یکشنبه 26 فروردین 1386

گزارش خبری مراسم پنجمين سالروز درگذشت يدالله سحابی در حسينيه ارشاد، نهضت آزادی ايران

به گزارش خبرنگاران در اين مراسم که با حضور جمعی از شخصيت های سياسی ،اجتماعی وفرهنگی و علاقمندان آنمرحوم برگزار شد ابتدا آقای دکتر احمد صدر حاج سيد جوادی جلسه را با سخنان خود آغاز کردند و سپس آقايان مهندس محمد توسلی ، دکتر جلال جلالی زاده و دکتر حسين رفيعی سخنرانی خود را ارايه دادند. سرکار خانم گوارايی مجری برنامه نيز ضمن معرفی سخنرانان در فواصل برنامه گوشه هايی از سوابق تلاش های علمی ، فرهنگی ،اجتماعی وسياسی آن مرحم را بازگو کردند:
احمد صدر حاج سيدجوادی:
دکتر سحابی معلم اخلاق سياسی جامعه بود
عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ايران با اشاره به خصوصيات رفتاری دکتر يدالله سحابی، گفت:
از نظر مرحوم سحابی افراط و تفريط هيچ‌‏کدام راه درستی برای رسيدن به جامعه بشری نيست.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، احمد صدر حاج سيدجوادی در يادمان دکتر يدالله سحابی در حسينيه ارشاد، اظهار داشت: دکتر سحابی, مهندس بازرگان و آيت‌‏الله طالقانی از اسوه‌‏هايی هستند که همواره در طول دوران زندگی‌‏شان در مقابل صدمات ايستاده‌‏اند و مثل کوه ثابت و تزلزل‌‏ناپذير بوده‌‏اند.
وی افزود: اين افراد دغدغه ملت, جامعه و دنيا را داشتند و قيام در مقابل قدرت‌‏های ضدملی را وظيفه خود می‌‏دانستند، آنها به‌‏رغم همه سختی‌‏ها، ايستادگی کردند و نمونه بارز مقاومت در مقابل زورگويان بودند.
صدر حاج سيدجوادی با بيان خصوصيات رفتاری دکتر سحابی، گفت: چنين افرادی معلمان اخلاق سياسی جامعه و مبارزان در مقابله با سلطه و ستم بودند. از نظر مرحوم سحابی افراط و تفريط هيچ‌‏کدام راه درست برای رسيدن به جامعه بشری نيست.
وی ادامه داد: در زمان‌‏های گوناگون برخی وظيفه خود را نه فقط عدم همراهی با قافله ظلم بلکه مقابله با آن دانسته‌‏اند، از اين رو لباس زندان را بر ردای دانشگاه ترجيح داده‌‏اند. تشخيص ضرورت مبارزه گروهی و بنيان‌‏گذاری نهضت آزادی به عنوان حزب الگو بود. بايد بدانيد که فعاليت سياسی فردی آسان‌‏تر و راحت‌‏تر از کار حزبی و گروهی است اما اين افراد مبارزه جمعی را برای توسعه ملی ضروری می‌‏دانستند و به نيازهای آن تن دادند.
حاج سيدجوادی، پيامبر(ص) را به عنوان يکی از برجسته‌‏ترين افراد در به تکامل رساندن اخلاق دانست و خاطرنشان کرد: رسول اکرم(ص) که سياست‌‏هايش مبتنی به عنوان اولين زمامدار جامعه اسلامی بر اصول درست و اخلاقی مبتنی بود، بايد الگو قرار بگيرد و از اين روست که همواره افراد بسياری در ايران از نمونه‌‏های متعالی جمع ميان اخلاق و سياست استفاده کرده‌‏اند که امير کبير، قائم مقام و دکتر مصدق را می‌‏توان از جمله آنها نام برد.
وی در پايان خاطرنشان کرد: مرحوم سحابی به رهروان راه حق، درس حق‌‏طلبی داده و هزينه‌‏های طی راه مستقيم را هم پرداخته است. سحابی, طالقانی و بازرگان کمترين چشم‌‏داشتی نداشتند و جز راه مستقيم خود طريق ديگری را نپيمودند و در راه ايجاد اتحاد ملی و اجتماعی همواره در مقابل راه ظالمانه و تفرقه‌‏افکنانه دشمنان گام برداشتند.
