پنجشنبه 18 خرداد 1385

مطبوعات مسکو: آمريکا غنی‌سازی اورانيوم در خاک ايران را پذيرفته است، ايرنا

مسکو، خبرگزاری جمهوری اسلامی ‪۸۵/۰۳/۱۸‬

موضوع برنامه‌های هسته‌ای ايران و رويدادهای پيرامونی آن، همانند روزهای قبل در مطبوعات پنجشنبه چاپ مسکو بازتاب وسيعی داشت.

"نزاويسيمايا گازتا" در مقاله‌ای با عنوان "تا زمان ديدار سران گروه ‪۸‬ منتظر جواب تهران هستند"، نوشت: تهران در حال مطالعه پاکت پيشنهادی گروه ‪ ۵+۱‬است.

"به ايران وعده داده شده که در چشم‌انداز دور،امکان غنی‌سازی اورانيوم در خاک خود را خواهد داشت، حقی که تا چندی پيش آمريکا ايران را از آن محروم می‌کرد"
اين روزنامه افزود: آمريکا برای اولين بار در طول ‪ ۲۶‬سال اخير برای مذاکرات مستقيم باايران ابراز آمادگی کرد.

"ويکتور کريمنوک" معاون رييس موسسه مطالعه آمريکا و کانادا گفت: نرمش آمريکا نشانه آنست که واشنگتن در فشار خود به ايران به آخر رسيده و حالا بايد يا گامهای موثر بنيادی بر دارد يا شکست خود را بپذيرد.

"آمريکا خواهان آن نيست که ايران اورانيوم خود را در روسيه غنی‌سازی کند، اين روند روابط دو طرف را مستحکم تر خواهد کرد، اما قصد واشنگتن انزوای بيشتر ايران است تا فشار از خارج به آن آسانتر باشد"
نزاويسمايا گازتا نوشت: ايران برای بررسی پيشنهادات جديد، چند هفته وقت دارد و مهلت طبيعی نيز ديدار سران هشت کشور صنعتی در سنت پطرزبورگ است.

"راسيسکايا گازتا" نيز نوشت: مساله اتمی ايران وارد مرحله حساسی شده است.

"سولانا" که پيشنهادهای جديد را به ايران برد از سوی "سرگئی کيسلياک" معاون وزير خارجه روسيه همراهی شد.

"ايرانی‌ها در حال تصميم‌گيری بوده و مطبوعات آمريکا نوشتند واشنگتن امکان غنی‌سازی اورانيوم در خاک ايران و کمک خود در پيشبرد برنامه هسته‌ای را به تهران وعده داده است"
روزنامه "گازتا" اعلام کرد: در جنگ ديپلماتيک بخاطر ايران، روسيه پيروز شد و اجازه غنی‌سازی اورانيوم به تهران داده شد.

"اما ابتدا جهان بايد مدارکی که نشان دهد که برنامه هسته‌ای ايران جنبه صرفا صلح آميز دارد را دريافت کند"
ديپلمات‌ها می‌گويند بررسی اين پيشنهادها می‌تواند سرآغاز برون رفت از اختلافی شود که بزرگترين مشکل بين‌المللی دوران معاصر شده است.

"مقامهای روس نيز در اين مورد اظهارنظر کردند، سرگئی لاوروف وزير خارجه به پروژه‌های هسته‌ای روسيه و ايران اشاره کرده و گفت: راکتور هسته‌ای بوشهر حتی در صورت توقف پژوهش‌های هسته‌ای ايران، در معرض تهديد نيست" روزنامه "ورميا نوستی" در مقاله خود اعلام کرد: ايالات متحده حاضر است فناوری خود را به ايران عرضه کند.

"در پيشنهادی که سولانا به تهران آورده، گفته شده غنی‌سازی اورانيوم در ايران وقتی امکان پذير می‌شود که آژانس بين‌المللی انرژی اتمی، جنبه صلح آميز آنرا ثابت کند و شورای امنيت سازمان ملل متحد نيز يقين پيدا کند که ايران برای دسترسی به سلاح اتمی تلاش نمی‌کند"
اين روزنامه نوشت: در آستانه جام جهانی فوتبال، بايد گفت که اينک توپ اورانيوم در زمين ايران قرار داشته و بازی اتمی ادامه دارد.

روزنامه "کامرسانت" نيز به نقل از جان بولتون نماينده آميکا در سازمان ملل متحد نوشت: آمريکا کرملين را به دو گروه تجزيه کرده" طرفداران و مخالفان ايران"

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

"اما روسيه اينک تحت تاثير گروه طرفدار ايران در کرملين، بشدت با تحريم ايران مخالفت می‌کند"
واشنگتن نيز در آستانه ديدار گروه هشت در سنت پطرزبورگ از پوتين دعوت کرده به "نيروهای سالم" در رهبری روسيه توجه کند.

اين روزنامه نوشت: به گفته بولتون، گروه طرفدار ايران معتقد است که اين کشور برای آمريکا مساله سازتر است تا روسيه.

"وی هشدار داد که اين بازی برای روس‌ها خطرناک است"

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مطبوعات مسکو: آمريکا غنی‌سازی اورانيوم در خاک ايران را پذيرفته است، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016