شنبه 15 دی 1386

تاج‌زاده: جنتی اگر قانون را قبول ندارد، استعفا دهد، نوروز

نوروز: دکتر «سيد مصطفی تاج‌زاده» در آستانه آغاز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات مجلس هشتم، طی سخنانی در نشست رؤسای مناطق جبهه مشارکت نکاتی را متذکر و خواستار توجه اصلاح‌طلبان به آنها شد.

به گزارش خبرنگار نوروز، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت با اشاره به آغاز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس هشتم از روز شنبه پانزدهم آذرماه گفت: از نظر ما بزرگترين آزمون حکومت يکپارچه و دولت نهم همين انتخابات است. رسيدگی به صلاحيت داوطلبان در هيات‌های اجرايی منتخب وزارت کشور معلوم می کند چقدر حکومت اعتماد به نفس دارد و به قانون تمکين می‌کند و چقدر به شعار «اتحاد ملی» در عمل پايبند است. از نظر ما چه از منظر حقوق شهروندی و اجرای قانون و چه از ديد رفع تهديدهای داخلی و خارجی و نيز پيشرفت کشور منوط به آزاد برگزار شدن انتخابات است.

وی با يادآوری اين مطلب که «دولت اصلاحات افتخار می‌کند که با همکاری مجلس ششم آزادترين انتخابات را در دوره دوم شوراها برگزار کرد»، گفت: جالب آنکه ما درجنگ انتخابات آزاد داشتيم و نظارت استصوابی نداشتيم. معمولاً‌ در دوران صلح فضا باز می‌شود، اما در ايران برعکس شده است. جالب‌تر آنکه امروز در منطقه، انتخابات آزاد در حال تبديل به ارزش و روال حکومتی شدن است. در برخی کشورها مثل ترکيه، حکومت چنان اعتماد به نفس پيدا کرده است که خود داوطلبانه از کشورهای ديگر و از جمله ايران دعوت می‌کند که نمايندگان خود را برای نظارت بر انتخابات به آن کشور اعزام کنند. ما غبطه می‌خوريم به وضع ترکيه، نه فقط به آن‌ دليل که تورم را از هفتاد درصد به هفت درصد رسانده و رشد اقتصادی آن دو برابر ايران شده است، بلکه هنجارهای انتخابات آزاد و سالم را رعايت می کنند و ميزان را رای ملت می‌دانند.

وی در ادامه با اشاره به انتشار گزارش جامعه اطلاعاتی آمريکا درباره وضعيت هسته‌ای ايران گفت که اين گزارش، با هر نيتی که تهيه و منتشر شده باشد، به هر حال، خطر جنگ را تا حدود زيادی منتفی کرد يا به تاخير انداخت. اما اين اتفاق نبايد باعث شود که کسی تصور کند با کاهش تهديدات نظامی می شود در داخل کشور انسداد ايجاد و حقوق شهروندان را نقض کرد.

عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت تاکيد کرد: دوره ای که با حمايت خارجی يا به نام مبارزه با خارج بتوان انسداد را حاکم کرد، گذشته است. قبل از پيروزی انقلاب هم رژيم‌های ضدآمريکايی و هم نظام‌هايی مانند شاه و عربستان که خود را تحت پشتيبانی آمريکا می‌داشتند، هر دو رژيم‌های استبدادی بودند. امروز هر دو مدل با بن‌بست روبرو شده است. به‌ گونه‌ای که چه کسانی که مدعی مبارزه با آمريکا هستند مثل نيروهای چپ بايد انتخابات برگزار کنند و چه در کشورهای متحد آمريکا و حتی عضو ناتو مانند ترکيه، روز به روز استبداد در آنها مشکل شده وانتخابات در آن آزادتر شده است.

وی افزود: از اين گذشته، کشوری که بخواهد در عصر جهانی شدن از استقلال خود دفاع کند، بايد به مردم خود متکی باشد. در هر حال، اعمال استبداد روز به روز مشکل‌تر می‌شود؛ چرا که اولا انحصار رسانه‌های خبری و اطلاعاتی خدشه‌دار شده و رسانه های جديد اين امکان را فراهم کرده‌اند که مردم اطلاعات خود را از منابع غيردولتی کسب کنند.ثانيا هويت‌های جديد قومی، ايدئولوژيک و سياسی شکل گرفته است. ثالثا مشکلات همچنان به قوت خود باقی است و با مشارکت مردم، حل آنها ممکن است.

