دوشنبه 5 تیر 1385

نامه سرگشاده فدراسيون بين المللی حقوق بشر: حضور مرتضوی يک تهديد بزرگ است، روزآنلاين

آقای لوييس آلفونسو دآلبا، رياست شورای حقوق بشر سازمان ملل،
آقای کوفی عنان، دبير کل سازمان ملل،
خانم لوييز آربور، کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل،

"فدراسيون بين المللی حقوق بشر" و سازمان ايرانی عضو آن، "جامعه دفاع از حقوق بشر"، بدين وسيله مراتب نگرانی عميق خود را درخصوص حضور رسمی سعيد مرتضوی، دادستان کل تهران، در جمع هیأت ايرانی و در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل اعلام می دارند.

سازمان های ما به کرات متذکر شده اند که آقای مرتضوی در نقض حقوق بشر در ايران نقشی اساسی داشته و مسؤوليت وی در اين قبيل تخلفات، بارها از سوی ارگانهای صلاحيت دار سازمان ملل نيز مورد تأييد قرار گرفته است. به ويژه، وی در شکنجه و سپس قتل خانم زهرا کاظمی دست داشته و بارها به شکل سيستماتيک، به سرکوب مدافعين حقوق بشر، روزنامه نگاران و مخالفين سياسی پرداخته است.

حضور سعيد مرتضوی در اولين نشست شورای حقوق بشر به واقع حرکتی توهين آميز نسبت به قربانيان سرکوب های سياسی اوست. به علاوه، حضور وی نه تنها نشان دهنده عدم احترام و تحقير آشکار از سوی جمهوری اسلامی نسبت به شورای جديد کشورهای عضو است، بلکه همچنين اقدامی عليه خود شما و اختيارات شماست، به ويژه اينکه در جلسه افتتاحيه شورای جديد، دولت ها را به مسؤوليت پذيری و اجرای تعهدات خود دعوت کرده ايد.

همانطور که مستحضريد، فدراسيون بين المللی حقوق بشر در ماههای اخير همواره به موازات فعاليت های شما تلاش کرده تا حقانيت و به ويژه تأثيرگذاری اين شورای جديد حقوق بشر را بر همگان ثابت کند؛ شورايی که به عنوان ارگان اصلی سازمان ملل، وظيفه خطير حمايت از حقوق بشر و قربانيان چنين تخلفاتی را برعهده دارد. ما حضور آقای مرتضوی در اين نشست نخست را به مثابه يک تهديد بزرگ و تمام عيار عليه وجهه اين شورا می دانيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به همين جهت قاطعانه خواستاريم که از تمامی اختيارات خود استفاده کرده و جمهوری اسلامی را به تغيير اين شخصيت در هیأت اعزامی خود مجاب کنيد. بديهی است که مشکلات بسياری به دنبال درخواست شما ايجاد خواهد شد که ما بر همه آنها واقفيم.
ولی ما مسلم می دانيم که حضور امروز اين شخص، خطر بزرگی را برای حقانيت کل شورا رقم خواهد زد و مطمئناً نمی توان دستورات، تعهدات و اختيارات شما را نيز از آن مستثنی دانست.

مداخله شما در اين مسأله، از جانب کليه دولت هايی که در راستای موفقيت های شورا گام برمی دارند، حمايت و پشتيبانی خواهد شد و همچنين، اقدام شما می توانند در ظهور معيارهايی که به دنبال خود حيثيت روزافزونی را برای شورا به ارمغان می آورند، بسيار مفيد واقع شوند.

با احترامات فائقه
سيديکی کابا، رييس فدراسيون بين المللی حقوق بشر
کريم لاهيجی، نايب رييس فدراسيون بين المللی حقوق بشر

منبع: سايت فدراسيون بين المللی حقوق بشر، ۲۱ ژوئن ۲۰۰۶

مترجم: علی جواهرفروش

Copyright: gooya.com 2016