پنجشنبه 25 خرداد 1385

احمدی‌نژاد: ايران در حال بررسی بسته‌ پيشنهادی ‌١+۵ است، ايسنا

پوتين: روسيه تعهدات هسته‌يی خود را در قبال ايران انجام می‌دهد

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی خارجی

محمود احمدی‌نژاد و ولاديمير پوتين، رييسان جمهور ايران و روسيه عصر روز پنج‌شنبه به وقت محلی در حاشيه اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای در چين، در ديداری که بيش از يک ساعت به طول انجاميد، درباره ابعاد مختلف همکاری‌های دوجانبه به ويژه انرژی ، مسائل جهانی و بين‌المللی از جمله موضوع هسته‌يی ايران گفت‌وگو کردند.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، رييس جمهوری اسلامی ايران با بيان اين‌که مجموعه شرايط جغرافيايی ، تاريخی و سياسی، ايران و روسيه را به يکديگر پيوند داده است، گفت: ايران به رابطه خود با روسيه به صورت همه‌جانبه ، پايدار و بلندمدت می‌نگرد و علاقه مند است اين روابط در همه زمينه‌ها به ويژه زمينه‌های اقتصادی گسترش يابد.

احمدی‌نژاد با تاکيد بر اين‌که ايران و روسيه در بسياری از مسائل بين‌المللی دارای ديدگاههای مشترک هستند، خاطرنشان کرد: همکاری دو کشور در زمينه‌های مختلف به ويژه در انرژی می‌تواند موجب بهره‌برداری بيشتر از همه ظرفيت‌ها و ارتقای سطح مناسبات بين‌المللی شود.

رييس‌جمهور همکاری‌های سياسی و امنيتی ايران و روسيه را برای بسط صلح و امنيت در منطقه و جهان موثر و مفيد ارزيابی و تاکيد کرد: برخی نمی‌خواهند ايران و روسيه دارای اقتدار و نقش تعيين‌کننده در منطقه باشند و برای نفوذ در منطقه و تامين منافع نامشروع خود، تلاش می‌کنند؛ در حالی که ايران و روسيه مقتدر موجب تقويت صلح و ثبات منطقه می‌شوند.

دکتر احمدی‌نژاد با اشاره به آمادگی ايران برای مذاکره عادلانه درباره موضوع هسته‌يی گفت : آمريکا روابط عادلانه و برابر ميان کشورها را نمی‌پسندد و می‌خواهد فراقانونی و از موضع بالا با ديگران برخورد کند و نيازهای خود را به کشورهای ديگر به شکل امتيازدادن به آنها مطرح سازد.

رييس‌جمهور با بيان اين‌که جمهوری اسلامی ايران در حال بررسی بسته پيشنهادی ۱+۵ درباره موضوع هسته‌يی است، خاطرنشان کرد: موضوع فعاليت‌های صلح‌آميز هسته‌يی ايران با مذاکره و در فضايی آرام و به دور از تنش و بر اساس قوانين و تعهدات بين‌المللی قابل حل و فصل است.

ولاديمير پوتين رييس‌جمهور روسيه نيز در اين ديدار جمهوری اسلامی ايران را شريک تاريخی روسيه معرفی کرد و با خوب و رو به گسترش دانستن روابط دو کشور به ويژه در بخش اقتصادی طی سالهای اخير گفت: حجم مبادلات ايران و روسيه پس از سال ۲۰۰۰ ، سه برابر شده و با توجه به ظرفيت‌های فراوان دو کشور هم‌چنان در ابعاد گوناگون قابل توسعه و گسترش است.

پوتين روسيه را شريکی قابل اطمينان برای ايران دانست و گفت: برای گسترش هر چه بيشتر روابط تهران - مسکو هيچ مشکلی وجود ندارد و روسيه به رغم برخی فشارها از گسترش روابط با ايران پشتيبانی و حمايت می‌کند.

رييس‌جمهور روسيه نقش مثبت ايران در حل و فصل مسائل افغانستان و عراق را خاطرنشان و تاکيد کرد: با وجود همه فشارها روسيه با ايران در زمينه فن‌آوری صلح‌آميز هسته‌يی همکاری می‌کند و به صورت کامل تعهدات خود را انجام می‌دهد، هم‌چنين آمادگی دارد در آينده نيز در طرح‌های جديد ايران همکاری کند.

پوتين خاطرنشان کرد: ما اعتقاد داريم همه کشورهای جهان حق دارند از فن‌آوری‌های صلح‌آميز و پيشرفته استفاده کنند و بايد زمينه دسترسی برابر و غيرتبعيض‌آميز به اين فن‌آوری‌ها برای همه کشورها فراهم باشد؛ به طوری که اين کار در جامعه بين‌المللی نگرانی ايجاد نکند.

رييس‌جمهور روسيه هم‌چنين از پيشنهاد جمهوری اسلامی ايران برای تاسيس شرکت گاز مشترک شديدا استقبال کرد و گفت: تاسيس چنين شرکتی می‌تواند سازوکار مشاوره دائمی درباره بازار انرژی به ويژه گاز را برقرار کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پوتين با تاکيد بر اين‌که روسيه همواره در کنار ايران بوده و حمايت‌های خود را از فن‌آوری صلح‌آميز هسته‌يی ايران ادامه می‌دهد، افزود: ايران و روسيه درک مشترکی از شرايط منطقه‌يی و جهانی دارند و روسيه نيز معتقد است موضوع هسته‌يی ايران از طريق گفت‌وگو و مذاکره قابل حل است.

رييس‌جمهور روسيه تاکيد کرد: روسيه، جمهوری اسلامی ايران را کشوری مستقل و از عوامل اصلی برقراری توازن در منطقه می‌داند و از اين نقش حمايت می‌کند.

پوتين با اشاره به برگزاری اجلاس سران کشورهای حاشيه خزر که پاييز آينده در تهران برگزار می‌شود، ابراز اميدواری کرد که اين اجلاس گامی به جلو در راستای همکاری‌های بيشتر اين کشورها باشد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'احمدی‌نژاد: ايران در حال بررسی بسته‌ پيشنهادی ‌١+۵ است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016