پنجشنبه 30 شهریور 1385

با موافقت اعضای ۵+۱، مهلت ايران برای تعليق تمديد شد، آفتاب

آفتاب: کشورهای مذاکره‌کننده با ايران تا اوايل اکتبر به ايران برای تعليق غنی‌سازی اورانيوم و آغاز مذاکره در مورد بسته تشويقی ۱+۵، فرصت داده‌اند. پنج عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل به همراه آلمان و ايتاليا اکنون موافقت کرده‌اند قبل از بحث در مورد اعمال تحريم‌های سازمان ملل زمان بيشتری را جهت متقاعد کردن تهران اختصاص دهند.


خبرگزاری فرانسه به نقل از يک ديپلمات ارشد اروپايی گزارش داد در عين حال در اين نشست مهلتی برای موفقيت مذاکرات بين‌ خاوير سولانا و علی لاريجانی تعيين شده است.

در اين نشست کاندوليزا رايس وزير خارجه آمريکا ضمن موافقت با اختصاص زمان بيشتری برای مذاکره با ايران بار ديگر از ضرورت اعمال تحريم عليه ايران به خاطر ناديده گرفتن مهلت شورای امنيت دفاع کرد.

يک مقام آمريکايی نيز گفت: رايس معتقد است اگر ايران غنی‌سازی را تعليق کند شخصا با مقامات تهران گفت‌وگو خواهد کرد.

مقامات اروپايی و آمريکايی حاضر در نشست وزرای خارجه قدرت‌های بزرگ می‌گويند در عين حال واشنگتن و شرکايش موافقت کرده‌اند که اگر ايران در مهلت تعيين شده به آنها پاسخ ندهد اعمال تحريم‌ها را در دستور کار خود قرار دهند.

مقامات آمريکا از افشاء مهلت تعيين شده خودداری کردند اما يک ديپلمات اروپايی گفت سولانا تا هفته اول اکتبر فرصت دارد نتايج مذاکرات خود با لاريجانی را اعلام کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دوست بلازی وزير خارجه فرانسه نيز گفت‌ در نشست قدرت‌های بزرگ موافقت شد که فرصت بيشتری برای حل مساله ايران از طريق مذاکره اختصاص داده شود.

وی افزود: ما همگی فکر می‌کنيم بايد از مواجهه اجتناب شود و هر کاری را برای ادامه گفت‌وگو انجام دهيم . . . . در عين حال بايد از ايجاد وضعيتی که ايران با انجام مذاکرات بيشتر قادر به بازی با زمان باشد نيز اجتناب کرد.

وی در سخنانی ديگر خواستار پاسخ فوری ايران به مشوق‌های غرب شد و گفت: اعضاء دائم شورای امنيت به همراه آلمان و ايتاليا موافقت کردند که ايران هر چه سريع‌تر پاسخ خود را اعلام کند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'با موافقت اعضای ۵+۱، مهلت ايران برای تعليق تمديد شد، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016