شنبه 17 تیر 1385

نشست خبری انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران به مناسبت ۱۸ تير، ايسنا

*حمله به کوی، القای تقابل آزادی با امنيت و دين‌داری بود
*اجازه استحاله انجمن اسلامی را نمی‌دهيم


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی

انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران به مناسبت هفتمين سالگرد ۱۸ تير نشست خبری برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين نشست خبری که با حضور اعضای شورای مرکزی و اعضای هيات رييسه اين تشکل دانشجويی برگزار شد، به بحث و گفت‌وگو در مورد حوادث ۱۸ تير ۷۸ و تبيين مواضع در باره مسائل داخلی و خارجی کشور پرداخته شد.

در ابتدای اين نشست،حسام الدين علامه، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران ضمن گراميداشت ياد مرحوم عزت ابراهيم نژاد، گفت: ۱۸ تير توهين به حريم علم و دانش و محيط مقدس دانشگاه بود و هدف مهم اين حادثه ترساندن و منفعل کردن دانشجويان و دانشگاهيان بود. حمله به کوی دانشگاه القای تقابل آزادی با امنيت و دين‌داری بود. لذا بايد اين حادثه را به همه دانش‌پژوهان و شيفتگان عرصه علم و دينداران واقعی تسليت گفت.

وی توضيح داد: دليل اينکه انجمن امسال به اين حداقل يادبود برای ۱۸ تير اکتفا می‌کند و لازم می‌داند در سالگرد ۱۸ تير از اين حادثه ياد شود و اين فاجعه ملی را در اذهان عمومی زنده نگه دارد متعدد است. متاسفانه در چند سال گذشته اجازه برگزاری تجمع - حتی به صورت محدود - به انجمن داده نمی‌شد. سعی داشتيم برای زنده نگه داشتن ياد اين حادثه اين برنامه را در محوطه کوی برگزار کنيم اما متاسفانه امسال حتی اجازه برگزاری نشست در آنجا داده نشد. متاسفيم از اينکه حادثه ۱۸ تير برای برخی مسوولين دانشگاهی فقط فرصت‌طلبی اوباش و جريان‌های ديگر در اين حادثه است و روزهای اوليه بعد از ۱۸ تير به فراموشی سپرده می‌شود. اين ظلمی بالاتر از ظلمی است که در ۱۸ تير به دانشجويان شد و زخم ۱۸ تير در بدن دانشگاه باقی خواهد ماند.

دبير سابق تشکيلات انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران با انتقاد از آن چه که تحريف حادثه ۱۸ تير می‌خواند، آن را زخمی عميقتر و کاری‌تر از خود حادثه دانست و افزود: مسوولان بايد از روزی که دانشجويان عقلانيت و درايت را جوابگوی حل مشکلاتشان نبينند؛ بترسند. نمی‌خواهيم بر زخم موجود دست بگذاريم و فقط نقطه ضعف بگيريم. دغدغه‌ی ما و از جمله دلايل زنده نگه داشتن ياد ۱۸ تير، انحراف از آرمان‌های اصيل انقلاب که در شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی تبلور يافته و عبرت آموزی از اين حادثه تلخ است.

اين فعال دانشجويی افزود: نبود تشکل‌های متنوع و قانونمند و لزوم درايت دانشجويان، حرکات افراطی و به افراط کشاندن حرکات باعث ايجاد فضای نااميدی و ياس می‌شود. ۱۸ تير اعتراض به اين مورد است که چرا عده‌ای حق دارند هرگاه که احساس تکليف کنند؛ تظاهرات خودجوش برگزار کنند ولی اگر دانشجويان در اعتراض به تحديد آزادی، مردم سالاری و دموکراسی تجمع کنند، احيانا با اعتراض مدنی و آرام و منطقی آنان برخوردهای خشنی می‌شود. ۱۸ تير در پی اعتراض مدنی آرام و منطقی دانشجويان به خطر بزرگ محدود شدن آزادی مطبوعات بود. "سلام"، روزنامه‌ای بود که هويت نقد حاکميت و نظام مديون عملکرد آن است که در مقطعی اين کار را به تنهايی انجام می‌داد.

