شنبه 1 مهر 1385

گزارشی از آخرين مواضع متکی در نيويورک، ايسنا

* سازمان ملل بايد در ساختاراش تجديدنظر اساسی کند
* هم‌چنان اميدواريم مساله‌ی هسته‌يی با مذاکره به تفاهم منجر شود


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی خارجی

وزير امور خارجه‌ی کشورمان که هم‌چنان در نيويورک به سر می‌برد، روز گذشته علاوه بر برنامه‌ی ملاقات‌هايش با وزرای امور خارجه سوئيس، اتريش، اوکراين، ليبی، قرقيزستان و سنگال، در ‌نشست وزيران امور خارجه‌ی کشورهای عضو گروه دوستان ائتلاف تمدن‌ها شرکت کرد و در اين نشست به ايراد سخنرانی پرداخت.

سخنرانی در نشست دوستان ائتلاف تمدن‌ها

وزير امور خارجه‌ی کشورمان تاکيد کرد که سازمان ملل به عنوان نهادی که ماموريت آن تقويت صلح و عدالت است، بايد برای رهايی از سلطه‌ی قدرت‌های خشونت‌طلب، در ساختار خود تجديد نظر اساسی کند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ وزيران امور خارجه‌ی کشورهای عضو گروه دوستان ائتلاف تمدن‌ها روز گذشته (جمعه) در حاشيه‌ی شصت و يکمين نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تشکيل نشستی کاری، به بررسی مسايل مختلف پرداختند.

منوچهر متکی، وزير امور خارجه‌ی کشورمان در اين نشست با اشاره به ابتکارات و تلاش‌هايی که پيش از اين و در حوزه‌ی ائتلاف تمدن‌ها توسط کشورمان مطرح و ارائه شده، گفت: اميدوارم ايده‌ی ائتلاف تمدن‌ها نيز بتواند هم‌چون ساير ايده‌ها در افزايش درک و تفاهم متقابل و گفت‌وگوی ميان فرهنگ‌ها و تمدن‌ها و جلوگيری از برخورد ميان تمدن‌ها مؤثر واقع شود.

وی با تاکيد بر اين‌که بايد از حوادث نگران کننده‌ی امروز در جامعه‌ی بين‌المللی درس عبرت بگيريم، افزود: در محيط خصومت آميز کنونی جامعه‌ی بين‌المللی، مرزهای اخلاقی و انسانی مورد تعدی و تجاوز قرار گرفته و عقايد و ارزش های مقدس مسلمانان نيز هتک حرمت می‌شوند.

وزير امور خارجه ادامه داد: در واکنش به هتاکی‌های مذکور، احساسات صدها ميليون مسلمان در اقصی نقاط جهان جريحه دار شده و فرياد اعتراض‌شان بلند می شود اما در عين حال بايد خرسند باشيم که امروزه همگان طالب صلح، امنيت، عدالت و آرامش هستند.

متکی دو محور و رکن عمده‌ی حفظ صلح پايدار ، امنيت و آرامش در جهان را "عدالت" و "حرمت نهادن به کرامت انسانی" عنوان کرد و اظهار داشت: همگان شايسته‌ی برخورداری از صلح، سعادت و امنيت هستند و تمامی ملت‌ها و دولت‌ها از حوادث تلخ و شيرين جهان متأثر می‌گردند که اين موضوع ايجاب می‌کند تا همه‌ی ما متحد شده و با تقويت ارزش‌های جهان شمول و ابدی هم‌چون اخلاق، معنويت و عدالت تلاش کنيم تا ملت ها طعم شيرين آينده‌ای بهتر را حس کنند.

وی افزود: سازمان ملل که ماموريت آن جلوگيری از جنگ و تقويت صلح و عدالت است، بايد در ساختار خود تجديد نظر اساسی کند به نحوی که خود را از سلطه‌ی قدرت‌های خشونت طلب رها ساخته و تلاش نمايد تا با ارايه‌ی راه حل‌های عملی به بی عدالتی، خشونت و ترور خاتمه داده و نور اميد را در دل همگان روشن سازد.

