جمعه 20 مهر 1386

محکومان اصلی پرونده ميکونوس آزاد می شوند، بی بی سی و صدای آلمان

سخنگوی دادستانی فدرال آلمان در گفتگو با بخش فارسی بی بی سی تأييد کرد که کاظم دارابی، از محکومان پرونده ترور چهار تن از مخالفان حکومت ايران قرار است تا پيش از پايان سال جاری ميلادی از زندان آزاد شود.
کاظم دارابی پانزده سال از دوران محکوميت حبس ابد خود را گذرانده و آن گونه که دادستانی فدرال آلمان اعلام کرده، آزادی وی بر اساس قانونی صورت می گيرد که بنابر آن، شهروندان بيگانه در صورت گذراندن حداقل مدت محکوميتی که برای جرم ارتکابی آنها صورت گرفته است، می توانند آزاد و از آلمان اخراج شوند.


کاظم دارابی (راست) و عباس رايل

علاوه بر کاظم دارابی، يکی ديگر از محکومان پرونده که عباس رائل نام دارد و شهروند لبنان است نيز قرار است آزاد شود.

کاظم دارابی در دادگاه به عنوان يکی از عوامل طراحی ترور سه تن از سران کردهای مخالف جمهوری اسلامی و يک تن از فعالان در رستوران يونانی ميکونوس در برلين، پايتخت آلمان مجرم شناخته شده بود.

اين ترور پس از آن رخ داد که گروهی از چپگرايان و کردهای مخالف جمهوری اسلامی کميته ای تشکيل دادند و تصميم گرفتند با فرستادگان جمهوری اسلامی ديدار و مذاکره کنند.

اين ديدار در هفدهم سپتامبر ۱۹۹۲ در اتاقی خصوصی در رستوران ميکونوس ترتيب داده شد که صاحب آن ايرانی بود اما در طول ديدار، ناگهان دو مرد مسلح وارد اتاق شدند و آن دسته از حاضران را که مخالفان جمهوری اسلامی بودند به رگبار بستند.

طی اين حادثه، صادق شرفکندی رهبر حزب دموکرات کردستان ايران، فتاح عبدلی مسئول اين حزب در اروپا، همايون اردلان مسئول حزب در آلمان همراه با نوری دهکردی، از مخالفان جمهوری اسلامی که گفته می شود بانی اين ديدار بوده، کشته شدند.

کاظم دارابی و چند تن ديگر در ارتباط با اين حادثه دستگير شدند، شماری از دستگيرشدگان آزاد شدند و دادگاه پس از پنج سال دادرسی، سرانجام کاظم دارابی و عباس رائل را به عنوان متهمان اصلی به حبس ابد محکوم کرد و مقرر داشت که اين دو نمی توانند با گذراندن حداقل دوران محکوميت برای جرمی که مرتکب شده اند، يعنی پانزده سال از زندان آزاد شوند و بايد دوره حبس آنان بيش از اين مدت به طول بينجامد.

از اين رو، تصميم اخير دادستانی فدرال آلمان که عليرغم رأی دادگاه صورت گرفته، باعث شگفتی و مبنای برخی گمانه زنيها شده است.

از جمله، روزنامه اسرائيلی ها آرتص مدعی شده که آزادی کاظم دارابی و عباس رائل بخشی از معامله ای بوده که سه سال پيش ميان اسرائيل و حزب الله لبنان صورت گرفته است. به نوشته اين روزنامه، همچنين طی اين معامله اسرائيل چهارصد زندانی فلسطينی را در مقابل دريافت اجساد سه سرباز اسرائيلی که چهار سال پيشتر کشته شده بودند و آزادی الحانان تاننباوم، بازرگان اسرائيلی که به گروگان گرفته شده بود، آزاد کرد.

گمانه ديگری که مطبوعات اسرائيلی و آلمانی مطرح کرده اند اين است که آزادی کاظم دارابی و عباس رائل در ازای اين بوده که حزب الله در مورد ران آراد افسر ناپديد شده اسرائيلی اطلاعاتی به اسرائيل بدهد.

***

صدای آلمان:
کاظم دارابی آزاد می‌شود

دادستان کل آلمان روز پنجشنبه ۱۱ اکتبر اعلام کرد کاظم دارابی يکی از عاملان ترور در رستوران ميکونوس برلين از زندان آزاد می‌شود. دارابی ۱۵ سال است که به جرم مشارکت در قتل چهار نفر در آلمان در زندان به سر می‌برد.

به گزارش خبرگزای فرانسه از شهر کارلسروهه آلمان، فرانک والنتا دادستان کل آلمان گفته است که بقيه زندان کاظم دارابی بخشوده شده است. به گفته‌ی دادستان آلمان، دارابی در ماه دسامبر آزاد خواهد شد، اما او بايد بلافاصله خاک آلمان را ترک کند. عباس رايل، يکی ديگر از محکومان ترور ميکونوس، که لبنانی‌تبار است نيز همزمان با دارابی آزاد می‌شود.

دادگستری آلمان در ببانيه‌ای در توضيح علت آزادی کاظم دارابی نوشته است: «پس از آنکه محکوم‌شدگان ۱۵ سال محکوميت خود را سپری کردند، شرايط برای آن فراهم می‌آيد، که اين رويه‌ی قضايی در مورد آنها پيش گرفته شود.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ترور ميکونوس و رای دادگاه برلين

کاظم دارابی و عباس رايل از عاملان و محکومان ترور خونينی هستند که در هفدهم سپتامبر سال ۱۹۹۲ در رستورانی به نام "ميکونوس" در برلين روی داد.

در اين حادثه چهار تن از فعالين سياسی مخالف حکومت ايران، بنام‌های صادق شرفکندی، فتاح عبدلی، نوری دهکردی و همايون اردلان به قتل رسيدند. دکتر صادق شرفکندی، دبيرکل حزب دمکرات کردستان ايران چهره‌ی برجسته‌ی اين جمع بود.

به دنبال اين ترور نيروهای امنيتی و دستگاه قضايی آلمان به تحقيقات گسترده‌ای دست زدند. برپايه‌ی آن تحقيقات در ۲۸ اکتبر ۱۹۹۳ نخستين جلسه‌ی دادگاه تشکيل شد. اين دادگاه ۴ سال به طول انجاميد و نهايتا در آوريل ۱۹۹۷، برای سه نفر که به چنگ پليس آلمان درآمده بودند حکم صادر شد: کاظم دارابی، محکوم به حبس ابد بدون تخفيف تا قبل از ۲۵ سال. عباس رايل، محکوميت مشابه و امين، ۱۱ سال زندان.

دادگاه رسيدگی به ترور در برلين که "دادگاه ميکونوس" نام گرفته بود، علی فلاحيان وزير وقت اطلاعات ايران را طراح و فرمانده اصلی اين ترور شناخت و حکم جلب بين‌المللی او را صادر کرد.

در حکم دادگاه همچنين اعلام شد: «...رهبر، رئيس جمهور، وزير امور خارجه، وزير اطلاعات و امنيت، فرمانده سپاه پاسداران ... در "کميته امور ويژه"، که ارگانی خارج از قانون اساسی جمهوری اسلامی ايران است، درباره ترور ميکونوس تصميم گرفتند.»

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محکومان اصلی پرونده ميکونوس آزاد می شوند، بی بی سی و صدای آلمان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016