پنجشنبه 1 تیر 1385

حداد عادل: سکولاريسم مهمترين چالش امروز در برابر دينداران است، ايرانيوز

حداد عادل گفت: سکولاريسم و جدايی دين از سياست مهمترين چالشی است که امروز در برابر دينداران قرار دارد و انقلاب اسلامی درست مقابل اين انديشه است.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری ايرانيوز، رئيس مجلس شورای اسلامی در هفتمين کنگره جامعه اسلامی مهندسين با بيان اينکه اين کنگره در سالی برگزار می‌شود که به انتخاب رهبر معظم سال پيامبر اعظم نامگذاری شده، گفت: آنچه ما را در اينجا گرد هم آورد، اسلام و نام پيامبر اعظام است و بهتر است که سخن را با نام پيامبر آغاز کنيم.

وی ادامه داد: از نامگذاری امسال به نام پيامبر امين بوده که از فرصت‌ها استفاده کنيم برای شناخت آن وجود نازنين و الگو ساختن او برای زندگی خود.

حداد عادل افزود: پيامبر در زمين، در جهان و در ميان مردم يک خصوصيتی دارد که از همه جهات ديگر شاهد مهمتر باشد و آن ارتباط با خداوند و عالم غيب از طريق وحی است. تنها انسانی که در جهان بر او وحی می‌شود. پيامبر آئينه‌ای است که خورشيد الهی در آن می‌تابد، ما يارای چشم دوختن به خورشيد را نداريم اما می‌توانيم خورشيد را در آينه پيامبر ببينيم.

همه سخن اين و همه حقيقت دين اين است که ما را متذکر اين معنا کنند که غير از اين طبيعت و جهان ظاهری، عالمی ديگر ه هست و آن عالم غيب است. آغاز قرآن در ابتدای سوره بقره با اين آيات شروع می‌شود: «الذين يومنون بالغيب» ولی ما غيب را نمی‌بينيم. انسان خو گرفته و عادت کرده به عالم طبيعت است.

وی عنوان کرد: همه استدلال‌های فيلسوفان و هدايت انبيا برای آن است که ما به غيب ايمان بياوريم. حال بايد توجه کرد که انسان با عالم غيب ارتباط دارد. اين عالمی که درش بر روی ديگران بسته است، اما بر او که پيامبر است، باز است و پيامبر دريچه‌ای است گشوده به سمت و سوی عالم ملکوت که ساير انسان‌ها می‌توانند از آن دريچه به عالم بالا نظر کنند.

وی با بيان اينکه پيامبر روشن‌ترين آيت و نشانه الهی در زمين است، ادامه داد: همه هستی نشانه خداست اما هيچ نشانه‌ای به اندازه واقعيت پيامبری گويا نيست. پيامبر رشته‌ای است که می‌تواند ما را به افلاک برساند. حضور گويا و ناطق. اين جهت در حقيقت پيامبری نعمت بزرگ الهی است. وقتی بر ما يقين می‌شود که پيامبری که ادعای پيامبری می‌کند، حقيقتاً پيامبر است و صادق است، زيباترين حقيقت هستی را می‌توانيم در ارتباط او با عالم بالا تماشا کنيم.

وی با اشاره به اين نکته که در سيره پيامبر هر چه تأمل کنی، کافی نيست، عنوان کرد: امروز به عنوان هديه‌ای از سيره پيامبر در زندگانی سراسر نورانی او تنها يک واقعه را به شما تقديم می‌کنم تا که عظمت اين يگانه گوهر هستی بر ما بيشتر باشد.

وی افزود: ما افتخار می‌کنيم به اينکه امت چنين پيامبری هستيم، ما افتخار می‌کنيم که نگهبان ميراث پيامبر يعنی اسلام و قرآن باشيم و افتخار می‌کنيم که اسلام را با تمام جامعيت آن بپذيريم و بشناسيم و بشناسانيم. اسلام هم به معنای فردی و هم به معنای اجتماعی آن.