علامه تاکيد کرد: ۱۸ تير بايد زنده بماند تا جلوی تحريف آن وقايع گرفته شود. بايد اعتراضی باشد که بگوييم مقداری دورتر را هم بايد ببينيم. سکوت ؛ شايد در کوتاه مدت برای مافيای قدرت و ثروت آرام‌بخش باشد ولی در درازمدت مضر است. ۱۸ تير بايد زنده بماند تا تاکيدی بر گسترش فعاليت آزاد و قانونمند دانشجويان باشد. بايد از وقايع ۱۸ تير عبرت بياموزيم که فراگير شدن اصلاحات بايد توام با فرهنگ‌سازی باشد.

اين عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران تصريح کرد: جريان معاند و ضد نظام که هيچ دلسوزی برای کشور و دين ندارد و نيز بخشی از اقتدارگرايان از به ثمر نشستن يک حرکت اصلاحی آرام و قانونمند متضرر می‌شوند و سعی دارند حرکات اصلاحی را به افراط بکشانند. ۱۸ تير بايد زنده بماند که فقط عده‌ای خود را دلسوز نظام ندانند و خود را حق مطلق تصور نکنند. ۱۸ تير بايد زنده بماند تا خودسانسوری، عدم انتقاد صريح و زيرزمينی شدن عقايد مختلف رنگ ببازد.

وی با بيان اينکه مسببين حوادث ۱۸ تير دو گروه هستند، افزود: سياست‌گذاران و نظريه‌پردازانی که مخالفين فکری را محارب تلقی می‌کنند و تقديس‌کنندگان خشونت و کسانی که به جرم سياسی اعتقاد ندارند از عاملان اين حوادث هستند.۱۸تير بايد زنده بماند تا آگاهی فرهنگی و سطح سواد اين قبيل افراد بيشتر شود.

علامه در ادامه بخش‌هايی از متن گفت‌وگوی مسوول وقت نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران و علوم پزشکی در مرداد ماه سال ۷۹ درباره حوادث ۱۸ تير را قرائت کرد که در آن آمده بود: «علی‌رغم تاکيدات مقام معظم رهبری پس از گذشت يک سال از حادثه کوی دانشگاه تهران هنوز انتظارات مردم و دانشجويان برآورده نشده است، مسوولان ذيربط موظفند مجريان و مسببان اين جنايت را شناسايی کرده و به مجازات برسانند.انصافا دانشجويان رشد و اعتماد خودشان را به نظام نشان داده‌اند ولی پس از گذشت يک سال از اين فاجعه آنگونه که انتظار می‌رفت با مجريان و مسببان آن برخورد نشده است. اگر اين افراد بی گناه هستند پس چه کسانی گنهکارند. نه تنها جواب مردم، دانشجويان و دانشگاهيان داده نشده بلکه جواب مقام معظم رهبری هم داده نشده است. ظاهر امر نشان می‌دهد که هنوز به نقطه شناسايی و مجازات مجريان اصلی فاجعه کوی دانشگاه تهران نرسيده‌ايم و نبايد انتظار داشت که بدون اين که دانشجويان قانع شوند از پرسش خود صرف نظر کنيم.»

در ادامه‌ی اين نشست، علامه بخش‌هايی از بيانيه‌ جامعه اسلامی دانشجويان به مناسبت حکم دادگاه کوی صادره در تير ۷۹ را قرائت کرد که در آن بيانيه آمده بود: « قاضی دادگاه هرچند براساس اسناد و مدارک و ادله ارائه شده ارتکاب عمل مجرمانه را برای فرمانده نيروی انتظامی تهران بزرگ و برخی همکارانش احراز نکرده‌اند اما پاسخ به اين سوال برعهده دستگاه قضايی است که چه افرادی و چگونه آن جنايت را انجام داده‌اند؟ به جان دانشجويان بيگناه افتاده و اموال عمومی و اموال دانشجويان را تخريب نموده‌اند؟ قاضی موظف است با انجام تحقيقات درصدد کشف مجرمين برآيد تا حيثيت نظام جمهوری اسلامی بيش از اين در داخل و خارج از کشور مورد هتک واقع نشود و دستگاه قضايی بايد ابعاد حادثه را مورد بررسی قضايی قرار دهد و الا پرونده حادثه کوی دانشگاه تهران تا ابد مفتوح باقی خواهد ماند.»

