چهارشنبه 30 آبان 1386

حسن روحانی: تعليق کرديم تا تکميل کنيم، اگر برنامه‌ريزی درست نباشد نفت گران هم منجی ما نيست، ايسنا


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی


رييس مرکز استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين‌که " نبود فضای آرام بين‌المللی از مهم‌ترين موانع توسعه است" گفت: در يک فضای پرتنش نمی‌توان به توسعه، جذب سرمايه‌گذاری و تشويق به کار و فعاليت دست پيدا کرد.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) حجت‌الاسلام و المسلمين حسن روحانی طی سخنانی در اولين جشنواره توليدکنندگان جوان افزود: البته ما دشمن سرسختی به نام آمريکا داشته‌ايم و داريم و تنش‌های ما رو به افزايش است. برنامه‌های آمريکا با معيارهای انسانی و منافع ملت‌ها سازگار نيست.

وی با بيان اين‌که " آمريکا رفتارهای متفاوتی با دشمنان خود داشته است" ادامه داد: در کشورهايی مانند کوبا، ونزوئلا، ايران، سوريه، افغانستان و کره شمالی که با آمريکا مخالفت‌ می‌کنند، آن‌ها گاهی از تحريم، تبليغ و گاهی حمله نظامی استفاده کرده‌اند. در عراق، ليبی، سودان، يوگسلاوی و افغانستان به بهانه‌ تروريسم و سلاح‌های کشتار جمعی حمله‌ نظامی انجام دادند.

روحانی خاطرنشان کرد: بايد فضای تهديد را به يک فضای آرام تبديل کنيم که البته برای ايجاد چنين فضايی عواملی مانند موقعيت کشور، قدرت تهديدزدايی يک کشور و تاثيرگذاری آن در تحولات منطقه‌يی و بين‌المللی و افکار عمومی و پيوند يک کشور با قدرت‌های بزرگ تاثيرگذار است. شما ديديد با وجود تمام مشکلات آمريکا با کره شمالی آمريکايی‌ها نتوانستند عليه آن‌ها حمله‌ نظامی کنند چون کره‌ شمالی به دو قدرت چين و روسيه پيوند داشت و يک نوع وابستگی امنيتی با ژاپن نيز داشته است.

رييس مرکز استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اين‌که " آمريکايی‌ها در چند نوبت به فکر فشار به ايران و حتی حمله به ايران بودند" تصريح کرد: در جنگ تحميلی، در حمله‌ عراق به کويت، در مساله خبير عربستان که توانستيم با تدبير از آن عبور کنيم، در ۱۱ سپتامبر و پس از پيروزی آمريکايی‌ها در عراق در خصوص مساله‌ هسته‌يی آن‌ها می‌خواستند به ايران حمله کنند که ما با تدبير توانستيم اين تهديدات را رفع کنيم.

روحانی خاطرنشان کرد: درست است که ما تعليق را پذيرفتيم، البته تعليق برای تعطيلی نبود، بلکه برای تکميل بود. ما توانستيم در اين دوران اصفهان و اراک را بسازيم و هر چيزی که ناقص بود تکميل کنيم و هرچه کامل بود داوطلبانه تعليق کرديم. غرب می‌خواست ما از تعليق به تعطيلی برسيم ولی ما تعليق کرديم تا تکميل کنيم که با اين کار هم از خطر عبور کرده و هم فن‌آوری خود را تکميل کرديم.

رييس مرکز استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاکيد بر اين‌که " در شرايط فعلی بايد تدبير داشته باشيم" تصريح کرد: مهم اين است که چگونه بتوانيم از تشن‌ها فاصله بگيريم. تنها راه تقويت قدرت داخلی امروز وحدت و انسجام است که اين امر بدون سعه‌ صدر، پذيرش رای مردم و بدون باور اين‌که قدرت در مسير جابجايی حرکت می‌کند، امکان‌پذير نيست و وحدت و انسجام تنها در بالا رفتن آستانه تحمل ممکن است.

