چهارشنبه 16 خرداد 1386

ديدار وزرای خارجه ايران و مصر، آفتاب

آفتاب: يک روزنامه اسرائيلی با چاپ خبری مدعی شده ‌است که ديپلمات‌های عاليرتبه ايران و مصر طی روزهای آتی مذاکراتی مستقيم را برای از سرگيری روابط سياسی بين دو کشور برگزار خواهند کرد، امری که به تحليل اين روزنامه می‌تواند برآمده از تغيير فضای سياسی خاورميانه پس از مذاکرات مستقيم تهران و واشنگتن بر سر مسائل عراق باشد.

روزنامه هاآرتص چاپ رژيم صهيونيستی در گزارش خود به نقل از «منابع مطلع» در دولت مصر آورده است که احمد ابوالغيط وزير امور خارجه اين کشور و منوچهر متکی همتای ايرانی‌اش طی روزهای آتی با يکديگر گفتگو کرده و راه‌های بازگشايی سفارتخانه های دو کشور در تهران و قاهره را به بحث خواهند گذاشت.

اين منبع مصری گفته است که ايده برقراری روابط ديپلماتيک بين دو کشور پيش از اين نيز در سال ۲۰۰۴ ميلادی مطرح شده‌بود، ولی دولت مصر به دليل فشارهای ايالات متحده هيچگاه اين موضوع را پيگيری نکرد، ولی اکنون با توجه به آغاز گفتگوهای مستقيم ميان نمايندگان تهران و واشنگتن دولت مصر عملا برای آغاز روابط با ايران هيچ مانع مهمی را پيش روی خود نمی‌بيند.

ظاهرا روابط نزديک عربستان سعودی با جمهوری اسلامی ايران و ايالات متحده به طور همزمان از جمله مواردی است که طرفداران رابطه با ايران در دولت مصر از آن برای متقاعد ساختن حسنی مبارک به تغيير رويکرد گذشته‌اش در برابر تهران استفاده کرده‌اند.

خبرنگار هاآرتص در ادامه خبر خود مدعی شده که از نگاه مقامات مصری همين که احمدی‌نژاد «قطع رابطه با اسرائيل» را به عنوان پيش‌شرط برای آغاز گفتگوها با دولت مصر مطرح نکرده موضوعی بسيار مهم است.

در ادامه خبر هاآرتص آمده است که وزير خارجه مصر دو هفته پيش از کارشناسان بلندپايه وزارت خارجه مصر خواسته ‌بود که نظر خود درباره از سرگيری روابط با ايران را اعلام نمايند و آنان نيز در گزارش خود نوشتند که برقراری روابط با ايران از از تبديل شدن اين کشور به يک دشمن بالقوه در آينده جلوگيری کرده و علاوه بر آن امکان استفاده موثر از نفوذ تهران برای خاتمه منازعه فلسطينی – اسرائيلی و نيز پايان بحران سياسی در لبنان را فراهم می‌آورد، «به شرطی که اتحاد استراتژيک کشورهای ميانه‌روی عرب در برابر برنامه اتمی ايران را تضعيف نکند».

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

گفتنی است وزير خارجه مصر هفته گذشته در پاسخ به اظهارات محمود احمدی‌نژاد رئيس‌جمهور اسلامی ايران با ارسال نامه‌ای به منوچهر متکی وزير خارجه کشورمان از آمادگی قاهره برای از سرگيری روابط بين دو کشور پس از ۲۷ سال خبر داده بود.

احمدی‌نژاد ماه گذشته در جريان يک کنفرانس خبری در دوحه قطر گفت که ايران آماده است در صورت موافقت دولت مصر سفارتخانه ايران در قاهره را «تا پايان وقت اداری» همان روز بازگشايی نمايد. اين اظهارات البته فوراً با واکنش سرد وزير خارجه مصر روبرو شد تا آن جا که ابوالغيط به تشريح پيش‌شرط‌های خود برای رابطه با ايران پرداخت. اظهارنظر عجولانه احمدی‌نژاد و واکنش سرد مصر باعث شد که برخی از نمايندگان مجلس، دولت نهم را بابت شتابزدگی و شعارزدگی در عرصه سياست خارجی مورد انتقاد قرار دهند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ديدار وزرای خارجه ايران و مصر، آفتاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016