جمعه 26 خرداد 1385

احمدی‌نژاد: مجموعه مشوق‌های غرب گامی روبه جلوست، گزارش کامل سفر احمدی نژاد به شانگهای، ايسنا

* مواضع تهران، پکن و مسکو درباره بسياری ازمسايل مشابه است


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی خارجی

محمود احمدی‌نژاد علاوه بر سخنرانی در اجلاس سازمان همکاری‌های شانگهای با رييسان جمهور روسيه، چين، پاکستان، تاجيکستان و قزاقستان ديدار و گفت‌وگو و هم‌چنين در نشستی خبری شرکت کرد.

رييس‌جمهور کشورمان تعميم همکاری‌های اقتصادی و تجاری کشورهای عضو سازمان شانگهای به همکاری‌های فرهنگی، سياسی و امنيتی را موجب تحکيم صلح و آرامش در منطقه دانست.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، دکتر محمود احمدی نژاد، رييس‌جمهور صبح پنجشنبه در ششمين اجلاس سران کشورهای سازمان همکاری‌های شانگهای در ادامه تاکيد کرد: اين مبادلات می‌تواند نقش موثری در تقويت صلح و ثبات جهانی داشته باشد و سازمان را به نهادی قوی و تاثيرگذار در زمينه‌های گوناگون اقتصادی، سياسی و تجاری در منطقه و جهان تبديل کند، هم‌چنين مانع تهديدها و مداخلات غيرقانونی و زورمدارانه نظام سلطه جهانی شود.

وی با اشاره به روابط ملت‌ها به عنوان زمينه پيشرفت در عرصه‌های مختلف تاکيد کرد: آشنايی و احساس نزديکی هرچه بيشتر مردم کشورهای عضو سازمان با يکديگر، فرصت بسيار خوبی را در اختيار اين سازمان و دولت‌ها قرار می‌دهد تا همه اين استعدادها و توانمندی‌ها را در تبادلات عادلانه در جهت پيشرفت و تعالی مردم خود به کار گيرند.

دکتر احمدی‌نژاد با بيان اين‌که نزديک به نيمی از جمعيت جهان با فرهنگ‌های غنی، استعدادها و خلاقيت‌های بی‌نظير و توانمندی‌های فنی و علمی در کشورهای عضو سازمان شانگهای گرد آمده‌اند، ويژگی‌های اخلاقی و رفتاری برجسته نظير انسان دوستی، ميهمان نوازی، محبت، راستگويی، وفا و تلاش‌گری و برخورداری از منابع طبيعی عظيم را از ديگر شاخصه‌های کشورهای عضو اين سازمان خواند.

رييس‌جمهور با اشاره به سابقه هزاران ساله مردمان کشورهای حاضر در اين اجلاس گفت: آنها در يک پهنه جغرافيايی بزرگ با ارتباطات وسيع و با اميدها و آرزوهای مشترک زندگی کرده‌اند و رفت و آمدها و مبادلات تجاری آنها به حدی بوده است که آثار آن در فرهنگ، ادبيات، شعر، هنر و معماری مردمان هر کدام از اين کشورها ديده می‌شود.

وی با اشاره به فرارسيدن ششمين سالگرد آغاز به کار سازمان همکاری شانگهای اظهار داشت: برای گسترش و تقويت تعاملات و همکاری های اقتصادی، ارائه و اجرای طرح‌های کاربردی و منطبق با نياز کشورهای عضو در زمينه حمل و نقل و ترانزيت کالا و ايجاد تسهيلات گمرکی، ايجاد مناطق آزاد تجاری و سرمايه‌گذاری‌های مشترک، می‌تواند مفيد باشد.

رييس‌جمهور حضور کشورهای مصرف‌کننده و توليدکننده انرژی در اين سازمان و نقش و اهميت روزافزون انرژی در توسعه و پيشرفت کشورها را زمينه مناسبی برای همکاری در موضوع انرژی در سازمان همکاری شانگهای دانست و پيشنهاد کرد: نشست وزيران انرژی کشورهای عضو به منظور بررسی راه‌های بهتر همکاری در اکتشاف، استخراج، انتقال و تبديل انرژی و بهره‌برداری مشترک و مناسب‌تر از اين امکان کم‌نظير در تهران برگزار شود.

