دوشنبه 9 اردیبهشت 1387

وزير کشور: ‌٤٢ درصد شرکت‌کنندگان در انتخابات را جوانان تشکيل دادند، ايسنا



خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی

وزير کشور گفت: انتخابات اخير مجلس شورای اسلامی با حدود ۹ درصد مشارکت بيشتر مردم مواجه بوده است.


۴۲ درصد از شرکت‌کنندگان در انتخابات را جوانان تشکيل دادند

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) حجت‌الاسلام و المسلمين مصطفی پورمحمدی روز دوشنبه طی سخنانی در مراسم روز ملی شوراها با اشاره به اين‌که " برخی از افراد ايراد گرفته‌اند که فقط نسل اول در انتخابات شرکت کرده‌اند و جوانان رغبتی در اين مورد نشان نداده‌اند" تاکيد کرد: ما با اعداد و ارقام صحبت می‌کنيم و شعار هم نمی‌دهيم؛ طبق برآوردهای سيستمی و رايانه‌يی، در مرحله اول ۴۲ درصد از شرکت‌کنندگان را جوانان ۱۸ تا ۳۰ سال و در مرحله دوم انتخابات ۴۱ درصد شرکت کنندگان را جوانان همين رده سنی تشکيل داده‌اند و اين مساله نشان دهنده اين است که ترکيب جمعيتی در رای گيری کاملا رعايت شده است.

وی تاکيد کرد: اگر لازم باشد و کسی ترديد داشته باشد، اسم همه اين جوانان را تک به تک منتشر می‌کنيم.


برخی چشم خود را بر روی واقعيات سياسی و اجتماعی ايران بسته‌اند

وی در بخشی از سخنان خود هم‌چنين با اشاره به " همراهی‌های مردم در مقاطع مهم تاريخی با نظام جمهوری اسلامی ايران" خاطرنشان کرد: کار امام(ره) در برگزاری رفراندوم آن هم دو ماه پس از پيروزی انقلاب يک شجاعت بزرگ و تاريخی و به همين اندازه، اقدام مردم در همراهی انقلاب بزرگ و عظيم بود؛ لذا اگر ديگران نمی‌خواهند، درک صحيح و درستی از شرايط اجتماعی و سياسی ايران داشته باشند و دشمنی‌های خود را ادامه دهند، نشان‌دهنده بسته بودن چشم‌های آن‌ها بر روی اين واقعيت‌هاست.


ايران؛ مدلی از مردم‌سالاری که کپی‌برداری نشده است

وزير کشور يادآور شد: در سال اول پس از پيروزی انقلاب اسلامی، پنج انتخابات برگزار و در همان سال، قانون اساسی تدوين و مجلس شورای اسلامی پايه‌ريزی شد و همه اين موارد، کارهای بزرگی بود که با قدرت و توکل به نيروی مردم صورت گرفت.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ايران در حال حاضر، صاحب يک مدل از مردم‌سالاری است که به هيچ وجه کپی‌برداری نشده و به عکس، کاملا الهام بخش است. همه اذعان دارند که مدل ايران، شاخصی کامل است. حرف بسياری از مخاطبان جهانی جمهوری اسلامی ايران اين است که اين مدل سياسی بايد کارآمدی خود را در سال‌های متمادی نشان دهد و قادر باشد، پس از سال‌ها، همچنان مردم خود را جذب و همراه کرده و مشکلات پيش روی ملت را بردارد و آهنگ توسعه مطلوب را در بلندمدت دنبال کند.


ايران حد قابل توجهی از مشارکت را در مورد شوراها داشته است

وی تصريح کرد: ملت ايران بارها و بارها نشان داده‌اند که به صورتی کاملا آگاهانه به جمهوری اسلامی ايران رای داده‌اند و می‌دانند که از اين دولت چه بخواهند. در حال حاضر و پس از گذشت سه دهه از پيروزی انقلاب در انتخابات شوراهای سال گذشته، شاهد مشارکت ۶۴/۶۳ درصدی مردم در انتخابات بوديم و در حالی که نرم مشارکت بين‌المللی در انتخابات‌های شوراها در جهان حدود ۴۰ درصد و کمتر از ۶۰ درصد است و جوامعی که بتوانند، رکوردهای بالاتر از ۶۰ درصد را کسب کنند، پيشتاز در مردم سالاری هستند، جمهوری اسلامی ايران توانسته است، حد قابل توجهی از مشارکت را در مورد شوراها داشته باشد.