تاج‌زاده در ادامه به انتقاد از سخنان اخير دبير شورای نگهبان پرداخت و گفت: آقای جنتی اخيرا گفت که اصل بر برائت نيست و از اينجا خواستند نتيجه بگيرند که ما بايد صلاحيت داوطلبان را احراز کنيم.

وی با تاکيد بر اينکه «اظهارات جنتی با قانون مصوب مجمع تشخيص مصلحت انطباق ندارد»، توضيح داد: مجلس پنجم با اينکه از منظر حقوق بشری و دموکراتيک با نظرات ما موافق نبود و اکثريت آن در دست جناح مقابل قرار داشت، اما منطق ما درباره چگونگی بررسی صلاحيت نامزدهای انتخاباتی را پذيرفت و مصوبه مهمی را گذراند که شورای نگهبان آن را رد کرد و در نهايت، در مجمع تشخيص مصلحت مطرح شد. در جلسه‌ای که اعضای شورای نگهبان هم حضور داشتند و به‌رغم مخالفت آقای جنتی تصويب شد و بر اساس آن، مراجع بررسی صلاحيت داوطلبان موظفند چنانچه صلاحيت داوطلبی را رد کردند، علت آن را به داوطلب ابلاغ کنند.

وی بر اين اساس گفت: طبق قانون هر داوطلبی که رد شود، بايد دلايل متقن برای ردصلاحيت وی وجود داشته باشد. اين، نص قانون است؛ نه اينکه مراجع مربوطه صلاحيت داوطلبان را احراز کنند. حال، اگر آقايان قانون را قبول ندارند، بايد پرسيد که چطور آقايان، نامزدهای انتخابات مجلس را به جرم بی‌اعتقادی (در عين التزام) به چند اصل قانون اساسی رد می‌کنند؛ در حالی که خودشان در رأس نهادی که بايد پاسدار قانون اساسی باشد، به قانون نه اعتقاد دارند و نه التزام.

تاج‌زاده تاکيد کرد: اصلاح‌طلبان و همه دلسوزان کشور بايد در اين‌باره مقاومت کنند و اين مساله را به شورای نگهبان بقبولانند که در نظام جمهوری اسلامی، فصل‌الخطاب قانون است. اين همان قانونی است که آقای جنتی سوگند خورده که از آن پاسداری کند. حال اگر آقای جنتی و ساير اعضای شورای نگهبان قانون را قبول ندارند، توصيه می‌کنيم سريع‌تر از مسؤوليت خود استعفا دهند و بروند در عرصه جامعه مدنی و برای تغيير قانون تلاش کنند.

وی با تاکيد بر اين مطلب که «تندرو کسی است که قانون را بشکند»، گفت: ما از امثال آقای جنتی نمی‌خواهيم که به جمهوريت نظام و قانون اساسی اعتقاد داشته باشند؛ ما می‌گوييم همين که ملتزم باشی، کفايت می‌کند. به همين خاطر ما اصلاح‌طلبان همچنان می‌گوييم قانون اساسی باعث مشکلات ما نيست، بلکه بی‌کفايتی بعضی مديران و قانون‌شکنی امثال آقای جنتی مشکل‌زاست.

عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت در بخشی ديگر از سخنانش به ادعاهای برخی اقتدارگرايان پاسخ داد که در روزهای اخير، دوباره اين بحث را مطرح می‌کنند که اصلاح‌طلبان نسبت خودشان را با آمريکا و خارجی‌ها معلوم کنند و ادعا می‌کنند که اصلاح‌طلبان مورد حمايت آمريکا هستند.

تاج‌زاده با بيان اينکه «اين اتهامی تکراری است و افرادی مانند آقای مصباح‌يزدی مطرح کردند و مدعی شدند که اصلاح‌طلبان ۲۰ ميليون دلار از آمريکا گرفته‌اند اما هرگز ثابت نشد»، يادآور شد: اول ايرانی که در دوره جديد، برای حمايت از نامزدی خاص طلب حمايت خارجی را کرد، آقای جواد لاريجانی بود که در ملاقات با نيک براون آن را رسما درخواست کرد.

وی تاکيد کرد: جالب آنکه اقتدارگراها وقتی به غربی‌ها می‌رسند می‌گويند که اصلاح‌طلبان همان چپ‌های خط امام دهه اول انقلاب هستند که ضد غربی و اشغال‌کننده سفارتخانه‌ بودند، ‌اما در داخل کشور ما را متهم می‌کنند که آمريکايی هستيم. همين مدعيان به آقای لاريجانی نگفتند که بالای چشمت ابروست.

عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت افزود: در هر حال، سؤال اساسی اين است که چه جريانی نياز به حمايت خارجی دارد؟ آيا جز‌ کسانی که احساس می‌کنند پشتوانه کافی مردمی ندارند و به هر قميت می‌خواهند بر سر قدرت باشند؟ ما شعارمان از ابتدا «دموکراسی در خانه و صلح در جهان» بوده است. همواره دنبال انتخابات آزاد بوده‌ايم. پس، اصلاح‌طلبان اساساً‌ نياز به جلب حمايت خارجی ندارند؛ چون به روشهايی غير از انتخابات آزاد ملت ايران اعتقاد ندارند. در حاليکه اقتدارگراهای مدعی، در عراق با آمريکايی‌ها کميته امنيتی مشترک تشکيل داده‌اند.

تاج‌زاده تصريح کرد: اقتدارگراها با دولت آمريکا کنار می‌آيند، اما با دموکراسی کنار نمی‌آيند. می‌گويند حاضرند در قعر جهنم با شيطان مذاکره کنند اما چند روز ديگر معلوم می‌شود که آيا حاضرند رقبای ايرانی و مسلمان خود را تحمل کنند؟ به‌علاوه و با کمال تأسف بايد گفت هيچ جريانی به اندازه اقتدارگرايان زمينه را برای رشد جريان افراطی و متمايل به آمريکا مهيا نکرده‌است.

وی در ادامه اين بخش از سخنرانی خود اظهار داشت: گذشته از آن، امروز به دليل اينکه بنيه کشور ضعيف شده، از همه طرف با مشکل از جمله در تماميت ارضی کشور مواجه شده‌ايم. در شمال کشور می‌بينيم که دولت نهم در کنفرانس کشورهای حاشيه دريای خزر در تهران، قرارداد ۱۹۴۰ و ۱۹۲۱ درباره خزر را کنار گذاشت و برای اولين بار در بيانيه پايانی کنفرانس تهران، نامی از آن برده نشد. در مرزهای جنوبی هم شاهديم آقای احمدی‌نژاد در قطر در اجلاس شورای همکاری کشورهای حاشيه خليج فارس شرکت می‌کند که طبق بيانيه پايانی‌اش، ايران اشغالگر جزاير سه‌گانه است. اخيرا برای مرزهای غربی هم، قرارداد ۱۹۷۵ زير سؤال رفته است. فقط اين مانده که دولت افغانستان در شرق کشور مدعی شود. اين وضعيت و موقعيت ماست که مدعی هستيم قدرت اول منطقه‌ شده‌ايم.

وی اين نکته را هم گفت: «در داخل هم اين قدر بنيه ما ضعيف شده که قرار است مسأله تخم‌مرغ را در شورايعالی امنيت ملی بررسی ‌کنند؛ حالا نمی‌دانيم اگر خود مرغ مسأله شود، کجا بايد درباره‌اش بحث شود!».

نکتوی همچنين با نقد سخنان دبيرکل حزب مؤتلفه است که گفته «انتخابات آزاد و سالم، انتخاباتی است که در آن دخالت خارجی نباشد»، خطاب به وی گفت: اگر انتخابات آزاد و سالم برگزار شود، خود به خود زمينه دخالت خارجی را منتفی می‌کند و اتفاقاً‌ اگر انتخابات آزاد و سالم نباشد، زمينه دخالت را فراهم می‌کند.

تاج‌زاده يادآور شد: البته آنها چنين ادعاهايی را با اين هدف مطرح می‌کنند که بتوانند داوطلبان اصلاح‌طلب را ردصلاحيت کنند؛ مثل بحث‌هايشان درباره انقلاب مخملی. مشکلی که ما داريم اين است که هم خارجی‌ها و هم اقتدارگرايان رسانه دارند و تنها جريانی که رسانه ندارد، اصلاح‌طلبان هستند و به همين دليل، عليه اصلاح‌طلبان از تريبون‌های هر دو طرف، ادعاهای زيادی مطرح می‌شود. حرف ما اين است که اگر واقعا به ادعاهايتان باور داريد، بياييم و در تلويزيون مناظره کنيم.

