چهارشنبه 17 خرداد 1385

در واکنش به گزارش ای بی سی نيوز، سخنگوی وزارت خارجه انگليس: جزييات پيشنهادها به ايران منتشر نشده است، فارس

خبرگزاری فارس: يک سخنگوی وزارت خارجه انگليس در واکنش به گزارش منتشر شده از سوی شبکه خبری امريکايی «ای بی سی نيوز» در رابطه با پيش نويس پيشنهادی گروه ۱+۵ به ايران تصريح کرد، جزييات پيشنهادی داده شده به ايران هنوز منتشر نشده است.


اين سخنگو، که بنا به روال معمول وزارت خارجه انگليس خواست از ذکر نامش خودداری شود، روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار فارس در لندن تاکيد کرد، تا زمانی که مقامهای ايرانی پاسخ رسمی خود را در قبال اين پيشنهاد اعلام نکنند، هيچ يک از شش کشوری که در تنظيم پيشنهادها سهيم بوده اند، جزييات آن را برملا نخواهند کرد.
وی با تاييد اين مطلب که گزارشهای دريافتی از ملاقات ديروز خاوير سولانا مسوول امور سياست خارجی اتحاديه اروپا و علی لاريجانی دبير شورای عالی امنيت ملی ايران در تهران مثبت و سازنده بوده است، افزود: بنظر ما انتشار جزييات و اظهار نظر در باره بسته ای پيشنهادی که هنوز از جانب ايران بطور کامل بررسی نشده است، اقدامی خارج از ادب ديپلماتيک می باشد.
شبکه خبری ای بی سی نيوز در گزارشی مبسوط عنوان کرده است جزييات پيش نويس اوليه متن پيشنهادی پنج عضو دايم شورای امنيت سازمان ملل به علاوه آلمان را بدست آورده و آن را در جديدترين گزارشهای خبری خود منتشر کرده است.
سخنگوی وزارت خارجه انگليس در پاسخ به اين پرسش که برخی عنوان می کنند دليل خودداری از انتشار جزييات پيش نويس تقاضای مقامهای ايرانی برای مخفی ماندن محتوای آن بوده است، گفت: اينطور نيست و در آخرين نشست شش کشور در وين چنين نتيجه گيری شد که بهتر است فرصتی مناسب در اختيار مقامهای ايرانی گذاشته شود تا پيشنهادها به دقت مطالعه و اظهار نظر شود.
وی اضافه کرد، در صورتی که جزييات پيشنهادها قبل از اظهار نظر نهايی مقامهای ايرانی انتشار يابد، امکان آن وجود دارد که برخی شخصيتها درباره آن نقطه نظرهای نامناسبی را مطرح کنند که با روح پيشنهاد اصلی مغاير باشد و موجب شود مقامهای ايرانی به جای پرداختن به اصل پيشنهادها به تبعات ايجاد شده بواسطه طرح نقطه نظرهای نامناسب بپردازند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خبرنگار فارس در لندن در همين رابطه با وزارت خارجه فرانسه نيز تماس گرفت و اين وزارتخانه اعلام کرد به زودی در باره گزارش منتشر شده در شبکه ای بی سی اظهار نظر خواهد کرد.
نظر به اين که ساعت کاری روزانه در واشنگتن هنوز آغاز نشده است امکان تماس و کسب نظر از مقامهای رسمی وزارت خارجه امريکا ميسر نشده است.

Copyright: gooya.com 2016