یکشنبه 28 خرداد 1385

ساندی تلگراف: جاسوسی که ليبی را متقاعد کرد اين بار برای ترغيب تهران به سيا باز می‌گردد، فارس

خبرگزاری فارس: يک روزنامه انگليسی از بازگشت يکی از جاسوسان آمريکايی به سازمان اطلاعات مرکزی اين کشور (سيا) خبر داد که توانسته بود ليبی را متقاعد کند از برنامه تسليحاتی خود دست بردارد و هدف وی را اين بار رسيدگی به برنامه هسته‌ای ايران توصيف کرد.

به گزارش فارس به نقل از هفته‌نامه انگليسی "ساندی تلگراف"، اين جاسوس پس از بازگشت به سازمان سيا تلاش گسترده‌ای را برای جذب اطلاعاتی در داخل ايران هدايت خواهد کرد که به مذاکرات احتمالی درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ايران کمک خواهد کرد.
به نوشته اين روزنامه، "استفن کاپس" يکی از افسران پيشين تفنگدار دريايی ارتش آمريکا که بخاطر اختلاف نظر با "پورتر گاس" رئيس پيشين سازمان جاسوسی آمريکا از سمت خود کناره‌گيری کرده بود و در لندن زندگی می‌کرد بار ديگر توسط جرج بوش به سيا فراخوانده شد.
"گری برنستن" يکی از فرمانده‌های اصلی سازمان سيا در زمان تهاجم به افغانستان که برای کاپس در خاورميانه کار می‌کرد در اين باره گفت: «ايران در راس دستور کار وی قرار خواهد داشت. وی فردی باهوش است و از بهترين افسران نسل خويش است و آگاهی زيادی از ايران دارد.»
ساندی تلگراف افزود:‌ «بازگشت کاپس ۵۴ ساله متولد "لانگلی" ايالت ويرجينيا روحيه افسران اين آژانس جاسوسی را بالا برده است. وی به عنوان يکی از روسای پايگاه جاسوسی آمريکا در مسکو تلاش موفقيت‌آميزی برای کشف شبکه "عبدالقدير خان" پدر بمب اتمی پاکستان انجام داده است.»
عبدالقدير خان متهم است که با استفاده از شبکه قاچاق هسته‌‌ای خود دانش هسته‌ای را در اختيار ليبی و ايران قرار داده است.
پس از کناره‌گيری پورتر گاس از رياست سيا و جايگزينی ژنرال "مايکل هيدن" به رياست اين سازمان اين جاسوس کارکشته به معاونت رياست سيا رسيده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين روزنامه نخستين اولويت سازمان سيا را جمع‌آوری اطلاعات از داخل ايران درباره توان و نيات هسته‌ای تهران عنوان کرد و نوشت اين اطلاعات در صورت مذاکرات مستقيم با ايران و يا حمله احتمالی نظامی در صورت شکست مذاکرات اهميت فراوانی خواهد يافت.
اين گزارش حاکی است که کاپس مسلط به زبان‌های فارسی و روسی است و در زمانی که در اواخر دهه ۱۹۸۰ در فرانکفورت خدمت می‌کرد، وظيفه جمع‌آوری اطلاعات درباره نظام ايران و ايرانی‌های در تبعيد را برعهده داشت.

Copyright: gooya.com 2016