سه شنبه 21 شهریور 1385

البرادعي: هيچ يافته‌ي جديدي درباره‌ي مواد هسته‌يي اعلام شده در ايران وجود ندارد، ايسنا

محمد البرداعي در نشست امروز شوراي حكام گفت: هيچ يافته‌ي جديد ديگري درباره‌ي مواد هسته‌يي اعلام شده در ايران وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از پايگاه اينترنتي آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌يي محمد البرادعي، مديركل اين آژانس در خصوص اجراي پادمان‌ها در جمهوري اسلامي ايران گفت كه در تاريخ 31 ژوئيه‌ي 2006 شوراي امنيت قطعنامه‌ي 1696 را تصويب كرد كه در آن از ايران خواسته شد گام‌هاي مورد درخواست شوراي حكام در قطعنامه‌ي 4 فوريه 2006 را بردارد.

وي افزود: اين گام‌ها ضرورت تداوم كار آژانس براي روشن ساختن تمامي مسايل باقي مانده‌ي مربوط به برنامه‌ي هسته‌يي ايران و برقراري دوباره‌ي تعليق كامل و پايدار همه‌ي فعاليت‌هاي مربوط به غني‌سازي و بازفرآوري را شامل مي‌شد.

البرادعي ادامه داد: همان طور كه در قطعنامه‌ي 1696 درخواست شد، شما در برابرتان گزارشي را داريد كه من در 31 ماه اوت به طور موازي به شوراي حكام و شوراي امنيت درباره‌ اجراي كامل مطالبات آن قطعنامه در ايران ارسال كردم.

وي اضافه كرد: همان طور كه در گزارش مي‌بينيد ايران فعاليت‌هاي مربوط به غني‌سازي را تعليق نكرده است؛ بايد خاطر نشان كنم كه اگرچه يافته‌هاي بازرسان نشان داد ساخت و ساز كمي و كيفي اندكي در قابليت غني‌سازي ايران در نطنز انجام گرفته است، به علت عدم اجراي پروتكل الحاقي آژانس قادر نيست فعاليت‌هاي تحقيق و توسعه‌ي مربوط به غني‌سازي ايران از جمله توليد احتمالي سانتريفوژها و تجهيزات مربوطه را به طور كامل ارزيابي كند.

البرادعي هم‌چنين گفت: همان طور كه در گذشته خاطرنشان كردم همه‌ي مواد هسته‌يي اعلام شده از سوي ايران به آژانس مورد بررسي قرار گرفته است و به غير از مقادير اندكي كه پيشتر به شورا گزارش داد هيچ يافته‌ي جديد ديگري درباره‌ي مواد هسته‌يي اعلام شده در ايران وجود ندارد.

وي افزود: اما همان طور كه پيشتر نيز گفتم، هم چنان در آگاهي آژانس در رابطه با دامنه و ماهيت برنامه‌ي غني‌سازي از طريق سانتريفيوژ كنوني و گذشته ايران شكاف‌هايي وجود دارد. به همين دليل و به دليل عدم آمادگي ايران براي حل اين مسايل،‌آژانس قادر نيست پيشرفت بيشتري در تلاش‌هايش براي ارايه‌ي تضمين‌هاي نسبت به نبود مواد و فعاليت‌هاي هسته‌يي اعلام نشده در ايران ارايه دهد. اين هم چنان موضوعي براي نگراني جدي است.

وي ادعا كرد: بايد بار ديگر تكرار كنم كه براي ايران ربط دادن همكاريش با آژانس به گفت‌وگوي جاري با شركاي اروپايي و ديگر شركا اقدامي غير سازنده است. همكاري و شفافيت فزاينده براي رفع اين شكاف‌ها در آگاهي نسبت به برنامه‌ي هسته‌يي گذشته ايران امري اجتناب‌ناپذير است و در فايق آمدن بر نگراني‌ها در رابطه با برنامه‌ي هسته‌يي ايران كمك بزرگي را خواهد كرد.

