یکشنبه 21 خرداد 1385

حدادعادل: از بازگشت اروپا به مذاکره، استقبال می‌کنيم، ايسنا

- برای اعتمادسازی آماده‌ايم
- نبايد تأکيد بر اعتمادسازی بهانه‌ای برای محروم کردن ايران از حق مسلم خودش شود


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: مجلس

رييس مجلس شورای اسلامی در نطق پيش از دستور خود با اشاره به هفته‌ی تعطيلی مجلس و با بيان اين‌که اين هفته، هفته‌ای عادی نبود، به مقارنت آن با سالروز رحلت حضرت امام(ره) و ۱۵ خرداد اشاره کرد و از حضور باشکوه همه مردم ايران در مراسمی که به همين مناسبت تشکيل شده بود، سپاسگزاری کرده و گفت: مردم با برگزاری راهپيمايی‌هايی باشکوه در همه شهرها و خصوصا با سفر به تهران و زيارت مرقد امام، وفاداری خود را بار ديگر به امام(ره) نشان دادند و ثابت کردند که محبت نسبت به امام در دل مردم ايران، آتشی است که با گذشت زمان سرد نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، دکتر غلامعلی حدادعادل ضمن ابراز تقدير و تشکر مجلس از مقام معظم رهبری به مناسبت سخنان روشنگرانه در سالگرد ارتحال امام(ره)، گفت: ايشان يک بار ديگر در کنار مزار پاک امام، وفاداری ملت ايران را به راه امام بيان فرمودند.

ايشان راه امام و انقلاب اسلامی را به شجره طيبه‌ای تشبيه کردند که مصداق آيه مبارکه قرآن کريم است که می‌فرمايند "و مثل کلمه طيبه کشجره طيبه اصل‌ها ثابت و فرع‌ها فی السماء تعطی اکل‌ها کل حين باذن ربها".

رييس مجلس افزود: مقام معظم رهبری فرمودند انقلاب اسلامی بر خلاف ساير انقلاب‌ها، با گذشت زمان سرد و راکد نمی‌شود و اين ناشی از آن است که اين انقلاب به ايمان مبتنی است و دائما از چنين ريشه‌ای تغذيه می‌شود.

ايشان راه و ميراث امام را به منزله سرمايه‌ای برای ملت ايران دانستند و بر حفظ اين سرمايه و بيهوده هزينه نکردن آن تأکيد کردند.

وی با بيان اين‌که مقام معظم رهبری بر ايمان و عدالت و علم و اتحاد و همبستگی ملی تأکيد فرمودند، گفت: ايشان در مسأله هسته‌ای شجاعانه بيان فرمودند که اگر برای ملت ايران امنيت وجود نداشته باشد، حرکت انرژی هم از اين منطقه جهان، روان و آسان صورت نخواهد گرفت.

رييس مجلس ضمن سپاسگزاری از مقام معظم رهبری اظهار داشت: ما سخنان ايشان را به منزله‌ی يک رهنمود سالانه‌ای بر اساس راه امام تلقی می‌کنيم.

حدادعادل با اشاره به مسأله‌ی هسته‌ای کشورمان و با بيان اين‌که همگان منتظر واکنش ايران نسبت به پيشنهادات ۱+۵ هستند، گفت: ما اصولا از اين‌که اروپا به مذاکره بازگشته استقبال می‌کنيم و برقراری مجدد مذاکره و ايجاد فضای مذاکره را يک پيروزی می‌دانيم. در درجه اول پيروزی برای ايران، از آن جهت که معلوم شده است با ايران با زبان تهديد نمی‌شود صحبت کرد. همين که زبان تهديد را کنار گذاشته‌اند، امری مثبت است.

وی افزود: آنها دانسته‌اند که ايران در فضای جنگ روانی، فشار و تهديد تصميم نمی‌گيرد.

حدادعادل اين امر را (ارائه بسته پيشنهادی) برای اروپا نيز يک پيروزی دانست و توضيح داد: اين امر برای اروپا نشانه‌ی استقلال است. هم‌چنين ما اين را برای سازمان‌های بين‌المللی هم يک موفقيت می‌دانيم و تصور می‌کنيم حل و فصل مسائل از طريق مذاکره به حفظ اعتبار سازمان‌های بين‌المللی کمک می‌کند.