محمد توسلی:
راهکار ايجاد «اتحاد ملی» حمايت از نهادهای مدنی است
تلاش آمريکا تضعيف نقش ايران و تقويت نقش عربستان در منطقه است
رييس دفتر سياسی نهضت آزادی ايران گفت: راهکار ايجاد «اتحاد ملی» حمايت از نهادهای مدنی است که متاسفانه نه‌‏ تنها در دوره دولت نهم تقويت نشده‌‏اند بلکه برخورد با جنبش‌‏های دانشجويی، زنان و کارگری بيشتر هم شده است.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، محمد توسلی در مراسم بزرگداشت پنجمين سالگرد دکتر يدالله سحابی در حسينيه ارشاد، با ذکر ضرورت تقويت توان داخلی برای مقابله با بحران خارجی، اظهار داشت: بايد مقدمات شعار «اتحاد ملی» را نيز لحاظ کنيم و پيش‌‏شرط‌‏های آن را فراهم کنيم.
وی با اشاره به زمينه‌‏های تحقق انسجام اسلامی، گفت: احترام به مذاهب و توسعه گفت‌‏وگو بين انديشمندان مذهبی از راهکارهای تحقق انسجام اسلامی است ولی متاسفانه در حال حاضر برادران اهل سنت از داشتن يک مسجد در تهران محروم هستند. ما بايد به قرآن و سنت‌‏ها بازگرديم تا اين قبيل مشکلات‌‏مان حل شود. در اين صورت بايد از غلو درباره امامان و پيامبر(ص) که بسيار هم گسترده شده است، بپرهيزيم و بر اشتراکات تکيه کنيم، لذا هرگونه سب و لعن بر اصحاب پيامبر(ص)، مانع انسجام اسلامی است.
رييس دفتر سياسی نهضت آزادی ايران اظهار داشت: وقتی رييس‌‏جمهور در سخنرانی‌‏های مهم همچون سخنرانی در سازمان ملل، دعای فرج می‌‏خواند که دعای مخصوص شيعيان است، اختلافات مذهبی را تقويت می‌‏کند.
توسلی در ادامه با بيان استراتژی آمريکا در منطقه، تصريح کرد: آمريکا در نهايت سياست نه پيروزی و نه شکست در منطقه را خواهد پذيرفت که لازمه آن جنگ فرسايشی است؛ همان کاری که در هشت سال جنگ ايران و عراق انجام داد.
وی افزود: آمريکا سعی دارد با توجه به پرونده هسته‌‏ای ايران، کشور را در منطقه منزوی کند و از اين طريق به ايران فشار آورد. يکی ديگر از اقدامات آنان تشديد جنگ‌‏های فرقه‌‏ای در منطقه است.
توسلی اظهار داشت: در شرايط کنونی که امنيت ملی و ساير حقوق اهميت دارد، تعليق غنی‌‏سازی در برابر تعليق تحريم‌‏ها می‌‏تواند راهکاری مفيد باشد، مشروط بر اينکه حق ايران در زمينه دستيابی به انرژی صلح‌‏آميز هسته‌‏ای تضمين شود.
رييس دفتر سياسی نهضت آزادی ايران خاطرنشان کرد: آمريکا در تلاش است که نقش ايران در منطقه را تضعيف سازد و نقش عربستان در حل بحران‌‏های منطقه را تقويت کند.
توسلی با اشاره به برنامه‌‏های آمريکا و موفقيت آنها در سال‌‏های اخير، اظهار داشت: طبق تحليل‌‏های صورت‌‏گرفته، آمريکا در برنامه‌‏های خود موفق نبوده است که نمونه آن پيروزی حزب‌‏الله لبنان است که پس از آن جغرافيای سياسی اسرائيل نيز دچار تغييراتی شد.

