دوشنبه 10 دی 1386

مکارم شيرازی: طبق تعاليم اسلام، اقرار گرفتن با شکنجه ازنظر قضايی بی‌اعتبار است، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - فقه


‌آيت‌الله العظمی مکارم شيرازی گفت: همان‌طور که با قرآن به غيرمسلمانان تحدی می‌کنيم با نهج البلاغه نيز می‌توانيم با مذاهب ديگر تحدی کنيم.

به گزارش ايسنا به نقل از مرکز خبر حوزه، ‌آيت‌الله العظمی مکارم شيرازی در مراسم جشن عمامه گذاری جمعی از طلاب مدرسه علميه معصوميه با بيان اينکه ما پيرو مکتبی هستيم که مولای آن همواره پناهگاه علمی جامعه اسلامی حتی در زمان خلفا بوده است افزود: بعضی از مسايل علمی که در دنيای امروز مورد توجه قرار گرفته، هزار و چهارصد سال قبل حضرت علی(ع) آن را تبيين کرده است ولی ما به اندازه کافی اطلاع‌رسانی نداشته‌ايم و فقه غنی اهل بيت(ع) را پياده نکرده‌ايم.

وی با اشاره به نمونه‌هايی از اجرای احکام الهی از سوی حضرت علی(ع) گفت: در اروپا و آمريکا و مناطق مختلف جهان برای گرفتن اقرار از متهمان به شکنجه متوسل می‌شوند ولی بر اساس تعاليم اسلام، هر اقراری که با شکنجه گرفته شود از نظر قضايی بی‌اعتبار است و اين امر به تازگی مورد توجه غرب واقع شده است.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در جمع طلاب، فضلا و مدرسين حوزه علميه قم مبنی بر مديريت تحول در حوزه‌های علميه گفت: حرکت مناسبی در حوزه‌های علميه نمايان شده است و طليعه خوبی است که بتوانيم محصولات علمی را در همه جا عرضه کنيم.

مکارم شيرازی به حضور دانش‌آموختگان دانشگاهی در حوزه علميه قم و مدرسه علميه معصوميه اشاره کرد و بيان داشت: حضور دانشجويان و فارغ التحصيلان دانشگاهی در حوزه، مصداق وحدت حوزه و دانشگاه است و دانش آموختگان دانشگاه گمشده خود را در حوزه جست‌وجو می‌کنند.

وی بيان و قلم را دو عنصر مؤثر در کارآمدی طلاب برشمرد و افزود: آموزش‌های گويندگی و نويسندگی بايد در حوزه‌ها وجود داشته باشد.

مکارم شيرازی با اشاره به جامعيت دين اسلام يادآور شد: اسلام تمام ابعاد زندگی انسان اعم از سياسی، اخلاقی، اداری، اقتصادی، فلسفی، علوم انسانی و تجربی را تبيين کرده است.

وی در ادامه خطاب به طلابی که مفتخر به پوشيدن لباس مقدس روحانيت می‌شوند گفت: افتخار بزرگی نصيب شما شده است و در کنار آن مسووليت شما نيز سنگين است، همواره در کنار افتخارات بزرگ مسووليت‌های بزرگ نيز وجود دارد.

مکارم شيرازی افزود: اعمال و رفتار شما می‌تواند باعث زينت يا عيب مقام ولايت، باشد و احترام اين لباس را بايد از هر جهتی نگه داريد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در ابتدای اين مراسم، حجت‌الاسلام قوامی با ارائه گزارشی از فعاليت‌های علمی-پژوهشی اين مدرسه گفت: هزار طلبه که پانصد و پنجاه نفر از آنان را دانش آموختگان دانشگاهی از چهل رشته تشکيل می‌دهند در اين مدرسه تحصيل می‌کنند.

وی به اهتمام طلاب در آموختن زبان‌های خارجی اشاره کرد و گفت: هم اکنون مکالمه سه زبان انگليسی، عربی و فرانسوی در اين مدرسه آموزش داده می‌شود.

مدير مدرسه علميه معصوميه، طرح فقه تخصصی تحت عنوان «فقه و رشته من» را از برنامه‌های ديگر اين مدرسه نام برد و گفت: هر طلبه ی دانشجو موظف است مطالعات فقهی خود را در رشته تحصيلی دانشگاهی خود شروع و گسترش دهد.

وی آموزش پژوهش‌محور را از طرح‌های ديگر اين مدرسه برشمرد و گفت: در آينده کلاس‌های اين مدرسه پژوهش‌محور خواهد بود که رشد و نشاط علمی را به همراه خواهد داشت.

Copyright: gooya.com 2016