احمدی‌نژاد هم‌چنين با بيان اين‌که جوانان بخش بزرگی از جمعيت کشورهای عضو سازمان شانگهای را تشکيل می دهند، گفت: تقويت همکاری های دانشگاهی، آموزشی و فرهنگی و تبادل تجربيات در زمينه اشتغال می‌تواند زمينه را برای ارتقا و تعالی بيشتر کشورهای عضو فراهم کند.

رييس‌جمهور کشورمان مبارزه هماهنگ با بلای خانمانسوز مواد مخدر و شبکه‌های بين‌المللی قاچاق مواد مخدر را از جمله راههای صيانت از جوانان به عنوان سرمايه اصلی ملت‌ها عنوان کرد.

احمدی‌نژاد ايجاد انسجام و هماهنگی در سياست‌های منطقه‌يی و جهانی، تقويت روحيه همدلی و وفاق، توجه به طرح‌های موثر و اجرايی اقتصادی در سطح منطقه‌يی و بين‌المللی، تلاش مستمر و پی‌گير برای توليد اشتغال و کنترل فقر و بيکاری، مبارزه با راهزنی دريايی و توسعه امنيت اقتصادی، فرهنگی و سياسی را از جمله پيشنهادهای جمهوری اسلامی برای قرار گرفتن در دستور کار اين سازمان دانست.

رييس‌جمهور با اشاره به جايگاه ژئوپليتيک و ژئواکونوميک جمهوری اسلامی ايران در منطقه تاکيد کرد: ايران با تکيه بر تمام ظرفيت‌ها و امکانات سياسی و اقتصادی، آمادگی خود را برای گسترش همکاری با کشورهای عضو به منظور تحقق صلح و امنيت پايدار و توسعه عدالت و رفاه در منطقه اعلام می‌کند و اميدوار است شاهد توفيقات روزافزون سازمان همکاری شانگهای و اعضا در تحقق اهداف آن باشد.

وی با بيان اين‌که جمهوری اسلامی ايران خواهان صلح و امنيت جهانی مبتنی بر توحيد، عدالت و حفظ کرامت انسانی است گفت: نگاه عادلانه و احترام‌آميز به حقوق همه ملت‌ها و مقابله با بی‌عدالتی، تبعيض و تهديد از عناصر مهم استقرار و پايداری صلح و ثبات منطقه‌يی و جهانی است.

رييس‌جمهور هم‌چنين ضمن ابراز خرسندی از حضور خود به عنوان نخستين رييس جمهوری اسلامی ايران در اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای از تمهيدات و برنامه‌ريزی کشور چين برای برگزاری اين نشست قدردانی کرد.

محمود احمدی‌نژاد و ولاديمير پوتين، رييسان جمهور ايران و روسيه عصر روز پنج‌شنبه به وقت محلی در حاشيه اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای در چين، در ديداری که بيش از يک ساعت به طول انجاميد، درباره ابعاد مختلف همکاری‌های دوجانبه به ويژه انرژی ، مسائل جهانی و بين‌المللی از جمله موضوع هسته‌يی ايران گفت‌وگو کردند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، رييس جمهوری اسلامی ايران با بيان اين‌که مجموعه شرايط جغرافيايی ، تاريخی و سياسی، ايران و روسيه را به يکديگر پيوند داده است، گفت: ايران به رابطه خود با روسيه به صورت همه‌جانبه ، پايدار و بلندمدت می‌نگرد و علاقه مند است اين روابط در همه زمينه‌ها به ويژه زمينه‌های اقتصادی گسترش يابد.