وی همچنين بخش‌هايی از بيانيه‌ بسيج دانشجويی دانشگاه تهران که در اولين سالگرد حادثه ۱۸ تير صادر شده بود را نيز قرائت کرد. در بخش‌هايی از اين بيانيه آمده بود:« بی ترديد حادثه سحرگاه ۱۸ تير ماه ۷۸ که طی آن يگانی از عوامل نيروی انتظامی به دنبال مقابله با يک راهپيمايی غيرقانونی به خوابگاه دانشجويی کوی دانشگاه تهران حمله کردند يک فاجعه ملی بود که هزينه‌های فراوانی برای نظام مردم و دانشگاه در بر داشت. در اين حادثه تلخ متاسفانه عواملی از نيروی انتظامی و عده‌ای لباس شخصی به بهانه برخورد با گروه اندکی از دانشجويان که به راهپيمايی دست زده بودند بسياری از دانشجويان بی گناه را که نقشی در آن راهپيمايی نداشته و در اتاق‌های خود به استراحت يا مطالعه مشغول بودند مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند و به همين دليل اين واقعه را همگی مسوولان نظام محکوم کردند و مقام معظم رهبری از آن به عنوان يک جنايت ياد کرد. »

علامه با تاکيد بر اين که اين بيانيه‌ها امروز هم موضوعيت دارند، گفت: متاسفانه در جلسه شورای فرهنگی دانشگاه تهران به دنبال طرح درخواست برگزاری اين نشست اعلام شد که اين حادثه کودتای خاموش عليه نظام بود. ما هم بر اين مطلب تاکيد داريم و معتقديم اين حادثه کودتای خاموش عليه دولت خاتمی و نظام بود. آقای خاتمی بعد از جنايت ۱۸ تير در همدان گفت حادثه کوی دانشگاه بخشی از تاوان سنگين پيگيری ماجرای قتل‌های سياسی است.

وی ادامه داد: نوع برخورد با مدافعين حقوق دانشجويان از جمله دکتر رهامی وکيل دانشجويان، نشانگر برخی از حمايت های ضمنی از به وجود آورندگان اين حادثه بود. از آيت‌الله هاشمی شاهرودی که همچنان در صدر قوه قضاييه هستند می‌خواهيم که هر چه زودتر با عاملان اين جنايت برخورد شود و پرونده ۱۸ تير به درستی مورد بررسی قرار گيرد تا حقوق معنوی دانشجويان محقق شود. تاکيد می‌کنيم هر گونه انتقادی به معنای انجام عمليات براندازی و محاربه نيست.

به گزارش ايسنا، در ادامه اين نشست، حسين نقاشی سخنگوی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشکی خاطرنشان کرد: وکلا و مدافعين حقوق دانشجويان پس از حوادث ۱۸ تير به دليل حمايت از حقوق دانشجويان مورد شديدترين برخوردها قرار گرفتند.

وی دولت پنهان و خشونت عريان را دو عامل وقوع حوادث ۱۸ تير دانست و گفت: دولت پنهان در جوامعی که در مرحله‌ پيش از دموکراسی هستند و ساختارهای حقوقی و حقيقی بطور فزاينده‌ای در آن از يکديگر دورند، وجود دارد و بازوهای اجرايی دولت پنهان گروه‌های فشار هستند. در ۱۸ تير، آنان خواستند با ايجاد فضای خشونت و فشار، نيروها و بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان را سرکوب کنند تا فضا برای اصلاحات دموکراتيک بسته شود.