البرادعي همچنين اعلام كرد: مسايل مربوط به فن‌آوري هسته‌يي، ايمني هسته‌يي و امنيت راستي آزمايي منع اشاعه‌ي هسته‌يي، همكاري‌هاي فني و مسايل مديريتي از موضوعات دستور كار نشست جاري شوراي حكام است.

مساله‌ي هسته‌يي ايران در بخش راستي‌آزمايي منع اشاعه‌ي هسته‌يي بررسي مي‌شود.

وي همچنين نتيجه‌گيري كرد كه ‌آژانس همچنان به پذيرش مسووليت‌هاي فزاينده در تمامي حوزه‌هاي كاريش ادامه خواهد داد و به حمايت اعضاي شوراي حكام براي موفقيت در اين كارها اميدوار است.

محمد البرادعي هم‌چنين پيش از نشست شوراي حكام گفت: يكي از مسايل مهم در نشست جاري شوراي حكام گزارش من به شورا و شوراي امنيت درباره‌ي پايبندي ايران به مطالبات شوراي حكام و شوراي امنيت سازمان ملل است.

وي افزود: قصد دارم به شورا گزارش دهم كه ايران به درخواست‌هاي شورا و شوراي امنيت براي اتخاذ معيارهايي به ويژه در زمينه‌ي تعليق فعاليت‌هاي مربوط به غني سازي و بازفراوري اورانيوم به عنوان معياري اعتماد ساز در دوره‌اي از زمان به طور كامل پايبند نبوده است.

البرادعي ادامه داد: آژانس هم‌چنين قرار بوده است مسايل به تعويق افتاده‌ي مهم را كه نزديك به سه سال است وجود دارند روشن سازد. اين مساله باعث نگراني جدي من است؛ زيرا ما بايد بتوانيم مساله‌ي راستي آزمايي را در سريعترين زماني كه مي‌توانيم پايان دهيم.

مديركل آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌يي ادامه داد: از نظر من پس از گذشت سه سال براي اين كار خيلي دير شده است.

البرادعي افزود: در عين حال از اين مساله دلگرم شده‌ام كه گفت‌و‌گوهايي ميان ايران با اتحاديه‌ي اروپا و ديگر شركا انجام مي‌گيرد كه هدف از آن واداشتن ايران به پايبندي به درخواست‌هاي شوراي حكام و شوراي امنيت و نيز ايجاد شرايطي براي بازگشت همه‌ي طرف‌ها بر سر مذاكرات و يافتن راه حلي بلند مدت براي مساله‌ي هسته‌يي ايران است كه يكي از پيچيده ترين مسايلي است كه داراي ابعاد امنيتي، سياسي و اقتصادي است

وي ادامه داد: اميدوارم كه همه‌ي طرف‌ها قادر باشند همه‌ي تلاش‌شان را براي بازگشت به ميز مذاكرات انجام دهند.

البرادعي گفت: معتقدم كه مذاكرات هم‌چنان بهترين گزينه براي يافتن راه‌حلي بادوام براي اين مساله است.

مديركل آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌يي اظهار كرد: با لاريجاني و سولانا در روز گذشته تماس‌هايي داشتم و مي‌دانم كه هر دو تلاش مي‌كنند تا حوزه‌اي را براي توافق بيابند و اميدوارم هفته‌ي آينده كه با يكديگر ديدار مي‌كنند قادر باشيم شاهد توافقي براي بازگشت بر سر ميز مذاكرات باشيم.

وي گفت: با اين حال پنجره‌ي فرصت چندان بزرگ نيست.

البرادعي گفت: جامعه‌ي بين‌المللي نسبت به عدم پايبندي ايران به درخواست‌هاي شوراي حكام و شوراي امنيت نگران است و مي‌خواهد در اين زمينه پيشرفت را شاهد باشد؛ پيشرفتي كه براساس آن همه‌ي طرف‌ها بر سر ميز مذاكرات بنشينند و درباره‌ي مجموعه‌ي پيشنهادي 1+5 و پاسخ ايران به آن گفت‌و‌گو كنند.

