جمعه 23 شهریور 1386

پورمحمدی در پکن: تحريم‌ها موثرترين اقدامات برای حل مساله هسته‌ای نيستند، ايسنا

- از بازرسی‌های کامل از فعاليت‌های هسته‌يی‌مان استقبال می‌کنيم

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژی هسته‌يی


وزير کشور و فرستاده‌ ويژه‌ رئيس‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ايران‌ وارد پکن، پايتخت چين‌ شد و در فرودگاه اين شهر مورد استقبال جواد منصوری، سفير ايران در چين و شماری از مسوولان وزارت امور خارجه اين کشور قرار گرفت.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، اين نخستين بار است که پورمحمدی به عنوان نماينده ايران در بحث هسته‌يی عمل می کند. توسعه روابط دوجانبه، آگاه سازی مقامات چينی از روند مسائل هسته‌يی و پيگيری همکاری‌های بخشی، از جمله اهداف سفر حجت الاسلام و المسلمين مصطفی‌ پورمحمدی‌ به کشور چين است.

وزير کشور و فرستاده‌ ويژه‌ رئيس‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ايران‌ که صبح روز پنجشنبه وارد چين شد در مدت‌ اقامت‌ دو روزه‌ خود در پکن‌ با يانگ‌ جيه‌ چی‌ ، وزير امور خارجه‌ چين‌ و ديگر مقام‌های‌ ارشد اين‌ کشور درباره‌ مهم ترين‌ مسايل‌ منطقه‌ای‌ و جهانی‌ و مساله‌ هسته‌يی‌ ايران‌ و همچنين‌ مساله‌ خاورميانه‌ گفتگو خواهد کرد.

پورمحمدی پس از ورود به پکن گفت: من درباره‌ی مهمترين پرسش‌های بين المللی و منطقه ای، پرونده‌ی هسته‌يی ايران و نيز امور مربوط به خاورميانه گفت‌وگو خواهم کرد.

نماينده ويژه ايران پس از ورود به پايتخت چين در گفت‌وگو با شينهوا گفت: ايران آمادگی دارد بازرسی‌های بين‌المللی درباره فعاليت‌های هسته‌يی‌اش را دريافت کند و همچنان به برنامه‌ی‌ هسته‌يی‌اش به مقاصد صرفا صلح‌آميز ادامه دهد.

پورمحمدی گفت: ما به فعاليت‌های هسته‌يی‌مان به طور قانونی و با رعايت برخی قوانين و ضوابط بين المللی ادامه می‌دهيم. ما آماده‌ايم همکاری با سازمان‌های بين‌المللی مربوطه را گسترش دهيم و از بازرسی‌های کامل از فعاليت‌های هسته‌يی‌مان استقبال می کنيم.

وزير کشور در ادامه صحبت‌های خود گفت: به نظر ما همکاری با جامعه‌ی بين‌المللی برای خودمان نيز مفيد است.

پورمحمدی قرار است در ديدار دو روزه خود از چين با يانگ جيچی، وزير خارجه اين کشور ديدار و گفت‌وگو کنند.

وی گفت: من می‌خواهم مجددا بر موضعمان تاکيد کنم، برنامه‌ی هسته‌يی ما تنها برای مقاصد صلح‌آميز است و اين حق قانونی ماست.

پورمحمدی افزود: تحريم‌ها موثرترين اقدامات برای حل مشکلات نيستند.

بر اساس اين گزارش، جيانگ يو، سخنگوی وزارت‌خارجه چين نيز در مصاحبه مطبوعاتی در پکن با اشاره به اينکه وزير کشور و فرستاده رئيس جمهور ايران در ملاقات با مقام‌های ارشد چين درباره همکاری‌های دوجانبه طرفين و مسايل مورد توجه و علاقه مشترک تبادل نظر خواهد کرد، از پيشرفت‌های حاصله در فرايند حل مساله هسته‌يی ايران استقبال کرده و افزود: توافق ايران با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در خصوص حل مسايل باقی‌مانده و تنظيم برنامه‌کاری برای اين منظور مورد استقبال چين است.

وی ابراز اميدواری کرد ايران و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی همکاری های خود را بيش از پيش تقويت بخشيده و با جديت برنامه کاری را اجرا کنند.

به گزارش ايسنا، سخنگوی وزارت خارجه چين اين توافق را برای احيای اعتماد جامعه بين‌المللی به اجرای صلح‌آميز برنامه هسته‌يی ايران و حل مطلوب آن سودمند دانست و در عين حال بر اجرای قطعنامه‌های ذی ربط شورای امينت به‌شکل واقعی تاکيد و اضافه‌کرد: به اعتقاد چين راه حل مساله هسته‌يی ايران مذاکرات ديپلماتيک است و اين بهترين انتخاب به حساب می‌آيد و با منافع مشترک جامعه بين‌المللی منطبق است.

سخنگوی وزارت خارجه چين همه‌ی کشورها را به حفظ خويشتنداری دعوت کرد تا راه حلی مناسب، دراز مدت و جامع برای حل مساله‌ی هسته‌يی ايران پيدا شود.

ژيانگ گفت: چين از طرح اقدام مورد توافق ايران و آژانس بين‌المللی انرژی اتمی استقبال کرده و اميدوار است ايران با آژانس برای تحقق اين طرح همکاری کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ژيانگ در يک کنفرانس خبری گفت: تحقق اين طرح اقدام به جامعه‌ی بين‌المللی کمک می‌کند اعتماد خود را در برنامه‌های ايران برای کاربرد صلح‌آميز هسته‌يی بازيابند و راه حلی صلح‌آميز برای حل مساله هسته‌ی ايران بيابند.

گفتنی است؛ عباس عراقچی، معاون حقوقی و امور بين‌الملل وزارت امور خارجه ايران و چند تن از مسوولان وزارت کشور ، پورمحمدی را در اين سفر همراهی می کنند.

Copyright: gooya.com 2016