یکشنبه 4 آذر 1386

الهه کولايی: تلاش برای بسيج مردم در انتخابات و حرکت به سمت دموکراسی تنها راه نجات کشور است، ايسنا


خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی

مراسم افتتاحيه چهارمين اردوی شاخه جوانان جبهه مشارکت ايران اسلامی در استان مازندران با سخنرانی الهه کولايی برگزار شد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) الهه کولايی، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ايران اسلامی در اين مراسم گفت: استفاده از فرصت‌ها و منابع ملی تنها از راه ظرفيت‌سازی داخلی تحقق خواهد يافت؛ يعنی با دموکراتيزه شدن فضای کشور باعث ايجاد فرصت‌ها بر اساس توان و قابليت مردم می‌شود. نکته مهم اين است که ما، راه تحقق بخشيدن به اين مسائل را بيابيم و اين تنها با نگاهی واقع‌بينانه به مسائل بين‌المللی ميسر خواهد بود.

وی افزود: بسياری از زمان‌ها ما قدرت تشخيص آرزوها و اميال خود از خواسته‌ها را نداريم؛ يعنی آرمان‌های بزرگ که غير قابل دسترسی هستند را از خواسته‌هايی که ملموس و دست يافتنی هستند، تشخيص نمی‌دهيم.

عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به اين که جامعه ما جامعه‌ای در حال گذار است که جوامع سنتی را در جوامع اولترا مدرن در خود می‌بيند، گفت که در صورت اولی بودن، منافع کلان و ملی در مقابل منافع جناحی، خاندانی و حزبی می‌تواند دموکراتيک شود.

کولايی با اشاره به ويژگی‌های دوران گذار و طولانی‌مدت و پررنج بودن آن و اينکه تمام منافع مردم در اقصی نقاط کشور به هم گره خورده است، افزود: در کار حزبی و سازمان يافته تشکيلاتی، قاعدتا گروهی از نخبگان و فرهيختگان تلاش می‌کنند تا با اهدافی که کشور را در مسير توسعه قرار می دهد، قرار دهند و اين تنها در گرو ساده کردن مسائل اقتصادی و سياسی و پرهيز از رجحان منافع شخصی و حزبی بر منافع کلان ميسر خواهد بود.

نماينده تهران در مجلس ششم در بخش ديگری از سخنان خود بر لزوم جلوگيری از بروز اختلاف داخلی در جبهه اصلاحات تأکيد کرد و در اين باره به انتخابات دوره نهم رياست جمهوری و اينکه مجموعه اصلاح‌طلبان در دور اول ۱۷ ميليون رای داشتند، اشاره کرد و گفت که می توانستيم با سازماندهی ائتلافی هرچند به کندی ولی با گامی به پيش برای نيل به دموکراسی و توسعه قدم برداريم.

وی همچنين به اهميت نقش نيروی جوانی در پيشبرد اهداف انقلاب پرداخت و گفت که نيروی جوانی شرايط تحول و تغيير را فراهم می‌کند و همواره نافی وضع موجود است؛ زيرا تمايل بيشتری به تحول و تغيير سريع دارد.

کولايی در ادامه بر ضرورت استفاده و درس آموزی از تاريخ تأکيد کرد و گفت: در اين ميان نکته مهم اين است که پس از صد سال تحول‌خواهی و تجربيات پر ارزش بايد بتوانيم از اين تاريخ استفاده کنيم و اين نيازمند تحليلی واقع گرايانه از تاريخ و شرايط موجود است که با تسليم شدن در برابر شرايط موجود در تنافی است.

وی با اشاره بر ضرورت فعاليت حزبی و تشکيلاتی ادامه داد: تحول دموکراتيک در کشور بدون فعاليت حزبی اصلا ممکن نيست. امروز تنها ابزاری که می‌تواند به ما کمک کند، دموکراتيک کردن از درون و تحکيم دموکراتيزاسيون است. تنها کاری که از ما بر می‌آيد به نمايش گذاشتن اراده ملت برای تحقق دموکراسی از درون است تا از خطرات خارجی در امان باشيم. هيچ مسيری برای ملت ما کم هزينه تر از روند اصلاحی و تداوم اين روند نيست.

عضو شوار مرکزی جبهه مشارکت در اين باره به تجربه گرجستان و انقلاب مخملی در آن اشاره کرد و گفت که امروز با مرور ۴ سال از وقوع اين انقلاب در گرجستان بار ديگر شاهد تکرار اعتراضات دوران پيشين هستيم. اين نشانه اين است که با تغيير افراد و انقلاب‌های رنگين ساختارها تغيير نکردند و تنها ابزاری هستند در دست آمريکا در راستای منويات خود.

استاد روابط بين الملل دانشگاه تهران در پايان سخنان خود اظهار داشت: دموکراتيک سازی بايد از رده های پايين آغاز شود؛ مانند خانوده در روابط اجتماعی.

وی همچنين اين نکته را ياد آور شد که دموکراسی نظامی است که لايه‌ها و سطوح متعددی را در خود دارد که علاوه بر ساختار سياسی، ساختارهای اقتصادی و اجتماعی را هم در برمی‌گيرد و اين نيازی است که ما امروز احساس می کنيم.

ما در منطقه‌ای زندگی می‌کنيم که در چند سال اخير تحولات بين‌المللی شديدی در اطراف آن رخ داده است؛ از جمله مطرح شدن طرح خاورميانه بزرگ. تلاش برای بسيج کردن مردم در عرصه انتخابات و حرکت کشور به سمت و سوی دموکراسی تنها راه نجات کشور است.

پيش از سخنان کولايی دکتر غلامی، رييس شواری منطقه مازندارن جبهه مشارکت به ايراد سخنرانی پرداخت و در ابتدای سخنان خود به فقر نهفته در اين استان برخلاف ثروت‌های موجود اشاره کرد.

وی در ادامه به موضوع انتخابات پرداخت و بر ضرورت حرکت در چارچوب ائتلافی تأکيد کرد و گفت: برای اجرای اهداف خود نياز به کانون‌های قدرت داريم که پيش از آن بايد فرهنگ اصلاح‌طلبی را در جامعه نهادينه کنيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

غلامی پس از آن بر ضرورت کار و فعاليت حزبی تأکيد کرد و با اشاره به تاريخ مشروطه‌خواهی ايران گفت که ما صد سال است تجربه قانون و مشروطه را داريم ولی دائما در حال تکرار تجربيات قبل هستيم؛ زيرا ما ملتی عجول هستيم و می خواهيم راه صد ساله را در يک شب طی کنيم.

وی در بخش ديگری از سخنان خود بر ضرورت هوشياری تمام اصلاح طبان تأکيد کرد و افزود که بايد مراقب باشيم که سوژه های تبليغاتی برای خوراک رسانه‌های تماميت خواه ايجاد نکنيم که از نظر تماميت‌خواهان اصلاح‌طلب خوب اصلاح طلب مرده است و بايد به اين دسته بندی‌هايی که در زمينه اصلاح طلب ميانه رو و تندرو مطرح می‌شود، اهميت ندهيم.

اردوی تشکيلاتی شاخه جوانان در مازندارن چهارمين اردو از اين سری اردوها است که به مناطق شمالی اختصاص داشت. پيش از اين استان‌های مرکزی، همدان و سيستان و بلوچستان ميزبانان اين سری از اردوها بودند.

Copyright: gooya.com 2016