احمدی‌نژاد با تاکيد بر اين‌که ايران و روسيه در بسياری از مسائل بين‌المللی دارای ديدگاههای مشترک هستند، خاطرنشان کرد: همکاری دو کشور در زمينه‌های مختلف به ويژه در انرژی می‌تواند موجب بهره‌برداری بيشتر از همه ظرفيت‌ها و ارتقای سطح مناسبات بين‌المللی شود.

رييس‌جمهور همکاری‌های سياسی و امنيتی ايران و روسيه را برای بسط صلح و امنيت در منطقه و جهان موثر و مفيد ارزيابی و تاکيد کرد: برخی نمی‌خواهند ايران و روسيه دارای اقتدار و نقش تعيين‌کننده در منطقه باشند و برای نفوذ در منطقه و تامين منافع نامشروع خود، تلاش می‌کنند؛ در حالی که ايران و روسيه مقتدر موجب تقويت صلح و ثبات منطقه می‌شوند.

احمدی‌نژاد با اشاره به آمادگی ايران برای مذاکره عادلانه درباره موضوع هسته‌يی گفت : آمريکا روابط عادلانه و برابر ميان کشورها را نمی‌پسندد و می‌خواهد فراقانونی و از موضع بالا با ديگران برخورد کند و نيازهای خود را به کشورهای ديگر به شکل امتيازدادن به آنها مطرح سازد.

رييس‌جمهور با بيان اين‌که جمهوری اسلامی ايران در حال بررسی بسته پيشنهادی ۱+۵ درباره موضوع هسته‌يی است، خاطرنشان کرد: موضوع فعاليت‌های صلح‌آميز هسته‌يی ايران با مذاکره و در فضايی آرام و به دور از تنش و بر اساس قوانين و تعهدات بين‌المللی قابل حل و فصل است.

ولاديمير پوتين رييس‌جمهور روسيه نيز در اين ديدار جمهوری اسلامی ايران را شريک تاريخی روسيه معرفی کرد و با خوب و رو به گسترش دانستن روابط دو کشور به ويژه در بخش اقتصادی طی سالهای اخير گفت: حجم مبادلات ايران و روسيه پس از سال ۲۰۰۰ ، سه برابر شده و با توجه به ظرفيت‌های فراوان دو کشور هم‌چنان در ابعاد گوناگون قابل توسعه و گسترش است.

پوتين روسيه را شريکی قابل اطمينان برای ايران دانست و گفت: برای گسترش هر چه بيشتر روابط تهران - مسکو هيچ مشکلی وجود ندارد و روسيه به رغم برخی فشارها از گسترش روابط با ايران پشتيبانی و حمايت می‌کند.

رييس‌جمهور روسيه نقش مثبت ايران در حل و فصل مسائل افغانستان و عراق را خاطرنشان و تاکيد کرد: با وجود همه فشارها روسيه با ايران در زمينه فن‌آوری صلح‌آميز هسته‌يی همکاری می‌کند و به صورت کامل تعهدات خود را انجام می‌دهد، هم‌چنين آمادگی دارد در آينده نيز در طرح‌های جديد ايران همکاری کند.

پوتين خاطرنشان کرد: ما اعتقاد داريم همه کشورهای جهان حق دارند از فن‌آوری‌های صلح‌آميز و پيشرفته استفاده کنند و بايد زمينه دسترسی برابر و غيرتبعيض‌آميز به اين فن‌آوری‌ها برای همه کشورها فراهم باشد؛ به طوری که اين کار در جامعه بين‌المللی نگرانی ايجاد نکند.

رييس‌جمهور روسيه هم‌چنين از پيشنهاد جمهوری اسلامی ايران برای تاسيس شرکت گاز مشترک شديدا استقبال کرد و گفت: تاسيس چنين شرکتی می‌تواند سازوکار مشاوره دائمی درباره بازار انرژی به ويژه گاز را برقرار کند.

پوتين با تاکيد بر اين‌که روسيه همواره در کنار ايران بوده و حمايت‌های خود را از فن‌آوری صلح‌آميز هسته‌يی ايران ادامه می‌دهد، افزود: ايران و روسيه درک مشترکی از شرايط منطقه‌يی و جهانی دارند و روسيه نيز معتقد است موضوع هسته‌يی ايران از طريق گفت‌وگو و مذاکره قابل حل است.

