جمعه 16 آذر 1386

معصومه ابتکار: مقبوليت اصلاح‌طلبان افزايش پيداکرده است، ايسنا

*جنبش دانشجويی از کارتشکيلاتی غافل نشود
*هسته‌ مرکزی دانشجويان خط امام سال ۷۶ پرچمدار اصلاحات بودند



خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی

معصومه ابتکار در نشست سراسری انجمن‌های اسلامی سراسر کشور در دانشگاه اميرکبير با اشاره به فضای باز و آزاد سياسی دانشگاه‌ها در مقطع بعد از انقلاب، سياست‌های اخير را در جهت محدودسازی فضا، کنترل نگرش‌های مختلف و جلوگيری از تشکيل فضای تضارب ديدگاه‌ها در دانشگاه خواند.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) نماينده‌ی شورای شهر تهران تصريح کرد: بعد از انقلاب در دانشگاه‌ها فضايی داشتيم که امکان طرح ديدگاه‌ها و تضارب آراء وجود داشت و فرصتی بود برای کار در زمينه‌های فکری و ايدئولوژيک.

وی تأکيد کرد: فضای بسته ممکن است به ظاهر برای مسوولان و کسانی که مديريت دانشگاهها را بر عهده دارند امنيت بوجود آورد ولی نشاط دانشجويی زمان انقلاب را در پی نخواهد داشت و نتيجه‌ی آن بی‌تفاوتی طيف عمده‌ی دانشجويان دانشگاه‌های کشور خواهد بود.

وی به مرور واقعه‌ی ۱۳ آبان پرداخت و گفت: اين واقعه بارزترين نمونه از يک حرکت دانشجويی است که چه از سوی کل دنيا و چه از سوی نسل کنونی جوانان جامعه‌ی ما بد فهميده شده است.

ابتکار پديده‌ی دانشجويان مسلمان پيرو خط امام را ناشی از فضای باز سياسی و فکری در دانشگاه‌ها دانست و افزود: اگر کسی تصور کند که برآيند يک فضای بسته و کنترل‌شده و امنيتی می‌تواند دانشجوی مسلمان و متعهد به انقلاب باشد به شدت اشتباه می‌کند.

وی اضافه کرد: در چنين فضای بازی بود که دانشجوی مسلمان به يک شناخت از خود و جامعه، کل کشور و حتی در سطح بين‌الملل رسيد و تشخيص داد اگر در آن برهه‌ی حساس چنين کاری نکند ممکن است شرايط سياسی کشور برگشت‌ناپذير شده و جريانی مثل کودتای ۲۸ مرداد برپا شود.

ابتکار با بيان اين‌که چنين فضای آزادی هزينه‌هايی هم داشت، اظهار کرد: در آن شرايط، گروه‌های چپ و گروه‌هايی که معتقد به انقلاب نبودند نيز فرصت طرح ديدگاههای خود را داشتند و بعضا از آن فضای باز سوءاستفاده‌هايی هم می‌شد.

وی استقلال جنبش دانشجويی را ويژگی ديگر دانشجويان مسلمان خط امام دانست و تأکيد کرد: دانشجويان پيرو خط امام به هيچ‌کس برای موج‌سواری اعتماد نکردند و حتی حزب حاکم يعنی حزب جمهوری اسلامی هم کوچکترين مجالی نيافت که از حرکت دانشجويان مسلمان پيرو خط امام به نفع خود بهره‌برداری کند.

ابتکار با بيان اين‌که اين دانشجويان عنوان و حرکت خود را به گونه‌ای انتخاب کردند که احزاب و گروه‌های سياسی نتوانند از آن بهره‌برداری کنند، افزود: بدين ترتيب بود که اين حرکت سربلند ماند و از طرف امام (ره) نيز حمايت شد و در نهايت هم امواج انسانی مردم حرکت آن‌ها را به ثمر رساند.

وی بر لزوم حفظ استقلال جنبش دانشجويی در شرايط فعلی تأکيد و از تأپيرپذيری برخی تشکل‌های دانشجويی از جريانات و احزاب سياسی کشور انتقاد کرد و گفت: اين تأثيرات بعضا به شکل نامطلوبی بروز و ظهور می‌يابد و مثلا موجب می‌شود عده‌ای از دانشجويان در مقابل يک سفارتخانه، شعار اشتباه اشغال آن‌جا را سر بدهند.

