یکشنبه 28 خرداد 1385

متکی پس از ديدار بن عيسی، وزير امور خارجه مغرب: فضای مثبتی در مساله‌ی هسته‌يی ايجاد شده است، ايسنا

*مذاکره ايران با اروپا و ‌١+۵ می‌تواند برای حصول توافق فرصت‌ساز باشد

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی خارجی - ايران

منوچهر متکی با تاکيد بر اين که مذاکره‌ی ايران با اروپا، گروه موسوم به ۱+۵ و اعضای مختلف شورای حکام می‌تواند برای حصول توافق فرصت‌ساز باشد، اظهار داشت: ايران و مغرب بر لزوم دستيابی به راه‌حل مبتنی بر ديپلماسی و مذاکره برای رسيدن به توافق و تفاهم در خصوص مساله‌ی هسته‌يی ايران اتفاق‌نظر دارند.

به گزارش خبرنگار سياسی - خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، منوچهر متکی، وزير امور خارجه‌ی کشورمان پيش از ظهر امروز (يکشنبه) پس از ديدار و گفت‌وگو با محمد بن عيسی، وزير امور خارجه و تعاون پادشاهی مغرب در کنفرانس خبری مشترک با وی اظهار کرد: به برادر عزيزم، وزير امور خارجه‌ی پادشاهی مغرب خوشامد می‌گويم که بر اساس تلاش دو سفارت و دعوتی که از وی در ديداری در مالزی در حاشيه اجلاس غير‌متعهدها به عمل آمد، به تهران سفر کرد.

وی افزود: در مذاکرات انجام شده، روابط خوب دو کشور مرور شد و بر ضرورت تداوم مشورت‌ها و گفت‌وگوهای سياسی در سطوح مختلف تاکيد شد. بنا شد کميته‌ی مشترک سياسی به رياست معاونان وزيران تشکيل شود تا هر شش ماه يک‌بار تشکيل جلسه دهد و با انجام گفت‌وگوها راه‌های توسعه مناسبات را دنبال کند.

وزير امور خارجه با اشاره به اين که در خصوص مسايل اقتصادی نيز گفت‌وگو‌هايی به عمل آمده است، افزود: مناسبات دو کشور در حال حاضر ۵۰۰ ميليون دلار است که در حوزه نفت، فسفات و برخی ديگر از اقلام تجاری بين دو کشور خلاصه می‌شود. اين بسيار کمتر از ظرفيت دو کشور است.

متکی ادامه داد: با توجه به فاصله ۱۴ کيلومتری مغرب و اروپا زمينه‌ی خوبی برای حضور شرکت‌های توليدی در زمينه‌های مختلف در مغرب وجود دارد تا شرکت‌های ايرانی در آنجا توليد کنند و حتی امکان صدور کالا به اروپا نيز فراهم است.

وزير امور خارجه کشورمان اظهار کرد: در نگاه اوليه به حجم مناسبات و زمينه‌های موجود اين را هدف قرار داديم که در سال آينده اين مناسبات دو برابر شود.

به گزارش ايسنا، متکی ادامه داد: هم‌چنين مصمم هستيم تا در حوزه‌های علمی، دانشگاهی، فرهنگی، هنری، دينی و ساير ابعاد، روابطی دوجانبه را برای دو ملت تعريف کنيم تا همه نهادهای مرتبط با دو کشور در جهت ارتقای مناسبات گام بر دارند.

وی اظهار کرد که مذاکرات در فضای اعتماد متقابل، صميميت، همکاری و برادری صورت گرفته است. در اين گفت‌وگوها در خصوص موضوعات مهم منطقه‌يی، مساله‌ی فلسطين و شرايط جاری آن نيز صحبت‌هايی انجام شده و دو طرف بر وحدت، همدلی همه گروه‌های فلسطينی و همراهی کشورهای اسلامی با ملت و دولت فلسطين اتفاق‌نظر داشته‌اند.

متکی گفت: بايد تلاش کنيم که ديگر کشورها از برخورد دو گانه با فلسطين خودداری کنند.

وزير امور خارجه کشورمان با اشاره به اين که در خصوص عراق نيز بحث و تبادل نظری ميان دو طرف صورت گرفته است، گفت: به عنوان کشوری که در منطقه و در همسايگی عراق قرار داريم، من وزير امور خارجه مغرب را پيرامون اجلاسی که قرار است از سوی همسايگان عراق و مصر در تهران برگزار شود، مطلع کردم و تاکيد شد ناامنی در عراق فقط ناامنی در يک منطقه نيست، بلکه ناامنی در تمام منطقه است و بر لزوم ثبات و آرامش اين کشور تاکيد شد.

متکی گفت: هم چنين در خصوص افغانستان و برنامه‌ی هسته‌يی صلح‌آميز ايران نيز گفت‌وگو‌هايی صورت گرفت.

وی افزود: بن عيسی را در جريان مواضع اصولی جمهوری اسلامی ايران و آخرين تحولات پرونده‌ی هسته‌يی صلح آميز قرار دادم. ما از مواضع برادرانه و صميمانه‌ی دولت پادشاهی مغرب و حمايت‌شان از اعضای ان.پی.تی برای بهره‌مندی از اهداف هسته‌يی صلح آميز تشکر می‌کنيم.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، وزير امور خارجه کشورمان گفت که دو طرف در خصوص راه‌حلی مبتنی بر ديپلماسی و مذاکره و رسيدن به توافق و تفاهم همه‌جانبه اتفاق‌نظر دارند.