رييس‌جمهور روسيه تاکيد کرد: روسيه، جمهوری اسلامی ايران را کشوری مستقل و از عوامل اصلی برقراری توازن در منطقه می‌داند و از اين نقش حمايت می‌کند.

پوتين با اشاره به برگزاری اجلاس سران کشورهای حاشيه خزر که پاييز آينده در تهران برگزار می‌شود، ابراز اميدواری کرد که اين اجلاس گامی به جلو در راستای همکاری‌های بيشتر اين کشورها باشد.

رييسان جمهوری اسلامی ايران و جمهوری خلق چين در سومين روز از سفر احمدی‌نژاد به شانگهای پيش از ظهر امروز (جمعه) به وقت محلی با يکديگر ديدار و درباره‌ی مسايل مختلف مورد علاقه دو کشور از جمله موضوع هسته‌يی ايران مذاکره کردند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، محمود احمدی‌نژاد، رييس جمهور در اين ديدار با اشاره به روابط تاريخی و کهن ميان ملت‌های ايران و چين به عنوان دو تمدن قديمی و فرهنگ‌ساز در شرق گفت: ديدگاه‌های ايران و چين نسبت به تحولات و مسايل جهانی دارای نقاط اشتراک فراوانی است و روابط خوب تهران و پکن نه تنها به نفع دو ملت بلکه به سود ملت‌های منطقه و جهان است.

رييس جمهوری اسلامی ايران با تاکيد بر اين که ايران در تلاش برای تحقق صلح و آرامش پايدار برای جهان است، تصريح کرد: صلح و ثبات پايدار بر پايه روابط برادرانه و يکسان برقرار می‌شود و امروز ايران و چين از ظرفيت‌های فراوانی در اين راستا برخوردارند.

احمدی نژاد بر لزوم تداوم و تعميق مشورت‌های سياسی ميان تهران و پکن تاکيد کرد و گفت: برخی‌ها مخالف پيشرفت ايران و چين و توسعه روابط دو کشور هستند، در حالی که توسعه مناسبات و اقتدار اين دو کشور به ضرر هيچ ملتی نيست و ما می توانيم با توسعه همکاری‌های سياسی، تاثير عميق‌تری در صلح و ثبات جهانی داشته باشيم و يکديگر را تقويت کنيم.

رييس جمهور همچنين به ظرفيت‌های فراوان برای همکاری هرچه بيشتر ايران و چين در زمينه اقتصادی اشاره و خاطرنشان کرد: ايران آمادگی دارد در بخش‌های مختلف از جمله حمل و نقل، مخابرات و انرژی روابطش را با چين گسترش داده و موانع را در اين راه رفع کند.

احمدی‌نژاد اهميت توسعه‌ی روابط فرهنگی ميان دو کشور تمدن‌ساز را خاطرنشان و تاکيد کرد: آنچه صلح و آرامش را در جهان برقرار می‌کند، فرهنگ و تمدن است که شکل‌دهنده‌ی روابط ميان ملت‌ها و تعميق‌بخش روابط است و ارتباط بيشتر فرهنگی ميان تمدن‌های ايران و چين موجب تقويت فضای منطق و انديشه در عرصه‌ی روابط جهانی به جای فضای تهديد و زور می‌شود.

رييس جمهور در بخش ديگری از سخنانش به تشريح مواضع جمهوری اسلامی ايران در موضوع هسته‌يی پرداخت و با قدردانی از مواضع چين در اين زمينه گفت: برخی قدرت‌ها پس از پيروزی انقلاب اسلامی به دليل استقلال ملت ايران و مقاومتش در برابر سلطه‌جويی اين قدرت‌ها بر منابع منطقه، با توطئه‌های مختلف از جمله جنگ تحميلی صدام عليه ايران و محاصره اقتصادی در پی فشار بر ايران برای تغيير رفتار مردم و دولت آن و تحقق سلطه‌جويی خود بوده و هستند.

