد: به هر حال آن‌چه كه مسلم است اين كه در اين جلسه يكي از مسايل بسيار مهم كه در ساير جلسات نيز مطرح مي‌شد، مساله‌ي هسته‌يي ايران بوده كه البته متخصصان و مسوولان موسسات استراتژيك كشورهاي مختلف از جمله آمريكا نيز در اين خصوص اعلام نظر كرده و به دولت فعلي آمريكا در رابطه با نحوه‌ي برخورد با ايران و حركت به سوي برخوردهاي خصمانه‌اش انتقاد داشتند.

سلطانيه تاكيد كرد: توصيه‌ي ما به تمام شركت‌كنندگان در اين كنفرانس نيز اين بود كه بايد موضوع پرونده‌ي ايران كه توسط آمريكا و با سياست‌هاي يك‌جانبه‌گرايي گروگان گرفته شده به وين بازگردد و تنها راه حل تمركز موضوع در وين است كه در آن صورت با توجه به همكاري‌هاي ايران اين موضوع مي‌تواند راه حلي مسالمت‌آميز بيابد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نماينده‌ي كشورمان در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي خاطرنشان كرد: ما در اين اجلاس باز هم تاكيد كرديم كه هيچ‌گاه وقفه‌اي در كار و همكاري‌هاي‌مان با بازرسان آژانس ايجاد نكرده‌ايم و همان زمان هم كه رييس جمهور محترم پيروزي ايران در زمينه‌ي غني‌سازي را اعلام كردند، بازرسان در نطنز حضور داشتند و اين نمايان‌گر آن است كه تمام فعاليت‌هاي ما شفاف و صلح‌آميز است.

وي در ارتباط با اخبار منتشر شده توسط رسانه‌هاي غربي مبني بر ارائه‌ي پيشنهادي از سوي محمد البرادعي به ايران براي تعليق غني‌سازي اورانيوم در تاسيسات نطنز، تصريح كرد: من از چنين موردي و ارائه‌ي چنين پيشنهادي اطلاع ندارم ولي به هر حال روشن است كه اروپايي‌هاتعليق فعاليت‌هاي غني‌سازي را خواهانند و ايران نيز در مقاطع مختلف و حتي در جلسه‌اي كه با آقاي البرادعي در تهران بود، مطرح كرده كه ما هيچ منطقي را بر اين درخواست نمي‌بينيم و اين موضعي اعلامي ما بوده كه اكنون نيز نظرمان همين است.

سلطانيه در ارتباط با خبر مربوط به تعويق سفر اولي هاينونن، معاون امور پادمان‌هاي مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به كشورمان،‌ گفت: اين مساله در حال بررسي است و صحبت‌هاي اوليه نيز در اين خصوص انجام شده است. ابتدا بايد تصريح شود كه بازرسان آژانس در ايران حضور داشته و به طور منظم مشغول كارشان هستند.

نماينده‌ي كشورمان در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در ادامه اظهار داشت: قرار بود با مسوولان بخش پادمان آژانس نيز صحبت‌هايي شود كه حال اين صحبت‌ها يا در تهران و يا در وين برگزار خواهد شد و لذا اين موضوع خاصي نيست و يا در تهران و يا در وين انجام خواهد شد و بازرسي‌ها نيز بدون وقفه در ايران در حال انجام است.

Copyright: gooya.com 2016