دوشنبه 26 آذر 1386

متکی: مذاکره با آمريکا فعلا در سطح سفير، از سرگيری روابط با قاهره نزديک است، مهر

منوچهر متکی با تاکيد بر اينکه دور بعدی گفتگوهای ايران و آمريکا بايد جدی باشد و نتايج آن عملی گردد، بالاترين سطح گفتگو با آمريکا را در سطح سفير دانست و گفت: ضرورتی برای بالا بردن سطح مذاکرات از سطح سفرا وجود ندارد.
به گزارش خبرگزاری مهر، منوچهر متکی، وزير خارجه يکشنبه شب در گفتگو با شبکه خبری العالم با اشاره به سخنان رئيس جمهور و پيشنهادهای وی در نشست شورای همکاری خليج فارس اظهار داشت: همه اين مسائل نشان دهنده اراده قطعی ايران برای توسعه همکاری ها با اين کشورها است.

وی با اشاره به سفر اخير احمدی نژاد به قطر ادامه داد: يکی از ملاقات های مهم رئيس جمهور در اين سفر، ديدار باعمرو موسی، دبير کل اتحاديه عرب بود؛ به طور کلی تفاهم ها و توافق های خوبی در اين نشست صورت گرفت و در جريان اين نشست چگونگی ادامه و ساماندهی گفتگوها و همکاری ها بر اساس منافع مشترک، درک متقابل و گفتگو مورد بررسی قرار گرفت.

متکی ادامه داد: با توجه به دين و فرهنگ مشترک ميان ايران و کشورهای عربی می توان بنای مستحکمی در جهت منافع طرفين بنيانگذاری کرد.

وزير خارجه همچنين با اشاره به ديدارهای مسئولان ايران و کشورهای عربی در سطوح مختلف به ويژه ديدار سران کشورها با يکديگر گفت: ما به سوی بنيانگذاری مناسباتی جديد ميان ايران و جهان عرب به پيش می رويم؛ حقيقت آن است که روابط کشورها بدون زمينه سازی های ديپلماتيک قابل اجرا نيست و لذا در اين چارچوب برداشتن گامهای لازم و مشورتهای مورد نياز برای افزايش همکاری های مشترک ايران و جهان عرب ضروری است.

وی با بيان اينکه جمهوری اسلامی ايران د رحال حاضر مشغول بررسی و برنامه ريزی همکاری های آينده در حوزه های مختلف اقتصادی ، سياسی ، بين المللی و فرهنگی با کشورهای عربی است، ادامه داد: ايران در نظر دارد در کنار مناسبات رسمی و دولتی خود با کشورهای عربی، ارتباط ميان نخبگان و فرهيختگان حوزه های هنری و دانشگاهی و همچنين علمای دينی ايران و جهان عرب را طراحی کرده و به پيش ببرد.

متکی با اشاره به شرکت ايران در نشست سال گذشته اجلاس اتحاديه عرب در سطح وزير امور خارجه، اظهار داشت: روابط ما با کشورهای عربی امسال با دعوت از رئيس جمهور برای شرکت در اجلاس شورای همکاری يک گام فراتر رفت و اين گونه مناسبات در سطح سران ارتقا يافته است، اقدام دولت قطر که حتی در بيانيه پايانی مورد تاييد و تقدير اعضای شورای همکاری قرار گرفت ، گام مهمی در دور جديد مناسبات ايران با شورای همکاری خليج فارس است.

رئيس دستگاه ديپلماسی کشور با اشاره به ۱۲ پيشنهاد رئيس جمهور در نشست شورای همکاری خليج فارس گفت: ما در حال آغاز گفتگوها برای تجارت آزاد ايران با شورای همکاری هستيم و دبير کل شورای همکاری نيز اعلام کرده که پيشنهادهای احمدی نژاد به صورت سند اين اجلاس در دستور کار پيگيری های آنها قرار بگيرد که البته در گفتگوهای ديپلماتيک کنونی با شورای همکاری ، موارد مطرح شده در حال پی گيری است و مردم منطقه به مرور از نتايج اين گفتگوها آگاه می شوند.

وی درباره سفر معاون وزير امور خارجه مصر به ايران نيز گفت: ديپلماتها در مذاکرات خود علاوه بر آينده نگری، بايد گذشته را نيز در نظر بگيرند، بنابراين حتی در مذاکرات صميمانه با دوستان مصری آن چه را که در گذشته اتفاق افتاده و شرايطی که پيش آمده است، دوستانه بررسی خواهيم کرد اما بطور کلی مجموع گفتگوهای دو کشور تا کنون، به اظهار نظر صريح رئيس جمهور در سفر به امارات منجر شده است.

وزير خارجه افزود: رئيس جمهور در امارات تاکيد کرد در صورتی که مصر امروز تصميم بگيرد روابط رسمی و سياسی ميان دو کشور از سر گرفته شود، ايران آمادگی دارد بعد از ظهر آن روز سفارت خود را در مصر باز کند؛ در واقع امروز ايران در نزديکی مرز بازگشايی روابط رسمی سياسی با مصر قرار دارد و فاصله زيادی تا تحقق اين منظور نمانده و اراده سياسی دو کشور بر از سرگيری اين روابط تاکيد داشته و بحث های حاشيه ای نيز به زودی نهايی می شود.