وی با بيان اين‌که " در انتخابات اخير شوراها ۵/۲۸ ميليون نفر شرکت کردند" خاطرنشان کرد: در انتخابات مجلس خبرگان که در آن، مردم به شاکله سازمان رهبری رای می‌دهند، شاهد مشارکت حدود ۲۸ ميليون نفر بوده‌ايم در حالی که در دوره قبل انتخابات خبرگان، ۱۸ ميليون نفر شرکت کرده بودند.


ضعف‌ها، نافرجامی‌ها و عدم موفقيت‌ها را انکار نمی‌کنيم

وزير کشور در بخش ديگری از صحبت‌های خود به " گام‌های قوی و موثر دولت در توسعه و عمران کشور" اشاره کرد و گفت: توليدات مختلف در بخش‌های صنعتی، صنايع دستی، کشاورزی و فراورده‌های نفتی رشد قابل توجهی داشته و در عين حال جمهوری اسلامی ايران در حال حاضر بالاترين نرخ توليد علم در دنيا طی سال‌های گذشته را داشته است و جوانان ايرانی با خلاقيت بسيار خود توانسته‌اند مرزهای قابل توجهی را پشت سر بگذارند.

وی تصريح کرد: البته همه جوامع و سيستم‌ها با مشکلات قابل توجهی روبه‌رو هستند و ما هم ضعف‌ها، نافرجامی‌ها و عدم موفقيت‌ها را انکار نمی‌کنيم، اما معتقديم که حرکت عمومی دولت در رسيدن به شاخص‌های اصلی نظام است. البته می‌توان فقط به مشکلات اشاره کرد و نقاط قوت را ناديده گرفت اما ما معتقديم که نبايد فقط به نقاط قوت پرداخت و نه فقط از ياس و ترديد حرف زد.


بنا دارم به عنوان وزير کشور وظايف خود را انجام دهم

به گزارش ايسنا پورمحمدی در حاشيه اين مراسم و در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر طرح منتفی شدن تغيير مسووليتش گفت: شما چقدر عجله داريد، اين مشکل من نيست. بنای من اين است که به عنوان مسوول مجموعه وظايف خود را انجام دهم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وی با اشاره به سخنرانی‌اش ـ که با هيجان نسبت به مشکلات شهرنشينی و شهرهای کشور سخن می‌گفت ـ افزود: همانطور که در اين جلسه ديديد، من از همان روز اول اين‌گونه آمدم و اين احساس هزاران بار تکرار شده است و در جاهای مختلف هم همين‌گونه عمل می‌کنم.


سوال نمی‌کنم

وی درباره وضعيت وزارت کشور پاسخ داد: من در اين مورد نه سوالی کرده‌ام و نه سوالی خواهم کرد.


در صورت عمل کردن به حرف‌های زده شده، خيلی تغيير کرده‌ايم

خبرنگاری پرسيد که آيا احساس می‌کنيد در وزارت کشور تغيير رويه و رويکرد جديدی لازم است؟ پورمحمدی پاسخ داد: به اندازه کافی آن‌قدر حرف‌هايی زده‌ايم که عمل نکرده‌ايم، اگر همان‌ها را عمل کنيم خيلی تغيير کرده‌ايم.


شکايت حق کانديداهاست

پورمحمدی هم‌چنين در پاسخ به سوالی مبنی بر انتقاد برخی از کانديداها نسبت به شمارش آرای‌شان گفت: حق‌شان هست شکايت کنند. همه کانديداها و گروه‌ها اين کار را بکنند. اما فکر می‌کنم که خيلی سعی کرديم با رعايت همه حقوقی که نيازدارند، عمل و آن‌ها را تامين کنيم.


با کمترين نقطه ضعف انتخابات را برگزار کرديم

وزير کشور ادامه داد: خوشحالم که با کمترين مشکل و نقطه ضعف انتخابات را برگزار کرديم. به خصوص در دور دوم که هرچه درخواست کردند در اختيار گذاشتيم که ديگر محل اشکال نباشد و سوالی ايجاد نشود حالا هم اگر درخواست کنند طبق قانون حق‌شان است و شورای نگهبان می‌تواند آن‌ها را بررسی کند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'وزير کشور: ‌٤٢ درصد شرکت‌کنندگان در انتخابات را جوانان تشکيل دادند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016