وزير خارجه‌ی کشورمان با اشاره به کار هيات عالی رتبه‌ی دبيرکل سازمان ملل در امر ائتلاف تمدن‌ها و کنفرانس‌هايی که اين هيات تاکنون در اسپانيا، قطر و سنگال برگزار نموده، ابراز اميدواری کرد که گزارش اين هيات که نيمه‌ی نوامبر سال جاری ميلادی به دبيرکل سازمان ملل ارايه خواهد شد، بتواند توصيه‌های عملی در جهت کاهش تنش و سوء تفاهم و رفع ريشه‌های خشونت، ترور و ناامنی را ارائه نمايد.

خاطرنشان می‌شود که وزيران خارجه‌ی اسپانيا، اتريش، اسلوونی، قزاقستان، پاکستان، تايلند، بلژيک و ترکيه نيز در اين نشست در سخنانی به اهميت گفت وگوی تمدن‌ها، فرهنگ ها و مذاهب و لزوم توجه جدی به آن در پيگيری ايده‌ی ائتلاف تمدن‌ها تاکيدکردند.


ديدار با همتای سوئيسی

وزرای امور خارجه‌ی جمهوری اسلامی ايران و سوئيس در حاشيه مجمع عمومی سالانه ملل متحد در نيويورک با يکديگر در خصوص مسايل دو جانبه و منطقه‌يی به تبادل نظر پرداختند.

به گزارش ايسنا، ميشلان کانی ری، وزير امور خارجه‌ی سوئيس، با اشاره به اهميت صلح و ثبات در لبنان اظهار اميدواری نمود که دولت متبوعش بتواند کمک‌های انسانی را به مناطق مربوطه در آن کشور برساند.

وی در خصوص مسايل هسته‌يی، از اين که مذاکرات بين طرفين ذيربط در جريان است اظهار خوشحالی نمود و مذاکره را راه‌حل نيل به تفاهم و حل و فصل موضوع دانست.

منوچهر متکی، وزير امور خارجه‌ی جمهوری اسلامی نيز در اين ملاقات ضمن انتقاد از ناشکيبايی کشورهای غربی در خصوص صدور قطعنامه‌ در شورای امنيت عليه فعاليت‌های هسته‌يی ايران اظهار داشت که ملت ايران با صبر و منطق هميشگی خود طبق وعده داده شده در ۲۳ آگوست گذشته به بسته پيشنهادی غرب پاسخ داد و کماکان اميدوار است که طرفين با مذاکره به تفاهم برسند.

وی ضمن تاکيد بر حق قانونی ملت ايران در استفاده صلح‌آميز از فناوری هسته‌يی، درخواست غرب از ايران برای تعليق اين فعاليت‌ها را غير مشروع و غير منطقی دانست.


مذاکره با وزير خارجه‌ اتريش

منوچهر متکی در ملاقات با همتای اتريشی خود مواضع کشورمان پيرامون مسايل عراق، افغانستان،‌ لبنان، فلسطين و همچنين آخرين تحولات مربوط به برنامه‌ هسته‌يی صلح‌آميز کشورمان را تشريح نمود.

به گزارش ايسنا، منوچهر متکی، وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران در بحث خاورميانه خاطرنشان کردند که طرح‌های متعددی که برای حل تغيير فسلطينی مطرح شده‌اند، تماما به شکست منتهی شد و علت اصلی آن عدم رعايت اصل عدالت و جامع نبودن اين طرح‌هاست.

وزير خارجه اتريش نيز ضمن اشاره به روابط خوب ايران و اتريش آمادگی اين کشور را برای ارايه تسهيلات جهت حل موضوع هسته‌يی ايران اعلام نمود.

دو طرف هم چنين ديدگاه‌های خود پيرامون مسايل لبنان را تشريح و بر اجرای قطعنامه ی ۱۷۰۱ و سپردن مسايل داخلی لبنان به خود لبنانی‌ها تاکيد کردند.