متکی در ادامه سخنانش درباره دور بعدی گفتگوهای ايران و آمريکا در عراق اظهار داشت: ما هر آنچه که برای کمک به مردم عراق و تثبيت دولت اين کشور لازم بوده انجام داده ايم و حتی با آمريکايی ها ۳ دور مذاکره کرديم و اميدواريم که آنان خود را برای دور جديد گفتگوها متعهدانه تر آماده کنند.

رئيس دستگاه ديپلماسی کشور با باين اينکه درخواست دور چهارم گفتگوها مطرح شده است و ايران نيز به صورت اصولی با اين درخواست موافقت کرده، تصريح کرد: اين گفتگوها بايد جدی باشد و نتايج آن عملی شود.

وی بالاترين سطح گفتگو با آمريکا را در سطح سفرا دانست و گفت: ضرورتی برای بالا بردن سطح مذاکرات از سطح سفرا وجود ندارد.

وزير خارجه در پاسخ به اينکه آيا درخواست های مشخصی از آمريکا به ويژه در خصوص خروج از عراق وجود دارد يا خير، ادامه داد: دستور کار مشخصی را برای اين مذاکرات تعريف کرديم که قبل از ورود به مذاکرات به طرف مقابل اعلام خواهيم کرد و به همين ترتيب طرف مقابل هم ديدگاه خود را اعلام می کند؛ در حال حاضر چارچوب مسائل مطرح شده بين دو طرف، کمک به امنيت عراق و حل کلی مسائل اين کشور است و بنابراين در حل کلی مسائل عراق ممکن است مسائلی مطرح شود.

متکی همچنين در خصوص آخرين تحولات مناسبات تهران - مسکو گفت : روابط ما با روسيه به عنوان دو کشور همسايه به گذشته های دور بر می گردد و مناسبات اين دو کشور بر اساس نگاه های امنيتی بوده و ايران به نمايندگی از آمريکا جزو کمربند امنيتی مقابل شوروی سابق بوده است و شايد شوروی هم از دوران تزاری دنبال اهداف ديگری بوده است بنابراين گفتگو و همکاری جدی بين دو کشور وجود نداشته است.

وی يادآور شد: اما بعد از انقلاب اسلامی و تحولاتی که در دو کشور به وجود آمد ، تغييراتی در روابط دو طرف حاصل شد و روابط بر اساس منافع متقابل و در اين چارچوب تعريف شد که دو کشور ظرفيت های بالايی برای همکاری دارند و نيز دارای منافع مشترک منطقه ای در اطراف دريای خزر ، آسيای مرکزی و در قفقاز و نيز دارای نگرانی های مشترکی هستند.

وزير خارجه ادامه داد: بر اين اساس تلاش شد که روابط دو کشور وارد فاز جديدی شود اما ساختارهای دو کشور کمتر اجازه می داد و فرهنگ کار و همکاری در دو کشور تعريف نشده بود. در سالهای گذشته گام هايی در اين زمينه ها برداشته شد و در دولت نهم تلاش شد به اين مناسبات شدت بيشتری داده شود به طوری که آقايان احمدی نژاد و پوتين رئيسان جمهور ايران و روسيه طی دو سال گذشته چهار بار با هم در نيويورک ، شانگهای ، بيشکک و تهران ديدار کردند و تعريف جديدی از اين روابط شد و ظرفيت های جديدی معرفی شد و از سال گذشته که ششمين کميسيون مشترک را در تهران برگزار کرديم با طرف روسی خود آقای کرينکو در خصوص آماده کردن يک سند چشم انداز همکاری های دراز مدت به توافق رسيديم و پيش نويس اين سند آماده شد و اين سند در سفر سپتامبر گذشته به مسکو و مذاکره با همتای روسی من به طرف روسی داده و بررسی شد و در هفتمين کميسيون مشترک همکاری دو کشور در مسکو اين سند به امضا رسيد.

وی همچنين اظهار داشت : طی يک سال اخير شاهد افزايش صد در صد مناسبات تجاری دو کشور بوده ايم و مشورتهای روسيه و ايران به عنوان اولين و دومين کشورهای دارنده ذخاير گاز جهان، چه در زمينه انرژی و چه در سطح مناسبات دو کشور در سطح منطقه ای و بين المللی می تواند مفيد باشد و دو کشور با اروپا در تامين انرژی مشارکت دارند که اين خود فصل جديد مشترکی از همکاری با اروپا و کشورهای دارای گاز و دارای ذخاير گازی در منطقه به شمار می رود.