محمد بن عيسی، وزير امور خارجه‌ی مغرب که پيش از ملاقات با رييس جمهور ايران با همتای خود ديدار داشته است، نيز در اين کنفرانس خبری اظهار کرد: به عنوان فرستاده شاه محمد ششم به ايران آمده‌ام و پيام کتبی پادشاه مغرب را برای رييس جمهور ايران دارم که هنوز به وی تقديم نکردم.

وی افزود که با متکی پيشتر در کوالالامپور و اکنون در تهران ديدار کرده است و در آينده نيز در باکو که محل نشست وزيران خارجه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی است، ديدار و رايزنی خواهد داشت.

بن عيسی گفت: در اين ديدار به مناسبات دو جانبه و مسايل روز پرداختيم و در حال حاضر توافق کرديم اين مناسبات تحکيم شود و رايزنی‌های سياسی از قبل قوی‌تر شود. تصميم گرفتيم يادداشتی تهيه کنيم تا چارچوب قانونی برای اين رايزنی‌های سياسی باشد که پس از اين ملاقات و يا چند روز ديگر آن را امضا خواهيم کرد، زيرا اين مساله به کارشناسان حقوقی مربوط می‌شود.

وزير امور خارجه مغرب گفت: امنيت، ثبات و صلح در منطقه ما و کل دنيا از مسايلی است که پادشاهی مغرب به آن توجه زيادی دارد و جمهوری اسلامی ايران هم بر آن تاکيد دارد.

به گزارش ايسنا، وی ادامه داد: بر اين باوريم که بدون امنيت، ثبات و صلح رشد و توسعه در کشورهای‌مان قد علم نخواهد کرد و نمی‌توانيم در هيچ بخشی رشد کنيم.

وی ادامه داد: ما در پادشاهی مغرب اعلام می‌کنيم بايد با صبر و حوصله و به شکلی متعادل با رخدادها برخورد کرد و اين متن دين مبين اسلام است.

بن عيسی اظهار داشت: ما از حاميان راه‌های دستيابی به راه‌حل از طريق گفت‌وگو هستيم هر چند که طولانی باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، منوچهر متکی،‌ وزير امور خارجه کشورمان در بخش ديگری از اين کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اين که بررسی بسته‌ی پيشنهادی اروپا در کميته‌های مختلف به چه جمع‌بندی رسيده است؟ گفت: بررسی بسته پيشنهادی همانطور که مطرح شد با جديت آغاز شده و پس از خاتمه اين بررسی‌ها در وهله‌ی اول اروپايی‌ها و بعد از تفاهمی که می‌کنيم افکار عمومی را در جريان قرار می‌دهيم، اما آنچه بر آن تاکيد می‌کنيم اين است که در فضای مثبت ايجاد شده‌، گفت‌وگوها، مذاکرات، تبادل‌نظرات بين ايران اتحاديه اروپا، ۱+۵ و همه اعضای مختلف شورای حکام می‌تواند مناسب‌ترين فرصت و امکان را برای زمينه‌سازی در جهت نيل به تفاهم فراهم کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزير امور خارجه مغرب نيز در پاسخ به اين سوال که نظر مغرب در خصوص فعاليت صلح آميز هسته‌يی ايران چيست؟ گفت: موضع ما در پيام ملوکانه‌ی پادشاه مغرب به رييس جمهور اسلامی ايران مطرح است و شايد شايسته نيست من قبل از ملاقات با وی در اين باره صحبت کنم.

متکی همچنين در پاسخ به اين سوال که آيا ممکن است ايران بپذيرد تعليق صنعتی داشته باشد و به برخی تحقيقات نيز ادامه دهد؟ گفت: اجازه دهيد بر توافق‌مان با دوستان اروپايی مبنی بر اين که مطالب و محتوای بسته‌ی پيشنهادی را تا توافق بعدی رسانه‌يی و علنی نکنيم، باقی بمانيم. ايرانی‌ها معمولا مشهورند به اينکه به تعهدات و قول‌شان وفادارند.

به گزارش ايسنا، وزير امور خارجه مغرب نيز در پاسخ به اين سوال که چه روش‌های عملی می‌تواند روابط اقتصادی دو کشور را افزايش دهد؟ اين مساله را به وزيران بازرگانی مربوط دانست و گفت: در سال‌های اخير مناسبات دو کشور شاهد تحول بوده است. ما تلاش می‌کنيم آن را تحکيم بخشيم و يک جهش کيفی به اين مناسبات بدهيم و گام‌هايی اتخاذ شود.

وی اظهار داشت: دور بودن ما از ايران يک مشکل است و بخش خصوصی هم بايد فعال شود. دو دولت می‌توانند مشوق خوبی برای بازرگانان و بخش خصوصی باشند تا راه‌های فعال کردن مناسبات را بيابند.

بن عيسی گفت: مغرب به مسايل با ايده باز می‌نگرد و پادشاه علاقمند به گسترش اين زمينه‌ها به ويژه در حوزه سرمايه‌گذاری و اقتصاد است.

متکی نيز در پاسخ به اين سوال که غربی‌ها اکنون ديپلماسی خاصی را دنبال و سعی می‌کنند بدون جنجال برنامه‌ی ايران را در شورای امنيت مطرح کنند و در خصوص پيامدهای اين تغيير موضع غربی‌ها و اين که آيا ايران ديپلماسی خاصی را در نظر خواهند گرفت؟ گفت: ما اين تحليل را در ديپلماسی کشورهای غربی نداريم، بلکه فکر می‌کنم فضای مثبتی ايجاد شده و پيشنهاداتی ارايه شده که در دست بررسی است. مذاکرات و گفت‌وگوهای طرفين می‌تواند تا حد زيادی به پيشرفت امور کمک کند. ما در حال حاضر چنين تحليلی را نداريم.

Copyright: gooya.com 2016