یکشنبه 30 اردیبهشت 1386

واکنش تند اعراب به بيانيه متکی، آفتاب

آفتاب: متحدان عرب واشنگتن در اجلاس «مجمع جهانی اقتصاد» از ايران خواستند در امور مربوط به اختلاف اسرائيل و فلسطين دخالت نکند و در زمينه برنامه هسته‌ای‌‌اش شفاف‌تر عمل کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد نمايندگان کشورهای عرب با موضع‌گيری در مقابل اظهارات منوچهر متکی، دخالت ايران در آن چه که «اختلاف فلسطين و اسرائيل» می‌خواندند را مورد انتقاد قرار دادند.

بنا به اين گزارش، منوچهر متکی در اجلاس «مجمع جهانی اقتصاد» طرح عربستان سعودی برای برقراری صلح بين اسرائيل و فلسطين را به اين دليل که يکی از طرف‌ها يعنی اسرائيل قصد انجام معامله‌ای برای صلح ندارد، عملا ناکارآمد دانست. وی گفت: ما در سی سال گذشته ۱۳۰ طرح داشته‌ايم اما هيچ يک به دليل سياست‌های يکی از طرفين يعنی اسرائيل در عمل اجرا نشده‌اند. متکی افزود: از نظر ما ابتکار صلح اعراب نيز به اين دليل که به مسائل مهمی نظير پايتخت دولت فلسطين و حق بازگشت پنج ميليون آواره نپرداخته شانسی برای موفقيت ندارد.

در مقابل اين اظهارات متکی، «ترکی الفيصل» سفير سابق عربستان در آمريکا اعلام کرد که يک کشور فارسی زبان حق کمی برای دخالت در برقراری صلح ميان فلسطين و اعراب دارد. وی گفت: اين يک مساله عربی است و بايد توسط اعراب حل شود.

«معروف البخيت» نخست وزير اردن نيز با انتقاد از اظهارات متکی گفت: سخنان وزير خارجه ايران در مورد اينکه تاکنون ۱۳۰طرح برای حل اختلاف فلسطين و اسرائيل ارائه شده، نادرست است. ابتکارصلح اعراب اولين طرح از نوع خود است و به روشنی و با جزئيات کامل به برقراری صلح ميان طرفين پرداخته است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اعراب که همواره از نفوذ رو به گسترش ايران در منطقه نگران بوده‌اند در مورد برنامه هسته‌ای ايران نيز در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد ابراز نگرانی کردند. بنا به اين گزارش، «سلمان بن حامد آل خليفه» از بحرين از ايران خواست در برنامه هسته‌ای شفافيت بيشتری داشته باشد. وی گفت: ايران بايد با همسايگانش مشارکت بيشتری داشته باشد. آل خليفه افزود: ايران می‌تواند تکنولوژی صلح‌آميز هسته‌ای را گسترش دهد اما اين مساله بايد به طور کاملا شفاف صورت بگيرد.

عبدالعزيز ساجر مديرکل مرکز تحقيقات خليج [فارس] در دبی نيز با ابراز نگرانی از توسعه برنامه هسته‌ای ايران گفت: ما در منطقه با ايران مشکلات جدی داريم. وی افزود: ما خواستار مواجهه در منطقه نيستيم و خواستار روابط عادی با ايران هستيم اما از زمانی که احمدی‌نژاد به رياست جمهوری اين کشور رسيده آنها علامت‌های اشتباهی را برای ما می‌فرستند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'واکنش تند اعراب به بيانيه متکی، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016