دوشنبه 9 مهر 1386

لاريجاني: تعجب مي‌كنم هنوز درباره تعليق صحبت مي‌كنند، ایسنا

فايننشيال تايمز به نقل از علي لاريجاني گزارش داد: اگر واشنگتن يك جدول زماني براي خروج نيروهايش از عراق ارايه كند ايران حاضر مي‌شود به آمريكا در برقراري ثبات در عراق كمك كند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران در گفت‌وگو با روزنامه فايينشيال تايمز اتهامات واشنگتن را مبني بر اينكه ايران در حال تامين سلاح براي شورشيان عراق است رد و تاكيد كرد كه دليل به وجود آمدن مشكل عراق اين است كه دولت آمريكا همچنان يك "استراتژي بي‌آينده" را دنبال مي‌كند.

در ادامه اين گزارش آمده است: لاريجاني تاكيد كرد كه زمان آن فرا رسيده است كه قدرت‌هاي جهاني درك كنند كه نمي‌توانند برنامه هسته‌يي ايران را به عقب برگرداند و اينكه آن‌ها بايد بدون پيش شرط وارد مذاكرات با تهران شوند.

وي در عين حال كه متعهد به همكاري ايران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي شد با صراحت گفت كه تهران برنامه هسته‌يي خود را متوقف نخواهد كرد، اما پذيراي هر ايده‌اي كه در گفت‌وگوهاي آينده‌اش با خاوير سولانا، رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا براي حل بن بست هسته‌يي ايران روز ميز گذاشته شود، خواهد بود.

اين روزنامه در ادامه نوشت: لاريجاني گفت كه انگليس و حزب دموكرات آمريكا كار درستي را در زمينه عراق در پيش گرفته‌اند.

به گفته لاريجاني درخواست‌ دموكرات‌ها براي تعيين يك جدول زماني براي خروج نيروهاي آمريكا منطقي به نظر مي‌رسد و انگليس نيز كه "سازگاري‌هاي لازم" را انجام داده و نيروهاي خود را از فرودگاه بصره عقب كشيده‌اند "باهوش‌تر از آمريكايي‌ها" هستند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران گفت: اگر آنها (آمريكايي‌ها) تعريف درستي از يك جدول زماني داشته باشند ما به تحقق آن كمك مي‌كنيم. اما اگر آمريكا بر اشتباهات خود پافشاري كند نبايد از ما درخواست كمك داشته باشد.

در ادامه اين گزارش آمده است: به گفته تحليل‌گران سياسي استراتژي ايران اين است كه نه تنها از دولت عراق حمايت كند، بلكه علاوه بر آن اطمينان حاصل كند كه آمريكا هنگام خروج از عراق آنچنان گستاخ نباشد كه به يك اقدام نظامي ديگر دست بزند. تاكنون سه دوره مذاكرات بين ايران و آمريكا درباره امنيت عراق صورت گرفته است كه هيچ كدام نتايج ملموسي به دنبال نداشتند.

اين روزنامه در ادامه نوشت: آمريكا بارها ايران را به ايجاد بي‌ثباتي در عراق و تامين بمب‌هاي جاده‌اي پيشرفته براي شبه نظاميان اين كشور متهم كرده است. سناي آمريكا هفته گذشته خواستار قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران در فهرست گروه‌هاي تروريستي شد.

لاريجاني با رد اتهامات آمريكا آن ها را "دروغ" دانست و گفت كه ايران از آمريكا خواسته است فهرست اعضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ايران را كه آمريكا مي‌گويد در كمك به شبه نظاميان عراق دخالت دارند به تهران ارايه كند، اما تاكنون پاسخي دريافت نكرده است.

وي تاكيد كرد كه ايران تنها كشور منطقه است كه از دولت عراق و روند دموكراتيك حمايت كرده است، در حالي كه متحدان آمريكا هيچ گونه كمكي به اين كشور ارايه نكرده و عليه واشنگتن فعاليت مي‌كنند.

دبير شواري عالي امنيت ملي ايران علاوه بر آن گفت كه تهران اطلاعاتي در دست دارد مبني بر اينكه مقامات آمريكايي با عزت الدوري يكي از مقامات آرشد رژيم سابق بعثي كه ظاهرا رهبري برخي از شورشيان سني را بر عهده دارد گفت‌وگو كرده‌اند.

وي افزود: اين براي مردم عراق يك فاجعه است.

در ادامه اين گزارش مي‌خوانيم، در حالي كه گمانه‌زني‌ها درباره احتمال اقدامي نظامي آمريكا يا رژيم صهيونيستي عليه ايران شدت گرفته است لاريجاني گفت كه شكست واشنگتن در عراق بايد هشداري عليه آغاز يك "ماجراجويي" جديد باشد.

به گزارش ايسنا، وي بدون اينكه مشخص كند انتقام جويي تهران به چه شكلي خواهد بود هشدار داد كه اگر آمريكا قصد دارد رژيم صهيونيستي را روي يك "ويلچر" ببيند مي‌تواند به ايران حمله كند، و تاكيد كرد كه آمريكا با اين كار "دست خود را در لانه زنبور خواهد كرد".

اين روزنامه در ادامه نوشت: لاريجاني گفت كه برنامه هسته‌يي ايران به مرحله پيشرفته اي رسيده است و ايران اكنون صاحب كنترل كامل فناوري لازم است و هيچ كس نمي تواند آن را از ايران بگيرد.

وي گفت: نمي‌توان چنين موقعيتي را ناديده گرفت. من تعجب مي‌كنم هنوز درباره تعليق (غني سازي اورانيوم) صحبت مي‌كنند.

در ادامه اين گزارش آمده است: قدرت‌هاي 1+5 روز جمعه نتوانستد در زمينه قطعنامه تحريماتي شوراي امنيت سازمان ملل عليه ايران به توافق برسند، اما به ايران دو ماه وقت دادند تا برنامه هسته‌يي‌اش را متوقف كند و اكنون منتظر گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و سولانا هستند. ايران و آژانس در اواخر ماه اوت در زمينه يك طرح اقدام به توافق رسيدند كه به موجب آن ايران بايد همه مسايل گذشته را كه موجب شك و ترديدها در زمينه برنامه هسته‌يي‌اش شده است برطرف كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين توافقنامه كه مورد انتقاد آمريكا و متحدان اروپايي‌اش قرار گرفت موجب شد روسيه و چين جلوي اعمال فوري دور جديدي از تحريم ها را بگيرند.

لاريجاني گفت كه توافقنامه ايران و آژانس تاكتيكي براي تاخير در اعمال تحريم‌ها نيست.

وي افزود كه اين كه همه مسايل بتوانند تا ماه آينده حل شود بستگي به سرعت عمل آژانس دارد.

لاريجاني گفت: آژانس هرچه سريعتر عمل كند كارش سريع‌تر به پايان مي‌رسد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'لاريجاني: تعجب مي‌كنم هنوز درباره تعليق صحبت مي‌كنند، ایسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016