روحانی با تاکيد بر اين‌که " نبايد در جامعه دشمن فرضی درست کنيم" خاطرنشان کرد: تاريخ به ما می‌گويد جوامعی که برای خود دشمن فرضی ايجاد کردند همواره شکست خوردند. دشمن فرضی موجب رودرويی گروه‌های اجتماعی و شکاف می‌شود. نمی‌توان رقبا را حذف کرد بايد با رقيب تعامل داشت، نمی‌شود رقيب را دشمن خواند.

وی تصريح کرد: سوابق گذشته همه‌ ما مشخص است و مشخص است انقلاب و جنگ روی دوش چه کسانی پيروز شد. بايد از مشورت همه استفاده کرد. با سه نفر و ۱۰ نفر نمی‌شود کشور را اداره کنيم. بايد از همه انديشه‌ها و نخبگان استفاده کنيم.

روحانی خاطرنشان کرد: همه نياز به کمک دارند و بايد از نظرات همه استفاده شود تا به سمت وحدت و يکپارچگی حرکت کنيم. ايام انتخابات را بايد فرصت خوبی برای اتحاد و وحدت ملی دانست و به سمت آن حرکت کرد تا وحدت ملی موجب ايستادگی ما در برابر دشمنان خارجی شود.

رييس مرکز استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: در شرايط فعلی کشور بايد با تدبير عمل کنيم تا از تنش‌ها فاصله بگيريم؛ چون تنش‌ها به هيچ‌وجه نه به نفع اقتصاد کشور و نه به نفع هيچ جنبه و فعاليتی در کشور نيست.

به گزارش ايسنا روحانی در بخش ديگری از سخنان خود گفت: نبايد بهانه به دست دشمنان داد و با سخنان نسنجيده آن‌ها را تحريک کرد. بايد با تدبير بين منافع آمريکا و ساير کشورها فاصله بياندازيم و از اين امر استفاده‌ کامل را ببريم.

وی با بيان اين‌که " از خانه‌ صنعت و معدن جوانان و شبکه خانواده‌های صنعت و معدن ايران برای برگزاری اين جشنواره‌ ملی که به هدف تجليل از توليدکنندگان جوان تشکيل شده سپاسگذاری می‌کنم." ادامه داد: شرايط امروز جهان برای آن‌که ما به عنوان کشوری پيشرفته و توسعه‌يافته باشيم بدون تحول در بخش صنعت کشور و به ويژه صنعت پيشرفته و بدون توجه به نسل جوان، توسعه امکانپذير نخواهد بود. ما نياز به جنبش نرم‌افزاری، توسعه‌ علم و دانش، توسعه‌ فن‌آوری به ويژه در فن‌آوری‌های پيشرفته داريم.

روحانی خاطرنشان کرد: توسعه در دنيای امروز بر مبنای منابع طبيعی، حجم سرمايه، حجم تجارت و يا حتی تجهيزات صنعتی نيست. معيار اصلی توسعه فن‌آوری پيشرفته مديريت قوی، تعداد دانش‌آموختگان به مهارت و محققان يک کشور است. آن‌چه امروز کشور را توسعه‌يافته می‌کند ميزان بهره‌گيری از فن‌آوری در فرآيند توليد و مديريت قوی در ايجاد فرآيند توليد است.

رييس مرکز استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين‌که " در امر جهانی شدن بايد نقش منطقه‌يی کشورها را مدنظر قرار دهيم" تصريح کرد: در شرايط فعلی جهان بايد چشم‌انداز آينده پيشرفت‌های فنی و تکنولوژی به ويژه در زمينه ارتباطات، ميکروالکترونيک، نانوتکنولوژی و فن‌آوری‌های پيشرفته‌ روز که تحولات گسترده‌ای را در عرصه‌های مختلف جامعه بوجود آورده‌اند به ويژه فن‌آوری ارتباطات که توانسته جهان را به يکديگر متصل کند، توجه داشته باشيم. بی‌ترديد اين اتصال باعث می‌شود کشورهای مختلف در جريان تاثيرپذيری از تحولات جهانی‌سازی در تمامی زمينه‌ها قرار بگيرند. به همين دليل امروز همه کشورها نگران هويت ملی و ارزش‌های ملی خود هستند که مبادا با گسترش اين ارتباطات مورد خدشه قرار بگيرد.