رئيس دستگاه ديپلماسی کشور درباره همکاری های هسته ای ايران و روسيه نيز اظهار داشت: تقريبا همه گام ها در زمينه تکميل نيروگاه اتمی بوشهر برداشته شده و آخرين گام آن انتقال سوخت است که ما مطئمن هستيم مسئولان روسی اين اقدام را انجام خواهند داد و در اين سفر اخير درباره تاريخ مربوط به انتقال سوخت به نيروگاه بوشهر تفاهم لازم انجام شده و در نتيجه تاريخ شروع به کار اين نيروگاه را اعلام خواهيم کرد.

متکی همچنين گفت: مسئولان روسی از نهايی شدن موضوع هسته ای ايران در چارچوب ان پی تی و قوانين و مقررات بين المللی حمايت صريح کرده اند و ما چيزی بيش از اين نمی خواهيم.

وی فن آوری صلح آميز هسته ای را حق طبيعی مردم ايران دانست و گفت : مسئولان روسی اين حق را به رسميت می شناسند و مسير همکاری ما با آژانس ادامه پيدا خواهد کرد و ما اميدواريم گزارش های آژانس اين دغدغه ها را از بين برده باشد، اما به هر حال اکنون زمان اتخاذ تصميمی جدی، منطقی و مبتنی بر حق وعدالت فرا رسيده و جمهوری اسلامی ايران آماده حل و فصل نهايی در طرف ديگر است چون مسائل از نظر ما حل شده است.

وزير خارجه ادامه داد : يکی از تکيه گاه های ما طی دو سال گذشته در رويکرد جديد همکاريهای اقتصادی خارجی، کشورهای همسايه و منطقه بوده اند؛ ما در اين چارچوب بدون استثنا با تمام کشورهای همسايه گسترش روابط داشته ايم و اکنون دارای حجم بالايی از مناسبات با کشورهای همسايه از جمله ترکيه، عراق و افغانستان هستيم که به عنوان مثال ميزان مناسبات تجاری ما با ترکيه تنها در سال جاری به مرز ده ميليارد دلار می رسد.

متکی گسترش روابط با آسيا را رويکرد جدی کشورمان در چارچوب مذکور عنوان کرد و افزود: بخش قابل توجهی از انرژی ما در آسيا مورد استفاده قرار می گيرد، بنابراين روسيه و ايران تا به حال فرهنگ همکاری با هم را چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی به شکلی که بايد می بود نداشته اند.

وی از فراهم شدن زمينه اجرای پروژه های شرکت های ايرانی در روسيه و جمهوری های روسيه خبر داد و گفت: ما در سال ۲۰۰۸ دو اجلاس مهم در پيش رو داريم ، نخست اجلاس روسيه که اميدواريم به تشکيل سازمان همکاری های اقتصادی دريای خزر منجر شود. اجلاس ديگر نيز در باکو درباره همکاری های امنيتی کشورهای ساحلی دريای خزر است و به طور کلی امروز چشم انداز بسيار خوبی را در توسعه مناسبات ايران و کشورهای منطقه شاهد هستيم.

رئيس دستگاه ديپلماسی کشور همچنين تصريح کرد: ايران پيش از انقلاب هيچ حضوری در دريای خزر نداشت و خطی فرضی تحت عنوان آستارا - حسينقلی خان تعيين شده بود و کسی در ايران به بالای اين خط نرسيده بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

متکی حساسيت آمريکا به روابط ايران با کشورهای منطقه را مورد اشاره قرار داد و گفت: آمريکايی ها تلاش کردند در حوزه جنوبی در مناسبات ايران با شورای همکاری اشکالاتی ايجاد کنند که با شرکت آقای احمدی نژاد در اجلاس دوحه شکست خوردند.

وی افزود: آمريکايی ها در شمال ايران نيز برای تاثير گذاری بر افکار عمومی تلاشهای زيادی کردند که آنجا نيز شکست خوردند ولی با وجود اين تلاش ها رئيس جمهور روسيه به ايران آمد و اجلاس تهران نيز با نتايج بسيار مثبت برگزار شد؛ ايران همچنين به مذاکرات خود با ترکمنستان و آذربايجان درباره زير بستر دريای خزر ادامه می دهد و طبيعی است که حقوق کشور بر اساس دو اصل قوانين بين المللی و اصل انصاف، نهايی می شود.

وزير خارجه درباره سفر رئيس جمهور به عربستان برای ادای فريضه حج نيز گفت: رئيس جمهور ايران امسال بنا به دعوت شاه عربستان به اين کشور می رود؛ شاه عربستان تا کنون دو بار از احمدی نژاد برای سفر به عربستان و شرکت در مراسم حج دعوت کرده که يک بار در زمان برگزاری اجلاس سران کشورهای اسلامی در مکه و ديگری دو سال بعد در اجلاس دوحه که اين درخواست دو بار مطرح شد و دربار عربستان از طريق سفارت ايران در رياض اين درخواست را از تهران مطرح کرد و بنابراين رئيس جمهور ما نيز اين دعوت را قبول کرد و من هم به واسطه اين دعوت اين سعادت را پيدا می کنم که در اين سفر رئيس جمهور را همراهی کنم.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'متکی: مذاکره با آمريکا فعلا در سطح سفير، از سرگيری روابط با قاهره نزديک است، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016