به گزارش ايسنا، رييس مجلس تصريح کرد: همواره گفته‌ايم ما حرف منطقی داريم، آماده مذاکره و علاقمند به صلح، تفاهم و گفت‌وگو هستيم اما تأکيد می‌کنيم که مذاکره به اين معنا نيست که يک بسته دربسته‌ای از طرف مقابل دريافت شود و توقع داشته باشند که هرچه در آن است را بپذيريم.

وی مذاکره را به معنای گفت‌وگوی دوجانبه و متقابل دانست و افزود: طبعا مقامات مسوول در ايران، پس از بررسی آن پيشنهادات، پيشنهادی خواهند داشت و همان‌طور که اروپايی‌ها سخنی گفته‌اند طبعا بايد آماده باشند که سخنی هم بشنوند.

وی ابراز اطمينان کرد که پاسخ متقابل مقامات کشورمان منافع ملی و حقوق مسلم ملت ايران را در استفاده صلح‌آميز از انرژی هسته‌ای رعايت کند.

رييس مجلس افزود: اين امری است که مجلس شورای اسلامی به عنوان صدای ملت ايران به آن بارها تأکيد کرده است.

حدادعادل ذکر پيش شرط را در هيچ مذاکره‌ای منطقی ندانست و افزود: ذکر پيش شرط در هيچ مذاکره‌ای منطقی نيست، مخصوصا وقتی پيش شرط مربوط به همان موضوعی باشد که در جريان مذاکره مورد بحث قرار گيرد و اصولا مذاکره راجع به همان مسأله باشند.

به گفته‌ی وی، چه معنا دارد که وقتی قرار است راجع به اصل استفاده ايران و حق ايران از انرژی هسته‌ای مذاکره شود، به عنوان پيش شرطی صرف‌نظر کردن ايران را پيشنهاد کنند، کسی که نتيجه‌ی مورد نظر خودش را از مذاکره به عنوان پيش شرط مذاکره قرار می‌دهد علنا و عملا اعلام می‌کند که به مذاکره اعتقادی ندارد و اين به معنای نفی مذاکره است.

رييس قوه مقننه با بيان اين‌که اعتماد امری متقابل است، گفت: ما برای اعتمادسازی آماده هستيم و اين آمادگی را در سال‌های گذشته نشان داده‌ايم، اما به همان اندازه که اروپا می‌خواهد ايران اعتماد سازمان‌های بين‌المللی و اروپا را جلب کند، ما هم اصرار داريم که آنها رفتاری کنند که ايران به آنها و مذاکره‌کنندگان اعتماد کنند.

به گفته‌ی وی، نبايد تأکيد بر اعتمادسازی بهانه‌ای برای محروم کردن ايران از حق مسلم خودش شود.

رييس مجلس افزود: منتظريم تا اين مذاکرات در مسيری تفاهم‌آميز به پيش رود و راه برای استفاده ايران از حق مسلم خودش با حفظ شرايط سازمان‌های بين‌المللی که مخصوص همه‌ی ملت‌ها و دولت‌هاست، باز شود.

به گزارش ايسنا، وی هم‌چنين به جنايات اخير رژيم صهيونيستی در فلسطين اشغالی اشاره و خاطرنشان کرد: همانطور که ملاحظه فرموده‌ايد در روز‌های اخير به شدت حملات ددمنشانه اسرائيلی‌ها به مردم بيگناه و بی‌پناه فلسطين افزوده شده است، در تازه‌ترين جناياتی که روز جمعه صهيونيست‌ها انجام دادند حداقل ۱۶ نفر را به شهادت رسانده و ده‌ها نفر را مجروح کردند.

