شنبه 1 مهر 1385

احمدی نژاد: مهمترين حرف ملت ايران را در سازمان ملل مطرح کرديم، ايلنا

- ۱۱۸ کشور به صورت شفاف بر استفاده ايران از چرخه سوخت هسته‌‏ای تاکيد کردند


تهران- خبرگزاری کار ايران

رئيس جمهوری اسلمی ايران پس از بازگشت از سفر ۱۰ روزه خود به کشورهای سنگال، کوبا، ونزوئلا و آمريکا در جمع خبرنگاران به تشريح دستاوردهای سفر خود پرداخت.

به گزارش خبرنگار ايلنا،" محمود احمدی نژاد"، در ابتدای اين نشست خبری ضمن گراميداشت هفته دفاع مقدس، گفت: بنده اين هفته را که جوهره خداپرست، دين مدار و شجاع ملت ايران را به نمايش گذاشت را به ملت ايران تبريک می‌‏گويم.
وی با اشاره به سفر ۱۰ ساعته خود به سنگال، گفت: سنگال از کشورهای مهم آفريقای غربی است و رابطه ما با اين کشور يک رابطه مستحکم و دوستانه است ما در اين سفر ملاقاتی با رئيس جمهور و مقامات اين کشور انجام داديم و مواضع خود را نسبت به مسائل جهان بيان کرديم.
رئيس جمهور با اشاره به سفر خود به کوبا، گفت: ما در اين کشور در اجلاس گروه ۱۵ که رياست آن را الجزاير بر عهده داشت و پس از اين دوره رياست اين اجلاس به ايران واگذار می شود، شرکت کرديم در بيانيه پايانی اين اجلاس نيز بر حق داشتن چرخه سوخت هسته‌‏ای برای همه ملت ها تاکيد شد با توجه به اينکه رياست بعدی اين اجلاس بر عهده ايران است ما برنامه‌‏هايی را تنظيم کرده‌‏ايم که به مرور زمان اجرا می شود.
وی افزود: در اين اجلاس کشورهای نسبتا مهمی که می‌‏توانند نقش بهتری در عرصه های جهانی داشته باشند، حضور يافتند.
احمدی نژاد تصريح کرد: ما در کوبا همچنين در اجلاس سران کشورهای جنبش غير متعهد شرکت کرديم و مواضع جمهوری اسلامی را در خصوص مسائل جهانی بيان کرديم در اين نشست دو بيانيه پايانی صادر شد که يک بيانيه مفصل راجع به همه مسائل عالم بود و ديگری بيانيه ای مجزا فقط در خصوص دفاع از حقوق هسته‌‏ای ملت ايران صادر شد که در اين بيانيه ۱۱۸ کشور به صورت شفاف و روشن بر استفاده کشورمان از چرخه سوخت هسته ای تاکيد کردند.
وی افزود: ما در کوبا ملاقات های جانبی با سران کشورها داشتيم و در خصوص همکاری های دوجانبه به بحث و گفت وگو پرداختيم؛در اين کشور يک ديدار دوجانبه نيز با کوبا داشتيم و معاهدات اقتصادی و مباحث آموزشی، تجاری، بهداشت و بيولوژی را مورد بررسی قرار داديم و شش سند همکاری را به امضاء رسانديم.
احمدی نژاد گفت: در سفر به کوبا همچنين ملاقاتی با "فيدل کاسترو" رئيس جمهور کوبا داشتيم و در خصوص مسائل منطقه‌‏ای و جهانی به بحث و بررسی پرداختيم.
رئيس جمهور با اشاره به سفر خود به کشور ونزوئلا گفت: روابط ما و ونزوئلا روابطی خوب و رو به گسترش است و حجم مبادلات بين دو کشور به صورت تساعدی رو به افزايش است.
احمدی نژاد ديدگاههای دولت ونزوئلا را در مسائل جهانی با ديدگاههای دولت ايران بسيار نزديک عنوان کرد و گفت: ما در سفر خود به ونزوئلا ۳۴ توافق نامه و قرارداد را منعقد کرديم. در اين سفر همچنين در خصوص عمليات اکتشاف نفت شرکت مشترکی با کمک دو طرف تشکيل شد که اين شرکت با انجام يکسری مطالعات به شيوه جديد استخراج نفت دست يافتند. در اين سفر همچنين کار حفاری يکی از چاههای نفت با حضور روسای جمهور ايران و ونزوئلا آغاز شد.