به گزارش ايسنا سخنگوی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشکی افزود: اگر قوانين پاسخگو نباشند و نتوانند منويات دولت پنهان را برآورده کنند، خشونت عريان بروز می‌کند.

اين فعال دانشجويی خاطرنشان کرد: ۱۸ تير محصول فرآيندی است که در آن دولت پنهان برای سرکوب بدنه‌ اصلاح‌طلبان از ابزار خشونت عريان و ايجاد فضای رعب و وحشت استفاده کرد.

وی دادرسی در اين حادثه را آزاد و عادلانه ندانست و خاطرنشان کرد: جريان ۱۸ تير بخشی از دفتر تحکيم وحدت را به سويی برد که حاکميت را پاسخگو نديدند و در راستای براندازی گام برداشتند. تا جايی که بعد از آن بخشی از رهبران دفتر تحکيم وحدت حتی به اين تن می‌دهند که دست به دامن نيروهای خارج از کشور شوند. اين پروژه‌ای بود که دولت پنهان برای خود تعريف کرده بود که بايد گفت به خوبی نتيجه گرفت. نيروهای اصلاح‌طلب را در دوگانگی شديد قرار دادند که گويی يا بايد با نظام باشی يا عليه نظام. از اين رو بايد به استراتژيست‌های دولت پنهان تبريک گفت که باعث شدند نيروهای اصيل دانشجويی به انزوا کشيده شوند.

وی افزود: انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشکی مشی اصلاح‌طلبانه‌ در چهارچوب نظام را دنبال می‌کند. به نظر ما قطعا ساختارهای جمهوری اسلامی تاب اين را دارد که بر مبنای اصلاحات درون‌زا حرکت کنيم. اميدواريم انجمن‌های ديگر دفتر تحکيم نيز به درون ساختارهای قانونی و گام برداشتن در اين مسير باز گردند.

حسام‌الدين علامه نيز گفت: دولت پنهان و جريان اقتدارگرا پروژه تسليم محض، اطاعت و عدم نقادی و يا براندازی را در ۱۸ تير ۷۸ کليد زد که در آن از عوامل اجرايی بسيار مسلط برخوردار بود. اگر فضای نقد نباشد و در کشور انسداد سياسی اتفاق افتد در درازمدت برای نظام مبارک نخواهد بود. در اين فضا مجموعه طيف مدرن علامه به نتيجه انسداد سياسی و براندازی رسيدند و مجموعه‌ طيف شيراز نيز به نتيجه تبعيت و تسليم شدن و توجيه برخی از رفتارها. اينجاست که جمله آقای خاتمی مبنی بر اينکه انجمن تهران در اين سالها با سيلی صورت خود را سرخ کرد مصداق پيدا می‌کند.

در ادامه اين نشست، علی رجب‌پور ديگر عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشکی اظهار داشت: ۷ سال پيش در اين کشور اتفاقی افتاد که در نوع خود کم‌نظير و يا حتی بی‌نظير بود. بايد پرسيد چرا پس از گذشت تنها چند روز بعد از ۱۸ تير موضع‌گيری‌ها تغيير می‌کند و شاهد چرخش‌های قابل توجهی هستيم.

وی با اشاره به اين که همواره گروه‌های افراطی و تندرو وجود داشته‌اند، افزود: بی شک مهمترين حادثه‌ای که خواب را از چشمان آنها ربود، حادثه ۲ خرداد ۷۶ بود. اين گروهها عاقبت در تيرماه ۷۸ گريبان دانشجويان به عنوان افرادی که عامل اصلی پيروزی دوم خرداد محسوب می‌شدند را گرفتند که عملکرد آنها از سوی برخی از مسوولان در ظاهر مورد تقبيح قرار گرفت. آنچه که همواره از ديد اصلاح‌طلبان و دانشجويان مورد غفلت قرار می‌گيرد، قدرت عجيب اين گروه تندرو است. اصلاح‌طلبان پس از هر شکست تنها فرصت اين را دارند که به تحليل تاکتيک‌های آنها بپردازند.