روحانی معرفت و دانايی را اصلی‌ترين منبع برای قدرت ملی دانست و اظهار کرد: افزايش دانايی است که به ما می‌گويد چگونه از مواد خام، نيروی کار، سرمايه و جابجايی سرمايه به درستی استفاده کنيم. دانش و معرفت منبع اصلی اقتصاد پيشرفته دنيای امروز و بهترين و قابل اعتمادترين مولفه برای ساخت قدرت ملی است.

وی با اشاره به اين‌که بايد در کنار تکنولوژی‌های پيشرفته به موضوع جهانی شدن نيز توجه داشته باشيم، تصريح کرد: موضوع جهانی شدن به عنوان فرآيند و پروژه امروز جهان است که به عنوان يک واقعيت بايد بپذيريم. اگر بگوييم جهانی شدن حقيقت نيست ولی واقعيت است که در بسياری از عرصه‌های جامعه‌ بشری منجر به تغييرات بسياری شده است.

وی خاطرنشان کرد: يکی از جلوه‌های اصلی جهانی شدن نيل جهان به يک نظام واحد اقتصادی است که اين مساله گرايشات فراوانی را در مناسبات بين‌المللی و حرکت سرمايه خواهد داشت. سرمايه به عنوان يک قدرت و مولفه در حال سير و حرکت به سمت ثبات در کشور خواهد بود.

روحانی با تاکيد بر اين‌که " ما بايد مزيت‌ها و زمينه‌های رقابت‌ها را بوجود آوريم" خاطرنشان کرد: با ايجاد زمينه‌های رقابت می‌توان سرمايه را جذب کرد و مشارکت گسترده‌ای در جهان داشت. البته گروه‌بندی‌های منطقه نيز در نحوه حضور ما در جهانی شدن نقش فراوانی دارند.

رييس مرکز استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: آن‌ها که توانسته‌اند در منطقه خود شکل‌گيری خاصی بوجود آورند و هم‌گرايی منطقه‌يی و بازار مشترک منطقه‌يی ايجاد کنند، آمادگی بيشتری برای حضور در جهانی شدن را دارند و می‌توانند با قدرت بيشتری حضور پيدا کنند. مخصوصا در منطقه خاورميانه که يک منطقه‌ ويژه و بااهميت است. ايران که از يک سمت به سوی خليج فارس و از سمت ديگر به سوی دريای خزر است دارای منابع نفتی بسياری است که می‌توان از اين منابع به خوبی استفاده کرد.

وی با تاکيد بر اين‌که "جهان امروز نيازمند انرژی است" تصريح کرد: تامين انرژی يک اصل مهم در اقتصاد امروز است و ابرنفت‌های امروز در منطقه‌ ما هستند و در دهه‌های آينده اگر صادرات نفت کشورهای بسياری متوقف شود ولی ابرنفت‌هايی که در منطقه‌ ما حضور دارند مانند عربستان، کويت، قطر و ايران نفت صادر خواهند کرد.

رييس مرکز استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: ايران با داشتن ۱۱ درصد ذخاير ثابت‌شده‌ نفت نسبت به جهان و ۱۵ درصد ذخاير گاز نقش بسيار ارزشمندی در منطقه و جهان ايفا می‌کنند. هم‌چنين ايران در طول تاريخ در مسير مبادلات اقتصادی، فرهنگی و فکری بوده است به همين جهت از حساس‌ترين مناطق استراتژيک به شمار می‌رفته است ولی همواره قدرت‌های بزرگ با ايجاد آشوب در اين منطقه مانع از ايجاد يک تفاهم کامل در منطقه‌ خاورميانه شدند و مجال تفکر صاحبان اصلی اين ثروت را در سايه‌ تهديدات دائمی سلب کردند.

