یکشنبه 18 تیر 1385

اکبر گنجی: با رژيم جمهوری اسلامی و با مداخله نظامی، مخالفيم و برای برقراری يک جمهوری دمکراتيک مبارزه می کنيم، راديو فردا

اکبر گنجی، که در ادامه سفر خود به اروپا، اکنون در لندن به سر می برد. وی در مصاحبه با راديو فردا می گويد: اين سفر صرفا به قصد رساندن يک صدا از ايران به گوش جهانيان است و آن صدای صلح و آزادی خواهی است، اين که صد در صد با مداخله نظامی مخالفيم، در عين حال ما با رژيم جمهوری اسلامی هم مخالفيم، سياست های آن را محکوم می کنيم و خودمان مبارزه می کنيم برای برقراری يک نظام دموکراتيک در شکل جمهوری. وی می افزايد برنامه خود را به صورت ۲۰ تز درباره جنبش تحول دموکراتيک در ايران نوشته است که آن را در يک سخنرانی در لندن به بحث خواهد گذاشت. وی می افزايد جمعه در شهر لندن اعتصاب غذا را آغاز می کنم، ۲۴ ساعت اينجا در اعتصاب غذا خواهم بود و در دو روز بعدی يعنی شنبه و يکشنبه در نيويورک در مقابل دفتر سازمان ملل دست به اعتصاب غذا خواهم زد. وی تاکيد می کند که فراخوان اعتصاب غذا برای آزادی تمامی زندانيان سياسی در ايران است و اسامی چند تن را به عنوان نمونه عنوان می کند.
شهران طبری


اکبر گنجی روزنامه نگار دگرانديش ايرانی در ادامه سفرها و سخنرانی هايش اکنون در لندن به سر می برد. شهران طبری گزارشگر راديو فردا در لندن در مصاحبه با اکبر گنجی از وی می پرسد هدفش از اين سفر و برنامه او در لندن چيست؟
اکبر گنجی: اين سفر صرفا به قصد رساندن يک صدا از ايران به گوش جهانيان است و آن صدای صلح است. صدای دوستی است، صدای آزادی است، صدای دموکراسی است، صدای مبارزه با بنيادگرايی است و ما می خواهيم به همه بگوييم ما صلح می خواهيم، با جنگ مخالف هستيم و صد در صد با حمله نظامی هر دولتی به کشورمان مخالفيم، صد در صد با مداخله نظامی مخالفيم، در عين حال ما با رژيم جمهوری اسلامی هم مخالفيم، سياست های آن را محکوم می کنيم و خودمان می کوشيم و مبارزه می کنيم برای برقراری يک نظام دموکراتيک در شکل جمهوری در کشورمان. من برای اين که برنامه ام يک مقدار روشنتر باشد، ۲۰ تز درباره جنبش تحول دموکراتيک در ايران نوشتم که مبانی اين جنبش را شرح دادم و اين تزها را در سخنرانی که در يکی از دانشگاه های لندن روز سه شنبه دارم عرضه می کنم و همان روز اين سخنرانی منتشر می شود، پيشنهادهای بيست گانه من و دوستان می توانند پيرامون آن بحث کنند، مذاکره کنند، نقد بگذارند و من انشاءلله از نقدهای همه دوستان ايرانيان در داخل و خارج استفاده خواهم کرد و سعی می کنم اين پيشنهادها را بکنيم مبنای کار جمعی برای پيشبرد و تشکيل اين جبهه صلح طلبی که از طريق نافرمانی مدنی پروژه جمهوری خواهی را دنبال می کنند.

شهران طبری (راديو فردا): يکی از فعاليت های شما در اين سفر خواست آزادی زندانيان سياسی در ايران بوده. وقتی در آلمان بوديد به راديو فردا گفتيد اگر زندانيان سياسی آزاد نشوند، دست به اعتصاب غذا خواهيد زد. آنطور که شنيديم، برنامه ای برای اين کار در لندن در نظر داريد.

اکبر گنجی: ما گفتيم کليه زندانيان سياسی، عقيدتی، مستقل از هر فکر و گرايشی که دارند بايد همگی بلااستثنا آزاد شوند و سه چهره را به عنوان نماد سه جنبش انتخاب کرديم و من پيشنهاد کردم آقای منصور اصانلو از جنبش کارگری، رامين جهانبگلو از جنبش روشنفکری و موسوی خوئينی از جنبش دانجشويی اگر آزاد نشوند، روزهای ۲۳، ۲۴ و ۲۵ تيرماه اعتصاب غذا دعوت کردم از ايرانيان در سراسر جهان راه اندازيم و من در روز جمعه در شهر لندن اعتصاب غذا را آغاز می کنم، ۲۴ ساعت اينجا در اعتصاب غذا خواهم بود و در دو روز بعدی يعنی شنبه و يکشنبه در نيويورک در مقابل دفتر سازمان ملل دست به اعتصاب غذا خواهم زد. دوستان ما که پيگير اين کار هستند خوشبختانه توانستند مجوز برپايی اين اعتصاب غذا در مقابل سازمان ملل را هم بگيرند و انشاءلله من آنجا در خدمت دوستان خواهم بود برای اعتصاب غذا. برخی از دوستان گفتند شما چرا اسم زندانيان شهرستانی را نمی آوريد. من خادم همه زندانيان هستم و پيگير آزادی همه آنها هستم و ما خواستمان همچنان که گفتيم آزادی کليه زندانيان است و من برای همين منظور چند تن از دوستانی که برای مناطق آذربايجان هستند، اسمشان را همينجا می آورم و خواهان آزادی اينها و ديگر زندانيان سياسی عقيدتی هستيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقايان عباس لسانی، غلامرضا امانی، چنگيز بخت آور، حسن دميرچی، صالح کامرانی، مجيد پژويفام. اين اسامی باز نمونه هستند و تمام زندانيان عقيدتی سياسی، دانشجويی و همه بايد آزاد شوند و ما به مبارزه خودمان تا آزادی اينها ادامه می دهيم. اين اعتصاب غذايی که من گفتم انجام خواهم داد، اولين گام است و آخرين گام نخواهد بود. اگر اينجا نتوانيم موفق شويم، از راه های ديگر و با پروژه های ديگری اين مقصود پروژه دموکراسی خواهی ايران را پيگيری خواهم کرد.

Copyright: gooya.com 2016