وی توضيح داد: تنها راه برای فرار از اين معضل، شفاف‌سازی مواضع است. يعنی گروههای اصلاح‌طلب اساسنامه‌های خود را بازنگری کنند و حرکتهای خود را در چارچوب نظام پررنگ کنند. اجازه نيافتن فعاليت برای گروههای غير اسلامی در دانشگاه باعث نمی‌شود که اجازه دهيم اين گروهها در انجمن اسلامی نفوذ و آنها را استحاله کنند.

در ادامه اين نشست ايمان ملکاآشتيانی دبير تشکيلات انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشکی نيز اظهار داشت: قوه‌ قضاييه بايد کارهايی برای تعريف جرم سياسی و راهکارهايی برای اثبات جرم انجام دهد. شفافيت عمل و مشخص بودن در تمام مراحل بازداشت و حق داشتن وکيل، مشخص شدن جرم و محل نگهداری متهم از مسائلی است که قوه قضاييه بايد در مورد آنها اقدامات لازم را انجام دهد.

وی ادامه داد: از قوه‌ مقننه نيز انتظار می‌رود که بازخوانی قانون اساسی را انجام دهد. اين از طرحها و پروژه‌هايی است که می‌تواند سهم تأثيرگذاری داشته باشد. حالت بوروکراتيک در مجموعه‌ قانونگذاری ما بسيار زياد است. البته بايد در اين مورد هم حرکات کاملا به صورت منطقی انجام شود.

وی روش های دموکراتيک را بهترين روش برای ادامه هر حکومتی دانست و افزود: بازسازی فکری و اعتقادی نيروهايمان با تکيه بر منش روشنفکری دينی از جمله اهداف ماست. اين روش مناسب‌ترين شيوه در حيطه مسائل فکری و سازگارترين روش در جامعه‌ ما است. مسأله ديگر، تعامل با جريانهای فکری ديگر است و با آنها تعامل خواهيم داشت.

اين فعال دانشجويی با منفعل دانستن فضای جامعه‌ی دانشگاهی در پاره‌ای از مواقع و ابراز اين عقيده که گروه‌های پراکنده‌ای در دانشگاه‌ها از چارچوبهای نظام فاصله گرفته‌اند از تشکيل کميته‌ای برای پيگيری خواست کسانی که نمی‌خواهند در تشکل‌های اسلامی و مذهبی فعاليت کنند، خبر داد و از مسولان خواست که در راستای اصلاح فضای موجود گام بردارند.

ملکاآشتيانی گفت: ما از عملکرد پيشينيان نسبت به دفتر تحکيم دفاع می‌کنيم و جايگاه ما مديون عملکرد جاافتاده آنها است. مرزبندهای جدی فکری و روشی با طيف مدرن علامه و طيف شيراز داريم. هر دو طيف سعی کردند حالت تماميت‌خواهی خود را به مجموعه القاء کنند.

ملکا ضمن انتقاد به عملکرد برخی روزنامه‌ها در مورد آنچه که اقدامات يکجانبه و سودمدارانه ناميد، گفت: اميدواريم برخی رسانه‌ها به صورت بی‌طرفانه به طرح مسائل و مباحث در مورد انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران و تشکلهای دانشجويی بپردازند. ما به تعامل و گفت‌وگو دوجانبه تأکيد داريم.

ميثم سام‌بند، دبير فرهنگی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشکی نيز در سخنانی گفت: اگر بپذيريم معصوم نيستيم، راحت‌تر می‌توانيم نقد بپذيريم؛ اما برخی مسوولان نمی‌خواهند برخی انتقادها را بپذيرند. نقد عملکرد دولت، مباحث فکری و سياسی و مباحث بنيانی فکری از جمله اقدامات اساسی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشکی است. آزادی که ما به آن اعتقاد داريم به هيچ وجه به معنای سرپيچی از قوانين نيست. اميدواريم علاوه بر اينکه ديگران را به تقوا دعوت می‌کنيم خود را نيز به تقوا بخوانيم.

