پنجشنبه 30 شهریور 1385

روزنامه‌نگاران با انسجام و وحدت می‌توانند از شغل خود دفاع کنند، گفتگوی مريم انصاری با رجبعلى مزروعى، صدای آلمان

در محل انجمن صنفى مطبوعات در اعتراض به توقيف روزنامه‌هاى شرق و نشريات نامه، حافظ و خاطره نشستى برگزار شد كه در آن فعالان مطبوعاتى، فرهنگى و دست اندركاران مسايل سياسى ايران شركت داشتند. از جمله سخنرانان اين جلسه رجبعلى مزروعى رئيس انجمن صنفى روزنامه‌نگاران بود كه به سوالات دويچه وله پاسخ داده.

گفتگو: مریم انصاری

آقای مزروعی شما در جلسه دیروز گفته‌اید که هیات نظارت بر مطبوعات یکدستی حاکمیت را می‌خواهد. آیا این یکدستی به نظر شما امکانپذیر است و آیا «شرق» آخرین روزنامه‌ای بود که بسته شد؟

رجبعلى مزروعی: من فکر می‌کنم با این یکدستی که الان در هیات نظارت بر مطبوعات بوجود آمده و بینش و نگرشی که اعضای این هیات به مطبوعات دارند، قطعا «شرق» آخرین روزنامه‌ای نخواهد بود که توقیف می‌شود و فکر می‌کنم نگاه بدبینانه‌ای که این هیات به فعالیت‌های مطبوعاتی دارند در آینده بیش از گذشته دامن مطبوعات را خواهد گرفت و عملا یکدستی هیات نظارت به سمت یکصدایی در عرصه مطبوعات دارد حرکت می‌کند و متاسفانه ما افق روشنی را در برابر فعالیت‌های مطبوعاتی در ایران نمی‌بینیم.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران چگونه می‌تواند به همکارانش در این زمینه کمک بکند و چه اقداماتی از دستش برمی‌آید؟

رجبعلى مزروعی: حتما شما مطلع هستید که انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران در شرایط ایران بعنوان یک نهاد صنفی تعریف شده و دارد کارش را انجام می‌دهد. و ما اخیرا در رابطه با این نهاد هم مواجه با مشکلات و چالشهایی هستیم که بویژه از سوی وزارت کار دارد انجام می‌شود و واقعیتش این است که انجمن صنفی ما به لحاظ شرایط و وضعیت مشابه نهادهای صنفی در کشورهای دیگر نیست و با یک شرایط بسیار دشواری روبروست. در سایه وحدت و انسجامی که بین روزنامه‌نگاران است يا تلاش می‌کنیم بوجود بیاوریم از آن نیرو برای دفاع از استقلال حرفه‌ای و امنیت شغلی آنها استفاده می‌کنیم. بهرحال من فکر می‌کنم انجمن صنفی هم در وضعیت دشواری قرار گرفته است، ولی با همه اینها چون اهالی صنف نسبت به وضعیت آگاهی دارند و فکر می‌کنند که با انسجام و وحدت می‌توانند از شغل خودشان دفاع کنند ما امیدواریم با حمایت آنها بتوانیم تا جایی که ممکن است در دفاع از روزنامه‌نگاران و احقاق حق‌شان و همینطور دفاع از آزادی مطبوعات در ایران تلاش کنیم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آخرین سوال من از شما آقای مزروعی این است که در حال حاضر وضعیت «شرق» و اقداماتی که در زمینه دفاع از این روزنامه شده و همچنین «نامه»، «حافظ» و «خاطره» به کجا رسیده؟

رجبعلى مزروعی: البته این را باید از دست‌اندرکاران خود روزنامه پرسید، بهرحال آنها بهتر می‌توانند جواب بدهند. اما تا آنجایی که من اطلاع دارم علی‌رغم رایزنی‌ها و اقداماتی که شده و پیگیری‌هایی که انجام گرفته است، هنوز منجر به نتیجه مثبتی در این زمینه نشده و من فکر می‌کنم این هزینه‌ای که اینها بابت توقیف «شرق» و حالا نشریات دیگر پرداخت کرده‌اند بهیچوجه حاضر به کوتاه‌آمدن نخواهند بود و شما می‌بینید حتا راجع به روزنامه «ایران» که یک روزنامه منتسب به دولت است و در واقع روزنامه‌ای‌ست که توسط دولت اداره می‌شود، باز هیات نظارت علی‌رغم اینکه قوه قضاییه حکم به رفع توقیف هم در این باره صادر کرده‌اند ایستادگی کردند و به دلیل مخالفت هیات نظارت این روزنامه هنوز به عرصه فعالیت برنگشته است.

Copyright: gooya.com 2016