دوشنبه 31 اردیبهشت 1386

پاسخ سرد اعراب به درخواست ايران، آفتاب

آفتاب: خبرگزاری آسوشيتدپرس گزارش داد ايران در اجلاس جهانی مجمع اقتصاد تلاش کرد حمايت کشورهای عرب از برنامه هسته‌ای‌اش را به دست آورد اما با برخورد سرد اعراب متحد واشنگتن که نگران نفوذ رو به افزايش ايران در منطقه هستند مواجه شد.

بنا به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، مقامات ايرانی در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد تلاش کردند با صلح‌آميز خواندن برنامه هسته‌ای خود، اعراب را به حمايت از آن ترغيب کنند. در همين راستا محمد جواد لاريجانی گفت: کشورهای عرب بايد از توسعه هسته‌ای ايران حمايت کنند چرا که اين امر می‌تواند به تامين نيازهای انرژی آنها کمک کند. لاريجانی در مصاحبه با تلويزيون AP گفت: ايران شريک و برادر کشورهای منطقه است و در توانايی‌هايش با آنها سهيم است. وی در دفاع از اعراب گفت: اگر اعراب قصد همکاری هسته‌ای داشته باشند غرب نبايد با آنها مخالفت کند.

اين گزارش می‌افزايد: اما ديپلمات‌های عرب در مقابل اظهارات لاريجانی و ديگر ديپلمات‌های ايرانی پاسخ سردی دادند. عبدالله الخطيب نخست وزير اردن گفت: شکاف‌های جدی در نظم منطقه‌ای وجود دارد و برخی کشورها در امور مربوط به اعراب دخالت می‌کنند. بنا به اين گزارش اشاره مستقيم نخست وزير اردن به عملکرد ايران در منطقه است.

خليج تايمز نيز در گزارشی نوشت ايران به دنبال کسب حمايت اعراب از برنامه جنجال برانگيز هسته‌ای‌اش بود، اما با پاسخ سرد آنها روبرو شد. اين گزارش می‌افزايد: ترديد ايرانيها در اين کنفرانس کاملا آشکار بود. هيات ايرانی در وقت استراحت مجمع در گوشه‌ای ايستاده بودند در حالی که هزاران سياستمدار و تاجر از اعراب خليج [فارس] و کشورهای اروپايی و آمريکايی در راهروی کنفرانس حضور داشتند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بنا به اين گزارش منوچهر متکی وزير خارجه ايران که رياست هيات کشورش را برعهده داشت بر دفاع از سياست‌های ايران به ويژه در عراق و برنامه هسته‌ای تاکيد داشت. اما معاون رئيس جمهور عراق در پاسخ به مواضع ايرانيها از آنها خواست فقط در امور داخلی عراق دخالت نکنند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پاسخ سرد اعراب به درخواست ايران، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016