شنبه 9 اردیبهشت 1385

سلامتي، دبيركل سازمان مجاهدين انقلاب: از مدت‌ها پيش قرار بود با موتلفه ديدار و مذاكره كنيم اما شرايط در حال حاضر مهياست، ايسنا

* حزب موتلفه ديگر قدرت سابق را ندارد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

دبيركل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي گفت: منافع ملي، مساله‌ي انرژي هسته‌يي و هرچه به امنيت كشور بستگي دارد از مواردي است كه احزاب مي‌توانند بر سر آن به تعامل و تفاهم برسند.


محمد سلامتي در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در آستانه‌ي سالگرد تاسيس حزب موتلفه‌ي اسلامي اظهار داشت: از آن‌جا كه جناح راست محوريت قبلي خود را از دست داده و در واقع تضعيف شده است، تا چند سال آينده بعيد است بتوانند محوريت قوي داشته باشند و بيشتر به صورت شورايي و نه حزب واحد فعاليت خواهند كرد. البته باز هم امكان دارد همين شورا در آستانه‌ي انتخابات مختلف نتيجه‌بخش نباشد.


وي با بيان اين‌كه " احزاب كشور ما هنوز به آن حد از قدرت و رشد نرسيده‌اند كه به تنهايي در عرصه‌ي سياسي به رقابت بپردازند" ادامه داد: گروه‌هاي سنتي قديمي در گذشته از قدرت بيشتري برخوردار بودند و محوريت آن‌ها را گروه‌ها و احزاب ديگر به رسميت مي‌شناختند؛ در حال حاضر به دليل ضعفي كه پيدا كرده‌اند، اين‌گونه نيست و گروه‌هاي سنتي با توجه به سابقه‌ي طولاني ارتباطي‌شان با يكديگر و حتي با توجه به منافع، اهداف و ديدگاه‌هاي مشترك بهتر مي‌توانند همكاري و همگامي داشته باشند. اين طبيعي است، چه در جناح راست و چه در جبهه‌ي اصلاحات، گروه‌هايي كه با هم سابقه‌ي همكاري مشترك دارند، بهتر مي‌توانند يكديگر را درك كرده و همكاري داشته باشند.


دبيركل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي با بيان اين‌كه " ديدارهاي اخير احزاب في‌البداهه نبوده است" خاطرنشان كرد: زمينه ي اين ديدارها از گذشته وجود داشته است. زماني برخي از گروه‌هاي محوري از جناح راست با برخي از گروه‌هاي اين جناح و هم‌چنين گروه‌هاي محوري در جناح اصلاحات و يا خط امام، تبادل نظرها و گفت‌وگوهايي با توجه به مصالح ملي براي جلوگيري از سوءتفاهمات و تبديل عرصه‌ي سياسي به عرصه‌ي رقابتي سالم‌تر و بانشاط‌تر داشته‌اند.


وي افزود: طي مكاتبات و صحبت‌هايي كه صورت گرفت، سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي و حزب موتلفه اسلامي سال‌ها پيش بنا را بر اين گذاشتند كه بحث و گفت‌وگويي داشته باشند، اما به تاخير افتاد و تحقق پيدا نكرد، اما اكنون با تغيير شرايط و و تضعيف محوريت اين حزب در جناح راست در اثر برخوردهاي صورت گرفته، و مسايل جديدي كه براي كل جامعه، نظام و انقلاب پيش آمده است، ضرورت مذاكرات، تفاهم‌ها و تبادل نظرات بيشتر شده و در نتيجه اين گفت‌وگوها كه هنوز در مرحله‌ي ابتدايي خود قرار دارد، انجام مي‌شود.


سلامتي گفت: معتقديم كه احزاب و گروه‌هاي سياسي از هر جناح و جبهه‌اي كه هستند، با توجه به مسايل مهم مملكتي كه مي‌توانند مشتركا آن‌ را پي‌گيري كنند و براي ايجاد شور و نشاط بيشتر و رقابت سالم در عرصه‌ي سياسي بيشتر به يكديگر نزديك شوند.


و ادامه داد: زمينه همكاري‌هاي نسبي احزاب مختلف اصلاح‌طلب و محافظه‌كار با تشكيل خانه‌ي احزاب بيشتر شده و شرايط مناسب‌تري پيش آمده تا براي تبادل افكار، مذاكراتي در موارد ضروري انجام شود.


سلامتي خاطرنشان كرد: پيش از اين‌ها، هم ما (سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي) و هم حزب موتلفه اين احساس ضرورت را داشتيم در نتيجه مذاكرات انجام شد كه در مرحله‌ي ابتدايي بسيار محدود بود، اما ما آمادگي داريم كه در مورد بسياري از مسايل صحبت كرده و تبادل نظر و زمينه‌هاي مناسب‌تري براي صحبت و مذاكره فراهم كنيم.


وي حزب موتلفه را تا پيش از انتخابات نهم، قدرت فائقه خواند و گفت: حزب موتلفه پس از انقلاب بيشتر مطرح شد و به تدريج با رشد به قدرت زيادي رسيد؛ در بسياري از اركان حكومت تسلط و نفوذ يافت و از آن طريق توانست به راحتي اهداف خود را تعقيب كند. تا پيش از انتخابات دوره‌ي نهم در اركان مملكتي قدرت فائقه بود اما پس از آن به تدريج در آستانه‌ي انتخابات تضعيف شد و امروز ديگر قدرت سابق را ندارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سلامتي با اشاره به ساختار صنفي سياسي حزب موتلفه اظهارداشت: در حزب موتلفه، تجار و بازرگانان بدنه‌ي احزاب را تشكيل مي‌دهند و در واقع تشكيلات جا افتاده‌اي با اين سبك و سياق هستند.


وي درباره‌ي جوانگرايي در اين حزب گفت: به نظر من مشكل است كه تشكل‌ها بتوانند واقعا سررشته‌ي كار را به دست بگيرند و احزابي كه روشنفكران را نمايندگي فكري مي‌كنند يا برخي از اقشار ديگر جامعه را، راحت‌تر مي‌توانند اين كار را انجام دهند. لذا اگر هم جوانگرايي صورت بگيرد بدين معنا نيست كه جوان‌ها مسلط شوند بلكه برخي از كارها را به عهده‌ي برخي جوانان خواهند سپرد.


دبيركل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي با اشاره به ضرورت وجود تفاهمات و تعامل‌ها بين احزاب، اين تفاهم‌ها را حول منافع ملي، مساله‌ي هسته‌يي و امنيت ملي، شرايط انتخابات و شرايط حاكم در منطقه برشمرد و گفت: اين تعامل‌ها در گذشته و به‌خصوص در زمان جنگ مطرح بود. احزاب چپ و راست با يكديگر نشست و گفت‌وگو مي‌كردند؛ مثلا ما (سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي) با حزب موتلفه و برخي ديگر از احزاب جناح راست پيرامون همكاري‌هايي كه مي‌توانست فشارها را كاهش داده و با ضدانقلابيون و دشمنان مقابله كند، گفت‌وگو مي‌كرديم و امروز نيز اين مساله وجودد دارد و بر سر مسايل مشترك مي‌توان تبادل نظر و تعامل كرد.

Copyright: gooya.com 2016