جلال جلالی‌‏زاده:
گفت‌‏وگو بين گروه‌‏ها و مذاهب مختلف يکی از شرايط تحقق وحدت است
عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ايران اسلامی گفت: مسرولان هنوز به برخی از مناطق محروم اهل تسنن منت می‌‏گذارند که برای شما آب و برق آورده‌‏ايم، در حالی که توجه ندارند قبلا دبی هم بيابانی بيش نبود و الان مرکز بزرگ تجاری منطقه شده است.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، جلال جلالی‌‏زاده در يادمان دکتر يدالله سحابی در حسينيه ارشاد، اظهار داشت: نمی‌‏توان از وحدت سخن گفت و حتی يک ساعت هم برنامه در رسانه ملی به اهل تسنن اختصاص نداد.
وی افزود: در هفته وحدت کارت‌‏هايی در تهران توزيع شد که سراسر توهين به اصحاب پيامبر(ص) بود، اين قبيل اقدامات مانع هرگونه اتحاد و انسجام بين مذاهب است.
نماينده مردم سنندج در مجلس‌‏ششم، با اشاره به ترکيب مجمع تشخيص مصلحت نظام، گفت: چطور صحبت از وحدت می‌‏شود و حتی يک نماينده از اهل تسنن در مجمع تشخيص مصلحت نظام حضور ندارد. ما در داخل کشور نمی‌‏توانيم با اين وضعيت به يک وحدت مطلوب دست يابيم. يکی از شرايط تحقق وحدت، «گفت‌‏وگو» است، در صورتی که در داخل کشور هيچ‌‏گاه گفت‌‏وگويی بين گروه‌‏ها و مذاهب مختلف صورت نمی‌‏گيرد. ما در خارج از کشور از گفت‌‏وگوی تمدن‌‏ها صحبت می‌‏کنيم اما در داخل در اين باره دچار مشکل هستيم.
جلالی‌‏زاده تصريح کرد: اتحاد و انسجام ملی با دستور و بخشنامه نيست بلکه کاری ظريف و حساس است. قرن‌‏هاست که ملت ايران ضرورت اين نکته را دريافته‌‏اند اما متاسفانه در برخی مقاطع فراموشی آن باعث تخريب وحدت شده است.
وی گفت: مذهب نمی‌‏تواند حکومت کند اما مذاهب مختلف فارغ از سياست‌‏های حکومتی می‌‏توانند در کنار هم به گفت‌‏وگو بپردازند. اولين قدم در اين راه آگاهی و مساوات است. ديگر شرايط گفت‌‏وگو نيز به رسميت شناختن طرف مقابل است. بنابراين نمی‌‏توان مذاهب را به وحدت دعوت کرد اما برای برخی از آنها رسميت قائل نبود.
عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ايران اسلامی با اشاره به حضور مهدی کروبی در مراسم پنجمين سالگرد درگذشت دکتر يدالله سحابی، گفت: برخی از مسوولان نظام همچون آقای کروبی همواره به مشکلات اين بخش (اهل سنت) توجه داشته‌‏اند و ما هم هرگاه در مجلس ششم مشکلی داشتيم، به ايشان مراجعه می‌‏کرديم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

جلالی‌‏زاده در پايان اظهار داشت: پيامبر اکرم(ص) می‌‏فرمايند برای مسلمان سه چيز باقی می‌‏ماند: صدقه جاريه, دانش سودمند و فرزند صالح. خوش به حال دکتر سحابی که هر سه را از خود به جای گذاشتند.

حسين رفيعی:
امپراطور قوی‌‏تر از آمريکا افکار عمومی است
جنبش اصلاح‌‏طلبی در ايران بيش از هر کس به ضرر آمريکاست
اين فعال ملی مذهبی گفت: طرح آمريکا اين است که جنبش اصلاح‌‏طلبی در ايران را توسط يک گروه داخلی نابود کند تا ايران را در افکار عمومی، کشوری غيردموکرات معرفی کند.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، حسين رفيعی در يادمان دکتر يدالله سحابی در حسينيه ارشاد، اظهار داشت: ايران برخلاف افغانستان و عراق دارای يک جنبش عقل‌‏گرای اسلامی است. آمريکا نيز می‌‏داند تا زمانی که اين جنبش ادامه دارد، نمی‌‏تواند از لحاظ تبليغاتی ايران را کنار عراق و افغانستان قرار دهد، از اين روست که جنبش اصلاح‌‏طلبی در ايران بيش از هر کس به ضرر آمريکاست.
