چهارشنبه 13 اردیبهشت 1385

متكي: مي‌خواهند براي كساني اعتمادسازي كنيم كه خودشان دو جنگ جهاني به راه انداختند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي


هيات پارلماني ژاپن به سرپرستي اوكادا با منوچهر متكي ملاقات و پيرامون اوضاع منطقه‌اي و موضوع هسته‌يي ايران گفتگو كرد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين ديدار وزير خارجه كشورمان با اشاره به تلاشهاي ايران جهت اعاده امنيت در عراق و افغانستان گفت: ايران داراي سابقه 10 هزار ساله تمدن تاريخ و فرهنگ مي‌باشد و همواره حافظ صلح و امنيت در منطقه بوده است.

وي ژاپن را شريك قابل اعتماد ايران خواند و گفت: در طول روابط ايران و ژاپن نقطه منفي وجود ندارد.

متكي اعتمادسازي را يك جاده دو طرفه دانست و گفت: سه سال به منظور اعتمادسازي كليه فعاليت‌هاي هسته‌يي را متوقف كرديم. اما اروپا در مقابل پيشنهاد قابل قبولي ارايه نكرد. به همين دليل اعتماد ما از غرب سلب شده و اكنون نوبت غرب است كه اعتمادسازي كند.

وزير خارجه كشورمان غني سازي در ايران را در سطح تحقيقاتي معرفي كرد و گفت: بردن پرونده ايران به شوراي امنيت به دليل فعاليت‌هاي علمي و تحقيقاتي يك اقدام سياسي است و زيبنده شوراي امنيت نيست. امروز از ما مي‌خواهند براي كساني اعتمادسازي كنيم كه خودشان در قرن گذشته دو جنگ جهاني به راه انداختند و اولين استفاده كنندگان از سلاح اتمي بودند.

متكي توقف تحقيقات هسته‌يي را غير ممكن دانست و گفت: حاضريم بر سر چگونگي استيفاي حق ايران ناشي از عضويت در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و ارايه تضمين مبني بر عدم انحراف و راه‌هاي تقويت پيمان عدم اشاعه مذاكره كنيم.

وزير خارجه كشورمان با يادآوري واقعه ملي شدن صنعت نفت ايران و تلاش انگليس براي ارجاع پرونده نفت ايران به شوراي امنيت گفت: استفاده ابزاري از شوراي امنيت باعث تضعيف آن مي‌شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در پايان افزود: حاضريم كنسرسيومي با ژاپن يا هر كشور ديگري تشكيل و مشتركا تحت نظر كنسرسيوم اقدام به غني سازي كنيم.

اوكادا نيز متقابلا مخالفت خود را با برخورد منفي با ايران اعلام داشت و گفت: عدم عضويت آمريكا در ان.پي.تي بي‌توجهي به موضوع كاهش سلاح‌هاي هسته‌يي در سطح جهان ادعاهاي آمريكا مبني بر استفاده از سلاح هسته‌يي در صورت نياز و هسته‌اي شدن بعضي از كشورهاي جهان بدون توجه به مفاد ان.پي.تي، اين پيمان را تدريجا لوث مي‌كند.

اوكادا با يادآوري شكست آمريكا در افغانستان و مخالفت بعضي از احزاب ژاپن با حمله يك جانبه آمريكا به افغاستان گفت: انتظار مي‌رود ايالات متحده از اين تجربيات درس گرفته باشد.

روپرخت پولنس، رييس كميسيون سياست خارجي مجلس فدرال آلمان صبح امروز با دكتر محمدي، معاون آموزش و پژوهش وزارت امور خارجه ديدار و گفتگو كرد.

در اين ملاقات اهتمام دو كشور براي گسترش و تعميق روابط تهران - برلين مورد اشاره قرار گرفت و علاقمندي طرفين براي ارتقاي مناسبات در تمامي سطوح مورد تاكيد قرار گرفت. در اين ملاقات علاوه بر روابط دو جانبه، تحولات منطقه‌اي و اوضاع بين‌المللي و موضوعاتي نظير عراق افغانستان و برنامه هسته‌يي كشورمان نيز مورد گفتگو قرار گرفت و دو طرف ديدگاه‌هاي خود رادر اين زمينه تشريح نمودند.

Copyright: gooya.com 2016