سه شنبه 14 آذر 1385

رضا خاتمی: در انتخابات خبرگان از فرد يا جريانی حمايت نمی‌کنيم، ايسنا

*از تجميع انتخابات استقبال می‌کنيم‌
*ائتلاف اخير اصلاح‌طلبان اعتماد مردم را جلب خواهد کرد


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی


دبيرکل سابق جبهه‌ی مشارکت ايران اسلامی با بيان اين که " تفرق نيروهای اصلاح‌طلب يکی از مهمترين عواملی بود که که توانست در گذشته به جلب اعتماد مردم ضربه بزند" گفت: ائتلاف اخير اصلاح‌طلبان مهمترين عاملی است که می‌تواند اعتماد مردم را به خود جلب کند؛چرا که ما توانستيم همه نيرو‌های اصلاح طلب را که پايگاه مردمی خاص خود را دارند، دور هم جمع کنيم و اين ائتلاف توانست پيام خود را به بخش‌های مختلف جامعه برساند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) محمدرضا خاتمی در ادامه نشست انتخاباتی جبهه مشارکت در پاسخ به سوالی مبنی بر معيار انتخاب اعضای فهرست ائتلاف اصلاح‌طلبان اظهار داشت: در چيدن ليست ائتلاف، بنا بر اين بوده است که گروه‌های عمده و اصلی اصلاح‌طلب بتوانند به ائتلاف برسند و اساسا اين ائتلاف بر مبنای حداقل‌ها و روابط اصلاح‌طلبان شکل گرفته است و نه با تعامل آن‌ها با جناح راست و چينش بر اين اساس نبوده که محافظه‌ کاران از چه چيزی خوششان می‌آيد و از چه چيزی بدشان می‌آيد.

وی در پاسخ به پرسش ديگری مبنی بر نارضايتی برخی گروه‌های اصلاح‌طلب از ليست ائتلافی خاطرنشان کرد: يکی از همان افرادی که در اين زمينه بحث می‌کند، از اعضای اصلی ستاد ائتلاف بوده است. تصميماتی گرفته شده که عموما بر اساس اجماع و در موارد کمی بر اساس اکثريت قاطع بوده است. کما اين‌که ما هم پذيرفتيم که از آن حمايت کنيم، ضمن اين‌که به گروه‌های اصلاح‌طلب احترام می‌گذارم اما هيچ جريان اصلاح‌طلب عمده‌ای نيست که از اين ليست حمايت نکرده باشد.

خاتمی همچنين درباره چگونگی حضور جبهه‌ی مشارکت در انتخابات خبرگان گفت: ما به عنوان جبهه مشارکت اعلام کرديم که اگر انتخابات خبرگان يک انتخاب صنفی و روحانی باشد به عنوان يک حزب فراگير امکان حضورمان در انتخابات وجود ندارد و گفتيم محوريت با مجمع روحانيون مبارز باشد و چنانچه پيش‌بينی می‌شد، شرايط را به گونه‌ای فراهم آوردند که مجمع روحانيون مبارز امکان حضور ندارند. بنابراين ما نيز در اين انتخابات، نه از فردی و نه از جريانی حمايت نخواهيم کرد، اما مردم با توجه به نقش و اهميتی که مجلس خبرگان دارند می‌توانند به آن‌ها رای دهند.

دبيرکل سابق جبهه‌ی مشارکت ايران اسلامی، همچنين درباره تجميع انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات رياست جمهوری گفت: امر تجميع انتخابات يکی از مواردی بوده است که گروه‌های مختلف به آن با ديد مثبت نگاه می‌کردند اما نکته اين است که تجميع انتخابات يک امر بسيار کوچک در روند ائتلاف و ايجاد نهاد‌های انتخابی است. متاسفانه دو امر ديگر در انتخابات داريم که مغفول مانده‌اند؛ يکی شرايط برگزاری انتخابات سالم و آزاد و ديگری اين‌که انتخابات را بايد به تدريج به صورت نهادينه با مشارکت احزاب و سازمان‌های شناسنامه‌دار تبديل کنيم. بنابراين ضمن اين‌که از تجميع انتخابات استقبال می‌کنيم، تاکيد داريم که اگر بخواهيم انتخابات پرشورتر برگزار شود بايد اين دو امر رعايت شود.

وی همچنين در پاسخ به پرسش ديگری درباره ليست ائتلافی اصلاح‌طلبان گفت: ائتلاف تنها حول ارائه يک ليست پانزده نفره نبود، بلکه طی نه ماه گذشته جلسات زياد و تحليل‌های مهمی خصوصا درباره انتخابات شورا‌های دوم انجام شد. ما حتی مکانيسم‌ حل ائتلاف‌هايی پيش‌بينی کرديم که اگر منتخبين ما پيروز شدند ملزم به رعايت آن هستند.