وی افزود: بر اين اساس آمريکا سعی دارد جنبش اصلاح‌‏طلبی در ايران را توسط يک گروه داخلی نابود کند تا ايران را در افکار عمومی، کشوری غيردموکرات معرفی کند و پس از آن به اهداف خود در منطقه به‌‏خصوص ايران دست يابد.
اين استاد دانشگاه با اشاره به پرونده هسته‌‏ای ايران، گفت: متاسفانه اغراق‌‏هايی در اين زمينه صورت می‌‏گيرد. در کجای دنيا به يک دانشجوی ۲۵ ساله می‌‏گويند دانشمند هسته‌‏ای يا رييس‌‏جمهور می‌‏گويد من ديدم يک بچه کم سن و سال توانسته است برای خود انرژی هسته‌‏ای توليد کند.
رفيعی خاطرنشان کرد: هيچ‌‏کس نمی‌‏گويد انرژی هسته‌‏ای حق ايران نيست. دنيا می‌‏گويد به دليل اتفاقاتی که در اين ۱۸ سال رخ داده است، بايد اعتمادسازی صورت گيرد زيرا غنی‌‏سازی طرحی دومنظوره است.
اين فعال ملی مذهبی با اشاره به طرح البرادعی، گفت: غنی‌‏سازی اورانيوم حق مسلم ايرانيان است چراکه انرژی هسته‌‏ای امروز مصرف بسيار وسيعی پيدا کرده است. اصلا امروز کشوری بدون انرژی هسته‌‏ای نمی‌‏تواند پيشرفت کند اما تنها راه حل دستيابی به اين فناوری امروز طرح البرادعی است؛ تعليق توامان غنی‌‏سازی و تحريم‌‏ها.
رفيعی اظهار داشت: تنها راه دستيابی به انرژی هسته‌‏ای و غنی‌‏سازی، شکستن اجماع جهانی عليه ايران است که از طريق تعليق و مذاکره صورت می‌‏گيرد.
وی در ادامه به تحليل علت حضور آمريکا در منطقه اشاره کرد و خاطرنشان کرد: آمريکا در منطقه به دنبال دموکراسی نيست و به تعبير برخی از انديشمندان خودشان، آمريکا بايد خفه شود و ديگر از دموکراسی صحبت نکند. اينکه آمريکا در منطقه به دنبال دموکراسی است، يک شوخی است. پس از حضور آمريکا در افغانستان وضعيت بدتر شده است. حتی امنيتی که در زمان طالبان بود، ديگر نيست. الان ۸۰ فاحشه‌‏خانه در کابل ايجاد شده است. در عراق نيز وضعيت از اين بدتر است و طبق آمارها ۸۰ درصد کودکان عراقی مشکل تغذيه دارند.
اين استاد دانشگاه بزرگ‌‏ترين مشکل آمريکا در منطقه را مقاومت‌‏های اسلامی دانست و گفت: شعور تاريخی آمريکا کم است اما متحدش انگليس خوب می‌‏داند که اسلام بزرگ‌‏ترين مانع نفوذ آنها در منطقه است. اسلام چه از نوع طالبانی، چه از نوع مترقی آن نمی‌‏گذارد آمريکا در منطقه نفوذ جدی داشته باشد.
رفيعی افزود: آمريکا در منطقه به دنبال جنگ طولانی است تا منافع خودش را در اين مدت بهره‌‏برداری کند. آمريکا بايد منابع نفت منطقه را در دست گيرد تا از رقبای خود در دنيا عقب نماند.
وی تاکيد کرد: تنها راه مقابله ايران با آمريکا به وجود آوردن يک فضای دموکراتيک در کشور است زيرا امپراطوری قوی‌‏تر از آمريکا افکار عمومی است.

Copyright: gooya.com 2016