البرادعي در پايان گفت: من و آژانسم آمادگي داريم هرچه را كه مي‌توانيم انجام دهيم تا به روشن ساختن برنامه‌ي ايران و بازگرداندن طرف‌ها بر سر ميز كمك كنيم.

35 عضو شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌يي، درحالي امروز گزارش محمد البرادعي درباره‌ي برنامه‌ي هسته‌يي ايران را ‌شنيدند كه انتظار نمي‌رود درباره‌ي آن تصميمي اتخاذ كنند.

خبرگزاري فرانسه در گزارشي به نقل از يك ديپلمات نزديك به آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌يي نوشت كه هيچ كس انتظار جار و جنجال در اين باره را ندارد؛ زيرا اقدام سياسي بر روي برنامه‌ هسته‌يي ايران در جاي ديگري انجام مي‌گيرد.

آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌يي نزديك به سه سال است بر روي اتهامات آمريكا درباره‌ي برنامه‌ي هسته‌يي ايران كار كرده است.

پيتر ريك وود، سخنگوي آژانس درباره نشست اين دوره‌ي شوراي حكام گفت: شورا هم‌چنين مواردي نظير اين بسته و همكاري فني در 200 كشور در سراسر جهان را بررسي خواهد كرد.

در گزارش خبرگزاري فرانسه آمده است: در حالي كه در گذشته شوراي حكام گام‌هايي كليدي را درباره‌ي ايران برمي‌داشت، نظير فوريه‌ي گذشته كه تهران را ناقض ان.پ.تي خواند، اكنون، اين كار در شوراي امنيت انجام مي‌گيرد.

يك ديپلمات نزديك به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز گفت كه هر گونه گام عملي در وين ممكن است بر مذاكرات نيويورك تاثير بگذارد؛ حتي با وجودي كه آژانس از بازگرداندن مجدد ايران به وضعيتي كه بازرسان پيش از ماه فوريه داشتند، نااميد است.

ديپلمات ديگري گفت: نشست شوراي حكام حدود سه روز به طول خواهد انجاميد، به رغم ماراتن‌هايي كه در زمان بررسي پرونده ايران در آژانس انجام مي‌شد، نشست‌ها نزديك به يك هفته به طول مي‌انجامد.

شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌يي امروز در وين تشكيل جلسه مي‌دهد و برنامه‌ي هسته‌يي ايران يكي از موضوعات مورد بحث اين نشست خواهد بود.

خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز گزارش داد كه نماينده‌ي آمريكا در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از پيشرفت در مذاكراتي كه با هدف حل برنامه‌ي هسته‌يي ايران انجام مي‌گيرد، استقبال كرد و در عين حال گفت شوراي امنيت هم‌چنان قصد دارد در صورت عدم اجراي تعليق در ايران به سوي جلو حركت كند.

همچنين گرگوري شولتي، نماينده‌ي آمريكا در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفت: اينكه در مذاكرات پيشرفت حاصل شده، دلگرم كننده است.

وي افزود: اما ما به دنبال پيشروي در شوراي امنيت با تحريم‌ها هستيم، مگر اينكه ايران تعليق را اجرا كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين گزارش به نقل از ديپلماتي كه پيش ازآغاز نشست شوراي حكام صحبت مي‌كرد نوشت كه اتحاديه‌ي اروپا بيانيه‌اي معتدل را درباره‌ي ايران و سرپيچي‌اش در مساله‌ي هسته‌يي تهيه كرده است.

وي افزود: كه پنج عضو دايم شوراي امنيت و آلمان نيز در حال بررسي بيانيه‌اي مشترك‌اند. گرچه طبق اين گزارش اين كار با توجه به مخالفت‌هاي روسيه و چين و فرانسه كه ظاهرا تازه به آنها پيوسته است، كار مشكلي خواهد بود.

در همين زمينه ديپلمات ديگري گفت كه لحن بيانيه‌ي گروه شش را آنچه سولانا در كنفرانس تلفني امروز به نمايندگان 1+5 خواهد گفت تعيين خواهد كرد.

Copyright: gooya.com 2016