روحانی اظهار کرد: جمعيت کشور ما تا دو دهه‌ آينده حدود ۱۰۰ ميليون نفر خواهد شد و با توجه به پيشينه تمدنی و فرهنگی و با حضور انسان‌های مومن و ذخاير غنی موقعيت ممتاز ژئوپلتيک و استراتژيک و اعتبار فوق‌العاده‌ای را در سطح جهان کسب خواهد کرد. البته استفاده از اين پتانسيل در گرو اتخاذ يک خط و مشی سنجيده متناسب با مقتضيات زمان برای ايجاد يک توسعه‌ پايدار است.

روحانی تصريح کرد: با توجه به جمعيت جوان ايران، ۲ ميليون دانشجو، ۱۷ ميليون دانش‌آموز و بسياری از اساتيد و فرهيختگان ما يک کانون انرژی قوی برای توسعه در اختيار داريم البته هدايت، تدبير و مديريت مديران ارشد نظام نقش اصلی در استفاده‌ درست از اين کانون انرژی ايفا خواهد کرد.

رييس مرکز استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: پس از جنگ جهانی دوم کارشناسان توسعه به اين نتيجه رسيدند که کشورهايی می‌توانند به توسعه دست پيدا کنند که در آموزش نسل جوان سرمايه‌گذاری بيشتری داشته باشند و چون ۷۰ درصد کشور ما نسل جوان هستند می‌توان اين جوانان را به عنوان موتور توسعه نام برد ولی بايد آموزش‌های مناسب را به اين جوانان بدهيم.

روحانی با بيان اين‌که " متاسفانه امروز برای رسيدن به توسعه با موانعی روبرو هستيم" خاطرنشان کرد: بسياری از اين موانع برای صاحب‌نظران نگران‌کننده است. ما امروز زمان زيادی برای تصميم‌گيری نداريم و وقت تنگ است. امروز در يک ميدان مسابقه حضور داريم و نمی‌توانيم لنگ لنگان حرکت کنيم و ببينيم تا کی به مقصد خواهيم رسيد. برای سعی و خطا فرصتی نداريم تا ببينيم می‌توان از چه شيوه‌ای استفاده کرد. وقت آن‌قدر تنگ است که نه فردا بلکه امروز هم دير شده است.

روحانی "عدم توجه به پيوستگی و وابستگی مولفه‌های اصلی توسعه" را اولين موانع توسعه دانست و تصريح کرد: توسعه اقتصادی بدون توسعه‌ سياسی اگر امکانپذير هم باشد پايدار نخواهد بود. اگر مردم در صحنه‌ انتخابات حضور فعال نداشته باشند و احزاب در معرفی شايسته‌ترين افراد موفق نباشند نتيجه آن حضور يک گروه کم تجربه در مديريت کشور است که ما شاهد ظهور طرح‌های جديدی خواهيم بود و باز ما را به همان سمت کسب تجربه سوق می‌دهد.

رييس مرکز استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين‌که " قوی‌ترين مديران را تنها از راه انتخاب می‌توان وارد صحنه‌ مديريت کرد" تصريح کرد: آن‌هايی که در برخی از انتخابات‌ها به دلايل واهی کنار می‌کشند و می‌گويند اگر ما هم بياييم هيچ اتفاقی نمی‌افتد و يا اين‌که به نام تحريم خود را کنار می‌کشند امروز بايد تاوان آن را پرداخت کنند.

به گزارش ايسنا رييس مرکز استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام هم‌چنين در بخش ديگری از سخنان خود با بيان اين‌که " توسعه اقتصادی بدون توجه به توسعه اقتصادی امکانپذير نيست" تصريح کرد: توسعه سياسی تضمين‌کننده ادامه راه توسعه اقتصادی است و توسعه اقتصادی بدون توسعه فرهنگی امکانپذير نيست. ما بدون آموزش و تحقيق نمی‌توانيم در فن‌آوری‌های مختلف پيشرفتی داشته باشيم و در رقابت‌های عمومی شرکت کنيم.

