شنبه 1 مهر 1385

آسوشيتدپرس: برنامه‌ريزی‌هايی برای تحريم ايران در صورت پرهيز از تعليق وجود دارد، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژی هسته‌يی


خبرگزاری آسوشيتدپرس به نقل از ديپلمات‌ها نوشت: کشورهای درگير در مساله‌ی هسته‌يی ايران اميدوارند که تهران به سرعت با تعليق غنی سازی اورانيوم و بازگشت بر سر ميز مذاکره موافقت کند، اما در عين حال در حال برنامه‌ريزی تحريم‌هايی در صورت خودداری تهران از اين مساله‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) اين خبرگزاری آمريکايی ادامه داد، روسيه، آمريکا، انگليس، فرانسه، آلمان و چين برای برگزاری نشستی ظرف هفته‌ی آينده با حضور مذاکره کنندگان ارشد هر دو طرف هستند و اميدوارند پاسخ ايران را دريافت کنند.

نيکلاس برنز، معاون امور سياسی وزير امور خارجه‌ی آمريکا گفت، ديپلمات‌های عالی‌رتبه‌ی شش کشور روز جمعه به منظور مذاکره درباره‌ی اينکه چه تحريم‌هايی بايد در صورت خودداری تهران از تعليق غنی سازی اورانيوم بر اين کشور اعمال شود با يکديگر ديدار و مذاکره کردند.

شورای امنيت سازمان ملل در قطعنامه ۱۶۹۶ ضرب‌الاجل ۳۱ ماه اوت را برای تعليق در ايران و در غير اين صورت رويارو شدن با تحريم تعيين کرد و از ايران خواست به مجموعه‌ی پيشنهادی گروه موسوم به ۱+۵ پاسخ دهد.

کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا در نيويورک به خبرنگاران گفت که اطمينان دارد همه به شروط آن قطعنامه متعهدند.

وی افزود: اگر ايران قصد تعليق فعاليت‌های غنی سازی و بازفرآوری و ورود به مذاکرات را نداشته باشد، آنگاه ما اقدامی تحت بند ۴۱ فصل هفت منشور اتخاذ خواهيم کرد.

رايس گفت: قطعا از آن مساله مطمئن‌ام و ما چنين کاری را انجام خواهيم داد.

وزير امور خارجه‌ی آمريکا ادامه داد: ما می‌خواهيم بهترين فرصت را در اختيار ديپلماسی قرار دهيم؛ اما من می‌توانم به شما اطمينان دهم که زمان بی‌پايان نيست.

فيليپ دوست بلازی، وزير امور خارجه فرانسه نيز گفت که شش کشور پس از آنکه خاوير سولانا، رييس سياست خارجی اتحاديه‌ی اروپا نشست ابتدايی‌اش با علی لاريجانی دبير شورای عالی امنيت ملی ايران را سازنده توصيف کرد اجازه دادند اين ضرب‌الاجل بی‌سر و صدا بگذرد.

اين گزارش افزود: طرف‌ها انتظار داشتند سولانا و لاريجانی در حاشيه‌ی نشست وزيران مجمع عمومی سازمان ملل در نيويورک با يکديگر ديدار کنند، اما لاريجانی به نيويورک سفر نکرد.

بلازی گفت: هيچ تاريخ مشخصی برای ديدار آن دو مشخص نشده است، اما اميدواريم هفته آينده اين اتفاق انجام گيرد و اميدوارم اين کار در چند روز آتی انجام شود.

جان بولتون، سفير آمريکا نزد سازمان ملل نيز گفت: سولانا به دنبال آن است که بداند لاريجانی کجاست و آن گاه ببيند که آيا آنها می‌توانند در يک شهر بزرگ اروپايی که بتوان در آنجا ملاقاتی داشت با هم ديدار کنند يا خير.

دوست بلازی هم چنين گفت که محمود احمدی نژاد، رييس جمهور ايران برای اولين بار در کنفرانس خبری روز پنجشنبه گفت که ايران حاضر است درباره‌ی تعليق مذاکره کند در صورتيکه شرايط عادلانه وجود داشته باشد.

وزير امور خارجه فرانسه گفت: معتقدم که اهميت دارد هر چه سريعتر ببينيم که آيا ايرانی‌ها به تعليق تمايل دارند يا خير.

وی ادامه داد که اگر ايران در خصوص مجموعه‌ی مشوق‌ها باز برخورد نکند آنگاه شورای امنيت با تحريم‌ها به پيش می‌رود.

برنز گفت: ما بسيار اميدواريم ايران کار صحيح را انجام دهد و ما بيشتر از آنکه بر گفتار تکيه کنيم به کردار چشم داريم.

خبرگزاری فرانسه نيز به نقل از منبعی ديپلماتيک نوشت که قدرت‌های بزرگ در حال بررسی اعمال تحريم‌هايی عليه بخش‌های هسته‌يی و موشکی ايران در صورتی‌اند که تهران از تعليق پرهيز کند.

وی که خواست نامش فاش نشود گفت که ديپلمات‌های ارشد گروه شش در حاشيه‌ی اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل درباره تحريم‌ها مذاکره کردند.

وی ادامه داد: محور تحريم‌ها کالاها، خدمات و افراد مرتبط با بخش‌[ای بالستيک و موشکی ايران‌اند.

خبرگزاری فرانسه نوشت علاوه بر تامين تجهيزات امکان دارد تحريم‌هايی بر مسافرت دانشمندان ايرانی و يا برنامه‌های سرمايه‌گذاری و تحقيقاتی اين کشور اعمال شود.

مقام ياد شده گفت: روس‌ها که نسبت به حمايت از تحريم ايران اکراه دارند، معيارهای محدودتر از آنچه آمريکا می‌خواهد را ترجيح می‌دهند.

وی ادامه داد: اما پس از نشست روز جمعه احساس کلی اين است توافقی وجود خواهد داشت و هيچ نشانه‌ای از شکاف ميان آمريکا و روسيه وجود ندارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


برنز اوايل روز جمعه گفته بود که نشست با همتايانش به توافقی درباره تداوم اکراه ديگر شرکا در استفاده از تحريم‌ها منجر نمی‌شود.

وی گفت: فکر می‌کنم هم چنان اختلافاتی ميان ما وجود دارد. من هيچ چيزی را برای پايان روز پيش بينی نمی‌کنم.

برنز صبح جمعه گفته بود که چگونگی پرداختن به مساله‌ی هسته‌يی ايران در دستور کار ضيافت شامی در جمعه ميان وزيران خارجه گروه هشت و به ميزبانی روسيه قرار دارد. گروه هشت ايتاليا و ژاپن را نيز شامل می‌شود.

Copyright: gooya.com 2016