احمدی نژاد گفت: آنها با اين که می‌دانند فعاليت‌های هسته‌يی ايران کاملا صلح آميز و در چارچوب قوانين و مقررات بين‌المللی است و سازمان‌های بين‌المللی نيز اين موضوع را بارها تاييد کرده‌اند و با وجود آن که ايران بارها اعلام کرده است که در دکترين نظامی خود به دنبال سلاح هسته‌يی نيست، اما می‌خواهند با تحت فشار قرار دادن ايران به اهداف خود برسند و اگر موضوع هسته‌يی نيز نبود مساله ديگری را برای اعمال فشار بهانه می‌کردند.

رييس جمهور با ابراز تاسف از اين که با وجود پايبندی ايران به معاهده‌ی منع گسترش سلاح‌های هسته‌يی (ان.پی.تی) کشورهای عضو آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به هيچ يک از تعهدات‌شان در قبال تامين نيازهای هسته‌يی ايران عمل نکرده‌اند، گفت: ما در ۱۰ سال آينده برای تامين نيازهای کشورمان به افزايش توليد ۲۰هزار مگاوات برق نياز داريم که بايد اين نياز بزرگ را از طريق توليد برق هسته‌يی تامين کنيم و اکنون نيز فن‌آوری توليد سوخت را برای نيروگاه‌ها به دست آورده ايم.

احمدی نژاد بر آمادگی کامل ايران برای مذاکره در شرايط برابر و عادلانه درباره موضوع هسته‌يی تاکيد و خاطرنشان کرد: ايران در چارچوب منافع ملی و حفظ حقوق مسلم ملت در حال بررسی پيشنهاد ۱+ ۵ است و معتقد است وجود فضای آرام و به دور از تنش به حل و فصل مساله کمک خواهد کرد.

هو جين‌تائو، رييس جمهور چين نيز در اين ديدار با اشاره به روابط قديمی ايران و چين، به ويژه مراوده‌های فراوان ملت‌های دو کشور ازطريق جاده ابريشم گفت: چين و ايران به عنوان دو کشور در حال توسعه در امور بين‌المللی ديدگاه‌های مشترک بسياری دارند و روابط سياسی و حجم مبادلات اقتصادی دو کشور در سال‌های اخير بسيار خوب بوده است و درباره موضوعات مختلف جهان از جمله اصلاح ساختار سازمان ملل و حقوق بشر مشورت‌های بسيار خوب و صميمی داشته‌اند.

هو جين تائو بر لزوم تقويت مشورت‌های سياسی ميان دو کشور، تعميق روابط اقتصادی دو جانبه در بخش‌های مختلف از جمله راه و ترابری، انرژی، مخابرات، برق، معادن و ذوب فلزات و همچنين گفت‌وگوی فرهنگی دو تمدن ايران و چين تاکيد کرد و گفت: چين و ايران از کشورهای باستانی و متمدن هستند و بايد روابط فرهنگی خود را برای تسريع در مبادلات انسانی و فرهنگی تقويت کنند.

رييس جمهور چين با تاکيد بر لزوم ارتقای هرچه بيشتر روابط ايران و چين به موضوع هسته‌يی ايران اشاره و تاکيد کرد: چين از حقوق مشروع ايران برای استفاده مسالمت‌آميز از انرژی هسته‌يی حمايت می کند و معتقد است بايد پيمان منع گسترش سلاح های هسته‌يی توسط سازمان‌های بين‌المللی و کشورهای مختلف حفظ شود و همواره بر اين نکته تاکيد کرده است که موضوع هسته‌يی ايران بايد از طريق مذاکره و به طور مناسب حل و فصل شود و در اين راستا به صورت خستگی‌ناپذير کوشيده است.