روحانی با تاکيد بر توجه توسعه‌ فرهنگ عمومی خاطرنشان کرد: وقتی بگوييم سرمايه‌دار زالو صفت است، دزد است و خون مردم را می‌آشامد ديگر نمی‌توانيم به او احترام بگذاريم و انتظار داشته باشيم تا سرمايه از کشور خارج نشود. بايد برای سرمايه و سرمايه‌داران امنيت ايجاد کنيم. چطور سرمايه‌داری در جامعه دارای ارزش و احترام اجتماعی نباشد و سرمايه‌ خود را نگه دارد. امروز ما به فرهنگ کار، وجدان کاری، احترام به تلاش نياز داريم. اگر کشور را با ماليات می‌خواهيم اداره کنيم بايد ببينيم از چه منبعی می‌توانيم ماليات را تامين کنيم اما وقتی نمی‌توانيم از ماليات استفاده کنيم به سراغ نفت می‌رويم.

وی با بيان اين‌که " سوال اين‌جاست، آيا می‌توان بدون امنيت کامل به توسعه اقتصادی دست يافت و راه توسعه را طی کرد" گفت: ما امروز نيازمند مولفه‌های اصلی برای رشد و توسعه و برای رسيدن به اين مولفه‌ها نيازمند توسعه‌ اقتصادی، فرهنگی و ايجاد امنيت هستيم تا رشد داشته باشيم.

روحانی "عدم اجماع نخبگان و مسوولان" را مانع دوم توسعه دانست و تصريح کرد: هنوز در کشور ما بحث بر روی اين است که آيا بايد توسعه را مدنظر قرار دهيم يا عدالت را؟ توسعه پايه است يا قدرت؟ تا اين مشکل حل نشود نمی‌توانيم در اتوبان توسعه قرار بگيريم. اگر اصل قدرت است بايد به سمت قدرت حرکت کنيم اما اگر اصل توسعه است بايد اول به سمت توسعه برويم که يکی از ميوه‌های توسعه قدرت است.

وی ادامه داد: در کنار توسعه، سرمايه، قدرت اقتصادی، قدرت سياسی، فن‌آوری و قدرت را خواهيم داشت و اگر اين اولويت‌ها مشخص نشود به طور قطع ما دچار مشکل خواهيم بود. بايد ببينيم عدالت اولويت است يا ثمره‌ توسعه است؟ عدالت بر پايه‌ توسعه امکانپذير است يا توسعه بر پايه‌ عدالت؟

رييس مرکز استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: ما توسعه‌ای با نگاه به قدرت و با هدف دستيابی به عدالت می‌خواهيم اما اگر همواره در خصوص اولويت‌ها بحث کنيم عقب خواهيم ماند؛ کمااين‌که اين سال‌ها عقب مانده‌ايم.

روحانی تصريح کرد: متاسفانه هر طرحی برای کشور می‌آيد پس از مدتی تبديل به شعار می‌شود. چشم‌انداز ۲۰ ساله چه شد؟ آن چشم‌اندازی که کارشناسان مدت‌ها بر روی آن کار کرده بودند، مجمع تشخيص مصلحت نظام کار کارشناسی بر روی آن انجام داده بود و مقام معظم رهبری با اصلاح، آن را تاييد کرده بودند امروز کجاست و چه شده است؟ بر اساس چشم‌انداز ايران کشوری توسعه‌يافته با جايگاه اول اقتصادی، علمی و فن‌آوری در منطقه و الهام‌بخش در جهان اسلام است و بايد تعامل سازنده‌ای در روابط بين‌المللی داشته باشد، آيا ما در اين چارچوب عمل کرديم؟ چرا چشم‌انداز دنبال نمی‌شود و از آن فاصله گرفته‌ايم؟‌ همه آمار و ارقام نشان می‌دهد که ما فاصله گرفته‌ايم. اولين معيار چشم‌انداز اين بود که رشد اقتصادی ۸ درصد باشد و دومين معيار ما مقايسه‌ ما با کشورهای همسايه بوده است که اگر يک مقايسه کنيم، می‌بينيم در اين جهت قدم برنداشته‌ايم. مگر می‌شود با گفتمان اتهام، شعار و خرافه‌گرايی به چشم‌انداز برسيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رييس مرکز استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: دستيابی به چشم‌انداز برنامه‌ريزی و استفاده از کارشناس می‌خواهد. می‌ترسم اصل ۴۴ قانون اساسی هم به سرنوشت همان چشم‌انداز گرفتار شود.