خاتمی با بيان اين‌که " اصلاح طلبان در هيچ دوره‌ای به اين اندازه به انتخابات شورا‌ها اهتمام نداشتند" به پرسش خبرنگار ديگری درباره اين‌که چرا برخی از افراد ليست سرشناس نيستند، پاسخ داد: ترکيب ما شاخص‌ترين افراد کابينه آقای خاتمی هستند و اتفاقا يکی از ايراد‌هايی که به اصلاح‌طلبان گرفته می‌شود اين است که چرا نيرو‌های عمده به کار گرفته شده‌اند. شکل‌گيری شوراها مديون حضور اصلاح‌طلبان در قدرت است و ما سعی کرديم که اين افراد در بر گيرنده همه اقشار جامعه باشند.

وی در پاسخ به اين پرسش که آيا ورود به شورا‌ها می‌تواند مقدمه‌ای برای پيروزی در انتخابات بعدی باشد؟ گفت: اصلاح‌طلبان می‌دانند راه درازی در پيش دارند. ما حرکت جديد را شروع کرديم و تلاش خواهيم کرد که حضور قوی‌تری را در انتخابات آتی داشته باشيم.

خبرنگار ديگری پرسيد که امکان پيروزی خود را تا چه حد پيش‌بينی می‌کنيد؟ دبيرکل سابق جبهه‌ی مشارکت ايران اسلامی پاسخ داد: انتخابات شورا‌ها انتخاباتی محلی است بنابراين انتظار استقبال در سطح ملی را نداريم ولی اميدواريم مردم حضور پررنگ‌تری داشته باشند. به هر حال در تهران سه کانديدا‌ی اصلی ما در انتخابات رياست جمهوری نهم يعنی آقايان کروبی، هاشمی و معين، در جريان فعلی به ليست واحد رسيده‌اند و نسبتا بيشتر آن آراء به سمت اين ليست واحد می‌آيند.

وی درباره انتخاب شهردار نيز به خبرنگاری پاسخ داد: کانديدا‌ها مشخص است اما اين‌که چه کسی انتخاب شود، حق شورای شهر است و با ترکيبی که ما داريم، شورای شهر می‌تواند به راحتی به انتخاب شهردار مناسب دست پيدا کند.

اين عضو شورای مرکزی حزب مشارکت ايران اسلامی همچنين درباره‌ی وجود نماينده احزاب در انتخابات به خبرنگاری پاسخ داد: به جز وزارت کشور متاسفانه نماينده‌ای در انتخابات حضور ندارد، البته طبق مکانيسم قانونی بايد عده‌ای از معتمدين محل انتخاب شوند که طبعا وزارت کشور همفکران خود را برای اين هيات اجرايی انتخاب می‌کنند. در حالی که قانون پيش‌بينی کرده احزاب می‌توانند نماينده و ناظری داشته باشند.

خبرنگاری پرسيد که آيا دليل شکست شما در انتخابات رياست جمهوری می‌تواند به دليل کندروی‌های آقای خاتمی باشد؟ وی پاسخ داد: مشی آقای خاتمی درست بود. البته ضعف‌هايی هم وجود داشت اما عامل اصلی سه علت بود؛ تعدد کانديدا‌ها، ضعف سازماندهی مناسب و سوءاستفاده طرف مقابل که حتی معتقديم در شمارش آراء نيز تخلفاتی انجام گرفت.

دبيرکل سابق جبهه‌ی مشارکت ايران اسلامی درباره عامل حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات به خبرنگاران گفت: مهمترين عامل حضور ما اين است که بتوانيم چهره‌های مطلوب خود را شرکت دهيم. ما می‌خواهيم در انتخاباتی شرکت کنيم که نتيجه‌ آن صد در صد از پيش تعيين شده نباشد. چنانچه در انتخابات رياست جمهوری علی‌رغم استفاده از امکانات، به گونه‌ای نبود که آن‌ها بتوانند نتيجه را از پيش تعيين کنند اما در انتخابات مجلس هفتم شرکت نکرديم چون دقيقا می‌دانستيم، اين انتخابات از پيش تعيين شده است.

وی درباره‌ی ميز خانه احزاب در انتخابات شورا‌ها ابراز عقيده کرد: متاسفانه دولت به تمام احزاب، چه اصلاح‌طلب و چه اصول‌گرا بدبين است بنابراين ضمن اين‌که تلاش می‌کنيم به لحاظ سياسی حرکت‌های حزبی را پيش ببريم، اما کار اصلی ما اين است که پايه‌های تحزب را محکم کنيم و بتوانيم علايق مردم را نسبت به حزب افزايش دهيم و همچنين از طريق امکانات محدود و تصميم‌گيری‌های مسوولين در وزارت کشور نظارت کنيم.

