پنجشنبه 16 خرداد 1387

اوباما: برای جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح اتمی هر کاری می کنم، بی بی سی

باراک اوباما که خود را نامزد نهائی حزب دموکرات در انتخابات آتی رياست جمهوری ايالات متحده اعلام کرده، طی سخنرانی در کميته امورعمومی اسرائيل در آمريکا (ايپک) گفت که اگر به رياست جمهوری برگزيده شود، هر آنچه از دستش برآيد خواهد کرد تا ايران به سلاح اتمی دست نيابد.

وی در اين سخنرانی که در مهمترين و بانفوذترين لابی هوادار اسرائيل در آمريکا ايراد شد، واژه "هرچه" را در عبارت "هر چه از دستم برآيد برای جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح اتمی می کنم" سه بار تکرار کرد و مورد تأکيد قرار داد.

سخنان او با کف زدن و تشويق حضار همراه شد.

آقای اوباما طی سخنرانی اش، ايران را بزرگترين خطر برای اسرائيل و همچنين آرامش و ثبات در منطقه خاورميانه خواند و گفت: "خطر ايران، شديد و واقعی است و هدف من اين خواهد بود که اين خطر را از پيش پا بردارم".

وی حکومت جمهوری اسلامی را در ايران متهم کرد که در حالی که منطقه خاورميانه دچار تنش است، از افراطی گری خشونتبار در اين منطقه حمايت می کند و به دنبال دستيابی به تواناييهايی در زمينه اتمی است که می تواند به مسابقه تسليحاتی بينجامد.

او در عين حال خواهان اتخاذ ديپلماسی تهاجمی و اصولی برای از ميان برداشتن "مشکل" حکومت اسلامی در ايران شد و گفت که برای تضمين امنيت آمريکا و اسرائيل، هيچگاه راه حل نظامی را در قبال ايران رد نمی کند.

باراک اوباما در عين حال بر موضع قبلی خود مبنی بر امکان مذاکره با ايران که انتقاد رقيب جمهوريخواهش را برانگيخته بود، پای فشرد و گفت که در صورتی که رئيس جمهور آمريکا شود و تشخيص دهد که مذاکره با ايران به نفع آمريکاست، در زمان و مکانی که خود انتخاب خواهد کرد، به مذاکره سخت و اصولی با رئيس جمهور ايران خواهد پرداخت.

با پايان يافتن روند رقابتهای باراک اوباما و هيلاری کلينتون برای احراز نامزدی حزب دموکرات در انتخابات رياست جمهوری، آقای اوباما نسبت به رقيب خود حمايت انجمنهای انتخاباتی بيشتری را در اين حزب کسب کرده و رسماً خود را نامزد نهائی دموکراتها اعلام کرده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اما هيلاری کلينتون هنوز شکست در برابر رقيب خود را نپذيرفته و به رقابت ادامه می دهد.

پس از سخنرانی باراک اوباما در ايپک، هيلاری کلينتون پشت تريپون رفت و برای حاضران سخنرانی کرد.

خانم کلينتون هم در بخشی از سخنانش که به ايران مربوط می شد گفت که رئيس جمهور آينده ايالات متحده از همان روز اول کار خود بايد مقابله با "خطر" ايران را آغاز کند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اوباما: برای جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح اتمی هر کاری می کنم، بی بی سی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016