وی نفت را مانع ديگر توسعه دانست و خاطرنشان کرد: قيمت نفت که بايد قدرت و وسيله‌ توسعه و موتور محرک ما باشد ولی امروز به ضرر ما شده است. متاسفانه چه قيمت نفت پايين بيايد و چه بالا برود برای ما مشکل‌ساز است. برخی فکر می‌کنند که امروز قيمت نفت ۱۰۰ دلار است، تا چند وقت ديگر اين قيمت به ۲۰۰ دلار می‌رسد. درست است که قيمت ۱۰۰ دلار برای ما يک استثناء است ولی نبايد فراموش کنيم پس از پيروزی انقلاب، نفت ۴۰ دلار شد که پس از مدتی حتی به ۷ دلار هم پايين آمد اما امروز که قيمت نفت ۱۰۰ دلار است بايد از اين فرصت استثنايی استفاده شود.

روحانی با تاکيد بر اين‌که " نفت بايد به يک کالای سرمايه‌گذاری تبديل شود" خاطرنشان کرد: امروز متاسفانه اتکاء ما به نفت بيشتر شده است. حتی بخشی از هزينه‌های جاری از پول نفت استفاده شده است. ما دلار نفت را به بانک مرکزی فروختيم و به جای آن پول در جامعه تزريق کرديم به طوری‌که در دو سال گذشته نقدينگی ايران دو برابر تاريخ پول ايران شد و اين به معنای تورم، بدبختی و فشار بر جامعه است.

رييس مرکز استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح کرد: متاسفانه به جای اين‌که نفت موجب شود تا ما آينده بهتری را برای خود تضمين کنيم امروز نگران حجم واردات هستيم که نکند به ۵۰ ميليارد برسد. ديديد بر صنعت شکر در سايه دلار نفتی چه آمد، شکر را در حجم باورنکردنی وارد کرديم و تمام کشتکاران نيشکر ما دچار مشکل شدند. نگذاريم اين مساله بر سر باغداران و هم‌چنين ساير توليدکنندگان و سرمايه‌گذاران بيايد.

روحانی خاطرنشان کرد: نفت که بايد موجب تحول در کشور ما می‌شد در دو سال گذشته موجب شد تا رتبه‌بندی ما از نظر سهولت در کسب و کار پايين بيايد. از نظر سهولت کسب و کار در سال ۲۰۰۵ رتبه ما ۱۰۸ بود و در سال ۲۰۰۶، پنج رتبه پايين آمديم و در سال ۲۰۰۷ متاسفانه رتبه ما به ۱۱۹ رسيد يعنی در دو سال گذشته ۱۱ رتبه پايين آمده‌ايم.

وی افزود: در زمينه جذابی سرمايه‌گذاری آمار نشان می‌دهد در ميان ۸۲ کشور ايران هشتادمين کشور است. اين در حالی است که امارات در رتبه‌ بيست و سوم، قطر در رتبه‌ بيست و ششم، بحرين در رتبه‌ بيست و نهم، عربستان در رتبه چهل و هشتم، ترکيه در رتبه چهل و نهم، هند در رتبه‌ پنجاه و چهارم، کويت در رتبه پنجاه و پنجم و روسيه در رتبه شصت و يکم است و ايران در رتبه‌ هشتادم قرار دارد، حتی کشورهايی مانند پاکستان، آذربايجان، بنگلادش، نيجريه از ما جلوتر هستند که نشان می‌دهد اگر برنامه‌ريزی درست نباشد نفت گران هم منجی ما نيست.

Copyright: gooya.com 2016