یکشنبه 2 مهر 1385

اشپيگل: سولانا - لاريجانی در بروکسل ديدار می‌کنند، ايسنا

مذاکرات با ايران احتمالا بدون حضور آمريکا آغاز خواهد شد


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژی هسته‌يی

مجله آلمانی اشپيگل نوشت که فرانسه، انگليس و آلمان تمايل دارند مذاکرات با ايران را حتی در صورتی که اين کشور بيشتر غنی سازی اورانيوم را تعليق نکند،‌ آغاز کنند، اما واشنگتن در اين مذاکرات حضور نخواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) خبرگزاری رويتر با اشاره به اين مطلب افزود: ايران تاکنون از تعليق برنامه‌ی غنی سازی اورانيوم خودداری و اعلام کرده است که خواسته‌اش فقط به تامين سوخت نيروگاه‌های برق هسته‌يی محدود است.

مجله اشپيگل به نقل از منابع ديپلماتيک آلمانی که به نامشان اشاره‌ای نکرد نوشت: هدف از اين استراتژی جديد کشاندن تهران بر سر ميز مذاکرات درباره‌ی مجموعه‌ی مشوق‌های پيشنهادی گروه شش است که در ماه ژوين و در ازای تعليق غنی سازی اورانيوم به ايران ارايه شد.

گروه شش متشکل از پنج عضو دايم شورای امنيت (آمريکا، روسيه، چين، فرانسه و انگليس) و يک عضو غير دايم شورا يعنی آلمان است. آلمان فرانسه انگليس آغازگر مذاکرات هسته‌يی با تهران بوده‌اند.

گروه شش مجموعه پيشنهادی‌اش را در ۱۶ خرداد سال جاری به تهران عرضه و اعلام کرد اين مجموعه قابل مذاکره است؛ مشروط بر آنکه غنی سازی اورانيوم پيش از آغاز مذاکرات تعليق شود.

در گزارش اشپيگل آمده است، تصميم سه کشور اروپايی برای آغاز گفتگوهای مقدماتی با ايران مستلزم نتيجه‌ی مثبت مذاکرات ميان خاوير سولانا، رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا و علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران است.

گزارش اشپيگل حاکی است، آمريکا به هيچ گونه گفتگويی با ايران تا زمانی که تعليق غنی سازی در اين کشور به اجرا در آيد، نخواهد پيوست.

خبرگزاری رويتر به نقل از ديپلمات‌ها نوشت، انتظار می‌رود سولانا و لاريجانی پس از چندين روز تاخير در چند روز آينده در اروپا با هم ديدار کنند.

اشپيگل گزارش داد، اين نشست احتمالا در بروکسل انجام خواهد شد.

رويتر افزود: گروه شش توافق کرده است تا اوايل اکتبر (۹ مهر) به سولانا فرصت دهد تا با ايران برای آغاز مذاکرات به توافق برسد.

اشپيگل گزارش داد: درباره اين طرح جديد در نشست مقامات عالی‌رتبه شش کشور و اتحاديه اروپايی در نيويورک و در حاشيه‌ی مجمع عمومی سازمان ملل مذاکراتی صورت گرفت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين مجله ادامه داد: کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه‌ی آمريکا به طور رسمی اين استراتژی را تاييد نکرده است، اما خاطر نشان کرده که می‌توان آن را تحمل کند.

اشپيگل ادامه داد: اگر اين طرح به پيشرفت در مساله هسته‌يی ايران منجر شود، شش کشور گزينه‌ای آغاز مذاکره درباره‌ی تحريم‌های جدی از نوعی که واشنگتن اعمال آن بر جمهوری اسلامی را دارد،‌ نخواهند داشت.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اشپيگل: سولانا - لاريجانی در بروکسل ديدار می‌کنند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016