ابتکار واقعه‌ی ۱۳ آبان را تکرارنشدنی دانست و خاطرنشان کرد: اين طور نيست که هر وقت دلمان خواست و يا اين‌که عده‌ای از ما خواستند، به سمت يک سفارتخانه برويم و بخواهيم ۱۳ آبان ديگری را بوجود بياوريم.

وی مدعی شد: حتی اگر دقيقا الگوی دانشجويان مسلمان پيرو خط امام اجرا شود آن نتيجه را نخواهد داد؛ چراکه زمانه، زمانه‌ی متفاوتی است.

وی ادامه داد: در آن زمان شرايط متفاوت از امروز بود؛ در ايران يک دولت موقت بر سر کار بود، قانون اساسی و مجلس نبود و بسياری از ساختارهای انتظامی و امنيتی هنوز ثبات لازم را پيدا نکرده بودند.

ابتکار تأکيد کرد: انقلاب دوم در آن شرايط معنی داشت؛ وگرنه در شرايط وجود دولت و نظام انتظامی و امنيتی مقتدر و شرايطی که همه چيز سر جای خود باشد اشغال سفارت معنی و مفهومی نداشته و اگر بخواهند به زور هم معنی و مفهومی به آن بدهند آثار و تبعات مناسبی نخواهد داشت.

وی يکی از تجربيات خوب دانشجويان مسلمان پيرو خط امام را کار تشکيلاتی و فکری دانست و تصريح کرد: در آن زمان دانشجويان با وجود سن کم و بدون تجربه‌ی مديريتی و تنها بر اساس تجربيات‌شان در جنبش دانشجويی يک کار منظم تشکيلاتی را ترتيب داده و توانستند حدود ۶ ماه آن اتفاق را مديريت کنند.

وی توصيه کرد: اين تجربه‌ی مهمی برای جنبش دانشجويی است که از کار تشکيلاتی غافل نشده و در کنار آن، کار فکری را هم فراموش نکند.

ابتکار با بيان اين‌که هسته‌ی مرکزی دانشجويان مسلمان خط امام همان‌هايی بودند که در سال ۷۶ پرچمدار اصلاحات بودند مدعی شد: در آن جمع ۳۵۰ نفر بودند که اکثريت و هسته‌ی مرکزی آن عموما از طيف فعلی اصلاح‌طلبان هستند و طيف ديگر در آن زمان پرچمدار طيفی بود که مبارزه با نهضت‌های چپ و شوروی سابق را اولويت خود می‌دانست.

ابتکار تأکيد کرد: اين تغيير و تحولات که در جريان‌های سياسی کشور اتفاق می‌افتد ريشه در تاريخ دارد و اگر نتوانيد تاريخ را خوب بشناسيد نمی‌توانيد تحليل درستی هم از شرايط امروز داشته باشيد.

وی اين ادعا را که حرکت دانشجويان در ۱۳ آبان، امام خمينی (ره) را در عمل انجام شده قرار داده بود رد کرده و گفت: امام (ره) آن‌قدر شجاعت، درايت و اقتدار داشتند که کسی نمی‌توانست ايشان را در عمل انجام شده قرار دهد.

ابتکار اين واقعه را موجب شکسته شدن بت آمريکا دانست و اظهار کرد: در دوره‌ی جنگ سرد آمريکا قدرت بسيار جذاب و پرتوان و تقريبا بی‌رقيبی بود ولی يک حرکت دانشجويی توانست مانع جدی برای توطئه‌های اين کشور شود.

وی اضافه کرد: اين اتفاق مثل هر انقلاب و جنبشی هم دستاوردهای مثبت داشته و هم هزينه‌هايی دارد ولی قطعا فوايد و دستاوردهايش بيشتر از هزينه‌هايش بوده است.

ابتکار در پاسخ به سوالی مبنی بر اين‌که چرا آقای عبدی از آن جريان ابراز پشيمانی کرده، گفت: چنين فضاسازی‌هايی برای زير سوال بردن اصلاح‌طلبان است و آقای عبدی و هيچ‌کدام از دانشجويان مسلمان پيرو خط امام که در آن جريان تعيين‌کننده بودند هيچ‌گاه ابراز پشيمانی نکردند.

وی با ابراز اين مطلب که آقای عبدی از نظر ديانت و اعتقاداتش در بين دانشجويان به خصوص چپی‌ها و کمونيست‌ها انگشت‌نما بود، مدعی شد: در يک مقطع "عبدی" با "روزن" در آمريکا جلسه‌ای داشت که اين جلسه فی‌نفسه اشکالی نداشت چراکه ايشان هيچ مسووليت مملکتی و دولتی ويژه‌ای نداشتند.

