پنجشنبه 25 خرداد 1385

مدير سابق شورای امنيت ملی آمريکا: آمريکا آماده گفتگو با ايران در همه زمينه ها است، فارس

خبرگزاری فارس: مدير سابق خلع سلاح در شورای امنيت ملی آمريکا در يک سخنرانی در لندن از آمادگی واشنگتن برای ورود به گفتگو در زمينه هايی فراتر از چالش هسته ای ايران خبر داد.


به گزارش خبرنگار فارس از لندن، «جک کاراولی» چهارشنبه شب در انستيتو سلطنتی روابط خارجی معروف به چتمهاس در بخشهای مختلف سخنرانی خود راهکار گفتگوی امريکا با ايران را بسيار ضروری و مناسب شرايط فعلی ارزيابی کرد.
وی که به عنوان استاد ميهمان و جهت تدريس در آکادمی دفاعی بريتانيا به انگليس سفر کرده است در مجموع سياستهای اتخاذ شده تاکنون از جانب دستگاه اداری جورج بوش رييس جمهور امريکا در قبال ايران را درست ارزيابی کرد ولی افزود که چرخش اخير واشنگتن و گزينش راهکار گفتگو با ايران گزينه درستی بوده است.
عنوان سخنرانی کاراولی «برنامه بمب هسته ای ايران: گزينه ها برای جامعه بين المللی» بود و طی آن، که باحضور تعدادی از اعضای انستيتو و چهره های با سابقه سياسی و ديپلماتها و خبرنگاران مقيم لندن برگزار شد وی وانمود کرد ايران بدون شک در صدد دستيابی به بمب اتمی می باشد.
اين کارشناس امنيتی که در امور اطلاعاتی نيز سابقه دارد تصريح کرد می تواند موقعيت رهبران ايران را درک کند و وقتی آنها خود را در محاصره قدرتهای اتمی نظير روسيه، پاکستان، اسراييل و هندوستان می بيينند دلايلی منطقی برای روی آوری به ساخت بمب اتمی دارند.
کاراولی گفت: ولی اين واقعيت حقی را برای ايران برای دستيابی به بمب هسته ای ايجاد نمی کند و چنين تحولی بطور قطع خاورميانه را بی ثبات کرده و اسراييل را وادار به واکنش خواهد کرد.
وی با طرح اين مسئله که روسيه و چين نيز با پيوستن به سه کشور اروپايی انگليس، فرانسه و آلمان و همچنين امريکا در پيامهايی که به ايران فرستاده اند تاکيد کرده اند با برنامه های نظامی هسته ای ايران موافق نيستند، اين اقدام را تحولی بزرگ در روند حل چالش هسته ای با ايران توصيف کرد.
کاراولی با اين فرض که همه گزينه ها و از جمله گزينه اقدام نظامی عليه ايران بايد همچنان روی ميز باقی بماند گفت ولی بطور قطع انتخاب گزينه نظامی با عواقبی بسيار خطرناک و گسترده همراه خواهد بود.
اين فرد نزديک به کاخ سفيد با پذيرش اين مطلب که تحريمهای اقتصادی عليه ايران اصولا موثر نخواهند بود تاکيد کرد، فرصت کافی برای ادامه روند ديپلماتيک هنوز فراهم است و ايران تا زمان دستيابی به سوخت هسته ای حداقل سه سال فاصله دارد و می توان در يک دوره طولانی دو طرف تلاش کنند به توافقی جامع دست يابند.
اظهارات يکجانبه کاراولی در اين نشست با واکنش چند تن از حاضران مواجه شد و از جمله خبرنگار گاردين رعايت استاندارد دوگانه توسط امريکا و اروپاييها را گوشزد کرده و گفت اين کشورها به تعهدهای خود نسبت به پيمان منع گسترش سلاحهای هسته ای (ان پی تی) و خلع سلاح هسته ای عمل نکرده اند.
وی افزود، در حالی که امريکا صريحا از هندوستان، اسراييل و پاکستان حمايت می کند نمی تواند بر ايران که در چارچوب ان پی تی عمل می کند فشار وارد نمايد.
رايزن سياسی سفارت جمهوری اسلامی ايران نيز در اين نشست گفت در حالی که ۱۶۰ کشور عضو جنبش عدم تعهد از برنامه هسته ای ايران پشتيبانی می کنند از چه رو اين سخنران از مقابله جامعه بين الملل و ايران سخن می گويد و اصولا چرا واشنگتن تصور می کند حق دارد برای جامعه جهانی تصميم گيری نمايد؟
پاسخهای کاراولی در برابر اين پرسشها کافی نبود و عنوان کرد تصور می کند جامعه بين المللی خواهان همراهی ايران با خواسته های مطرح شده از سوی اعضای دايم شورای امنيت سازمان ملل می باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در پاسخ به خبرنگار فارس، برنامه توليد موشکهای دوربرد شهاب ۴ توسط ايران را دليلی نشانگر قصد ايران برای ساخت بمب اتمی ارزيابی کرد.
خبرنگار فارس پس از آن که عنوان کرد تاکنون هيچ مدرکی دال بر تلاش ايران برای توليد بمب هسته ای بدست نيامده است و گزارشهای آژانس بين المللی انرژی هسته ای نيز چنين ادعايی نکرده پرسيد، آيا بهتر نيست گفته شود امريکا بدليل مخالفت ديرينه اش با جمهوری اسلامی مايل است به قيمت تخريب شورای امنيت، آژانس و پيمان ان پی تی عليه ايران صف آرايی کند؟
کاراولی در ادامه پاسخش گفت: هر کشوری که تاکنون موشکهای دوربرد توليد کرده بمب اتمی نيز توليد کرده است بنابراين برنامه موشکی ايران نيز مويد همين سياست است.
وی به علاوه ادعا کرد گزارشهای آژانس نيز حاکی از برخی برنامه های نظامی هسته ای ايران هستند. در حالی که مشخص بود کاراولی اطلاعات درستی در اين زمينه ندارد اضافه کرد، به همين منظور هم اکنون ايران مانع از حضور بازرسان آژانس برای نظارت بر فعاليتهای هسته ای ايران شده است.
کاراولی در پايان وجود ابهامها و نقطه نظرهای گوناگون در رابطه با اين موضوع پيچيده را ناشی از فقدان يک ديالوگ مناسب دانست و از همين رو بر ضرورت شکل گيری گفتگوهايی همه جانبه تاکيد کرد.

Copyright: gooya.com 2016