وی در عين حال با اشاره به اينکه « بعيد به نظر می‌رسد که طرف مقابل حاضر به مناظره تلويزيونی شود»، گفت: دليل آن هم دو حضور موفقی است که اصلاح‌طلبان در ماه‌های اخير در تلويزيون داشته‌اند؛ يکی مناظره دکتر ستاری‌فر با آقای فرهاد رهبر (در حوزه مباحث اقتصادی) و ديگری مناظره مهندس صفايی فراهانی با مقامات ورزش کشور. در هر حال، چنانچه واقعاً اقتدارگرايان به حرف خود اعتقاد دارند، در صدا و سيما مناظره بگذارند تا مثلا معلوم شود چه کسی در اين کشور زمينه دخالت خارجی را افزايش می‌دهد.

معاون سابق وزارت کشور در بخش ديگری از سخنرانی خود در جمع رؤسای مناطق جبهه مشارکت به بررسی کارنامه دولت نهم و موقعيت کنونی اصلاح‌طلبان پرداخت.

وی گفت: در دو سال گذشته خدا حجت را بر جناح اقتدارگرا تمام کرده‌است. از وقتی دولت نهم روی کار آمده است، همه نهادهای حکومتی از آن دفاع می‌کنند. همسويی صدا و سيما، قيمت بالای نفت، صندوق ذخيره ارزی همه به نفع دولت بوده است؛ خشکسالی و بلايای طبيعی هم نداشتيم. در اين شرايط، شاهد وضع بد اقتصادی و معيشتی مردم هستيم.

تاج‌زاده افزود: اقتدارگراها که مدعی بودند اصلاح‌طلبان به معيشت مردم بی‌توجه هستند؛ گويی اگر آنان به قدرت برسند، ايران بهشت می‌شود. با اين همه حمايت‌ها و امکانات، سهم ايرانيان از ۵/۲ برابر شدن قيمت نفت، ۵/۲ برابر شدن قيمت مسکن بوده. قيمت بسياری از کالاهای ضروری هم، دو برابر شده و افزايش حقوق کارکنان دولت به هيچ وجه با آن برابری نمی‌کند. سقوط بازار سهام از ديگر نتايج سياست‌های دولت بوده است. طبق ‌آمار فاصله دهک‌های بالا و پايين جامعه در دوره دولت نهم بيشتر شده است. البته در زمينه رشد نقدينگی و ميزان تذکر به جوانان پيشرفت داشته‌ايم؛ به گونه‌ای که از دوره مادها تاکنون بی‌سابقه بوده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ادامه داد: در دو نظرسنجی انجام‌شده، يکی ۷۹ و ديگری ۹۰ درصد پاسخ‌دهندگان (که متوسط آن ۸۵ درصد می‌شود)، معتقدند وضعيت گرانی و تورم در دولت نهم به مراتب بدتر از دوره اصلاح‌طلبان است. ۶۰ درصد شهروندان معتقدند ادامه وضع موجود، وضعيت جامعه را بدتر می‌کند. يعنی سه‌پنجم جامعه با اين سياست‌ها چشم‌انداز روشنی برای ايران نمی‌بينند؛ به عبارتی، اولا وضع بد است و ثانيا و بدتر اينکه، چشم‌اندازی هم برای بهبود نيست.

وی تاکيد کرد: مديريت جامعه در جهان امروز نيازمند تحليل علمی، تصميمات کارشناسانه و اداره امور بر مبنای برنامه است. متأسفانه دولت آقای احمدی‌نژاد فاقد هر سه ويژگی است.

عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت همچنين با اشاره به يکی از اظهارات اخير الهام، سخنگوی دولت» که گفته «انتقاد به آقای احمدی‌نژاد، انتقاد به دانشگاه است»، گفت: حق با وی است؛ نه به دليل اينکه او سمبل دانشگاه است،‌ چون پيروزی آقای احمدی‌نژاد نتيجه انفعال و سکوت دانشگاه است. اگر دانشگاه زنده بود، کسی جرات نمی‌کرد بگويد در مديريت کشور ترمز نداريم و دنده نداريم و فرمان بريده‌ايم.

تاج‌زاده در پايان سخنرانی خود پيش‌بينی کرد: ما معتقديم اگر آلترناتيو اصلاح‌طلبان را دوباره در جامعه ارائه کنيم و تاکيدمان درباره «توسعه همه‌جانبه»، «مديريت علمی» و «دموکراسی‌خواهی» را به گوش جامعه برسانيم، می‌توانيم موفق باشيم.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تاج‌زاده: جنتی اگر قانون را قبول ندارد، استعفا دهد، نوروز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016