خبرنگار ديگری درباره وضعيت حقوق بشر در ايران پرسيد. خاتمی اعتقاد خود را اينگونه بيان کرد: متاسفانه نسبت به سال‌های گذشته شايد چند قدم به عقب رفته باشيم اما روند اميدوار کننده ‌است چون هر چه بيشتر می‌گذرد مردم به حقوق خود بيشتر آگاه می‌شوند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر تحميل برگزاری يک انتخابات سالم به جناح مقابل، گفت: علی‌رغم اين‌که به انتخابات شورا‌ها از لحاظ رعايت برخی حقوق ايراد داريم، اما اگر آن را با انتخابات مجلس هفتم مقايسه کنيم می‌بينيم شرايط کشور به گونه‌ای است که مجبور هستند حدودی از آزادی انتخابات را بپذيرند، البته هنوز نسبت به شمارش آرا و سلامت انتخابات نگرانيم و البته برای محافظه‌کاران يک آزمون بزرگ است که نشان دهند به حداقل‌های يک انتخابات دموکراتيک پايبند هستند.

دبيرکل سابق جبهه مشارکت ايران اسلامی درباره جبهه دموکراسی خواهی و حقوق بشر به خبرنگاری گفت: اکثريت قريب به اتفاق نيرو‌هايی که حول محور دموکراسی خواهی تجمع کرده بودند امروز هم در اين ائتلاف فعالند و اميدوارم گروه‌های ديگر نيز در روز‌های آينده از اين ائتلاف دفاع کنند. قرار بر اين بوده است که اين جبهه به عنوان جريانی عمل کند که باز دارنده از نقض حقوق بشر در کشور باشد و قرار بر اين نيست که به عنوان يک حزب انتخاباتی حضور پيدا کنند.

به گزارش خبرنگار ايسنا، در اين نشست محمد رضا خاتمی با بيان اينکه انتخابات فرصتی است برای همه نهاد‌ها از جمله احزاب و رسانه‌ها اظهار داشت: محور همه فعاليت‌های سياسی و اجتماعی انتخابات است به خصوص در کشور ما که در فصولی غير از انتخابات، امکان تحرکات سياسی چندانی وجود ندارد و شايد بتوانيم فصل انتخابات را نيم ‌بهار آزادی و دموکراسی بدانيم.

وی افزود: انتخابات فرصت خوبيست برای اصلاح‌طلبان که بتوانند با بهره‌گيری از تجربيات گذشته خود حرکت جديدی را آغاز کنند. ما انتظار نداريم که در اين حرکت کاملا پيروز شويم اما منتظر گام‌های بعدی هستيم.

دبيرکل سابق جبهه مشارکت ايران اسلامی با بيان اينکه برای ائتلاف صورت گرفته بين اصلاح‌طلبان، تلاش‌های زيادی انجام شده است، خاطرنشان کرد:« محوراصلی اين تلاش‌ها اين بود که عوامل داخلی جريانات اصلاح طلب به خوبی شکل بگيرد و توانستيم در حد بسيار خوبی ناکامی‌های داخلی را برطرف کنيم، البته به جز مشکلات مالی که برای اکثر جريانات اصلاح‌طلب در کشور وجود دارد؛ اما مشکلات خارج از جريانات اصلاح‌طلب به قوت خود باقی است. سه مشکل در اين زمينه وجود دارد. ما هنوز نگران سلامت انتخابات هستيم. مشکل ديگر اينکه آنها از امکانات دولتی و شبه نظامی در حد اعلا برخوردارند، چنانچه در انتخابات رياست جمهوری شاهد آن بوديم و به نظر می‌رسد در استفاده از اين امکانات هيچ پروايی وجود ندارد. مشکل سوم سوء استفاده جريان‌های سياسی از تريبون‌های ملی است. اين مشکلات وجود داشته و اکنون سازمان يافته شده است اما هيچ يک از آنها مانع نخواهد شد که نيروهای داخل اصلاحات نا اميد شوند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خاتمی تاکيد کرد:اگر مشکلات همين‌ها باشد اصلاح‌طلبان می‌توانند روشنگری کرده و با حضور فعال خود موانع را کاهش دهند. در اين انتخابات، عليرغم اينکه مشکلات تمام نشده اما می‌توانيم حضور مشترک و خوبی داشته باشيم.

وی ادامه داد:از همه نيرو‌های فعال سياسی و اجتماعی و مردم دعوت می‌کنم تا در انتخابات شورا‌ها حضور فعالی داشته باشند و درعين حال با نيم‌نگاهی به گذشته توجه داشته باشند که صرفا به دليل شعار‌هايی که هيچ يک از آنها محقق نشده است، آراء خود را به صندوق‌ها نريزند و مواظب هرگونه تخلف و ناهنجاری باشند و اما اميدی به مراجع قانونی نداريم و اين حضور پر شور و آگاهانه مردم است که می‌تواند از ناهنجاری‌ها جلوگيری کند.

خاتمی همچنين گفت:اميدوارم نتيجه انتخابات هر چه باشد کمکی باشد برای پيشبرد دموکراسی در کشور.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رضا خاتمی: در انتخابات خبرگان از فرد يا جريانی حمايت نمی‌کنيم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016