وی افزود: در اين سفر طی مراسمی نشان عالی دولت ونزوئلا به بنده اهدا شد، ما در سفر به ونزوئلا به برخی استانها سفر و با مردم اين استانها ديدارهايی داشتيم.
رئيس جمهور سفر خود به آمريکا را مورد اشاره قرار داد و گفت: ما در اين کشور ۳ کار انجام داديم؛ اولين کار سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل بود اين مجمع مرکزی است که کانون توجه همه ملت های دنياست و مواضع جمهوری اسلامی ايران بايد در اين مجمع اعلام می شد که اعلام نيز شد به اعتقاد بنده مهمترين و موثرترين حرف ملت ايران طی ۳ سال گذشته حرفی بود که امسال در سازمان ملل مطرح شد و همه توجهات را نيز به خود جلب کرد.
وی افزود: در حاشيه مجمع عمومی سازمان ملل ديدارهايی را نيز با سران برخی کشورها انجام داديم همچنين ملاقات ويژه‌‏ای با آقای کوفی عنان داشتيم و مسائل عراق، فلسطين، لبنان، افغانستان و وضعيتی که نظام سلطه بر جهان حاکم کرده است را مورد گفت وگو قرار داديم و پيشنهادات خود را نيز برای حل اين معضلات جهانی تشريح کرديم.
احمدی نژاد گفت: از ديگر کارهايی که ما در آمريکا انجام داديم، تبيين مواضع جمهوری اسلامی ايران برای ملت آمريکا و ساير ملت ها با استفاده از برگزاری نشست ها و مجامع گوناگون بود اين نشست ها عمدتا به تقاضای اين مجامع برگزار می شد که ما هم از اين فرصت استفاده و مواضع جمهوری اسلامی را در خصوص همه مسائل جهانی تبيين کرديم.
رئيس جمهور افزود: در آمريکا همچنين نشستی با روشنفکران، نويسندگان و اصحاب رسانه‌‏ای آمريکا داشتيم و در آنجا اعلام کرديم که وضع امروز جهان رو به جلو نيست و چشم انداز روشنی برای بشريت در راستای صلح و آرامش وجود ندارد که آن هم به ساز و کارهای اداره جهان توسط قدرت های جهانی که بخشی از آن به شورای امنيت و سازمان ملل بر می‌‏گردد، مرتبط است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


احمدی نژاد خاطرنشان کرد: ما در اين سفر با اعضای کليساهای طرفدار صلح و خاخام های يهودی ضد صهيونيسم ديدار داشتيم و فهميديم که آنها چقدر درد دل دارند و صد برابر ما منتقد رفتار و عملکرد صهيونيسم ها هستند.
احمدی نژاد با اشاره به ديدار خود با شورای روابط خارجی آمريکا گفت: ما در ديدار اعضای اين شورا ديدگاههای جمهوری اسلامی ايران را در خصوص همه مسائل جهانی و خسارت هايی که به صلح و امنيت جهانی وارد می شود را تشريح کرديم.
رئيس جمهور گفت: ما در سفر به آمريکا با رهبران گروههای اسلامی در اين کشور و نيز نخبگان و ايرانيان مقيم آمريکا جلسه‌‏ای داشتيم.
وی افزود: ما همچنين نشست های متعددی نيز با رسانه های خبری آمريکا برگزار کرديم.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'احمدی نژاد: مهمترين حرف ملت ايران را در سازمان ملل مطرح کرديم، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016