وی در پاسخ به سوال ديگری در مورد مقبوليت اصلاح‌طلبان در شرايط حاضر، اظهار کرد: امروز مقبوليت اصلاح‌طلبان به شدت افزايش پيدا کرده و مردم بسياری از مسائل را در بوته‌ی مقايسه قرار می‌دهند.

ابتکار يکی از مشکلات اساسی دولت اصلاح‌طلب را فقدان تريبون ارتباط با مردم دانست و ادعا کرد که صدا و سيما در آن زمان نقش خود را در تقابل با دولت به خوبی ايفا کرد و تصوير بسيار منفی از عملکرد و اقدامات دولت نشان داد؛ در حالی‌که رسانه‌ی ملی بايد تريبون مردم باشد.

وی با بيان اين‌که شخص آقای خاتمی هنوز هم مقبوليت زيادی در بين مردم دارد، توضيح داد: مقبوليت آقای خاتمی به اين دليل است که ايشان هرگز به مردم دروغ نگفت و اگر در زمينه‌ای هم کاری از دستش برنمی‌آمد آن را با مردم مطرح می‌کرد و مردم نيز در آن هشت سال کاملا با روحيات او آشنا شده‌اند.

ابتکار در مورد روند پرونده‌ی هسته‌ای ايران در دولت فعلی و در مقايسه با دولت‌های قبلی، ضمن ابراز اين مطلب که جهت‌گيری‌های اصلی و کلان کشور در زمينه‌ی سياست‌های خارجی را رهبر تعيين می‌کند، اظهار عقيده کرد: متأسفانه فضا به گونه‌ای است برخی وقايع پنهان مانده است و مردم بايد بدانند که بخش عمده‌ای از پيشرفت‌ها در زمينه‌ی هسته‌ای در دوره‌ی آقای خاتمی و آقای رفسنجانی بوده است.

وی درباره‌ی مذاکره با آمريکا، اظهار کرد: تابوی مذاکره با آمريکا شکسته شده و اگر زمانی هم چنين چيزی مطرح می‌شد از موضع تقابل با اصلاح‌طلبان بود.

وی با تأکيد مجدد بر فضای باز در دانشگاهها، تصريح کرد: اجباری کردن نماز و حجاب دين را نهادينه نمی‌کند؛ در آن شرايط ما آزادانه، امام(ره)، انقلاب، حجاب و اسلام را انتخاب کرديم.

ابتکار با بيان اين‌که نسل امروز هيچ پيوندی با نسل قبل از خود احساس نمی‌کند، چراکه فکر می‌کند می‌خواهيم عقايد خود را به آن تحميل کنيم، افزود: دانشجويان بايد بتوانند پرسش‌های اعتقادی و سياسی خود را مطرح کنند و مجبور نباشند ماسک بزنند.

وی اضافه کرد: البته من نسبت به اين‌که يک نفر منسوب به دفتر تحکيم وحدت با يک شبکه‌ی خارج از کشور مصاحبه می‌کند نقد دارم ولی بايد بگذاريم هرکس حرف‌های خود را مطرح کند.

وی با بيان اين‌که تمام رهبران دينی و ائمه‌ی ما مصلح دينی بوده و در فکر اصلاح جامعه‌ی خود بوده‌اند، اضافه کرد: مگر می‌شود حکومتی داعيه‌ی دين داشته باشد ولی خواستار اصلاحات نباشد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نماينده‌ی شورای شهر تهران در پايان اين جلسه در پاسخ به سوال يکی از دانشجويان در مورد مونوريل، توضيح داد: حمل و نقل عمومی برای شهر تهران اولويت اول ما در شورای شهر است.

وی افزود: ما به دنبال راه‌حل‌های تجربه‌شده و موفق دنيا هستيم که ۴ شرط هزينه‌ی کم، آلودگی اندک، سرعت مناسب و امنيت بالا را دارا باشد و در اين شرايط مترو بهترين جواب را می‌دهد.

وی با بيان اين‌که مونوريل يک وسيله‌ی حمل و نقل عمومی نبوده و لوکس و پرهزينه است، تصريح کرد: اکنون اولويت شورای شهر، مترو و سپس اتوبوس‌رانی و تاکسی‌رانی است و نه مونوريل و متأسفانه پافشاری بر اين مسأله سياسی است.شورای شهر تهران موضوع را کارشناسی بررسی می‌کند و نه سياسی.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'معصومه ابتکار: مقبوليت اصلاح‌طلبان افزايش پيداکرده است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016