شنبه 10 تیر 1385

اکبر گنجی: بحران هسته ای باعث شده نقض گسترده حقوق بشر در ایران نادیده گرفته شود، راديو فردا

اکبر گنجی در ادامه سفر اروپایی خود امروز جمعه در برلین در یک کنفرانس خبری شرکت کرد. این گردهمایی از سوی دو سازمان عفو بین الملل و گزارشگران بدون مرز شاخه آلمان برپا شد. آقای گنجی ابتدا از برنامه اتمی جمهوری اسلامی گفت که سبب شده میثاق جهانی حقوق بشر در ایران نادیده گرفته شود. اکبر گنجی در مصاحبه با رادیو فردا می گوید: ما خواهان آزادی زندانیان سیاسی عقیدتی هستیم و از تاریخ 14 الی 16 ماه جولای در تمامی کشورها ایرانیان را دعوت کردم به اعتصاب غذا برای جلب توجه جهانی به مساله نقض حقوق بشر در ایران و فشار آوردن جهت آزادی کلیه زندانیان سیاسی خصوصا منصور اصانلو، رامین جهانبگلو و علی اکبر موسوی خوئینی و اگر این اعتصاب غذا منجر به آزادی اینها نشود، ما گام های دیگری خواهیم برداشت. آقای گنجی می گوید: با نفرت، خشم، کینه نمی شود دموکراسی درست کرد، خشونت خشونت می آفریند و هر کس که از راه خشونت به قدرت برسد، حکومت رعب و وحشت و خشونت برقرار خواهد کرد، لذا بخشش پیش شرط دموکراسی است.
شهرام ميريان (كلن) (rm) صدا | (wma) صدا [ 2:36 mins ]


اکبر گنجی در ادامه سفر اروپایی خود امروز جمعه در برلین در یک کنفرانس خبری شرکت کرد. آقای گنجی حقوق بشر در ایران را محور اصلی سخنان خود قرار داد.
شهرام میریان (رادیو فردا): این نشست خبری بعد از ظهر امروز در تالار کنفرانس شبکه اول تلویزیون آلمان در شهر برلین صورت گرفت و در آن جمع کثیری از خبرنگاران، نویسندگان و فعالان حقوق بشر حضور داشتند. این گردهمایی از سوی دو سازمان عفو بین الملل و گزارشگران بدون مرز شاخه آلمان برپا شد. آقای گنجی پیش از پاسخ به پرسش های حاضران ابتدا از برنامه اتمی جمهوری اسلامی گفت که سبب شده میثاق جهانی حقوق بشر در ایران نادیده گرفته شود.

اکبر گنجی: طرح مساله هسته ای باعث شده نقض گسترده حقوق بشر در ایران نادیده گرفته شود و باید توجه شود که اکنون رژیم سانسور بسیار بسیار شدیدی در مطبوعات برقرار کرده. کتاب را سانسور می کنند، با دانشجویان برخورد می کنند، افراد زیادی اکنون بازداشت هستند، در زندان ها هستند و ما خواهان آزادی اینها هستیم و از تاریخ 14 الی 16 ماه جولای در تمامی کشورها ایرانیان را دعوت کردم به اعتصاب غذا برای جلب توجه جهانی به مساله نقض حقوق بشر در ایران و فشار آوردن جهت آزادی کلیه زندانیان سیاسی خصوصا آقای اصانلو، آقای جهانبگلو و آقای موسوی خوئینی و اگر این اعتصاب غذا منجر به آزادی اینها نشود، ما گام های دیگری خواهیم برداشت و کارهای دیگری صورت خواهیم داد.

ش . م: پس از سخنان کوتاه آقای گنجی در شهر برلین، چند تن از روزنامه نگاران آلمانی همچنین خواهان توضیحات بیشتری درباره اصل «ببخش و فراموش کن» شدند که همواره از سوی آقای گنجی بر آن تاکید می شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اکبر گنجی: من همیشه از سالها پیش این را مطرح کردم که ما اگر دموکراسی می خواهیم، اصل بخشش پیش شرط دموکراسی است. با نفرت، خشم، کینه نمی شود دموکراسی درست کرد و اگر قرار باشد ما همان کارهایی را بکنیم که جنایتکاران کردند، ما هم به جنایتکار دیگری مبدل خواهیم شد. خشونت خشونت می آفریند و این که هر کس از راه خشونت به قدرت برسد، حکومت رعب و وحشت و خشونت برقرار خواهد کرد. لذا بخشش پیش شرط دموکراسی است، برای ایجاد یک حکومت انسانی، دموکراتیک ما باید یاد بگیریم که به جای خشم و کینه، اصل بخشش را حاکم کنیم تا یک جامعه انسانی دموکراتیک ایجاد شود.

Copyright: gooya.com 2016