هوجين تائو با بيان اين که چين مايل است با حفظ مشورت‌های صميمی خود با ايران در روندهای آينده نقش سازنده خود را ايفا کند، گفت: مطمئنم مسوولان ايرانی با در نظر گرفتن منافع ملت ايران تصميم درستی در موضوع هسته‌يی اتخاذ خواهند کرد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از محمود احمدی‌نژاد مجموعه‌ی مشوق‌های غرب درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌يی ايران را گامی رو به جلو در حل مساله‌ی هسته‌يی دانست.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، محمود احمدی‌نژاد، رييس‌جمهور کشورمان در کنفرانسی خبری در شانگهای گفت: ما اين مجموعه را گامی رو به جلو در نظر می‌گيريم و به همکارانم دستور داده‌ام آن را با دقت بررسی کنند.

وی افزود: ما به موقع خود و در راستای منافع ملی جمهوری اسلامی ايران به آن پاسخ خواهيم داد.

احمدی‌نژاد روز جمعه تاکيد کرد: ما به دنبال توليد سلاح‌های هسته‌يی نيستيم.

وی با اشاره به بمباران اتمی هيروشيما در پايان جنگ جهانی دوم به وسيله‌ی آمريکا گفت: به اين واقعيت توجه داشته باشيد که هيروشيما فقط چند صد کيلومتر با اينجا فاصله دارد.

رييس‌جمهور ايران در پاسخ به سوالی درباره‌ی قابليت تسليحات هسته‌يی رژيم صهيونيستی گفت: جمهوری اسلامی ايران قابليت دفاع از خود را توسعه داده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره‌ی هولوکاست گفت که ميان يهوديان، مسيحيان و مسلمانان هيچ تفاوتی نيست.

رييس جمهور افزود: همه‌ی آنها شان و حقوق خود را دارند که بايد مورد احترام قرار بگيرد.

احمدی‌نژاد گفت: نبايد از تحريم‌ها به عنوان اهرم فشاری عليه کشورهای جهان استفاده شود.

وی روز گذشته با ولاديمير پوتين، همتای روسی‌اش درباره‌ی مساله‌ی هسته‌يی ايران مذاکره کرد و اوايل امروز نيز با هوجين تائو، همتای چينی‌اش ديدار کرد.

ليوجيانچائو، سخنگوی وزارت امور خارجه چين روز پنجشنبه گفت: از طريق اين نشست‌ها می‌توانيم احساس کنيم که ايرانی‌ها به اين مجموعه راه‌حل پيشنهادی شش کشور با جديت نگاه می‌کنند و ممکن است ايران به زمان بيشتری نياز داشته باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خبرگزاری رويتر گزارش داد، احمدی‌نژاد روز جمعه پس از گفت و گوهايی که با سران روسيه و چين داشت در کنفرانسی خبری گفت که تهران، پکن و روسيه درباره‌ی مسايل بسياری توافق دارند.

وی اظهار کرد: ما نمی‌توانيم درباره‌ی جزئيات مذاکراتمان صحبت کنيم؛ ديدگاه‌ها و مواضع ما درباره‌ی بسياری از مسايل نزديک و حتی مشابه است.

رويتر به نقل از احمدی‌نژاد نوشت: معتقدم که بايد تحريم‌های جهانی را از ادبيات سياسی حذف کنيم.

رييس جمهور ايران گفت: صلحی که از خارج تحميل شود و بر تبعيض مبتنی باشد، پايدار نخواهد ماند.

رييسان جمهور ايران و پاکستان روابط تهران و اسلام‌آباد را بسيار خوب دانستند و بر تسريع در احداث خط لوله گاز ايران به پاکستان و هند و هم‌چنين همکاری برای تأمين امنيت مرزها تأکيد کردند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، محمود احمدی‌نژاد رييس‌جمهور کشورمان، ظهر پنج‌شنبه به وقت محلی در ديدار پرويز مشرف، رييس‌جمهور پاکستان در حاشيه اجلاس سران شانگهای، با اشاره به ظرفيت‌های فراوان و پيوندهای گوناگون ميان ايران و پاکستان گفت: ما پاکستان را کشور همسايه، دوست و برادر خود می‌دانيم و معتقديم همه شرايط برای توسعه روابط دوجانبه ايران و پاکستان در زمينه‌های اقتصادی، سياسی و فرهنگی فراهم است.

