دوشنبه 29 خرداد 1385

فايننشال تايمز: ايران آماده است برنامه هسته‌ای خود را محدود کند، فردا

يک روزنامه انگليسی به نقل از دو نفر از مقاماتی که از آنها به عنوان "خودی‌" در نظام ايران نام برد،‌ ادعا کرد سران کشورمان آماده هستند برنامه هسته‌ای را محدود کنند اما تعليق غنی‌سازی اورانيوم را به عنوان پيش‌شرط مذاکرات نمی‌پذيرند.

روزنامه "فايننشال تايمز" در شماره امروز خود نوشت: «ايران در نظر دارد ظرف دو هفته آينده پيشنهادهای خود را در واکنش به بسته پيشنهادی اعلام کند که اوايل اين ماه توسط گروه موسوم به "۱+۵" يعنی پنج کشور دايم شورای امنيت بعلاوه آلمان برای ترغيب ايران به دست برداشتن از برنامه هسته‌ای ارايه شده بود.»

اين دو نفری که فايننشال تايمز از آنها به عنوان خودی نظام ايران نام برده همچنين به اين روزنامه اطلاع داده‌اند که ايران خواستار مذاکرات بدون پيش‌شرط است و اميدوار است روسيه و چين بر تعليق غنی‌سازی پيش از آغاز مذاکرات تاکيد نداشته باشند.

به گزارش فارس، اين روزنامه انگليسی از شرط تعليق به عنوان مسئله‌ای ياد کرد که از سوی همه اعضای دايم شورای امنيت از جمله مسکو و پکن مورد تاکيد قرار گرفته است.

اين در حالی است که روسيه و چين پيش از اين با هرگونه تحريم برای مقابله با برنامه هسته‌ای ايران مخالفت کرده‌اند.

اين روزنامه به نقل از "خودی" اول گزارش داد: «سران ايران نمی‌توانند مطمئن باشند که واکنش روسيه و چين چگونه خواهد بود. اما اطمينان دارند اين دو کشور بی‌درنگ اين امر را رد نخواهند کرد.»

به نوشته فايننشال تايمز، هر دو خودی بر اين امر تاکيد کردند که تهران نمی‌تواند بخاطر سياست‌های داخلی، غنی‌سازی را تعليق کند و از سويی ديگر فشار کافی از سوی محافل بين‌المللی برای انجام اين امر احساس نمی‌کند.

اين روزنامه با اشاره به بيانات مقام معظم رهبری درباره اين که جمهوری اسلامی ايران در برابر فشارها سرتعظيم فرود نخواهد آورد،‌ نوشت: «به نظر می‌رسد رهبری ايران تعليق را رد کرده باشد.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خودی اول با اشاره به اين که اکثر سران ايران آمادگی دارند مصالحه‌ای را درباره برنامه هسته‌ای ايران بپذيرند که اجازه غنی‌سازی در داخل خاک ايران داده شده باشد، خاطر نشان کرد: «۷۰ درصد از مقامات ارشد ممکن است تحت فشار آمادگی داشته باشند در نهايت محدوديت بر تعداد سانتريفيوژها در حد صدها و هزاران را بپذيرند.»

وی افزود: «بسته اروپا حق استفاده از انرژی هسته‌ای را برای ايران به رسميت شناخته است و قدم بعدی اين است که غرب غنی‌سازی را بپذيرد.»

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'فايننشال تايمز: ايران آماده است برنامه هسته‌ای خود را محدود کند، فردا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016