پنجشنبه 1 تیر 1385

متکی: بوش بايد صبور باشد، آفتاب

آفتاب: منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران که به دعوت همتای ايتاليايی خود در روم به سر می برد در پاسخ به اظهارت جرج بوش، رئيس جمهور آمريکا که گفته فرصت دو ماه برای پاسخ گويی خيلی زياد است گفته، جرج بوش نبايد عجله ای برای دريافت پاسخ زودهنگام از سوی ايران داشته باشد و بايد صبور باشد. به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، متکی که برای گفت و گو با ماسيما دالما، وزير امور خارجه ايتاليا در خصوص مشوق های ارائه شده از سوی قدرتهای بزرگ به منظور ترغيب ايران برای تعليق فعاليت های هسته ای در رم به سر می برد ،گفته است که جورج بوش، نبايد عجله کند.

متکی می گويد: وقتی خاوير سولانا، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا بسته پيشنهادی اروپا را به ما تقديم کرد هيچ توافقی برای پاسخ گويی در زمان مشخصی صورت نگرفت.

اظهارات وزير امور خارجه ايران بعد از آن صورت می گيرد که محمود احمدی نژاد، رئيس جمهور ايران اعلام کرده، ايران تا اواخر مرداد نظر خود را درباره بسته پيشنهادی اروپا اعلام می کند. رئيس جمهور آمريکا به سرعت نسبت به اظهارات احمدی نژاد موضع گيری کرده و فرصت دوماهه برای ايران را زمان بسياری دانسته بود. چرا که به گفته او بررسی پيشنهادها و پاسخگويی به آن نبايد اين قدر وقت ببرد. بوش در اظهارات خود گفته بود، اين برای مقامات ايران بسيار مهم است که گوش کنند و ببينند که دنيا چه می گويد. مقامات ايران بايد بدانند که کشورهای اروپائی ، آمريکا ، روسيه و چين در اين زمينه که ايران نبايد تسليحات هسته ای دست يابد اتفاق نظر دارند .

اين در حالی است که بوش با ادعای اينکه ايران به اروپا قول تعليق غنی سازی داده است گفته بود، از آنها می خواهيم به وعده ای که داده اند عمل کنند. اکنون نوبت ايران است تا راهی را که می خواهد انتخاب کند ، من اطمينان دارم که مقامات ايران با مشاهده همکاری بسيار نزديک ما به جدی بودن هدفمان را برای حل اين موضوع به گونه ای مسالمت آميز و ديپلماتيک درک خواهند کرد. ما با طرفهای اروپايی اين موضوع را بررسی می کنيم و اعلام کرده ايم که ايران بايد به اين پيشنهاد در چند هفته و نه چند ماه پاسخ دهد و بر اين باوريم که اروپا نيز بر اين موضع است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

متکی در ادامه اظهارات خود همچنين گفته، هنگامی که بسته را دريافت کرديم تنها تعهد ما اين بود که جزئيات بسته تشويقی را تا زمانی که به توافقی نرسيده ايم فاش نکنيم که ما به تعهد خود احترام گذاشته ايم. وزير امور خارجه ايران در ادامه اظهارات خود با تاکيد بر اينکه در بسته ارائه شده ابهاماتی وجود دارد و ايران در حال مطالعه آن است ابراز اميدواری کرده ايران، اروپا و اعضای شورای امنيت بتواند با کمک يکديگر ابهامات را برطرف کرده و ايران بتواند تا مرداد ماه پاسخ خود را بدهد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'متکی: بوش بايد صبور باشد، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016