وی با بيان اينکه دين راهی است برای رسيدن فرد به خدا اما اين راه از ميان جامعه نيز می‌گذرد، گفت: دين برای سعادت انسان است و سعادت انسان در گرو اجرای فعاليت‌های اجتماعی است. چگونه می‌توان در جامعه‌ای اسلامی برخلاف دين حرکت کند و به سعادت برسد؟ چگونه ممکن است که سرچشمه‌های فرهنگ به دست حکومت باشد و حکوميت دينی نباشد و ما دلمان را به اين خوش کنيم که دين فردی است.

چگونه ممکن است که اقتصاد و معيشت به دست حکومت باشد و اين همه تأثيرات اجتماعی از اين شئون حاصل شود و ما فکر کنيم دين از سياست و شئون اجتماعی جداست. عجيب است که نارواتر ازاين سخن درباره دين سخنی نيست. اصلاً تلقی دنيای غرب از دين، اين است که دين از حکومت جداست. کار مسيح را به مسيح واگذاريد و کار قيصر را به قيصر.

رئيس مجلس شورای اسلامی با بيان اينکه همواره شئون اجتماعی در زندگی فرد دخيل بوده، افراد هم مؤثرند ادامه داد: امروز اين تأثير شديدتر است به دليل وجود ارتباطات. آن وقت در اين جهان می‌گوييد اين چيز خوبی است اما محدود به کليسا و روز يکشنبه باشد.

حداد عادل با بيان اين که ولايت يعنی فلسفه سياسی در اسلام، تصريح کرد: آن اسلامی که آمريکا می‌پسندد، اين است که نماز خود را بخوانيد، زيارت برويد، مراسم داشته باشيد، اما به کار حکومت کاری نداشته باشيد چرا؟ چون آنها می‌دانند اگر اسلام حقيقی شناخته شود، ديگر جايی برای سلطه بيگانگان باقی نمی‌ماند و امروز می‌بينيم در کشور ما هم دو جريان حضور دارند؛ يک جريان شمائيه و امسال شما و چنين درک کرديد از رهنمودهای امام راحل و رهبری و جريان ديگر که او هم نام اسلام را در بالای سر دارداما از هر فرصتی می‌خواهد استفاده کند که دين اسلام را از صحنه سياست به کار بزند. به هر اندازه که ببيند، قدم می‌راند و به هر اندازه که صلاح ببيند، عقب‌نشينی می‌کند.

وی تأکيد کرد: وظيفه ما اين است که با داشتن رهبری که سخن گفتن او همان طنين سخن امام را در دل و جان زنده می‌کند، همه کوشش و تلاش خود را برای حفظ اين انقلاب به کار بگيريم. هر کس به هر شيوه‌ای که می‌تواند، بايد همه هدفش اين باشد که اين انقلاب پايدارتر و سرافرازتر باشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی خاطرنشان کرد: يک بار ديگر در کنگره مؤتلفه که دوستان عزيز عسگر اولادی و بادامچيان حضور داشتند، به من فرصت داده شد تا درباره تحزب صحبت کنم. اين بار هم می‌گويم که معنای مثبت و خوب تحزب اين است که تنها نمانيم و دست‌ها را در دست يکديگر بگذاريم و نيرو را افزايش دهيم و ناممکن‌ها را ممکن کنيم اما تلقی غلط از تحزب اين است که دور هم جمع شويم و امکانات را بين هم تقسيم کنيم. اگر برای چنين تصوری دور هم جمع شويم، اين شرک و کفر است.

وی خطاب به مهندسين افزود: شغل شما يک خصوصيتی دارد که ترکيبی از علم و مديريت است و جامعه ما به اين ترکيب احتياج دارد. يکی از ضعف‌های دانشگاهی ما اين است که عالم هستند اما مدير نيستند و نمی‌توانند در جامعه تحول ايجاد کنند. شما مهندسان هم ناچاريد مديريت کنيد و هم دانش داريد.
در اين چند ساله اخير تقريباً ‌در هر سخنرانی مقام معظم رهبری نشسته‌ايم، بر علم تأکيد کردند. همين سه روز پيش اول از ايمان اسم برده‌اند و در ذيل آن اهميت به علم را از خصوصيات اصولگرايی برشمرده‌اند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'حداد عادل: سکولاريسم مهمترين چالش امروز در برابر دينداران است، ايرانيوز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016