رييس‌جمهور روابط اقتصادی دو کشور را با توجه به ظرفيت‌های فراوان در راستای تقويت مناسبات دوجانبه بسيار مؤثر ارزيابی و تاکيد کرد: نهايی شدن قرارداد احداث خط لوله انتقال گاز ايران به پاکستان و هند، به گسترش هر چه بيشتر روابط اقتصادی دو کشور منجر می‌شود.

احمدی‌نژاد ضرورت هماهنگی بيشتر ايران و پاکستان در زمينه همکاری‌های امنيتی برای تامين امنيت در مناطق مرزی را خاطرنشان کرد و گفت: دو کشو بايد با اقدامات تروريستی و قاچاق مواد مخدر در اين مناطق، مبارزه کنند؛ زيرا عده‌ای قصد دارند با اقدامات تروريستی روابط دو کشور را خدشه‌دار کنند.

احمدی‌نژاد با تاکيد بر صلح‌آميز بودن فعاليت‌های هسته‌يی جمهوری اسلامی ايران، همکاری‌های فراوان کشورمان با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی را خاطرنشان کرد و گفت: ايران همواره آماده مذاکره عادلانه و در شرايط برابر بوده است و ادامه گفت‌وگوها را گامی به جلو برای حل و فصل موضوع در فضايی آرام و دور از تنش می‌داند.

پرويز مشرف، رييس‌جمهور پاکستان نيز در اين ديدار با تاکيد بر علاقه‌مندی پاکستان برای گسترش هر چه بيشتر روابط دوجانبه با ايران تصريح کرد: ما خواستار نهايی شدن هر چه سريعتر قرارداد انتقال گاز هستيم و اميدواريم با انعقاد اين قرارداد، روابط اقتصادی دو کشور شکوفاتر شود.

رييس‌جمهور پاکستان روابط سياسی تهران- اسلام‌آباد را خوب ارزيابی کرد و اظهار داشت : پاکستان آماده همکاری با ايران در زمينه مسائل اطلاعاتی و امنيتی به منظور تقويت امنيت در مناطق مرزی و هماهنگی اقدامات دو کشور در زمينه مبارزه با تروريسم است.

مشرف هم‌چنين از کمک‌های سخاوتمندانه و خودجوش دولت و ملت ايران به قربانيان و حادثه‌ديدگان زلزله در پاکستان از جمله تاسيس مراکز بهداشتی و ساخت اعضای مصنوعی بدن، قدردانی و تشکر ويژه کرد.

رييسان جمهور ايران و تاجيکستان بر لزوم گسترش هر چه بيشتر روابط در همه زمينه‌ها ميان اين دو کشور فارسی زبان تاکيد کردند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، محمود احمدی‌نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران در ديدار عصر پنجشنبه در حاشيه اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای با امامعلی رحمانف، رييس جمهوری تاجيکستان، ملت‌های ايران و تاجيکستان را برادر و در اصل يک ملت دانست و گفت: پيوندهای مستحکم فرهنگی، زبانی، دينی و تاريخی ميان ايران و تاجيکستان ضرورت گسترش هر چه بيشتر روابط در همه زمينه‌ها را ايجاب می‌کند.

احمدی‌نژاد همچنين بر آمادگی جمهوری اسلامی ايران برای مشارکت در طرح‌های راه‌سازی، ساخت تونل، سد و نيروگاه در تاجيکستان تاکيد کرد و گفت: سه کشور فارسی زبان، ايران، تاجيکستان و افغانستان ضروری است برای تقويت هر چه بيشتر زبان فارسی در جهان همکاری‌های بسيار گسترده‌يی در زمينه‌ی فرهنگی داشته باشند.

