دوشنبه 3 دی 1386

مهدوی‌کنی کانديداتوری در انتخابات مجلس خبرگان را پذيرفت، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی

تلاش‌های گروههای اصول‌گرا و به ويژه جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين حوزه علميه قم برای جلب رضايت آيت‌الله مهدوی کنی، با اعلام پذيرش کانديداتوری انتخابات مياندوره‌ای خبرگان در تهران از سوی وی، به بار نشست.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، دبير کل جامعه روحانيت مبارز تهران که در چهارمين دوره انتخابات مجلس خبرگان نامزد اين انتخابات نشده بود، اين بار اما در آستانه برگزاری انتخابات ميان‌دوره‌ای خبرگان که همزمان با انتخابات هشتمين دوره مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود، با اصرار گروههای اصول‌گرا حاضر شد وارد اين ميدان شود.

مردم تهران در انتخابات مياندوره‌ای خبرگان بايد يک نماينده به اين مجلس بفرستند. با حضور مهدوی کنی در اين انتخابات و شانس زياد وی برای پيروزی،برخی از تحليل‌گران هم‌چنين از احتمال رياست وی بر مجلس خبرگان خبر می‌دهند.

مهدوی کنی که از چهره‌های محوری و تاثيرگذار در طيف اصول‌گرا محسوب می‌شود، با پذيرش کانديداتوری بار ديگر حضوری پررنگ‌تر و شفاف‌تر در عرصه سياسی کشورخواهد يافت؛ حضوری که در پی بيماری چند سال گذشته و برخی مسائل مربوط به اختلافات اصول‌گرايان در انتخابات رياست‌جمهوری نهم، تا حدودی کمرنگ شده بود.

چند روز قبل سيد احمد خاتمی عضو ارشد جامعه مدرسين نيز در گفت‌وگو با ايسنا از تلاش‌های اين جامعه برای جلب رضايت مهدوی کنی خبر داده بود.

وی در اين گفت‌وکو با تاکيد بر توافق جامعتين بر اين کانديداتوری گفته بود:« کانديداتوری آيت‌الله مهدوی کنی در انتخابات ميان‌دوره‌ای خبرگان به عنوان نماينده‌ی مردم تهران، اول در جامعه مدرسين مطرح شد و اعضا به اتفاق آرا به اين پيشنهاد رای دادند. بعد اين پيشنهاد در جلسه‌ی جامعه روحانيت مبارز تهران مطرح شد و در اين جلسه نيز اعضا به اتفاق آرا رای دادند و فقط خود آيت‌الله مهدوی کنی به اين پيشنهاد رای ندادند.»

خاتمی افزوده بود:« آيت‌الله مهدوی کنی از سابقه‌ی مبارزاتی بسيار درخشانی برخوردار هستند و از خدمتگزاران اصيل نظام در دوره‌های بحرانی بوده‌اند. ايشان زمانی وزير کشور و نخست‌وزير بودند و تا جايی که سراغ دارم عالمی عامل و خدمتگزار و چهره‌ای هستند که اصلا به دنبال رياست نيستند و من می‌بينم که در بين مردم هم از محبوبيت خوبی برخوردار هستند. اميدواريم آيت‌الله مهدوی کنی در انتخابات ميان‌دوره‌ای خبرگان ثبت نام کند.»

ازسوی ديگر ديدار سران گروههای اصول‌گرا با مهدوی کنی را که شنبه‌شب انجام شد نيز می‌توان نشانه‌ای بر پررنگ شدن نقش وی در فضای سياسی به ويژه انتخابات مجلس دانست.

مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه‌ی روحانيت مبارز تهران، در همين زمينه به خبرنگار ايسنا گفت:« روحانيت مبارز و شخص حضرت آيت‌الله مهدوی کنی دبيرکل جامعه‌ی روحانيت از همان آغاز گفت‌وگوها در مورد انتخابات مجلس هشتم بر ايجاد يک ائتلاف مستحکم در مجموعه‌ی اصولگرايان تأکيد کرده و در اين راستا تلاش کرد.»

مصباحی‌مقدم گفت:« خوشبختانه حرکتی که اصولگرايان آغاز کرده‌اند دائما وارد عمق بيشتری می‌شود و استحکام بيشتری پيدا می‌کند. چندی پيش آيت‌الله مهدوی کنی در راهنمايی خود به مجموعه‌ی اصولگرايان به خصوص اعضای جبهه‌ی متحد تأکيد کرده بود که بايد چتر اين جبهه را گسترش بدهند و اجازه ندهند هيچ يک از مجموعه‌های اصولگرا بيرون از اين چتر باقی بمانند و پيرو اين توصيه، گفت‌وگوهايی با افراد، شخصيت‌ها و مجموعه‌هايی که خارج از جبهه باقی مانده بودند صورت گرفت و نهايتا منجر به ديدار اخير شد.»

مصباحی‌مقدم گفت:« در اين ديدار آيت‌الله مهدوی کنی تأکيد و توصيه فراوانی نسبت به رسيدن به يک ائتلاف کامل و در نظر گرفتن ديدگاه‌ها و خواسته‌های شخصيت‌ها و گروه‌هايی که تاکنون خارج از مجموعه‌ی جبهه بوده‌اند داشتند و خوشبختانه نتيجه‌ی نشست اخير اين بوده که همه‌ی افرادی که به نحوی خود را صاحب رأی و نظر در اصولگرايان می‌دانستند و تأثيرگذار در اين جريان شدند همراهی خود را با جبهه‌ی متحد اصولگرايان اعلام کردند و بنا را بر همکاری بر اين جبهه گذاشتند.»

وی ادامه داد:« البته ترکيب جبهه همان ترکيب قبلی است و تغييری در ترکيب رخ نمی‌دهد و فقط بنا بر اين شده که از ديدگاه‌های مجموعه‌ی باقی‌مانده استفاده شود.»

شنبه‌شب به دعوت آيت‌الله مهدوی کنی نشستی با حضور تعدادی از اعضای شورای مرکزی جامعه‌ روحانيت مبارز، جبهه متحد اصول‌گرايان و برخی از افراد شاخص اصول‌گرا از جمله قاليباف، ولايتی، علی لاريجانی و محسن رضايی در جهت تقويت و استحکام هرچه بيشتر اصول‌گرايان در آستانه انتخابات مجلس هشتم در قالب فعاليت‌هايی جبهه متحد در دفتر وی برگزار شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اعضای جبهه متحد از جمله شهاب‌الدين صدر و اسدالله بادامچيان اين ديدار را در راستای تقويت وحدت اصول‌گرايان خواندند و بر تداوم چنين ديدارهايی تاکيد کردند.

اين ديدار و به ويژه انجام دعوت از سوی خود آيت‌الله کنی نيز از جمله موارديست که تحليل‌گران آن را نشانه‌ای از حضور موثرتر اين چهره شاخص سياسی و به نتيجه‌رسيدن وی برای پادرميانی به منظور رفع برخی مشکلات در ميان اصول‌گرايان دانسته‌اند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مهدوی‌کنی کانديداتوری در انتخابات مجلس خبرگان را پذيرفت، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016