ديدار با وزير خارجه‌ مقدونيه

آنتونيو ميلوسسکی، وزير امور خارجه مقدونيه نيز روز گذشته(جمعه) و در حاشيه‌ی اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نيويورک با منوچهر متکی، وزير خارجه‌ی کشورمان ديدار و گفت‌و گو کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


متکی در اين ديدار ضمن استقبال از گسترش روابط دوجانبه و تشريح مواضع ايران در خصوص مسايل هسته‌يی، بر حق مسلم کشورمان در استفاده‌ی صلح آميز از انرژی هسته‌يی تاکيد و تصريح کرد که ايران هيچ‌گاه به دنبال اهداف نظامی در اين رابطه نبوده و نيست.

وی افزود: به اعتقاد تهران، سلاح هسته‌يی امنيت‌آور نيست و اگر چنين تسليحاتی کارآيی داشتند، آمريکا می‌بايست از واقعه‌ی ۱۱ سپتامبر ممانعت می کرد، شوروی از فروپاشی نجات می‌يافت و اسراييل در حذف مقاومت لبنان موفق می‌شد.

وزيرخارجه‌ی کشورمان از سوء استفاده‌ی کشورهای غربی از شورای امنيت در صدور قطعنامه عليه تهران به شدت انتقاد کرد و با اشاره به سوابق و بد قولی کشورهای غربی از جمله آمريکا، کانادا، فرانسه و آلمان در عدم اجرای توافقات هسته‌يی‌شان با ايران، انجام چرخه‌ی سوخت در کشورمان را امری ضروری دانست.


ملاقات با همتای فنلاندی

ارکی توميويا، وزير خارجه‌ی فنلاند و رييس شورای وزيران اتحاديه‌ی اروپا نيز روز جمعه و در حاشيه‌ی نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نيويورک با منوچهر متکی، وزير امور خارجه کشورمان ديدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش در اين ديدار پيرامون مسايل مورد علاقه‌ی طرفين از جمله موضوع هسته‌يی کشورمان تبادل نظر شد.


ديدار با همتايان اوکراينی، ليبيايی، قرقيزی و سنگالی‌

وزير امور خارجه‌ی کشورمان در حاشيه‌ی نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد با همتايان اوکراينی، ليبيايی، قرقيزی و سنگالی‌اش ديدار و درباره‌ی راه‌های گسترش همکاری‌های دوجانبه بحث و تبادل نظر کرد.

به گزارش ايسنا، منوچهر متکی، وزير امورخارجه‌ی کشورمان در ديدار با بوريس تاراسيوک،‌ وزير خارجه‌ی اوکراين بر گسترش همکاری‌های تهران ـ کی‌يف به ويژه در عرصه‌ی صنعت هواپيماسازی تاکيد کرد.

وی در اين ديدار با طرح مشکلات دانشجويان ايرانی در اوکراين خواستار حل اين مشکلات از جانب دولت اوکراين شد.

متکی هم‌چنين در ديدار با اسماعيل محمد حری، وزير خارجه‌ی سنگال توسعه‌ی همکاری‌های اقتصادی تهران ـ داکار از جمله در زمينه‌ی صنعت خودرو سازی را مورد تاکيد قرار داد.

وزير خارجه‌ی کشورمان در اين ديدار ابراز اميدواری کرد که سنگال نقش موثری در ارتباط ايران با کشورهای غرب آفريقا در زمينه‌ی اقتصادی ايفا کند.

همچنين وزيران امور خارجه‌ی ايران و ليبی به عنوان دو عضو سازمان اوپک، در ديداری که در حاشيه‌ی اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شد، مسايل اين سازمان و روابط دوجانبه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

عبدالله شلغم، وزير خارجه‌ی ليبی و وزير خارجه‌ی کشورمان در اين ديدار بر ضابطه‌مند شدن تعيين دبيرکل و رييس سازمان اوپک تاکيد کردند.

مقابله با تبليغات اسلام ستيز نيز از ديگر مسايل مطرح در ديدار شلغم و متکی بود.

از سوی ديگر در ديدار علی بيک جکشن کولف، وزير خارجه‌ی قرقيزستان و منوچهر متکی، گسترش هر چه بيشتر همکاری های تهران ـ بيشکک مورد تأکيد دو طرف قرار گرفت.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارشی از آخرين مواضع متکی در نيويورک، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016