یکشنبه 5 فروردین 1386

ايران: سياست اتمی تغيير نمی کند، بی بی سی

منوچهر متکی وزير خارجه ايران پس از تصويب قطعنامه تحريم های ايران گفت فشارها و تهديدهای شورای امنيت تغييری در سياست اتمی تهران ايجاد نخواهد کرد.

آقای متکی با شرکت در نشست شورای امنيت خطاب به اعضای اين شورا گفت: "من به شما اطمينان می دهم که فشار و ارعاب سياست ايران را تغيير نمی دهد."

وی افزود: "ايران بدنبال تقابل و تخاصم با جامعه جهانی نيست اما از حقوق خود نيز نمی گذرد."

در قطعنامه جديد شورای امنيت به ايران ۶۰ روز فرصت داده شده است غنی سازی اورانيم را متوقف و با بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی همکاری کند زيرا در غيراينصورت با تحريم های بيشتری روبرو خواهد شد.

اما وزير خارجه ايران گفت: "تعليق غنی سازی اورانيم نه يک گزينه است و نه يک راه حل."

وی تاکيد کرد: "جهان بايد بداند و می داند که حتی شديدترين تحريم های سياسی و اقتصادی و ساير تهديدها بسيار ضعيف تر از آن است که ملت ايران را از دستيابی به خواسته های قانونی و مشروع خود بازدارد."

محمود احمدی نژاد رئيس جمهور ايران قرار بود برای سخنرانی در نشست شورای امنيت به نيويورک برود.

اما مقام های ايران آمريکا را متهم به تاخير در صدور ويزای هيات ايرانی کردند و منوچهر متکی به جای آقای احمدی نژاد به نيويورک رفت.

وزير خارجه ايران گفت: "روشن است که تحريم های مندرج در اين قطعنامه ملت مستقل، مفتخر و خستگی ناپذير ايران را که دارای هزاران سال تاريخ و تمدن است هدف گرفته است."

وی افزود: صدمه زدن به صدها هزار نفر دارنده حساب در بانک سپه که هشتاد سال قدمت دارد چه معنای ديگری جز تخاصم با ملت ايران دارد؟

آقای متکی به اقدامات شورای امنيت در جريان جنگ ايران و عراق اشاره کرد و گفت اگر ايران به قطعنامه های شورا عمل کرده بود ارتش عراق هنوز ۳۰ هزار کيلومتر مربع از سرزمين ايران را در اشغال خود داشت.

وزير خارجه ايران پس از پايان صحبت های خود بدون صحبت با نمايندگان کشورهای عضو شورای امنيت از جلسه خارج شد.

او از پاسخ به سوالات خبرنگاران مستقر در سازمان ملل متحد خودداری کرد و تنها گفت: "انشاءالله فردا."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آقای متکی قرار است صبح يکشنبه به وقت محلی نيويورک يک نشست مطبوعاتی داشته باشد.

تحريم های جديد شورای امنيت صدور اسلحه از ايران را ممنوع و دارايی های افراد حقيقی و حقوقی که با برنامه های اتمی و موشکی اين کشور مرتبط هستند را مسدود می کند.

ايران همواره تاکيد کرده است که بدنبال سلاح هسته ای نيست و تنها خواستار استفاده صلح آميز از انرژی هسته ای است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ايران: سياست اتمی تغيير نمی کند، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016