در ادامه، پدرام قدرتی عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشکی نيز گفت: عده‌ای سعی دارند روزهای ۱۸ تير را به فراموشی بسپارند. کسی که برای نظام دل می‌سوزاند معايب آن را فرياد می‌زند، کسی که دلسوزی نمی‌کند لازم نمی‌بيند چيزی را تذکر دهد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حسين نقاشی نيز در بخشی ديگر از سخنانش تصريح کرد: حکمرانی خوب شاخصه‌هايی دارد که می‌توان با عنوان پاسخگويی، حاکميت قانون، شفافيت و دادرسی عادلانه از آن نام برد. در اين راستا نسبت به قوای سه‌گانه نقدهايی وجود دارد. دستگاه قضايی با عده‌ای از فعالان و نيروهای دگرانديش برخورد کرده است. مرجع دستگير‌کننده کيست؟ آيا اين موارد از جمله موارد نقض حقوق شهروندی و بشری افراد نيست؟ موضوع، دفاع از تفکر آنها نيست بلکه دفاع از حقوق شهروندی آنان است. ما با توجه به اصول قانونی بايد بگوييم در مورد اينکه اين افراد از سوی چه کسانی و با چه روندی دستگير شده‌اند و ميزان رعايت حقوق آنان بخش‌هايی از دستگاه قضايی خود را پاسخگو نمی‌دانند. در واقع اصل حاکميت قانون زير سوال رفته است.

وی گفت: هياتی در دوران آقای خاتمی ايجاد شده بود به عنوان هیأت نظارت بر پيگری عمل به قانون اساسی. آقای احمدی‌نژاد چه پيگيريها و عملکردهايی در مورد نقض پی در پی حقوق شهروندی افراد داشته‌اند؟ آيا با توجه به شعارهای خود فقط پاسخگو و زبان گويای طبقات محروم است و يا به مطالبات طبقه‌ متوسط شهری که به نوعی دغدغه‌ اول آنها از دغدغه‌ نان گذشته است، نيز توجه می‌کند؟ دغدغه‌ آنها آزادی بيان و فعاليت آزاد در عرصه‌ سياسی است. دولت در حال حاضر در قبال اين مطالبات چه اقدامی می‌کند؟ در قوه‌ مقننه چه در عرصه قانونگذاری و چه در عرصه‌ نظارت، چه اقدام مثبتی انجام شده است؟ انجمن تهران بر هويت عدالت خواهانه، دينی و اصلاح‌طلبانه خود تأکيد داشته است اما آيا مطالبات ملت ايران صرفا در بحث عدالت اجتماعی محدود می‌شود آن هم با تکيه به رويکردهای پوپوليستی؟ بايد به اين مطالب اشاره کرد که آيا طبقات فرودست صرفا دغدغه نان دارند؟ بايد به حضور دموکراتيک و تشکيلاتی طبقات فرو دست تکيه و توجه شود چراکه در داشتن زندگی بهتر برای آنها مؤثر خواهد بود.

به گزارش ايسنا، سخنگوی انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در پاسخ به سوال يکی از خبرنگاران مبنی بر طرح تشکيل دفتر تحکيم وحدت واحد که پيش از اين از سوی اين انجمن اسلامی مطرح شده بود، گفت: در نشست ساليانه انجمن مصوبه‌ای در مورد پيگيری ايجاد دفتر تحکيم وحدت واحد داشته‌ايم و هیأتی تشکيل شده است که حاصل تلاشها و پيگيری های آنها اعلام می‌شود.

علامه نيز در اين باره گفت: انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشکی پيگيرايجاد اتحاديه انجمن‌های اسلامی دانشجويان بر مبنای استقلال، دين‌باوری و عقلانيت‌محوری است. ارتباطات خوب و گسترده‌ای هم با انجمن‌های اسلامی ديگر داريم. البته انجمن تهران وظيفه خود می‌داند با مجموعه‌های ديگر و مجموعه‌هايی که خواهان اين کار هستند فعاليت کند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نشست خبری انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران به مناسبت ۱۸ تير، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016