چهارشنبه 21 تیر 1385

اکبر گنجی: خواست من تغيير رژيم جمهوری اسلامی است، بی بی سی

اکبر گنجی، روزنامه نگار سرشناس منتقد حکومت ايران، در گفتگو با بخش فارسی بی بی سی هدف از سفر خود به اروپا و آمريکا را رساندن صدای 'صلح و مدارا' به گوش جهانيان دانست و گفت: "خواست من تغيير رژيم جمهوری اسلامی ايران و جايگزينی آن با يک نظام دموکراتيک ملتزم به آزادی و حقوق بشر در شکل جمهوری است."

آقای گنجی که در ادامه سفر خود در لندن، پايتخت بريتانيا، به سر می برد روز سه شنبه ۱۱ ژوئيه در محل ساختمان سرويس جهانی بی بی سی حاضر شد و به پرسش های خبرنگارانی از بخش های مختلف پاسخ گفت.

وی در گفتگو با صادق صبا، خبرنگار بخش سرويس جهانی بی بی سی، به نقد عملکرد دنيای غرب در برجسته کردن 'بنيادگرايی اسلامی' پرداخت و گفت: "بسياری افراد هستند که اسلامشان اسلام دموکراتيک است و صدايشان صدای صلح و مدارا و دوستی است. من می خواهم اين صدا در غرب شنيده شود و جدی گرفته شود."

روزنامه نگار ايرانی که چندی پيش جايزه قلم طلايی را به عنوان روزنامه نگار برگزيده سال ۲۰۰۶ دريافت کرده در ادامه به اهميت حقوق شهروندی و نقض آنها در ايران اشاره کرد و گفت قصد دارد از روز جمعه ۱۴ ژوئيه دست به اعتصاب غذای سه روزه برای آزادی سه تن از زندانيان سياسی ايران بزند.


گفتگوی صادق صبا، خبرنگار بخش جهانی بی بی سی با اکبر گنجی را بشنويد

آقای گنجی با بيان اينکه منصور اصانلو، از رهبران جنبش کارگری، رامين جهانبگلو، از جنبش روشنفکری، و علی اکبر موسوی خوئينی، از جنبش دانشجويی، بدون برخورداری از وکيل مدت هاست در زندان انفرادی بازداشت موقت هستند، گفت: "می خواهيم به اين افراد بگوييم که در درد و رنجشان شريک هستيم و با خانواده هايشان همراهی می کنيم."

وی ادامه داد: "جهانيان بايد بدانند که همه مسئله، مسئله هسته ای نيست. بسيار بسيار مهمتر از آن مسئله نقض حقوق بشر و حقوق انسانی ما ملت ايران است که ناديده گرفته می شود."

آقای گنجی که در سال های اخير يکی از جدی ترين منتقدين جمهوری اسلامی در داخل ايران بوده است در هفته پايانی سال ۱۳۸۴، پس از سپری کردن تمام محکوميت شش ساله خود، از زندان آزاد شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در سال ۱۳۷۹، پس از بازگشت از کنفرانس برلين، به دليل اظهارات و ابراز برخی ديدگاه هايش بازداشت و زندانی شد. در آخرين ماه های بازداشت خود، دست به اعتصاب غذايی طولانی زد و به صراحت، آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی را مورد انتقاد قرار داد و خواستار کناره گيری وی از قدرت شد.

آقای گنجی قرار است در ادامه سفر خود در خارج از ايران، برای ايراد سخنرانی به آمريکا نيز سفر کند.




دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اکبر گنجی: خواست من تغيير رژيم جمهوری اسلامی است، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016