حدادعادل با بيان اين‌که صحنه‌هايی که ديروز و ديشب از تلويزيون پخش شد دل هر انسان شرافتمندی را به درد می‌آورد، تصريح کرد: تعجب می‌کنيم که چگونه کشورها و دولت‌ها و سازمان‌هايی که برای مسائل بسيار کم اهميت، جار و جنجال تبليغاتی به راه می‌اندازند، در برابر اين همه جنايت سکوت می‌کنند و با بی‌اعتنايی از کنار آن می‌گذرند.

رييس مجلس با بيان اين‌که ما از صهيونيستها هيچ انتظاری نداريم، گفت: در طول شصت سال گذشته تکليف صهيونيست‌ها با مردم جهان و با جهان اسلام روشن شده است.

وی خطاب به ملت آمريکا اين نکته را بيان کرد که مادامی‌که دولت آمريکا از رژيم صهيونيستی عليرغم اين همه جنايت، طرفداری می‌کند، آمريکا هيچ آبرويی نزد ملت‌های جهان نخواهد داشت و همه‌ی ادعاهای دولت آمريکا در طرفداری از آزادی، صلح و دموکراسی و حقوق بشر با طرفداری از جنايات رژيم صهيونيستی باطل می‌شود.

به گفته‌ی وی، در جهان اسلام، ملاک برای سنجش اين داوری‌ها، رفتار آمريکا خصوصا در فلسطين است که در روزهای اخير هم شاهد جنايات آنها هستيم.

وی ضمن محکوم کردن اين جنايات با ملت فلسطين، مسلمانان جهان و به ويژه وزير امور خارجه دولت حماس ابراز همدردی کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش ايسنا، رييس مجلس شورای اسلامی در خصوص بيانيه رييس کل بانک مرکزی در نقد مصوبه مجلس در مورد کاهش سود بانکی، با بيان اين‌که ما برای دکتر شيبانی احترام زياد قائل هستيم و تلاش‌شان را نيز در انجام وظيفه ستايش می‌کنيم، اظهار داشت: روزی هم که اين لايحه در مجلس مطرح بود ايشان مفصل صحبت کرده و دلايل خود را بيان کرد و مجلس پس از شنيدن سخنان وی، به اين طرح رأی داد لذا جا نداشت و مجلس انتظار نداشت که پس از تصويب مجلس از طرف بانک مرکزی، که بايد مجری مصوبه مجلس باشد، يک بيانيه‌ی مفصلی در نقد آنچه که تقريبا صورت قانونی به خود گرفته بود، صادر شود.

حدادعادل افزود: ما انتظار داريم چه بانک مرکزی و چه ساير وزرای دولت و دولت جمهوری اسلامی و همه‌ی دستگاه‌ها به اجرای مصوبات مجلس شورای اسلامی تأکيد کنند. معنای اين سخن که ميزان رأی ملت است و معنای اين‌که مجلس در رأس امور است اين است که پس از آن‌که مطلبی در مجلس به تصويب رسيد مسوولان اجرايی، مساعی خود را در جهت اجرای آن مصوبه به کار گيرند، نه اين‌که با بيانيه‌ای فضايی برای سست کردن مصوبات مجلس ايجاد شود.

رييس مجلس تصريح کرد: ما انتظار داريم که جبران کنند و تأکيد می‌کنيم که مجلس به طور کلی بر اجرای آنچه به تصويب می‌رسد، اصرار دارد خصوصا اين طرح که تصورمان اين است که رييس جمهور محترم هم همين نگاه را نسبت به مسأله سود بانکی داشته‌اند.

به گفته‌ی وی، حفظ شأن و منزلت مجلس اقتضاء می‌کند که اين‌گونه بيانيه‌ها پس از مصوبه صادر نشود.

حدادعادل از صدا و سيما به خاطر پوشش وسيعی که به مناسبت سالگرد آغاز به کار مجلس و فعاليت‌های نمايندگان انجام داده است، تشکر کرد و گفت: مجموعا در همه‌ی بخش‌های خبری صدا و سيما نزديک به ۱۵۰۰ برنامه را در اين مدت کوتاه مقارن با سالگرد مجلس، به فعاليت‌های مجلس اختصاص داده بودند که بايد سپاسگزاری کنيم.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حدادعادل: از بازگشت اروپا به مذاکره، استقبال می‌کنيم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016