امامعلی رحمانف، رييس جمهوری ‌تاجيکستان نيز در اين ديدار زبان و فرهنگ مشترک ميان ملت‌های ايران و تاجيکستان را عامل جاودانه پيوند مستحکم ميان دو ملت دانست و گفت: تاجيکستان همواره از ايران حمايت می‌کند و پيشرفت و خوشبختی و ترقی ملت ايران را نه تنها متعلق به ايران، بلکه متعلق به همه فارسی‌زبانان جهان می‌داند.

رييس جمهور ‌تاجيکستان همچنين با اشاره به سفر آينده دکتر احمدی نژاد به اين کشور برای شرکت در مراسم افتتاح تونل انزاب تاکيد کرد: تاجيکستان با آغوش باز از ايران برای حضور در طرح‌های مختلف عمرانی در اين کشور به ويژه طرح های حمل‌ونقل و آب و برق دعوت و حمايت می‌کند.

رحمانف همچنين ابراز اميدواری کرد، اجلاس سران کشورهای ايران‌، تاجيکستان و افغانستان به عنوان سه کشور فارسی‌زبان به زودی در شهر دوشنبه - پايتخت تاجيکستان - برگزار شود.

رييس جمهور در ديدار با همتای قزاقستانی‌اش تاکيد کرد: ايران همچون قزاقستان معتقد است که هيچ کشور بيگانه‌ای نبايد در اين منطقه دخالت کند و تنها کشورهای حاشيه خزر بايد امنيت آن را تامين و فضای دوستانه را حاکم کنند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، محمود احمدی‌نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران عصر پنج شنبه در حاشيه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای با نورسلطان نظربايف، رييس جمهوری قزاقستان ديدار و گفت‌وگو کرد.

وی در اين ديدار تصريح کرد که ايران و قزاقستان دو کشور مهم در منطقه و همسايه در دريای خزر هستند.

احمدی‌نژاد همچنين با بيان اين که زمينه‌های فراوانی برای همکاری در ابعاد مختلف ميان تهران و آستانه وجود دارد، گفت: توسعه روابط دوستانه با قزاقستان از برنامه‌های مقطعی سياست خارجی ايران است و در اين راستا بايد فرصت‌های موجود در زمينه‌های فراوان از جمله در بخش‌های کشاورزی، تجارت، نفت و گاز هرچه سريع‌تر عملی شود.

رييس جمهور همکاری در زمينه ترانزيت کالا و سواپ نفت را از زمينه‌های مساعد گسترش روابط دو کشور دانست و گفت: سياست‌های قزاقستان در زمينه مبارزه با قاچاق مواد مخدر، تروريسم و جرايم سازمان‌يافته مورد تاييد ايران است و ما آمادگی همکاری امنيتی با قزاقستان را در اين زمينه داريم.

نورسلطان نظربايف، رييس جمهوری قزاقستان نيز در اين ديدار با ابراز خشنودی از ملاقات با رييس جمهوری اسلامی ايران به عنوان شخصی که اهميت زيادی برای دوستی دو کشور و توسعه روابط دو جانبه قايل است، گفت: ايران و قزاقستان روابط بسيار خوبی دارند و ما هيچ مشکلی با ايران برای توسعه هرچه بيشتر مناسبات دو جانبه نداريم.

رييس جمهوری قزاقستان همچنين علاقه‌مندی کشورش را برای انتقال نفت و گاز خود به بازارهای جهانی از طريق خاک ايران اعلام و تاکيد کرد: ايران توانايی بسيار زيادی برای تقويت صلح و آرامش منطقه‌يی دارد و قزاقستان ‌ضمن حمايت از برگزاری اجلاس سران کشورهای دريای خزر در تهران، اميدوار است اين اجلاس به نتايج و توافقات عملی دست يابد تا مانعی برای دخالت قدرت‌های بيگانه و نظامی شدن اين دريا شود.

نظربايف همچنين برتداوم حمايت کشورش از ايران در مسايل سياسی و بين‌المللی تاکيد کرد و گفت: ما از برخورداری ايران از فن‌آوری صلح‌آميز هسته‌يی حمايت کرده و اميدواريم مساله‌ی موجود با مذاکره حل و فصل شود.

Copyright: gooya.com 2016