چهارشنبه 12 دی 1386

"سفر خصوصی" لاريجانی به مذاکره با وزير خارجه مصر رسيد! نوروز

نوروز: «علی لاريجانی» نماينده مقام رهبری در شورايعالی امنيت ملی، سه‌شنبه شب پس از ديدار با وزير امور خارجه مصر تأکيد کرد، هيچ مانعی در ازسرگيری روابط با مصر در سطح سفرا وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، لاريجانی که پس از ديدار و گفت‌وگو با «احمد ابوالغيط» وزير امور خارجه مصر در نشستی مطبوعاتی شرکت کرده بود، گفت: هيچ مانع جدی در اين راه وجود ندارد و فقط رسانه‌ها بايد اندکی صبر کنند تا ديپلمات‌ها با صبر و آرامش اين اقدامات را پی‌گيری کنند.

لاريجانی گفت‌وگو با ابوالغيط را مثبت و سازنده ارزيابی کرد و افزود، مواضع دو طرف در مورد مسائل مختلف همسوست.

لاريجانی با «يک گام به جلو» خواندن مذاکرات گفت: در مورد مسائل دوجانبه نيز گفت‌وگوهايی انجام داديم. اما به نظر من، رسانه‌ها در اين زمينه از سياستمداران عجول‌ترند.

نماينده مقام رهبری در شورايعالی امنيت ملی درباره مشترکاتی که می‌تواند باعث از سرگيری روابط شود، گفت: منافع مشترک بسياری بين ايران و مصر وجود دارد. مسائل زيادی در سطح روابط دوجانبه و منطقه‌ای وجود دارد که در آنها همسو هستيم و اين مشترکات می‌تواند اساس روابط ما در آينده قرار گيرد.

لاريجانی درباره نامگذاری يکی از خيابان‌های تهران به نام «خالد اسلامبولی» عامل ترور «انور سادات» رئيس‌جمهور پيشين مصر گفت: اين مسائل، جزئی است و ما امروز درباره مسائل بسيار مهم‌تری گفت‌وگو کرديم. درباره پرونده هسته‌ای و مواضع ايران در قبال آخرين تحولات جهانی در اين پرونده بحث‌برانگيز نيز مذاکراتی انجام داديم. نتايج اين ديدارها را به اطلاع شورايعالی امنيت ملی جمهوری اسلامی ايران و مقام رهبری خواهم رساند.

همچنين، وزير خارجه مصر، سه‌شنبه ديدار و گفتگو با لاريجانی را مثبت و سازنده ارزيابی کرد و گفت: ديدگاه‌ها مشابه بود و ما درباره منافع مشترک گفتگو کرديم. من معتقدم که رسانه‌ها برای اين مسأله شتابزدگی بيشتری نسبت به سياستمداران و ديپلمات‌ها به خرج می‌دهند.

وزير خارجه مصر همچنين افزود که مذاکرات وی با لاريجانی بخشی از گفتگوهای جاری ميان قاهره و تهران به شمار می‌رود تا بر سر موضوعات مختلف برای از سر گيری کامل روابط دوجانبه به توافق برسند.

گفتنی است ايران و مصر از زمان پيروزی انقلاب اسلامی به خاطر معاهده کمپ ديويد مصر و اسراييل در هيچ رابطه‌ ديپلماتيک نداشته‌اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مذاکرات بی‌سابقه لاريجانی با وزير خارجه مصر که در عالی‌ترين سطح انجام گرفت، در حالی است که سخنگوی وزارت خارجه ايران در کنفرانس خبری اين هفته خود، سفر لاريجانی به مصر را «خصوصی» و «شخصی» خوانده بود. به نظر می‌رسد تاکيد لاريجانی بر ارائه نتايج مذاکرات خود به مقام رهبری در اين کنفرانس خبری، پاسخی به موضع منفی مقامات دولت به سفر وی باشد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به '"سفر خصوصی" لاريجانی به مذاکره با وزير خارجه مصر رسيد! نوروز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016